Decyzja 2016/1796 zmieniająca decyzje 2011/263/UE, 2011/264/UE, 2012/720/UE i 2012/721/UE w celu uwzględnienia zmian w klasyfikacji substancji

DECYZJA KOMISJI (UE) 2016/1796
z dnia 7 lipca 2016 r.
zmieniająca decyzje 2011/263/UE, 2011/264/UE, 2012/720/UE i 2012/721/UE w celu uwzględnienia zmian w klasyfikacji substancji

(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 4131)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 11 października 2016 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 12 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 6 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 66/2010 oznakowanie ekologiczne UE nie może zostać przyznane towarom zawierającym substancje lub preparaty/mieszaniny spełniające kryteria klasyfikacji jako toksyczne, niebezpieczne dla środowiska naturalnego, rakotwórcze, mutagenne lub działające toksycznie na rozrodczość zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 3 , lub towarom zawierającym substancje, o których mowa w art. 57 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .

(2) Zgodnie z art. 6 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 66/2010 gdy z technicznego punktu widzenia nie jest wykonalne zastąpienie ich samych lub zastosowanie alternatywnych materiałów lub projektów lub w przypadku produktów, które mają znacząco wyższą całkowitą efektywność ekologiczną w porównaniu z innymi towarami tej samej kategorii, Komisja może przyjąć środki mające na celu przyznanie odstępstw od art. 6 ust. 6 tego rozporządzenia.

(3) Subtylizyna jest substancją stwarzającą zagrożenie według zharmonizowanej klasyfikacji zgodnie z załącznikiem VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. Kwalifikuje się ona do następujących klas zagrożeń: działania uczulającego na drogi oddechowe kategoria 1, poważnego uszkodzenia oczu kategoria 1, działania drażniącego na skórę kategoria 2 i działania toksycznego na narządy docelowe w następstwie jednorazowego narażenia przez drogi oddechowe kategoria 3.

(4) Decyzje Komisji 2011/263/UE 5 i 2011/264/UE 6 , zmienione decyzją Komisji 2012/49/UE 7 , zawierają już jednak odstępstwo dla enzymu subtylizyny, zaklasyfikowanego jako H400: działa bardzo toksycznie na organizmy wodne, w odniesieniu do ustalonych kryteriów ekologicznych przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom do zmywarek do naczyń i detergentów piorących, z uwagi na fakt, że subtylizyna została uznana za istotny składnik tych detergentów i była uprzednio objęta odstępstwem. Ponadto w tym samym celu umożliwienia stosowania subtylizyny w produktach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE decyzjami Komisji 2012/720/UE 8 oraz 2012/721/UE 9 zezwolono na stosowanie enzymów zaklasyfikowanych jako H 400: działa bardzo toksycznie na organizmy wodne w detergentach do automatycznych zmywarek do naczyń do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych oraz w detergentach pralniczych do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych. Odstępstwa te zostały przyznane ze względu na rolę jaką subtylizyna odgrywa w wyżej wymienionych grupach detergentów i jej wysoki poziom degradacji/inaktywacji w oczyszczalniach ścieków oraz w trakcie stosowania i transportu detergentów do sieci kanalizacyjnej. Odstępstwa były konieczne, ponieważ subtylizyna została zaklasyfikowana jako substancja o ostrej toksyczności dla środowiska wodnego kategorii 1 (współczynnik M 1) (H400) przez samoklasyfikację, z chwilą gdy została zarejestrowana rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006, co uniemożliwiłoby jej stosowanie w produktach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE.

(5) Rozporządzenie (WE) nr 1272/2008 zostało zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) nr 286/2011 10 . Zmiany rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 zaczęły obowiązywać w odniesieniu do substancji dnia 1 grudnia 2012 r., a w odniesieniu do mieszanin dnia 1 czerwca 2015 r. Rozporządzeniem (UE) nr 286/2011 dodano nowe kryteria klasyfikacji dotyczące długotrwałego zagrożenia dla środowiska wodnego w oparciu o dane dotyczące toksyczności przewlekłej dla środowiska wodnego i biodegradowalności. Na podstawie nowych kryteriów niedawne badanie przeprowadzone przez REACH SIEF w odniesieniu do subtylizyny wykazało, że subtylizynę należy zaklasyfikować jako stwarzającą zagrożenie dla środowiska wodnego (toksyczność przewlekła), kategorii 2. Substancja ta łatwo ulega biodegradacji i nie powinna stanowić zagrożenia dla środowiska, ponieważ w oczyszczalni ulega niemal całkowitemu unieszkodliwieniu. W wyniku takiego zaklasyfikowania subtylizyna zostałyby objęta zakazem stosowania w produktach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE. W tej sytuacji trudno byłoby sprawić aby istniejące kryteria oznakowania ekologicznego UE ustanowione dla detergentów do zmywarek do naczyń, detergentów pralniczych, detergentów przeznaczonych do automatycznych zmywarek do naczyń do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych oraz detergentów pralniczych do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych, odpowiadały orientacyjnie około 10-20 % detergentów i środków czyszczących dostępnych na rynku unijnym i osiągających najlepsze rezultaty pod względem efektywności ekologicznej w ciągu całego cyklu życia.

