(Dz.U.UE L z dnia 5 kwietnia 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Europejski sektor energetyczny przechodzi istotną zmianę w kierunku gospodarki niskoemisyjnej, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw i konkurencyjności. W ramach tej transformacji energetycznej i związanej z nią decentralizacji wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, postęp technologiczny, łączenie sektorów i cyfryzacja przekształcają europejską sieć energetyczną w "inteligentną sieć". Jednocześnie niesie to ze sobą nowe zagrożenia, ponieważ cyfryzacja w coraz większym stopniu naraża system energetyczny na cyberataki i incydenty, które mogą zagrażać bezpieczeństwu dostaw energii.
(2) Przyjęcie wszystkich ośmiu wniosków ustawodawczych 1 dotyczących pakietu "Czysta energia dla wszystkich Europejczyków", w tym zarządzania unią energetyczną jako etapu wstępnego, umożliwia stworzenie środowiska sprzyjającego transformacji cyfrowej w sektorze energetycznym. Uznaje się również w jego ramach znaczenie cyberbezpieczeństwa w sektorze energetycznym. W szczególności wersja przekształcona rozporządzenia w sprawie wewnętrznego rynku energii elektrycznej 2 przewiduje przyjęcie przepisów technicznych dotyczących energii elektrycznej, takich jak kodeks sieci dotyczący sektorowych przepisów w zakresie aspektów cyberbezpieczeństwa w transgranicznych przepływach energii elektrycznej, wspólnych minimalnych wymogów, planowania, monitorowania, sprawozdawczości i zarządzania kryzysowego. Rozporządzenie w sprawie gotowości na wypadek zagrożeń w sektorze energii elektrycznej 3 jest zasadniczo zgodne z podejściem przyjętym w rozporządzeniu dotyczącym bezpieczeństwa dostaw gazu 4 ; podkreślając potrzebę właściwej oceny wszystkich zagrożeń, w tym zagrożeń związanych z cyberbezpieczeństwem, oraz proponując przyjęcie środków mających na celu zapobieganie zidentyfikowanym zagrożeniom i ich ograniczanie.
(3) Kiedy w 2013 r. Komisja przyjęła strategię Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego 5 , jako priorytet wskazała wzmocnienie cyberodporności Unii. Jednym z kluczowych rezultatów strategii jest dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych 6 (zwana dalej "dyrektywą w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji"), którą przyjęto w lipcu 2016 r. Jako pierwszy element horyzontalnych przepisów Unii w sprawie cyberbezpieczeństwa, dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji zwiększa ogólny poziom cyberbezpieczeństwa w UE, rozwijając krajowe zdolności w zakresie cyberbezpieczeństwa, zwiększając współpracę na szczeblu UE oraz wprowadzając obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i zgłaszania incydentów dotyczące przedsiębiorstw zwanych "operatorami usług kluczowych". Zgłaszanie incydentów jest obowiązkowe w kluczowych sektorach, w tym w sektorze energetycznym.
(4) Wdrażając środki gotowości w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, odpowiednie zainteresowane strony, w tym operatorzy usług kluczowych w zakresie energii określeni na podstawie dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji, powinny uwzględniać horyzontalne wytyczne wydane przez grupę współpracy ds. bezpieczeństwa sieci i informacji ustanowioną na mocy art. 11 dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji. Ta grupa współpracy, w skład której wchodzą przedstawiciele państw członkowskich, Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) i Komisji, przyjęła wytyczne dotyczące środków bezpieczeństwa i zgłaszania incydentów. W czerwcu 2018 r. grupa ta utworzyła specjalny obszar interwencji dotyczący energii.
