uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 3,
(1) Zgodnie z oświadczeniem Rady Zarządzającej Europejskiego Mechanizmu Stabilności z dnia 15 maja 2020 r., państwa członkowskie, których walutą jest euro, mogą otrzymywać wsparcie z tytułu kryzysu pandemicznego, które oparte jest na wspomagającej uwarunkowanej linii kredytowej w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności, dostosowanej do specyficznej sytuacji pandemii COVID-19.
(2) Państwa członkowskie korzystające ze wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego nie są w szczególności zobowiązane do wdrożenia nowych działań. Jedynym wymogiem jest wykorzystanie linii kredytowej do finansowania bezpośrednich i pośrednich kosztów związanych z opieką zdrowotną, leczeniem i profilaktyką spowodowanych pandemią COVID-19.
(3) Zgodnie z art. 2 ust. 3 i 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 2 państwo członkowskie korzystające ze wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego ma podlegać wzmocnionemu nadzorowi.
(4) Zgodnie z art. 3 ust. 2 tego rozporządzenia, obowiązują wymogi w zakresie sprawozdawczości określone w art. 10 rozporządzenia (UE) nr 473/2013 i bardziej szczegółowo określone w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 877/2013 3 .
(5) Rozporządzenie (UE) nr 472/2013 stanowi, że intensywność nadzoru gospodarczego i budżetowego powinna być współmierna i proporcjonalna do wagi napotykanych trudności finansowych i powinna należycie uwzględniać charakter otrzymanej pomocy finansowej.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 877/2013.
(7) W związku z bardzo konkretnym i ograniczonym zakresem wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego należy określić mające w tej sprawie zastosowanie wymogi w zakresie sprawozdawczości. Nie powinno to mieć wpływu na strukturę sprawozdań wymaganą w przypadku, gdy państwo członkowskie podlega procedurze nadmiernego deficytu zgodnie z art. 126 TFUE lub w przypadku gdy państwo członkowskie jest objęte wzmocnionym nadzorem z innych powodów niż korzystanie ze wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.234.8 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/1069 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 877/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro |
| Data aktu: | 19/06/2020 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2020 |
| Data wejścia w życie: | 22/07/2020 |