(6) Subtylizyna zwiększa wydajność czyszczącą detergentów, skutecznie rozkładając białkowe komponenty plam. Enzym przynosi doskonałe wyniki nawet w niskich temperaturach przy zastosowaniu wymaganej dawki, która umożliwia spełnienie kryteriów niskiej temperatury, wielkości wsadu i efektywności w ramach programu oznakowania ekologicznego UE. W chwili obecnej brak jest alternatywnych składników lub technologii. Pozostałe enzymy o różnej aktywności katalitycznej, np. alfa-amylaza, lipaza, liaza pektynowa mogą usuwać inne rodzaje zanieczyszczeń i plam, np. plamy ze skrobi, tłuszczu i pektyn, ale nie są one w stanie usunąć plam z białka.

(7) W przeglądzie kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom do zmywarek do naczyń i detergentom piorącym, określonych w decyzjach 2011/263/UE i 2011/264/UE, oraz przy opracowywaniu kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom przeznaczonym do automatycznych zmywarek do naczyń do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych oraz detergentom pralniczym do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych oraz w powiązanych zmianach nie uwzględniono nowych kryteriów klasyfikacji według zagrożeń dla środowiska wprowadzonych rozporządzeniem (UE) nr 286/2011.

(8) Niniejszą zmianę stosuje się z mocą wsteczną od dnia 1 grudnia 2012 r., aby zapewnić ciągłość ważności oznakowania ekologicznego UE detergentów do zmywarek do naczyń, detergentów pralniczych, detergentów przeznaczonych do automatycznych zmywarek do naczyń do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych oraz detergentów pralniczych do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje Komisji 2011/263/UE, 2011/264/UE, 2012/720/UE oraz 2012/721/UE.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu powołanego na podstawie art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku do decyzji 2011/263/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

W załączniku do decyzji 2011/264/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

W załączniku do decyzji 2012/720/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszej decyzji.

Artykuł  4

W załączniku do decyzji 2012/721/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem IV do niniejszej decyzji.

Artykuł  5

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 grudnia 2012 r.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 lipca 2016 r.

W imieniu Komisji

Karmenu VELLA

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W

załączniku do decyzji 2011/263/UE wprowadza się następujące zmiany:

W celu zapewnienia jasności i pewności prawa należy zastąpić całą tabelę, w której wymieniono odstępstwa w kryterium 2 lit. b) akapit piąty, poniższą tabelą uwzględniającą zmiany wprowadzone decyzją Komisji 2014/313/UE 11 :

"Subtylizyna H400: Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne R50
H411: Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R50-53
Środki powierzchniowo czynne obecne w produkcie końcowym w całkowitym stężeniu < 25 % H400: Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne R50
Środki powierzchniowo czynne obecne w produkcie końcowym w całkowitym stężeniu < 25 % (*) H412: Działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R52-53
Produkty biobójcze wykorzystywane do celów konserwacji (**) H410: Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R50-53
H411: Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R51-53
H412: Działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R52-53
Substancje zapachowe H412: Działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R52-53
Enzymy (***) H334: Może powodować objawy alergii lub astmy lub trudności w oddychaniu w następstwie wdychania R42
H317: Może powodować reakcję alergiczną skóry R43
NTA w postaci zanieczyszczenia w MGDA oraz GLDA (****) H351: Podejrzewa się, że powoduje raka R40
(*) To odstępstwo ma zastosowanie, pod warunkiem że łatwo ulegają degradacji i ulegają degradacji beztlenowej.

(**) O których mowa w kryterium 2 lit. e). To odstępstwo ma zastosowanie, pod warunkiem że potencjał bioakumulacji produktów biobójczych charakteryzuje się log Pow (log współczynnika podziału oktanol/woda) < 3,0 lub eksperymentalnie wyznaczonym współczynnikiem biokoncentracji (BCF) ≤ 100.

