Rozporządzenie delegowane 2019/1974 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1295/2013 przez ustanowienie dodatkowych jakościowych i ilościowych wskaźników efektywności

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/1974
z dnia 17 maja 2019 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1295/2013 przez ustanowienie dodatkowych jakościowych i ilościowych wskaźników efektywności

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1295/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające program "Kreatywna Europa" (2014-2020) i uchylające decyzje nr 1718/2006/WE, nr 1855/2006/WE i nr 1041/2009/WE 1 , w szczególności jego art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) nr 1295/2013, którym ustanowiono program "Kreatywna Europa" ("program"), zawarto szczegółowe przepisy dotyczące monitorowania programu, a także wykaz wskaźników, które mają być stosowane do pomiaru jego wyników. Niedoskonałości obecnych ram prawnych utrudniły jednak właściwe monitorowanie programu.

(2) Jeżeli chodzi o konfigurację programu, podczas gdy cele ogólne i szczegółowe wymienione w art. 3 i 4 rozporządzenia (UE) nr 1295/2013 mają jednolite zastosowanie do zarówno podprogramów, jak i komponentu międzysektorowego, siedem priorytetów podprogramu MEDIA, o których mowa w art. 9, oraz sześć priorytetów podprogramu Kultura, o których mowa w art. 12, powiela cele szczegółowe. Niektóre priorytety odnoszą się do celów programu, podczas gdy inne odnoszą się do celów podprogramów lub działań. W rezultacie produkty nie mogą być bezpośrednio powiązane z rezultatami pośrednimi i końcowymi.

(3) Ponadto wskaźniki, o których mowa w art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1295/2013, nie pozwalają na kompleksowe monitorowanie postępu i wyników programu w odniesieniu do zamierzonych celów. W chwili obecnej istnieją wskaźniki produktu i rezultatu, ale jedynie ograniczona liczba wskaźników może kwalifikować się jako wskaźniki oddziaływania. Istnieje wreszcie zestaw wskaźników służących do oceny ogólnych wyników rynkowych, których nie można wykorzystać do pomiaru wyników programu.

(4) Konieczne jest przeprowadzenie kompleksowego przeglądu ram monitorowania wyników programu, wraz z wprowadzeniem dodatkowych wskaźników jakościowych i ilościowych. W trakcie śródokresowej oceny zewnętrznej programu, w świetle dotychczasowych doświadczeń z jego wdrażania, Komisja opracowała nowe wskaźniki.

(5) Proponowany zestaw wskaźników powinien stanowić ramy dla pomiaru postępów programu w osiąganiu jego celów. Zgodnie z art. 18 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1295/2013 nowe wskaźniki powinny być wykorzystywane zarówno do regularnego monitorowania programu, jak i do ostatecznej oceny.

