Rozporządzenie 2017/172 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do parametrów przekształcania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego w biogaz lub kompost oraz w odniesieniu do warunków przywozu karmy dla zwierząt domowych i wywozu przetworzonego obornika

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2017/172
z dnia 1 lutego 2017 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do parametrów przekształcania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego w biogaz lub kompost oraz w odniesieniu do warunków przywozu karmy dla zwierząt domowych i wywozu przetworzonego obornika
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 1 lit. c), art. 27 lit. g), art. 41 ust. 3 i art. 43 ust. 3 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 142/2011 2  określono zasady wykonania rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, w tym parametry przekształcania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego w biogaz lub kompost oraz warunki wprowadzania do obrotu przywożonej karmy dla zwierząt domowych i przepisy dotyczące wywozu materiałów kategorii 2.

(2) W załączniku V do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 określono standardy dotyczące przekształcania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego w biogaz i kompost. Zgodnie z załącznikiem V rozdział III sekcja 2 pkt 3 lit. b) właściwy organ może pod pewnymi warunkami zezwolić na stosowanie szczegółowych wymagań innych niż wymagania określone w rozdziale III.

(3) Jednakże w takich przypadkach pozostałości fermentacyjne i kompost powinny być wprowadzane do obrotu wyłącznie w państwie członkowskim, w którym dopuszczono alternatywne parametry przekształcania. Aby zapewnić właściwemu organowi niezbędną elastyczność przy określaniu przepisów dotyczących wytwórni biogazu i kompostowni, o których mowa w rozdziale III sekcja 2 pkt 3 w załączniku V do rozporządzenia (UE) nr 142/2011, ze standardów określonych w rozdziale III sekcja 3 pkt 2 należy wyłączyć te standardy dotyczące pozostałości fermentacyjnych i kompostu, w odniesieniu do których dane państwo członkowskie dopuściło już stosowanie alternatywnych parametrów przekształcania. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik V do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.

(4) Państwa członkowskie mogą zezwalać na przywóz produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych jedynie z państw trzecich, z których przywóz ten jest dopuszczony. Państwa członkowskie mogą zezwalać na przywóz surowej karmy dla zwierząt domowych uzyskanej z produktów ubocznych rybołówstwa z państw nienależących do UE, z których dopuszczony jest przywóz produktów rybołówstwa przeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodnie z załącznikiem II do decyzji Komisji 2006/766/WE 3 . Nie dotyczy to przywozu przetworzonej karmy dla zwierząt domowych uzyskanej z produktów ubocznych rybołówstwa. Przywóz przetworzonej karmy dla zwierząt domowych uzyskanej z produktów ubocznych rybołówstwa podlega pod tym względem ostrzejszym warunkom niż przywóz surowej karmy dla zwierząt domowych uzyskanej z produktów ubocznych rybołówstwa. Należy dopuścić przywóz przetworzonej karmy dla zwierząt domowych uzyskanej z produktów ubocznych rybołówstwa ze wszystkich państw nienależących do UE, z których dopuszczony jest przywóz surowej karmy dla zwierząt domowych uzyskanej z produktów ubocznych rybołówstwa. Należy zatem odpowiednio zmienić tabelę 2 w rozdziale II sekcja 1 w załączniku XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.

(5) Wywóz przetworzonego obornika przeznaczonego do spalenia lub usunięcia na składowisko odpadów jest zabroniony. Jednakże zgodnie z art. 43 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 wywóz tego materiału do wykorzystania w przedsiębiorstwie biogazu lub kompostowni może być dopuszczony, pod warunkiem że państwo przeznaczenia jest członkiem Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Aby umożliwić wywóz przetworzonego obornika i nawozów organicznych zawierających wyłącznie przetworzony obornik, należy określić zasady wywozu tych produktów do celów innych niż spalanie, składowanie lub wykorzystanie w wytwórniach biogazu i kompostowniach znajdujących się w państwach niebędących członkami OECD. W ramach tych zasad należy określić wymagania co najmniej równorzędne wobec wymagań dotyczących wprowadzania do obrotu przetworzonego obornika i nawozów naturalnych zawierających wyłącznie przetworzony obornik. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W art. 25 rozporządzenia (UE) nr 142/2011 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"4. Zasady określone w załączniku XIV rozdział V mają zastosowanie do wywozu z Unii produktów pochodnych określonych w tym rozdziale.".

