uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) acetamiprydu, azoksystrobiny, dimetomorfu, flonikamidu, fludioksonilu, flutriafolu, metkonazolu, protiokonazolu oraz trifloksystrobiny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP cyflutryny określono w załączniku II oraz w części B załącznika III do tego rozporządzenia. NDP ametoktradyny, kwasu difluorooctowego, fenpyrazaminy, fluazynamu, flupiradifuronu, fluksapyroksadu, prochinazydu, piryproksyfenu i spirodiklofenu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną acetamipryd na powierzchni oliwek stołowych, pomidorów, korniszonów, fasoli (w strąkach), grochu (w strąkach), jadalnych nasion roślin strączkowych (suchych), ziaren rzepaku, oliwek do produkcji oliwy i pszenicy zwyczajnej złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku ametoktradyny wniosek taki złożono w odniesieniu do dymki. W przypadku azoksystrobiny wniosek taki złożono w odniesieniu do winogron stołowych i winogron do produkcji wina. W przypadku cyflutryny wniosek taki złożono w odniesieniu do jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej w związku ze stosowaniem beta-cyflutryny na powierzchni tych produktów. W przypadku dimetomorfu wniosek taki złożono w odniesieniu do kapustnych kwitnących i "szpinaku i podobnych liści". W przypadku flonikamidu wniosek taki złożono w odniesieniu do "ziół, kwiatów jadalnych". W przypadku fludioksonilu wniosek taki złożono w odniesieniu do "sałaty i warzyw sałatowych", "szpinaku i podobnych liści", "ziół, kwiatów jadalnych" i grochu (bez strąków). W przypadku kwasu difluorooctowego i flupiradifuronu wniosek taki złożono w odniesieniu do truskawek, jeżyn i malin w związku ze stosowaniem flupiradifuronu na powierzchni tych produktów. W przypadku prochinazydu wniosek taki złożono w odniesieniu do jabłek i gruszek. W przypadku protiokonazolu wniosek taki złożono w odniesieniu do ziaren słonecznika. W przypadku piryproksyfenu wniosek taki złożono w odniesieniu do bananów. W przypadku spirodiklofenu wniosek taki złożono w odniesieniu do żurawin i agrestu. W przypadku trifloksystrobiny wniosek taki złożono w odniesieniu do selera zwyczajnego.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący stosowania dimetomorfu na powierzchni papai, fenpyrazaminy na powierzchni owoców leśnych i borówek amerykańskich, fluazynamu na powierzchni borówek amerykańskich, flutriafolu na powierzchni truskawek, fluksapyroksadu na powierzchni migdałów, orzechów brazylijskich, kasztanów jadalnych, orzechów laskowych, orzechów makada-miowych, orzechów pekan, orzeszków piniowych, orzechów włoskich, czereśni, winogron, truskawek, borówek amerykańskich, mango, pozostałych warzyw korzeniowych i bulwiastych o kodzie 0213000, dyniowatych, brokułów, kapusty pekińskiej, gorczycy sarepskiej, karczochów hiszpańskich, selera, fenkułu włoskiego/kopru włoskiego, rabarbaru, ryżu siewnego i trzciny cukrowej oraz metkonazolu na powierzchni borówek amerykańskich, ziemniaków, tropikalnych warzyw korzeniowych i bulwiastych, jadalnych nasion roślin strączkowych i ziaren słonecznika. Wnioskodawcy twierdzą, że dozwolone zastosowania tej substancji na wspomnianych uprawach w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Kanadzie i Brazylii skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W uzasadnionej opinii Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania fluksapyroksadu w warzywach korzeniowych i bulwiastych innych niż rzodkiew przedłożone dane nie są wystarczające jako podstawa do określenia nowych NDP. Należy zatem utrzymać obecne NDP.
(8) W przypadku prochinazydu Urząd zalecił podwyższenie obecnych NDP dotyczących wątroby i nerek u owiec i kóz w celu dostosowania ich do zamierzonych zastosowań tej substancji czynnej na powierzchni jabłek i gruszek. Ponieważ w produktach pochodzących od lub z przeżuwaczy nie stwierdzono pozostałości prochinazydu, stosowaną definicję pozostałości należy ograniczyć tak, by obejmowała jedynie istotny metabolit (IN-MU210).
