Rozporządzenie wykonawcze 2019/1839 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/1152 w odniesieniu do określania wartości CO2 WLTP dla niektórych kategorii nowych lekkich pojazdów użytkowych i sprawozdawczości w zakresie tych wartości oraz dostosowania danych wejściowych dla narzędzia korelacji

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/1839
z dnia 31 października 2019 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/1152 w odniesieniu do określania wartości CO2 WLTP dla niektórych kategorii nowych lekkich pojazdów użytkowych i sprawozdawczości w zakresie tych wartości oraz dostosowania danych wejściowych dla narzędzia korelacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 z dnia 11 maja 2011 r. określające normy emisji dla nowych lekkich samochodów dostawczych w ramach zintegrowanego podejścia Unii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 9 akapit pierwszy oraz art. 13 ust. 6 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Lekkie pojazdy użytkowe, w przypadku których homologacja typu została udzielona na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 2  oraz rozszerzona na podstawie art. 2 akapit czwarty tego rozporządzenia, mogą być wprowadzane do obrotu w 2020 r. - a jako pojazdy z końcowej partii produkcji do czerwca 2022 r. - przy czym wartości emisji CO2 są określane zgodnie z nowym europejskim cyklem jezdnym (NEDC).

(2) Pojazdy te należy jednak odpowiednio uwzględnić na potrzeby obliczenia docelowych indywidualnych poziomów emisji CO2 mających zastosowanie do producentów w latach 2021-2024 oraz na potrzeby weryfikacji zgodności z tymi poziomami w latach 2021 i 2022 zgodnie z pkt 1-5 części B załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 3 .

(3) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/1152 4  ustanowiono metodę korelacji wartości emisji CO2 NEDC z wartościami emisji określonymi zgodnie ze zharmonizowaną światową procedurą badań pojazdów lekkich (WLTP) ustanowioną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151 5 . W rozporządzeniu (UE) 2017/1152 należy zatem doprecyzować, które wartości emisji CO2 WLTP należy przypisać tej konkretnej grupie lekkich pojazdów użytkowych w celu zapewnienia, by wartości te uwzględniały wartości emisji CO2, które należy określać dla tej grupy pojazdów od dnia 1 stycznia 2021 r. zgodnie z załącznikiem VIII do rozporządzenia Komisji (UE) nr 582/2011 6 .

(4) Rozporządzenie (UE) 2019/631 stanowi, że dla unijnego parku nowych lekkich pojazdów użytkowych docelowe poziomy emisji CO2 na lata 2025 i 2030 należy obliczać na podstawie emisji CO2 mierzonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1151 dla nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w 2020 r. (dalej "zmierzone wartości emisji CO2").

(5) W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/1152 ustanowiono przepisy dotyczące obliczania i zgłaszania przez producentów tych zmierzonych wartości emisji CO2. Należy jednak doprecyzować sposób określania tych wartości, zwłaszcza w przypadku hybrydowych pojazdów elektrycznych niedoładowywanych zewnętrznie (NOVC-HEV) i hybrydowych pojazdów elektrycznych doładowywanych zewnętrznie (OVC-HEV).

(6) Należy również wyjaśnić sposób określania zmierzonych wartości emisji CO2 w przypadku, gdy do celów homologacji typu przeprowadza się wiele badań emisji CO2.

(7) Korelacji wartości emisji CO2 z pojazdów NOVC-HEV i OVC-HEV należy dokonywać na podstawie badań fizycznych pojazdu, a nie na podstawie symulacji wykonanych przy użyciu narzędzia korelacji, ze względu na złożoność procesu dostosowania narzędzia korelacji w celu uwzględnienia takich technologii pojazdów. Aby zapewnić skuteczną weryfikację wyników korelacji, dane z badań technicznych dotyczące tych pojazdów powinny być przekazywane Komisji w taki sam sposób jak w przypadku pojazdów konwencjonalnych.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/1152.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/1152 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 3 ust. 1 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) w odniesieniu do pojazdów z końcowej partii produkcji, o których mowa w art. 27 dyrektywy 2007/46/WE, oraz pojazdów kategorii N1 o masie odniesienia między 2 380 kg i 2 610 kg, w przypadku których homologacje typu udzielone - w odniesieniu do ich silników - na podstawie rozporządzenia (WE) nr 595/2009 zostały rozszerzone na podstawie art. 2 akapit czwarty tego rozporządzenia ("pojazdy kategorii N1 wywodzące się z pojazdów ciężkich"), zmierzone wartości CO2 NEDC oraz, jeżeli są dostępne, wartości CO2 NEDC.";

