Decyzja 2017/1642 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2015

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1642
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Centrum 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2015 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2017 r. w sprawie udzielenia Centrum absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2015 (05873/2017 - C8-0048/2017),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 337/75 z dnia 10 lutego 1975 r. ustanawiające Europejskie Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego 4 , w szczególności jego art. 12a,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0145/2017),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2015;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1643

z dnia 27 kwietnia 2017 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0145/2017),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (zwanego dalej "Centrum") na rok budżetowy 2015 zamknął się kwotą 18 356 560 EUR, co stanowi wzrost o 6,27 % w porównaniu z 2014 r.; mając na uwadze, że cały budżet Centrum pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy 2015 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;
C.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium podkreśla szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii poprzez zwiększanie przejrzystości i rozliczalności, wdrażanie koncepcji budżetowania celowego oraz właściwe zarządzanie zasobami ludzkimi;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2014

1.
Przyjmuje do wiadomości, że:
-
do końca 2015 r. Centrum wykonało 11 z 23 zaleceń i powiązanych działań dotyczących możliwości rozwoju i wzmocnienia jego roli, wnioskowanych w ramach okresowej oceny zewnętrznej Centrum, i powinno poinformować organ udzielający absolutorium o poczynionych postępach we wdrażaniu pozostałych zaleceń,
-
prace naprawcze w budynku Centrum zostały ukończone w grudniu 2015 r. i Centrum podpisało protokół odbioru umożliwiający korzystanie z poddanych naprawie pomieszczeń z firmą odpowiedzialną za wykonanie robót; do firmy tej zwrócono się o przedstawienie planu działania i procesu monitorowania stanu budynku przez co najmniej dziesięć lat od daty zakończenia robót;

Zarządzanie budżetem i finansami

2.
zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2015 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 98,61 %, co oznacza wzrost o 3 % w porównaniu z poprzednim rokiem; ponadto odnotowuje, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 83,04 %, co oznacza spadek o 3,33 % w porównaniu z poprzednim rokiem;

Zobowiązania i przeniesienia

3.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Centrum za rok budżetowy 2015 (zwanego dalej "sprawozdaniem Trybunału") poziom przeniesionych środków na zobowiązania w tytule II (wydatki administracyjne) wyniósł 477 994 EUR lub 28 %; zauważa, że na wyżej wymienione przeniesienia w znacznej mierze złożyły się duże ilości sprzętu sieciowego i informatycznego potrzebnego do wyposażenia wyremontowanych części budynku Centrum, który to sprzęt nie został jeszcze dostarczony lub za który nie wystawiono faktur do końca 2015 r.; zauważa, że przeniesienia mogą często być w części lub w całości uzasadnione wieloletnim charakterem programów operacyjnych Centrum, nie muszą być oznaką niedociągnięć w planowaniu i wykonaniu budżetu, i nie zawsze są sprzeczne z budżetową zasadą jednoroczności, zwłaszcza gdy są planowane przez Centrum z wyprzedzeniem i zgłaszane Trybunałowi;
4.
zauważa, że Centrum było w stanie wykorzystać dodatkowe oszczędności wynikające z dostosowania w dół współczynnika korygującego mającego zastosowanie do wynagrodzeń z 83,8 % w 2014 r. do 79,9 %; zauważa ponadto, że Centrum zostało poinformowane o tym dostosowaniu dopiero w listopadzie 2015 r.; przyjmuje do wiadomości, że wprawdzie Centrum mogło niezwłocznie wykorzystać środki przed końcem roku, ale wypłaty można było dokonać dopiero w 2016 r.;

Przesunięcie

5.
w oparciu o roczne sprawozdanie z działalności Centrum zwraca uwagę na fakt, że w 2015 r. Centrum dokonało 57 przesunięć na łączną kwotę 586 100 EUR z tytułu I (wydatki na personel) do tytułu II (wydatki administracyjne) i tytułu III (wydatki operacyjne) w celu maksymalnego zwiększenia efektywności wykorzystania dostępnych środków; zauważa z zadowoleniem, że w 2015 r. poziom i charakter przesunięć zawierał się w granicach określonych w przepisach finansowych;

Procedury udzielania zamówień i naboru pracowników

6.
zauważa, że w 2015 r. Centrum podjęło 70 procedur o udzielenie zamówienia, co stanowi wzrost o 32 % w porównaniu z 2014 r., w tym 21 % stanowiły procedury otwarte, a 79 % procedury negocjacyjne;
7.
docenia fakt, że Centrum nadal aktywnie przestrzega zasad równouprawnienia w rekrutacji i zatrudnianiu pracowników; 61 % pracowników stanowią kobiety, a 39 % mężczyźni, a celem Centrum jest zapewnienie także równowagi geograficznej; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że kobiety są dobrze reprezentowane na wszystkich szczeblach, w tym na szczeblu kierowniczym;
8.
odnotowuje, że pod koniec 2015 r. przeprowadzono korektę wynagrodzeń w dół; wzywa Centrum do zagwarantowania, by nie wpłynęło to negatywnie na warunki życia i pracy członków personelu ani na zdolność Centrum do oferowania konkurencyjnych i atrakcyjnych stanowisk;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