(9) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(10) W odniesieniu do flupiradifuronu Urząd przedstawił wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej sulfoksaflor 3 . Zgodnie z odpowiednią dobrą praktyką rolniczą NDP kwasu difluorooctowego w sałacie należy ustanowić na poziomie 0,09 mg/kg, tak by odpowiednio uwzględnić stosowanie flupiradifuronu na powierzchni tego produktu.
(11) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for acetamiprid in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości acetamiprydu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2016;14(2):4385 [25 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for ametoctradin in spring onions" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości ametoktradyny w dymce). Dziennik EFSA 2016;14(4):4448 [19 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for azoxystrobin in grapes" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości azoksystrobiny w winogronach). Dziennik EFSA 2016;14(2):4415 [17 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for beta-cyfluthrin in various cereals" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości beta-cyflutryny w różnych zbożach). Dziennik EFSA 2016;14(3):4417 [23 s.].
"Reasoned opinion on the setting of import tolerance for dimethomorph in papaya" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do dimetomorfu w papai). Dziennik EFSA 2016;14(4):4449 [19 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels (MRLs) for dimethomorph in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dimetomorfu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2016;14(1):4381 [19 s.].
"Reasoned opinion on the setting import tolerances for fenpyrazamine in blueberries and cane fruits" (Uzasadniona opinia dotycząca ustanowienia tolerancji importowych w odniesieniu do fenpyrazaminy w borówkach amerykańskich i owocach leśnych). Dziennik EFSA 2016;14(2):4384 [20 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for flonicamid in herbs and edible flowers" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości flonikamidu w ziołach i kwiatach jadalnych). Dziennik EFSA 2016;14(4):4467 [19 s.].
"Reasoned opinion on the setting of import tolerance for fluazinam in blueberries" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do fluazynamu w borówkach amerykańskich). Dziennik EFSA 2016;14(4):4460 [20 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fludioxonil in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fludioksonilu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2016;14(3):4445 [20 s.].
"Reasoned opinion on the setting of new maximum residue levels for flupyradifurone in strawberries, blackberries and raspberries" (Uzasadniona opinia dotycząca ustanowienia nowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości flupiradifuronu w truskawkach, jeżynach i malinach). Dziennik EFSA 2016;14(3):4423 [19 s.].
"Reasoned opinion on the setting of import tolerance for fluazinam in blueberries" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do flutriafolu w truskawkach). Dziennik EFSA 2016;14(3):4427 [20 s.].
"Reasoned opinion on the setting of import tolerances for fluxapyroxad in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowych w odniesieniu do fluksapyroksadu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2016;14(3):4404 [28 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for metconazole in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości metkonazolu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2016;14(4):4451 [23 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for proquinazid in apples, pears and animal commodities" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości prochinazydu w jabłkach, gruszkach i produktach pochodzenia zwierzęcego). Dziennik EFSA 2016;14(3):4428 [24 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for prothioconazole in sunflower seeds" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości protiokonazolu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2015;13(12):4371 [24 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for pyriproxyfen in bananas" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości piryproksyfenu w bananach). Dziennik EFSA 2016;14(2):4387 [18 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels (MRLs) for spirodiclofen in berries" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości spirodiklofenu w owocach jagodowych). Dziennik EFSA 2016;14(4):4457 [17 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level (MRL) for trifloxystrobin in celeriacs" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego NDP trifloksystrobiny w selerze zwyczajnym). Dziennik EFSA 2016;14(1):4383 [17 s.].
Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.
20.05.2025Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.298.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2016/1902 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości acetamiprydu, ametoktradyny, azoksystrobiny, cyflutryny, kwasu difluorooctowego, dimetomorfu, fenpyrazaminy, flonikamidu, fluazynamu, fludioksonilu, flupiradifuronu, flutriafolu, fluksapyroksadu, metkonazolu, prochinazydu, protiokonazolu, piryproksyfenu, spirodiklofenu oraz trifloksystrobiny w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 27/10/2016 |
Data ogłoszenia: | 04/11/2016 |
Data wejścia w życie: | 24/11/2016 |