2)
w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W odniesieniu do zarejestrowanych w 2020 r. pojazdów kategorii N1 wywodzących się z pojazdów ciężkich, w przypadku których wartości emisji CO2 zostały określone zgodnie z regulaminem nr 101 EKG ONZ, o którym mowa w załączniku VIII do rozporządzenia (UE) nr 582/2011 w jego wersji z dnia 31 stycznia 2014 r., stosuje się, co następuje:

a) W przypadku gdy rozszerzenia homologacji typu na podstawie rozporządzenia (WE) nr 595/2009 dokonano do dnia 31 grudnia 2020 r., a wartość CO2 WLTP określono zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) 2017/1151 w związku z przepisami załącznika VIII do rozporządzenia (UE) nr 582/2011, tę wartość CO2 WLTP przypisuje się zarejestrowanemu w 2020 r. pojazdowi kategorii N1 wywodzącemu się z pojazdu ciężkiego, jeżeli typ, wariant i kod wersji tego pojazdu są takie same jak odnotowane w świadectwie homologacji typu dla danego rozszerzenia homologacji typu.

Do dnia 28 lutego 2021 r. producent przedkłada Komisji następujące informacje w odniesieniu do każdego pojazdu objętego niniejszą literą:

(i) numer identyfikacyjny pojazdu;

(ii) typ, wariant i kod wersji;

(iii) numer homologacji typu, w tym numer rozszerzenia;

(iv) kopię świadectwa homologacji typu.

b) W przypadku gdy do dnia 31 grudnia 2020 r. nie dokonano rozszerzenia homologacji typu na podstawie rozporządzenia (WE) nr 595/2009, każdemu odpowiedniemu pojazdowi kategorii N1 wywodzącemu się z pojazdu ciężkiego przypisuje się następującą wartość CO2 WLTP:

gdzie:

NEDCind oznacza zmierzoną wartość CO2 NEDC w 2020 r. dla indywidualnego pojazdu;

NEDC2020 oznacza średni indywidualny poziom emisji CO2 producenta w 2020 r. ustalony zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, obliczony zgodnie z art. 4 ust. 3 tiret drugie rozporządzenia (UE) 2019/631, bez uwzględniania ograniczeń emisji CO2 wynikających z zastosowania art. 11 tego rozporządzenia;

WLTP2020 oznacza średni indywidualny poziom emisji CO2 producenta w 2020 r. ustalony zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1151 lub zgodnie z lit. a) niniejszego ustępu, obliczony zgodnie z art. 4 ust. 3 tiret drugie rozporządzenia (UE) 2019/631, bez uwzględniania ograniczeń emisji CO2 wynikających z zastosowania art. 11 tego rozporządzenia.

Na potrzeby określenia wartości NEDC2020 i WLTP2020 uwzględnia się wyłącznie te pojazdy, w przypadku których wartość CO2 WLTP została ustalona zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1151 lub zgodnie z lit. a) niniejszego ustępu.

Do dnia 28 lutego 2021 r. producent przedkłada Komisji kopię świadectwa zgodności każdego pojazdu objętego niniejszą literą.