9.
przyznaje, że w ramach standardowej procedury dyrektor Centrum zwrócił się do nowo mianowanych członków Rady Zarządzającej o podpisanie deklaracji dotyczących konfliktu interesów zgodnie z przyjętą w październiku 2014 r. polityką Centrum dotyczącą zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi; zauważa ponadto, że Centrum regularnie przypominało kilku członkom Rady Zarządzającej, którzy nie przedłożyli jeszcze deklaracji o braku konfliktu interesów, aby to uczynili, i zachęcało ich do tego; wzywa tych członków do bezzwłocznego przedłożenia podpisanych deklaracji; wzywa Centrum do publikacji tych dokumentów na stronie internetowej oraz do umożliwienia opinii publicznej sprawowania niezbędnej kontroli nad jego kadrą kierowniczą wyższego szczebla;
10.
przypomina, że w dniu 22 października 2014 r. Centrum przyjęło strategię zwalczania nadużyć, obok własnej polityki dotyczącej zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi; przyznaje, że Centrum organizuje dla swoich pracowników regularne działania służące podnoszeniu poziomu świadomości w zakresie etyki, kwestii związanych z integralnością i kontrolą wewnętrzną, w tym przegląd swej strategii zwalczania nadużyć, zasad zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi, wytycznych dotyczących informowania o nieprawidłowościach oraz systemów ostrzegawczych w odniesieniu do postępowań o udzielenie zamówienia;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

11.
odnotowuje, że Centrum regularnie dokonuje oceny ryzyka i opracowuje plan zarządzania ryzykiem, który wchodzi w zakres rocznego programu prac, w celu określenia zagrożeń mogących wpłynąć na osiągnięcie celów Centrum; zauważa, że Centrum ocenia zagrożenia na podstawie ich potencjalnego wpływu na organizację oraz prawdopodobieństwa, że zagrożenia te się urzeczywistnią; zauważa z zadowoleniem, że jak wynika z programu prac Centrum na 2015 r., kierownictwo Centrum kontrolowało zagrożenia na poziomie działania i na poziomie projektu, przy czym poziomy zagrożenia były niższe od poziomu odniesienia;
12.
rozumie, że kierownictwo Centrum zidentyfikowało jedno ogólne ryzyko na poziomie wyższym od poziomu odniesienia, które dotyczyło kwestii nieprzewidzianych (zewnętrznych) żądań zainteresowanych stron; zauważa, że takie żądania zainteresowanych stron, w tym instytucji unijnych, mogą być trudne do spełnienia przy dostępnych zasobach Centrum; odnotowuje, że Centrum regularnie informuje członków Rady Zarządzającej o zmianach w programie prac oraz o tym, że ścisłe monitorowanie wydarzeń umożliwia Centrum przewidywanie żądań i odpowiednie włączenie takich działań lub dostosowanie rocznego programu prac do dostępnych zasobów i żądań;

Audyt wewnętrzny

13.
przyjmuje do wiadomości, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła audyt dotyczący "udzielania zamówień, w tym zapobiegania nadużyciom, i doradztwa prawnego" w ramach uzgodnionego strategicznego planu audytów IAS na lata 2013-2015; zauważa, że końcowe sprawozdanie z audytu zawierało pięć zaleceń, z których jedno zostało oznaczone jako "bardzo ważne", a cztery jako "ważne"; zauważa ponadto, że Centrum opracowało plan działania obejmujący wszystkie zalecenia, który miał być wdrożony do końca 2016 r.; wzywa Centrum do przekazania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania na temat wyników wdrożenia planu działania;

Wyniki

14.
zauważa, że Centrum ściśle współpracuje z Europejską Fundacją Kształcenia (ETF) i Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound), i że współpraca ta została sformalizowana w umowach o współpracy między tymi agencjami, a także we wcześniej uzgodnionych rocznych programach prac;
15.
przyjmuje do wiadomości, że Centrum aktywnie przyczyniło się do ukierunkowanych na zwiększenie efektywności działań sieciowych szeregu agencji unijnych, takich jak grupa robocza ds. "budżetowania zadaniowego, kosztów i zarządzania" współpracująca z innymi agencjami unijnymi w celu gromadzenia dobrych praktyk i opracowania zestawu narzędzi do zarządzania zadaniowego w agencjach unijnych;
16.
zauważa, że stosowany przez Centrum system pomiaru efektywności jest integralnym elementem wewnętrznych procesów planowania i sprawozdawczości; zauważa, że system pomiaru efektywności pozwala zrozumieć osiągnięcia Centrum, ich znaczenie i skuteczność, i promuje wśród jego pracowników kulturę ciągłego doskonalenia; zauważa z zadowoleniem, że przeprowadzony w 2015 r. wewnętrzny przegląd systemu pomiaru efektywności potwierdził, iż system ten zapewnia narzędzie analityczne mające na celu zrozumienie działania Centrum, które koncentruje się na wynikach jego pracy;

