uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1295/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające program "Kreatywna Europa" (2014-2020) i uchylające decyzje nr 1718/2006/WE, nr 1855/2006/WE i nr 1041/2009/WE 1 , w szczególności jego art. 20,
(1) W rozporządzeniu (UE) nr 1295/2013, którym ustanowiono program "Kreatywna Europa" ("program"), zawarto szczegółowe przepisy dotyczące monitorowania programu, a także wykaz wskaźników, które mają być stosowane do pomiaru jego wyników. Niedoskonałości obecnych ram prawnych utrudniły jednak właściwe monitorowanie programu.
(2) Jeżeli chodzi o konfigurację programu, podczas gdy cele ogólne i szczegółowe wymienione w art. 3 i 4 rozporządzenia (UE) nr 1295/2013 mają jednolite zastosowanie do zarówno podprogramów, jak i komponentu międzysektorowego, siedem priorytetów podprogramu MEDIA, o których mowa w art. 9, oraz sześć priorytetów podprogramu Kultura, o których mowa w art. 12, powiela cele szczegółowe. Niektóre priorytety odnoszą się do celów programu, podczas gdy inne odnoszą się do celów podprogramów lub działań. W rezultacie produkty nie mogą być bezpośrednio powiązane z rezultatami pośrednimi i końcowymi.
(3) Ponadto wskaźniki, o których mowa w art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1295/2013, nie pozwalają na kompleksowe monitorowanie postępu i wyników programu w odniesieniu do zamierzonych celów. W chwili obecnej istnieją wskaźniki produktu i rezultatu, ale jedynie ograniczona liczba wskaźników może kwalifikować się jako wskaźniki oddziaływania. Istnieje wreszcie zestaw wskaźników służących do oceny ogólnych wyników rynkowych, których nie można wykorzystać do pomiaru wyników programu.
(4) Konieczne jest przeprowadzenie kompleksowego przeglądu ram monitorowania wyników programu, wraz z wprowadzeniem dodatkowych wskaźników jakościowych i ilościowych. W trakcie śródokresowej oceny zewnętrznej programu, w świetle dotychczasowych doświadczeń z jego wdrażania, Komisja opracowała nowe wskaźniki.
(5) Proponowany zestaw wskaźników powinien stanowić ramy dla pomiaru postępów programu w osiąganiu jego celów. Zgodnie z art. 18 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1295/2013 nowe wskaźniki powinny być wykorzystywane zarówno do regularnego monitorowania programu, jak i do ostatecznej oceny.
(6) Wyniki programu należy mierzyć na poziomie programu, na poziomie podprogramu i na poziomie poszczególnych zaplanowanych działań, dla których opracowano nowe wskaźniki. Powinno to dostarczyć przydatnych informacji na temat sektora kultury i sektora kreatywnego, a także sektora kultury i sektora audiowizualnego związanego z podprogramami. Z drugiej strony wskaźniki oparte na działaniach powinny dostarczać informacji na temat realizacji poszczególnych działań w ramach podprogramów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.308.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/1974 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1295/2013 przez ustanowienie dodatkowych jakościowych i ilościowych wskaźników efektywności |
| Data aktu: | 17/05/2019 |
| Data ogłoszenia: | 29/11/2019 |
| Data wejścia w życie: | 19/12/2019 |