W przypadku gdy producent nie przedłoży informacji lub dokumentów, o których mowa w lit. a) i b), wartość CO2 WLTP danych pojazdów przypisuje się zgodnie z ust. 2 lit. a) niniejszego artykułu.";

b)
w ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
akapit wprowadzający otrzymuje brzmienie:

"W odniesieniu do pojazdów z końcowej partii produkcji, które nie uzyskały homologacji typu zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/1151, ale zostały zarejestrowane w 2020 r., każdemu zarejestrowanemu pojazdowi przypisuje się następujące wartości CO2 WLTP:";

(ii)
dodaje się akapit w brzmieniu:

"W odniesieniu do pojazdów z końcowej partii produkcji zarejestrowanych w latach 2021 i 2022 wartości CO2 WLTP, które przypisuje się każdemu z tych pojazdów, są wartościami ustalonymi zgodnie z ust. 1a lit. b) niniejszego artykułu.";

3)
w art. 6a wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Producenci obliczają wartość emisji CO2 w cyklu mieszanym lub, w stosownych przypadkach, wartość ważoną emisji CO2 w cyklu mieszanym, oznaczone jako Mco2, measured, dla każdego lekkiego pojazdu użytkowego zarejestrowanego w 2020 r. zgodnie z następującymi wzorami:

a) w przypadku pojazdów wyposażonych wyłącznie w silnik spalinowy wewnętrznego spalania:

wzorem służącym do obliczania Mco2-ind określonym w pkt 3.2.3.2.4 akapit drugi subzałącznika 7 do załącznika XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151, przy czym symbole Mco2-h i MCo2-l zastępuje się, w odniesieniu do danej rodziny interpolacji, wartościami Mco2,c,5 (cykl mieszany) pochodzącymi z pozycji 2.5.1.1.3 (pojazd H) i 2.5.1.2.3 (pojazd L) świadectwa homologacji typu WE zgodnie ze wzorem zawartym w dodatku 4 do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2017/1151;

b) w przypadku hybrydowych pojazdów elektrycznych niedoładowywanych zewnętrznie (NOVC-HEV):

wzorem: MCO2-measured = MCO2-L,C,5 + Kind x (MCO2-H,C,5 - MCO2-L,C,5)

gdzie:

MCO2-L,C,5 oznacza wartość Mco2,c,5 (cykl mieszany) w odniesieniu do danej rodziny interpolacji, pochodzącą z pozycji 2.5.1.2.3 świadectwa homologacji typu WE zgodnie ze wzorem zawartym w dodatku 4 do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2017/1151;

Kind oznacza współczynnik interpolacji dla uwzględnianego pojedynczego pojazdu we właściwym cyklu badania WLTP zdefiniowany w pkt 4.5.3 subzałącznika 8 do załącznika XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151;

MCO2-H,C,5 oznacza wartość MCO2,C,5 (cykl mieszany) w odniesieniu do danej rodziny interpolacji, pochodzącą z pozycji 2.5.1.1.3 świadectwa homologacji typu WE zgodnie ze wzorem zawartym w dodatku 4 do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2017/1151;

c) w przypadku hybrydowych pojazdów elektrycznych doładowywanych zewnętrznie (NOVC-HEV):

wzorem: MCO2-measured = MCO2-L,C,5 + Kind x (MCO2-H,C,5 - MCO2-L,C,5)

gdzie:

MCO2-L,C,5, MCO2-H,C,5 są, w odniesieniu do danej rodziny interpolacji, ustalane zgodnie ze wzorem określonym w pkt 4.1.3.1 subzałącznika 8 do załącznika XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151, przy czym symbol Mi,cdj zastępuje się wartością Mco2,cd (cykl mieszany) pochodzącą z pozycji 2.5.3.2 dla pojazdu H i L, stosownie do przypadku, świadectwa homologacji typu WE, a symbol Mi,cs zastępuje się wartością Mco2,c,5 (cykl mieszany) pochodzącą z pozycji 2.5.3.1 świadectwa homologacji typu WE dla pojazdu H, L lub M, stosownie do przypadku;