(5) We wspólnym komunikacie w sprawie bezpieczeństwa cybernetycznego z 2017 r. 7 uznano znaczenie względów i wymogów specyficznych dla danego sektora na szczeblu UE, w tym w sektorze energetycznym. Cyberbezpieczeństwo i ewentualne implikacje polityczne były w ostatnich latach przedmiotem szeroko zakrojonego procesu dyskusji na forum Unii. W związku z tym obecnie rośnie świadomość, że poszczególne sektory gospodarki stoją w obliczu szczególnych problemów związanych z cyberbezpieczeństwem i w związku z tym muszą opracować własne podejścia sektorowe w szerszym kontekście ogólnych strategii cyberbezpieczeństwa.
(6) Wymiana informacji i zaufanie są kluczowymi elementami w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Celem Komisji jest zwiększenie wymiany informacji między odpowiednimi zainteresowanymi stronami poprzez organizowanie specjalnych wydarzeń, takich jak przykładowo forum wysokiego szczebla poświęcone cyberbezpieczeństwu w dziedzinie energii zorganizowane w Rzymie w marcu 2017 r. oraz konferencja wysokiego szczebla w sprawie cyberbezpieczeństwa w dziedzinie energii zorganizowana w Brukseli w październiku 2018 r. Komisja pragnie również zacieśnić współpracę między odpowiednimi zainteresowanymi stronami i wyspecjalizowanymi podmiotami, takimi jak europejski ośrodek wymiany i analizy informacji w sektorze energetycznym.
(7) Rozporządzenie w sprawie Agencji UE ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych ("rozporządzenie o cyberbezpieczeństwie") 8 wzmocni mandat Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa w celu lepszego wspierania państw członkowskich w zwalczaniu zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa i cyberataków. Tworzą one także europejskie ramy certyfikacji cyberbezpieczeństwa produktów, procesów i usług, które będą ważne w całej Unii i mają szczególne znaczenie dla sektora energetycznego.
(8) Komisja przedstawiła zalecenie 9 dotyczące zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa w technologiach sieciowych piątej generacji (5G), określając wytyczne na temat odpowiednich krajowych środków w zakresie analizy ryzyka i zarządzania ryzykiem, opracowania skoordynowanej analizy ryzyka na poziomie europejskim oraz ustanowienia procesu opracowywania wspólnego zestawu narzędzi obejmujących najlepsze środki zarządzania ryzykiem. Sieci 5G, po ich wprowadzeniu, będą tworzyły podstawę dla szerokiej gamy usług niezbędnych do funkcjonowania rynku wewnętrznego i działania funkcji mających zasadnicze znaczenie dla społeczeństwa i gospodarki, takich jak energia.
(9) Niniejsze zalecenie powinno zawierać ogólne wytyczne dla państw członkowskich i odpowiednich zainteresowanych stron, w szczególności operatorów sieci i dostawców technologii, dotyczące osiągnięcia wyższego poziomu cyberbezpieczeństwa ze względu na szczególne wymogi czasu rzeczywistego określone dla sektora energetycznego, efekty kaskadowe oraz połączenie dotychczasowych i najnowocześniejszych technologii. Wspomniane wytyczne mają pomóc zainteresowanym stronom w uwzględnianiu szczególnych wymogów sektora energetycznego przy wdrażaniu uznanych na szczeblu międzynarodowym norm dotyczących cyberbezpieczeństwa 10 .
(10) Komisja zamierza regularnie dokonywać przeglądu niniejszego zalecenia w oparciu o postępy poczynione w całej Unii w porozumieniu z państwami członkowskimi i odpowiednimi zainteresowanymi stronami. Komisja będzie kontynuować wysiłki na rzecz wzmocnienia cyberbezpieczeństwa w sektorze energetycznym, w szczególności poprzez grupę współpracy ds. bezpieczeństwa sieci i informacji, która zapewnia strategiczną współpracę i wymianę informacji między państwami członkowskimi w dziedzinie cyberbezpieczeństwa,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Miguel ARIAS CAÑETE | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.96.50 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie 2019/553 w sprawie cyberbezpieczeństwa w sektorze energetycznym |
| Data aktu: | 03/04/2019 |
| Data ogłoszenia: | 05/04/2019 |
| Data wejścia w życie: | 05/04/2019 |