Inne uwagi

17.
zauważa, że - jak wynika ze sprawozdania Trybunału - budynek przekazany Centrum przez władze greckie został wzniesiony w strefie aktywnego uskoku tektonicznego, co spowodowało uszkodzenie jego konstrukcji; przyjmuje do wiadomości, że prace naprawcze w budynku zakończyły się w grudniu 2015 r.; zauważa, że Centrum podpisało protokół odbioru umożliwiający korzystanie z poddanych naprawie pomieszczeń i zwróciło się do firmy odpowiedzialnej za wykonanie robót o przedstawienie planu działania i procesu monitorowania stanu budynku przez co najmniej dziesięć lat od daty zakończenia robót;
18.
zauważa, że Centrum dąży do rozwiązania różnych problemów dotyczących bezpieczeństwa związanych z konstrukcją budynku; zwraca uwagę w szczególności na problem dotyczący bezpieczeństwa związany ze szklaną fasadą budynku i świetlikami w salach konferencyjnych Centrum, który ogranicza dostępność obiektu; wzywa Centrum i Komisję do przygotowania dokumentu na temat oceny ryzyka, który posłuży za podstawę dla przyszłych decyzji, jakie będą podejmowane w sprawie możliwej naprawy konstrukcji, lub ewentualnych decyzji w sprawie przeprowadzki do innego budynku;
19.
zauważa, że prace naprawcze i prace w zakresie wzmocnienia strukturalnego zostały zakończone w 2015 r.; zauważa z zadowoleniem, że ostatnie odczyty miernika głębokości pęknięć przeprowadzone w kwietniu 2016 r. wykazały skuteczność prac naprawczych; przyjmuje z zadowoleniem zainstalowanie wszystkich koniecznych systemów monitorowania stabilności i stopnia osunięcia, a także objęcie budynku ubezpieczeniem od osunięcia, co potwierdza kompleksowe zajęcie się kwestią uszkodzeń strukturalnych;
20.
zwraca uwagę, że Centrum nadal napotyka różne problemy dotyczące bezpieczeństwa, związane ze szklaną fasadą budynku i świetlikami w salach konferencyjnych Centrum, które wykazują oznaki przyspieszonego zużycia; zauważa, że prace mające na celu ostateczne rozwiązanie tych problemów zakończyły się w listopadzie 2016 r.; zauważa także, że ze względu na pilną potrzebę naprawy okien prace zostały sfinansowane z budżetu Centrum i obecnie Centrum podejmuje kwestię odpowiedzialności finansowej z władzami greckimi; wzywa Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o zakończeniu i skuteczności prac, a także o kwestii odpowiedzialności finansowej; wzywa ponadto Centrum do oceny, czy powracające problemy z obecnym budynkiem nie stawiają pod znakiem zapytania nie tylko jego efektywności ekonomicznej, ale - co ważniejsze - bezpieczeństwa personelu, a także rozważenia, czy przeniesienie do nowego budynku nie byłoby lepszym rozwiązaniem;
21.
docenia wysoką jakość prowadzonych przez Centrum badań, analiz i doradztwa technicznego, dzięki którym Centrum wspiera rozwój europejskiej polityki w zakresie uczenia się przez całe życie oraz kształcenia i szkolenia zawodowego oraz przyczynia się do jej wdrażania, tak aby umożliwić pracownikom nabycie odpowiednich umiejętności oraz przyczynić się do osiągnięcia celów ustanowionych w strategii "Europa 2020";
22.
z zadowoleniem przyjmuje skoncentrowanie prac Centrum na kompetencjach i umiejętnościach, co między innymi przyczynia się do lepszego dostosowania szkoleń zawodowych do potrzeb rynku pracy, a w szczególności przyjmuje z zadowoleniem pierwsze Europejskie badanie umiejętności i miejsc pracy oraz otwarcie nowej panoramy umiejętności; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Centrum przedstawiło więcej informacji i analiz odnoszących się do poszczególnych krajów oraz rozszerzyło swoją pomoc dla poszczególnych państw członkowskich, zapewniając wiedzę fachową w połączeniu z wdrażaniem strategii politycznych;
23.
zauważa, że ramy polityki, na których opiera się praca Centrum, zmieniły się w 2015 r., obejmując nowy zestaw priorytetów na lata 2015-2020, zatwierdzonych przez ministrów odpowiedzialnych za politykę w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego w konkluzjach z Rygi;
24.
odnotowuje, że na początku 2015 r. Centrum wprowadziło nową strukturę wewnętrzną, a rok 2015 był pierwszym pełnym rokiem, w którym działalność Centrum wchodziła w zakres kompetencji Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego Komisji;
25.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 27 kwietnia 2017 r. 6  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 32.
2 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 32.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 39 z 13.2.1975, s. 1.
5 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
6 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA-PROV(2017)0155 (zob. s. 372 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024