Kind oznacza współczynnik interpolacji dla uwzględnianego pojedynczego pojazdu we właściwym cyklu badania WLTP zdefiniowany w pkt 4.5.3 subzałącznika 8 do załącznika XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151.";

b)
dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W przypadku gdy w pozycjach 2.5.1.1.3, 2.5.1.2.3, 2.5.3.1 lub 2.5.3.2 świadectwa homologacji typu WE odnotowana jest więcej niż jedna wartość pomiaru, wartości Mco2,c,5 lub Mco2,cd, o których mowa w ust. 1, ustala się do celów niniejszego przepisu w następujący sposób:

a) w przypadku jednego pomiaru: wartość w cyklu mieszanym odnotowana dla badania 1;

b) w przypadku dwóch pomiarów: średnia dwóch wartości w cyklu mieszanym odnotowanych dla badań 1 i 2;

c) w przypadku trzech pomiarów: średnia trzech wartości w cyklu mieszanym odnotowanych dla badań 1, 2 i 3.";

4)
w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 2.1 akapit drugi zdanie ostatnie otrzymuje brzmienie:

"W odniesieniu do hybrydowych pojazdów elektrycznych niedoładowywanych zewnętrznie (NOVC-HEV) i hybrydowych pojazdów elektrycznych doładowywanych zewnętrznie (OVC-HEV) wartości CO2 NEDC, które należy wykorzystywać jako wartości odniesienia do celów sekcji 3, ustala się za pomocą badań fizycznych pojazdu a nie poprzez symulacje przy użyciu narzędzia korelacji. Pomiarów fizycznych dokonuje się zgodnie z odpowiednimi przepisami dotyczącymi badań fizycznych pojazdu określonymi w niniejszym załączniku. Dane wejściowe na potrzeby badań fizycznych pojazdu określa się i przekazuje do organu udzielającego homologacji typu lub, w stosownych przypadkach, służby technicznej, zgodnie z pkt 2.4.";

b)
pkt 2.2a lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) korekta wyników badań WLTP w odniesieniu do emisji masowych CO2 zgodnie z dodatkiem 2 do subzałącznika 6 i dodatkiem 2 do subzałącznika 8 do załącznika XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151 ma zastosowanie do wszystkich takich wyników badań niezależnie od przepisów pkt 3.4.4 lit. a) dodatku 2 do subzałącznika 6 i pkt 1.1.4 lit. a) dodatku 2 do subzałącznika 8 do załącznika XXI do tego rozporządzenia;";

c)
w pkt 2.4 w tabeli 1 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w pozycji 24 tekst w kolumnie drugiej o nagłówku "Parametry wejściowe dla narzędzia korelacji" zastępuje się słowami "Pojemność akumulatora roboczego";
(ii)
pozycje 38-41 otrzymują brzmienie:
"38 Wartość CO2 WLTP faza 1 (w przypadku pojazdów NOVC i OVC-HEV wartość w trybie ładowania podtrzymującego) g CO2/km Pozycja 2.1.1.2.1. dodatku 8a do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2017/1151 Nieskorygowana zmierzona wartość MCO2,p,1 w fazie małej prędkości (Low)
39 Wartość CO2 WLTP faza 2 (w przypadku pojazdów NOVC i OVC-HEV wartość w trybie ładowania podtrzymującego) g CO2/km Idem Nieskorygowana zmierzona wartość MCO2,p,1 w fazie średniej prędkości (Medium)
40 Wartość CO2 WLTP faza 3 (w przypadku pojazdów NOVC i OVC-HEV wartość w trybie ładowania podtrzymującego) g CO2/km Idem Nieskorygowana zmierzona wartość MCO2,p,1 w fazie dużej prędkości (High)
41 Wartość CO2 WLTP faza 4 (w przypadku pojazdów NOVC i OVC-HEV wartość w trybie ładowania podtrzymującego) g CO2/km Idem Nieskorygowana zmierzona wartość MCO2,p,1 w fazie bardzo dużej prędkości (Extra High)"
(iii)
w pozycji 60 tekst w kolumnie drugiej o nagłówku "Parametry wejściowe dla narzędzia korelacji" zastępuje się słowami "Prąd alternatora WLTP (w przypadku pojazdów NOVC i OVC-HEV: konwertera DC/DC po stronie niskiego napięcia)";
(iv)
w pozycji 61 tekst w kolumnie drugiej o nagłówku "Parametry wejściowe dla narzędzia korelacji" zastępuje się słowami "Prąd akumulatora roboczego";
(v)
skreśla się pozycję 75;
(vi)
pozycja 77 otrzymuje brzmienie:
"77 Zmierzona wartość WLTP CO2 skorygowana dla pojazdu H lub L (w przypadku pojazdów NOVC i OVC-HEV wartość w trybie ładowania podtrzymującego) g/km Pozycja 2.1.1.2.1 w dodatku 8a do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2017/1151 Zmierzona emisja CO2w cyklumieszanymdlapojazduH i L powszystkich mającychzastosowaniekorektach, MCO2,C,5. Wprzypadku2 lub3 badań WLTPprzedstawiasięwszystkiewyniki pomiarów(z wyjątkiem pojazdów NOVCi O VC-HEV,w przypadkuktórych przedstawiasięwyłącznie ostatecznąw artośćz homologacjitypu)."
(vii)
dodaje się pozycje 79-101 w brzmieniu:
"79 Wartość CO2 WLTP w trybie rozładowania (cykl mieszany) g CO2/km Pkt 2.5.3.2 dodatku 4 do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2017/1151 Emisje masowe CO2 w trybie rozładowania (cykl mieszany) MCO2,CD (średnie wartości w przypadku 2 i 3 badań) dla badania typu I, obliczone zgodnie z pkt 4.1.2 subzałącznika 8 do załącznika XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151 (wyłącznie pojazdy OVC-HEV)
80 Emisje CO2 WLTP (zmierzone) ważone współczynnikiem użyteczności (cykl mieszany) g CO2/km Obliczone zgodnie z pkt