(***) W tym stabilizatory oraz inne substancje pomocnicze w preparatach.

(****) W stężeniu poniżej 1,0 % w surowcu, o ile całkowite stężenie w produkcie końcowym jest mniejsze niż 0,10 %."

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku do decyzji 2011/264/UE wprowadza się następujące zmiany:

W celu zapewnienia jasności i pewności prawa należy zastąpić całą tabelę, w której wymieniono odstępstwa w kryterium 4 lit. b) akapit piąty, poniższą tabelą uwzględniającą zmiany wprowadzone decyzją 2014/313/UE:
"Subtylizyna H400: Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne R50
H411: Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R50-53
Środki powierzchniowo czynne obecne w produkcie końcowym w całkowitym stężeniu < 25 % H400: Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne R50
Środki powierzchniowo czynne obecne w produkcie końcowym w całkowitym stężeniu < 25 % (*) H412: Działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R52-53
Produkty biobójcze wykorzystywane do celów konserwacji (**) H410: Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R50-53
H411: Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R51-53
H412: Działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R52-53
Substancje zapachowe H412: Działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R52-53
Enzymy (***) H334: Może powodować objawy alergii lub astmy lub trudności w oddychaniu w następstwie wdychania R42
H317: Może powodować reakcję alergiczną skóry R43
Katalizatory wybielacza (***) H334: Może powodować objawy alergii lub astmy lub trudności w oddychaniu w następstwie wdychania R42
H317: Może powodować reakcję alergiczną skóry R43
NTA w postaci zanieczyszczenia w MGDA oraz GLDA (****) H351: Podejrzewa się, że powoduje raka R40
Rozjaśniacze optyczne (wyłącznie dla detergentów pralniczych silnie działających) H413: Może powodować długotrwałe szkodliwe skutki dla organizmów wodnych R53
(*) To odstępstwo ma zastosowanie, pod warunkiem że łatwo ulegają degradacji i ulegają degradacji beztlenowej.

(**) O których mowa w kryterium 4 lit. e). To odstępstwo ma zastosowanie, pod warunkiem że potencjał bioakumulacji produktów biobójczych charakteryzuje się log Pow (log współczynnika podziału oktanol/woda) < 3,0 lub eksperymentalnie wyznaczonym współczynnikiem biokoncentracji (BCF) ≤ 100.

(***) W tym stabilizatory oraz inne substancje pomocnicze w preparatach.

(****) W stężeniu poniżej 1,0 % w surowcu, o ile całkowite stężenie w produkcie końcowym jest mniejsze niż 0,10 %."

ZAŁĄCZNIK  III

W załączniku do decyzji 2012/720/UE wprowadza się następujące zmiany:

W celu zapewnienia jasności i pewności prawa należy zastąpić całą tabelę, w której wymieniono odstępstwa w kryterium 3 lit. b) akapit szósty, następującą tabelą uwzględniającą zmiany wprowadzone decyzją 2014/313/UE:
"Subtylizyna H400: Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne R50
H411: Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R50-53
Środki powierzchniowo czynne obecne w produkcie końcowym w całkowitym stężeniu < 15 % H400: Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne R50
Środki powierzchniowo czynne obecne w produkcie końcowym w całkowitym stężeniu < 25 % H412: Działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R52-53
Produkty biobójcze do celów konserwacji (*)

(tylko dla cieczy o pH między 2 a 12 i maksymalnie 0,10 % wartości procentowej masy materiału aktywnego)

H331: Działa toksycznie w następstwie wdychania R23
H334: Może powodować objawy alergii lub astmy lub trudności w oddychaniu w następstwie wdychania R42
H317: Może powodować reakcję alergiczną skóry R43
H400: Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne R50
Enzymy (**) H334: Może powodować objawy alergii lub astmy lub trudności w oddychaniu w następstwie wdychania R42
H317: Może powodować reakcję alergiczną skóry R43
H400: Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne R50
NTA w postaci zanieczyszczenia w MGDA oraz GLDA (***) H351: Podejrzewa się, że powoduje raka R40
(*) Odstępstwo stosuje się jedynie w odniesieniu do kryterium 3 lit. b). Produkty biobójcze spełniają kryterium 3 lit. d). (**) W tym stabilizatory oraz inne substancje pomocnicze w preparatach. (***) W stężeniu poniżej 1,0 % w surowcu, o ile całkowite stężenie w produkcie końcowym jest mniejsze niż 0,10 %."