Artykuł  2

W załącznikach V i XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 wprowadza się zmiany zgodnie z tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 lutego 2017 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach V i XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 wprowadza się następujące zmiany:

1)
załącznik V rozdział III sekcja 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Pozostałości fermentacyjne lub kompost - inne niż pozostałości i kompost, o których mowa w sekcji 2 pkt 3 lit. b) - które nie spełniają wymagań określonych w niniejszej sekcji, należy poddać powtórnemu przekształcaniu lub kompostowaniu, a w przypadku salmonelli poddać odpowiednim czynnościom lub usunąć zgodnie z instrukcjami właściwego organu.";

2)
w załączniku XIV wprowadza się następujące zmiany:
a)
rozdział II sekcja 1 tabela 2 wiersz nr 12 otrzymuje brzmienie:
"12 Karma dla zwierząt domowych, w tym gryzaki dla psów a) W przypadku przetworzonej karmy dla zwierząt domowych i gryzaków dla psów: materiały, o których mowa w art. 35 lit. a) ppkt (i) oraz (ii);

b) w przypadku surowej karmy dla zwierząt domowych: materiały, o których mowa w art. 35 lit. a) ppkt (iii).

Karma dla zwierząt domowych i gryzaki dla psów muszą być wyprodukowane zgodnie z załącznikiem XIII rozdział II. a) W przypadku surowej karmy dla zwierząt domowych:

państwa trzecie wymienione w części 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 206/2010 lub w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008, z których państwa członkowskie dopuszczają przywóz świeżego mięsa tego samego gatunku, a zezwolenie obejmuje tylko mięso z kością.

W przypadku materiałów pochodzących od ryb, państwa trzecie wymienione w załączniku II do decyzji 2006/766/WE.

b) W przypadku gryzaków dla psów i karmy dla zwierząt domowych innej niż surowa:

państwa trzecie wymienione w części 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 206/2010 oraz następujące państwa:

(JP) Japonia,

(EC) Ekwador,

(LK) Sri Lanka,

(TW) Tajwan.

W przypadku przetworzonej karmy dla zwierząt domowych z materiałów pochodzących od ryb, państwa trzecie wymienione w załączniku II do decyzji 2006/766/WE.

a) W przypadku karmy dla zwierząt domowych w puszkach: załącznik XV rozdział 3(A).

b) W przypadku przetworzonej karmy dla zwierząt domowych innej niż w puszkach: załącznik XV rozdział 3(B).

c) W przypadku gryzaków dla psów: załącznik XV rozdział 3(C).

d) W przypadku surowej karmy dla zwierząt domowych: Załącznik XV rozdział 3(D)."

b)
dodaje się rozdział V w brzmieniu:

"ROZDZIAŁ V

ZASADY WYWOZU NIEKTÓRYCH PRODUKTÓW POCHODNYCH

Zasady mające zastosowanie do wywozu produktów pochodnych wymienionych poniżej, jak określono w art. 25 ust. 4:

Produkty pochodne Zasady wywozu
1 Przetworzony obornik i nawozy organiczne, kompost lub pozostałości fermentacyjne po przekształceniu biogazu niezawierające produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego ani produktów pochodnych innych niż przetworzony obornik Przetworzony obornik i nawozy organiczne, kompost lub pozostałości fermentacyjne po przekształceniu biogazu niezawierające produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego ani produktów pochodnych innych niż przetworzony obornik muszą spełniać co najmniej warunki określone w załączniku XI rozdział I sekcja 2 lit. a), b), d) i e)."
1 Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzezna-czonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy (Dz.U. L 54 z 26.2.2011, s. 1).
3 Decyzja Komisji z dnia 6 listopada 2006 r. ustanawiająca wykazy państw i terytoriów trzecich, z których dopuszczony jest przywóz małży, szkarłupni, osłonic, ślimaków morskich i produktów rybołówstwa (Dz.U. L 320 z 18.11.2006, s. 53).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.28.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2017/172 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do parametrów przekształcania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego w biogaz lub kompost oraz w odniesieniu do warunków przywozu karmy dla zwierząt domowych i wywozu przetworzonego obornika
Data aktu: 01/02/2017
Data ogłoszenia: 02/02/2017
Data wejścia w życie: 22/02/2017