4.1.3.1 subzałącznika 8

do załącznika XXI do

rozporządzenia (UE)

2017/1151

Obliczone wyniki (zmierzone) w cyklu mieszanym (wartość ważona) zgodnie z art. 7a ust. 1 lit. c) niniejszego rozporządzenia (wyłącznie pojazdy OVC-HEV)
81 Emisje CO2 WLTP (zadeklarowane) ważone współczynnikiem użyteczności (cykl mieszany) g CO2/km Pozycja 2.5.3.3 świadectwa homologacji typu WE Obliczone wyniki (zadeklarowane) w cyklu mieszanym (wartość ważona) pochodzące z pozycji 2.5.3.3 świadectwa homologacji typu WE (wyłącznie pojazdy OVC-HEV)
82 Równoważny zasięg przy zasilaniu energią elektryczną (EAER) WLTP w cyklu mieszanym km Pozycja 2.5.3.7.2 (EAER) świadectwa homologacji typu WE Równoważny zasięg przy zasilaniu energią elektryczną (EAER) w cyklu mieszanym (wyłącznie pojazdy OVC-HEV)
83 Indeks cyklu przejściowego - Pozycja 2.1.1.4.1.4 w dodatku 8a do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2017/1151 dla pojazdów OVC-HEV należy podać indeks cyklu przejściowego
84 Względna zmiana energii elektrycznej REECi dla każdego badania z rozładowaniem - Obliczone zgodnie z pkt

3.2.4.5.2 subzałącznika

8 do załącznika XXI do

rozporządzenia (UE)

2017/1151

Należy podać REECi każdego badania CD (w trybie rozładowania)
85 Emisje CO2 NEDC w trybie ładowania podtrzymującego (zadeklarowane, warunek B) g CO2/km Dokument informacyjny (dodatek 3 do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2017/1151) (w przypadku pojazdów

NOVC-HEV pozycja

3.5.7.2.1; w przypadku

pojazdów OVC-HEV

pozycja 3.5.7.2.2)

Deklaracja producenta oryginalnego wyposażenia

w przypadku pojazdów NOVC-HEV: Zadeklarowana wartość CO2 NEDC w cyklu mieszanym; w przypadku pojazdów OVC-HEV: zadeklarowane emisje masowe CO2 w cyklu mieszanym w trybie ładowania podtrzymującego (NEDC, warunek B)