(6) Wyniki programu należy mierzyć na poziomie programu, na poziomie podprogramu i na poziomie poszczególnych zaplanowanych działań, dla których opracowano nowe wskaźniki. Powinno to dostarczyć przydatnych informacji na temat sektora kultury i sektora kreatywnego, a także sektora kultury i sektora audiowizualnego związanego z podprogramami. Z drugiej strony wskaźniki oparte na działaniach powinny dostarczać informacji na temat realizacji poszczególnych działań w ramach podprogramów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Oprócz wskaźników w odniesieniu do celów ogólnych, o których mowa w art. 18 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1295/2013, stosuje się również następujące wskaźniki efektywności:
a)
liczba miejsc pracy stworzonych w ramach programu w sektorze kultury i sektorze kreatywnym;
b)
wkład finansowy sektora kultury i sektora kreatywnego uruchomiony w ramach programu dla finansowanych projektów;
c)
liczba osób mających dostęp do europejskich dzieł kultury i pracy twórczej powstałych przy wsparciu programu, w tym, w miarę możliwości, dzieł z krajów innych niż ich własny;
d)
liczba i udział procentowy przedsiębiorstw audiowizualnych, które zgłosiły poprawę swojej pozycji rynkowej spowodowaną wsparciem z podprogramu MEDIA.
2. 
Oprócz wskaźników w odniesieniu do celów szczegółowych, o których mowa w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1295/2013, stosuje się również następujące wskaźniki efektywności:
a)
liczba i skala partnerstw transnarodowych utworzonych przy wsparciu programu, w tym kraj pochodzenia organizacji będących beneficjentami;
b)
liczba działań kulturalnych i kreatywnych organizowanych na szczeblu transnarodowym przy wsparciu podprogramu Kultura;
c)
liczba uczestników wspieranych w ramach programu przedsięwzięć i działań edukacyjnych, które zwiększyły kompetencje i szanse na zatrudnienie uczestników (w tym odsetek kobiet);
d)
jakościowe dowody udanych przedsięwzięć w dziedzinie innowacji artystycznych, biznesowych i technologicznych powstałych przy wsparciu z programu;
e)
wykaz nominacji i nagród przyznanych za utwory audiowizualne wspierane z podprogramu MEDIA w ramach głównych międzynarodowych festiwali i akademii krajowych (w tym Berlinale, Cannes, Oscarów lub Europejskich Nagród Filmowych).
3. 
Oprócz wskaźników w odniesieniu do celów szczegółowych, o których mowa w art. 18 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1295/2013, stosuje się również następujące wskaźniki efektywności:
a)
liczba sprowadzonych do państwach członkowskich filmów z innych państw członkowskich, rozpowszechnianych w Unii przy wsparciu z programu;
b)
udział procentowy filmów sprowadzonych do państw członkowskich z innych państw członkowskich;
c)
odsetek unijnych utworów audiowizualnych w kinach i na platformach cyfrowych wspieranych ze środków programu;
d)
średnia liczba terytoriów znajdujących się za granicą, na których rozpowszechniane są wspierane utwory filmowe i telewizyjne;
e)
liczba koprodukcji opracowanych i wyprodukowanych przy wsparciu z programu, w tym udział procentowy koprodukcji z różnymi partnerami;
f)
odsetek utworów audiowizualnych wspieranych z podprogramu MEDIA, których reżyserami są kobiety lub których scenariusz napisały kobiety.
4. 
Oprócz wskaźników w odniesieniu do celów szczegółowych, o których mowa w art. 18 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 1295/2013, stosuje się również następujące wskaźniki efektywności:
a)
liczba artystów oraz osób zawodowo związanych z kulturą i pracą twórczą oraz innych osób, do których dotarły bezpośrednio i pośrednio projekty wspierane w ramach podprogramu Kultura;
b)
liczba uczestników wspieranych projektów, którzy zgłaszają, że mają nowe lub lepsze możliwości rynkowe lub zawodowe;
c)
liczba wspieranych w ramach programu projektów skierowanych do grup w niekorzystnej sytuacji, między innymi osób ze środowisk migracyjnych, osób niepełnosprawnych i bezrobotnych, zwłaszcza młodych bezrobotnych;
d)
wielkość (mikro, małe, średnie i duże) organizacji uczestniczących w projektach (liczba pracowników w danym roku i roczny obrót lub bilans roczny);
e)
liczba i względny udział projektów współpracy na małą i dużą skalę wspieranych w ramach podprogramu Kultura;
f)
liczba artystów oraz osób zawodowo związanych z kulturą i twórczością, które są mobilne geograficznie poza granicami kraju dzięki wsparciu z podprogramu Kultura, według kraju pochodzenia i płci;
g)
liczba tłumaczeń literackich rozpoczętych w ciągu roku przy wsparciu z programu;
h)
liczba i odsetek wspieranych w ramach programu tłumaczeń z rzadziej używanych języków;
i)
liczba książek opublikowanych przy wsparciu z programu.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 maja 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 221.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.308.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/1974 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1295/2013 przez ustanowienie dodatkowych jakościowych i ilościowych wskaźników efektywności
Data aktu: 17/05/2019
Data ogłoszenia: 29/11/2019
Data wejścia w życie: 19/12/2019