ZAŁĄCZNIK  IV

W załączniku do decyzji 2012/721/UE wprowadza się następujące zmiany:

W celu zapewnienia jasności i pewności prawa należy zastąpić całą tabelę, w której wymieniono odstępstwa w kryterium 4 lit. b) akapit szósty, następującą tabelą:
"Subtylizyna H400: Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne R50
H411: Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R50-53
Środki powierzchniowo czynne obecne w produkcie końcowym w całkowitym stężeniu < 20 % H400: Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne R50
Środki powierzchniowo czynne obecne w produkcie końcowym w całkowitym stężeniu < 25 % (*) H412: Działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R52-53
Produkty biobójcze do celów konserwacji (**)

(tylko dla cieczy o pH między 2 a 12 i maksymalnie 0,10 % wartości procentowej masy materiału aktywnego)

H331: Działa toksycznie w następstwie wdychania R23
H334: Może powodować objawy alergii lub astmy lub trudności w oddychaniu w następstwie wdychania R42
H317: Może powodować reakcję alergiczną skóry R43
H400: Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne R50
Enzymy (***) H400: Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne R50
H334: Może powodować objawy alergii lub astmy lub trudności w oddychaniu w następstwie wdychania R42
H317: Może powodować reakcję alergiczną skóry R43
Katalizatory wybielacza (***) H400: Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne R50
NTA w postaci zanieczyszczenia w MGDA oraz GLDA (****) H351: Podejrzewa się, że powoduje raka R40
(*) To odstępstwo ma zastosowanie, pod warunkiem że środki powierzchniowo czynne spełniają kryterium 3 lit. a) i ulegają degradacji beztlenowej.

(**) Odstępstwo stosuje się jedynie w odniesieniu do kryterium 4 lit. b). Produkty biobójcze spełniają kryterium 4 lit. e). (***) W tym stabilizatory oraz inne substancje pomocnicze w preparatach.

(****) W stężeniu poniżej 1,0 % w surowcu, o ile całkowite stężenie w produkcie końcowym jest mniejsze niż 0,10 %."

12 Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1).
4 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
5 Decyzja Komisji 2011/263/UE z dnia 28 kwietnia 2011 r. ustanawiająca kryteria ekologiczne przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom do zmywarek do naczyń (Dz.U. L 111 z 30.4.2011, s. 22).
6 Decyzja Komisji 2011/264/UE z dnia 28 kwietnia 2011 r. ustanawiająca kryteria ekologiczne przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom pralniczym (Dz.U. L 111 z 30.4.2011, s. 34).
7 Decyzja Komisji 2012/49/UE z dnia 26 stycznia 2012 r. zmieniająca decyzje 2011/263/UE i 2011/264/UE w celu uwzględnienia zmian w klasyfikacji enzymów zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy Rady 67/548/EWG i z załącznikiem VI do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 (Dz.U. L 26 z 28.1.2012, s. 36).
8 Decyzja Komisji 2012/720/UE z dnia 14 listopada 2012 r. ustanawiająca kryteria ekologiczne przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom przeznaczonym do automatycznych zmywarek do naczyń do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych (Dz.U. L 326 z 24.11.2012, s. 25).
9 Decyzja Komisji 2012/721/UE z dnia 14 listopada 2012 r. ustanawiająca kryteria ekologiczne przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom pralniczym do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych (Dz.U. L 326 z 24.11.2012, s. 38).
10 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 286/2011 z dnia 10 marca 2011 r. dostosowujące do postępu naukowo-technicznego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin (Dz.U. L 83 z 30.3.2011, s. 1).
11 Decyzja Komisji 2014/313/UE z dnia 28 maja 2014 r. zmieniająca decyzje 2011/263/UE, 2011/264/UE, 2011/382/UE, 2011/383/UE, 2012/720/UE i 2012/721/UE w celu uwzględnienia zmian w klasyfikacji substancji (Dz.U. L 164 z 3.6.2014, s. 74).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.274.55

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2016/1796 zmieniająca decyzje 2011/263/UE, 2011/264/UE, 2012/720/UE i 2012/721/UE w celu uwzględnienia zmian w klasyfikacji substancji
Data aktu: 07/07/2016
Data ogłoszenia: 11/10/2016
Data wejścia w życie: 11/10/2016, 01/12/2012