86 Emisje CO2 NEDC w trybie rozładowania (zadeklarowane, warunek A) g CO2/km Dokument informacyjny (pozycja 3.5.7.2.3

dodatku 3 do załącznika

I do rozporządzenia

(UE) 2017/1151)

Emisje CO2 CD w cyklu mieszanym, deklaracja producenta oryginalnego wyposażenia (wyłącznie pojazdy OVC-HEV)
87 Emisje CO2 NEDC w cyklu mieszanym, ważone (zadeklarowane) g CO2/km Deklaracja producenta oryginalnego wyposażenia Deklaracja producenta oryginalnego wyposażenia (wyłącznie pojazdy OVC-HEV)
88 Zasięg przy zasilaniu energią elektryczną w cyklu NEDC dla pojazdów OVC-HEV (zadeklarowany) km Deklaracja producenta oryginalnego wyposażenia Deklaracja producenta oryginalnego wyposażenia (wyłącznie pojazdy OVC-HEV)
89 Współczynnik KCO2 do celów korekty w ramach trybu ładowania podtrzymującego (g/km)/ (Wh/km) pkt 2.3.2 dodatku 2 do subzałącznika 8 do załącznika XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151 Współczynnik korekty RCB emisji masowych CO2 dla pojazdów NOVC i OVC-HEV
90 Konfiguracja pojazdu hybrydowego (P0, P1, P2, P2 - przekładnia planetarna, P3 lub P4) (*) - Czy pojazd posiada urządzenie elektryczne wykorzystywane do napędzania pojazdu i generowania energii elektrycznej w pozycji P0, P1, P2, P2 - przekładnia planetarna, P3 lub P4 lub w kombinacji tych pozycji?

Deklaracja producenta oryginalnego wyposażenia

91 Moc maksymalna każdego urządzenia elektrycznego (P0, P1, P2, P2 - przekładnia planetarna, P3 lub P4) (*) kW Pkt 3.3.1.1.1 dodatku 3 do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2017/1151 Deklaracja producenta oryginalnego wyposażenia
92 Maksymalny moment obrotowy każdego urządzenia elektrycznego (P0, P1, P2, P2 - przekładnia planetarna, P3 lub P4) (*) Nm Deklaracja producenta oryginalnego wyposażenia
93 Dlakażdegourządzenia elektrycznego:stosunekmiędzy prędkością obrotowąurządzeniaelektrycznegoa referencyjnąprędkościąobrotową(P0,P1, P2,P2- przekładniaplanetarna, P3lubP4)(*) - Deklaracja producenta oryginalnego wyposażenia
94 Pojemność trakcyjnego REESS Ah Pkt 3.3.2.3 dodatku 3 do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2017/1151 Deklaracja producenta oryginalnego wyposażenia
95 Prąd trakcyjnego REESS A Dodatek 3 do subzałącznika 8 do załącznika XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151 Wartości szeregów czasowych 20 Hz stosowane do badania/badań przepróbkowane do częstotliwości 1 Hz
96 Rodzaj technologii trakcyjnego REESS - Pkt 1.1.10 dodatku 8a do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2017/1151 Deklaracja producenta oryginalnego wyposażenia
97 Początkowy stan naładowania trakcyjnego REESS % Deklaracja producenta oryginalnego wyposażenia
98 Liczba ogniw REESS Pkt 3.3.2.1 dodatku 3 do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2017/1151 Deklaracja producenta oryginalnego wyposażenia
99 Wartość nominalna napięcia trakcyjnego REESS/Szeregi czasowe napięcia trakcyjnego REESS V Dodatek 3 do subzałącznika 8 do załącznika XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151 Wartości nominalne lub szeregów czasowych stosowane do badania (co najmniej 20 Hz)
100 Funkcja automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym - T/N Czy pojazd posiada funkcję automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym (umożliwiającą pracę silnika na biegu jałowym gdy pojazd porusza się ruchem bezwładnym w celu oszczędzania paliwa)
101 Funkcja automatycznego wyłączania silnika na biegu jałowym - T/N Czy pojazd posiada funkcję automatycznego wyłączania silnika na biegu jałowym (umożliwiającą wyłączenie silnika gdy pojazd porusza się ruchem bezwładnym w celu oszczędzania paliwa)?
(*) ***P0: urządzenie elektryczne jest podłączone do paska napędowego silnika, w związku z czym jego prędkością referencyjną jest prędkość obrotowa silnika;

P1: urządzenie elektryczne jest podłączone do wału korbowego, w związku z czym jego prędkością referencyjną jest prędkość obrotowa silnika;

P2: urządzenie elektryczne jest zamontowane bezpośrednio przed przekładnią (skrzynia biegów lub przekładnia bezstopniowa), w związku z czym jego prędkością referencyjną jest prędkość wejściowa przekładni;

P2 - przekładnia planetarna: urządzenie elektryczne jest podłączone do biegu przekładni planetarnej, który nie jest połączony z silnikiem wewnętrznego spalania ani z przekładnią główną, określanego dalej jako strona przekładni planetarnej. W tym przypadku stosunek prędkości, jaki należy określić, to stosunek między urządzeniem elektrycznym i prędkością obrotową strony przekładni planetarnej (prędkość referencyjna) odzwierciedlający efekt zwielokrotnienia/zmniejszenia prędkości powodowany przez przekładnię redukcyjną;

P3: urządzenie elektryczne jest zamontowane bezpośrednio przed przekładnią główną osi napędzanej, w związku z czym jego prędkością referencyjną jest wejściowa prędkość obrotowa przekładni głównej (w tym również w przypadku urządzeń elektrycznych zamontowanych na biegu przekładni planetarnej po stronie przekładni głównej). Pojazd może mieć maksymalnie dwa urządzenia P3 (jedno dla przedniej osi (P3a) i jedno dla tylnej osi (P3b));

P4: urządzenie elektryczne jest zamontowane za przekładnią główną, w związku z czym jego prędkością referencyjną jest prędkość obrotowa koła; Pojazd może mieć maksymalnie cztery silniki P4 (jeden dla każdego koła, przy czym P4a wskazuje na koła przednie, a P4b na koła tylne). Dalsze specyfikacje tych danych wejściowych należy podać w formularzu danych wejściowych dla narzędzia korelacji.";

d)
w pkt 4.2.1.4.2 akapit drugi dodaje się zdanie w brzmieniu:

"W przypadku, o którym mowa w lit. d), jeżeli współczynniki obciążenia drogowego dla rodziny macierzy obciążenia drogowego zostały określone zgodnie z pkt 2.3.8.2.1 lit. a), współczynniki obciążenia drogowego dla pojedynczego pojazdu mogą zostać określone zgodnie ze wzorem podanym w pkt 4.2.1.5 akapit drugi.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 1 pkt 4 lit. c) stosuje się od dnia 1 stycznia 2020 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2019 r.
W imieniu Komisji
Przewodniczący
Jean-ClaudeJUNCKER
1 Dz.U. L 145 z 31.5.2011, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 (Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1152 z dnia 2 czerwca 2017 r. ustanawiające metodę określania parametrów korelacji niezbędnych do odzwierciedlenia zmian w regulacyjnej procedurze badań w odniesieniu do lekkich samochodów dostawczych oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 293/2012 (Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 644).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów, zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 i rozporządzenie Komisji (UE) nr 1230/2012 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 (Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 1).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 z dnia 25 maja 2011 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz zmieniające załączniki I i III do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 167 z 25.6.2011, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.282.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2019/1839 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/1152 w odniesieniu do określania wartości CO2 WLTP dla niektórych kategorii nowych lekkich pojazdów użytkowych i sprawozdawczości w zakresie tych wartości oraz dostosowania danych wejściowych dla narzędzia korelacji
Data aktu: 31/10/2019
Data ogłoszenia: 04/11/2019
Data wejścia w życie: 24/11/2019, 01/01/2020