(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 11 października 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 12 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 6 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 66/2010 oznakowanie ekologiczne UE nie może zostać przyznane towarom zawierającym substancje lub preparaty/mieszaniny spełniające kryteria klasyfikacji jako toksyczne, niebezpieczne dla środowiska naturalnego, rakotwórcze, mutagenne lub działające toksycznie na rozrodczość zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 3 , lub towarom zawierającym substancje, o których mowa w art. 57 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 66/2010 gdy z technicznego punktu widzenia nie jest wykonalne zastąpienie ich samych lub zastosowanie alternatywnych materiałów lub projektów lub w przypadku produktów, które mają znacząco wyższą całkowitą efektywność ekologiczną w porównaniu z innymi towarami tej samej kategorii, Komisja może przyjąć środki mające na celu przyznanie odstępstw od art. 6 ust. 6 tego rozporządzenia.
(3) Subtylizyna jest substancją stwarzającą zagrożenie według zharmonizowanej klasyfikacji zgodnie z załącznikiem VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. Kwalifikuje się ona do następujących klas zagrożeń: działania uczulającego na drogi oddechowe kategoria 1, poważnego uszkodzenia oczu kategoria 1, działania drażniącego na skórę kategoria 2 i działania toksycznego na narządy docelowe w następstwie jednorazowego narażenia przez drogi oddechowe kategoria 3.
(4) Decyzje Komisji 2011/263/UE 5 i 2011/264/UE 6 , zmienione decyzją Komisji 2012/49/UE 7 , zawierają już jednak odstępstwo dla enzymu subtylizyny, zaklasyfikowanego jako H400: działa bardzo toksycznie na organizmy wodne, w odniesieniu do ustalonych kryteriów ekologicznych przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom do zmywarek do naczyń i detergentów piorących, z uwagi na fakt, że subtylizyna została uznana za istotny składnik tych detergentów i była uprzednio objęta odstępstwem. Ponadto w tym samym celu umożliwienia stosowania subtylizyny w produktach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE decyzjami Komisji 2012/720/UE 8 oraz 2012/721/UE 9 zezwolono na stosowanie enzymów zaklasyfikowanych jako H 400: działa bardzo toksycznie na organizmy wodne w detergentach do automatycznych zmywarek do naczyń do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych oraz w detergentach pralniczych do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych. Odstępstwa te zostały przyznane ze względu na rolę jaką subtylizyna odgrywa w wyżej wymienionych grupach detergentów i jej wysoki poziom degradacji/inaktywacji w oczyszczalniach ścieków oraz w trakcie stosowania i transportu detergentów do sieci kanalizacyjnej. Odstępstwa były konieczne, ponieważ subtylizyna została zaklasyfikowana jako substancja o ostrej toksyczności dla środowiska wodnego kategorii 1 (współczynnik M 1) (H400) przez samoklasyfikację, z chwilą gdy została zarejestrowana rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006, co uniemożliwiłoby jej stosowanie w produktach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE.
(5) Rozporządzenie (WE) nr 1272/2008 zostało zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) nr 286/2011 10 . Zmiany rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 zaczęły obowiązywać w odniesieniu do substancji dnia 1 grudnia 2012 r., a w odniesieniu do mieszanin dnia 1 czerwca 2015 r. Rozporządzeniem (UE) nr 286/2011 dodano nowe kryteria klasyfikacji dotyczące długotrwałego zagrożenia dla środowiska wodnego w oparciu o dane dotyczące toksyczności przewlekłej dla środowiska wodnego i biodegradowalności. Na podstawie nowych kryteriów niedawne badanie przeprowadzone przez REACH SIEF w odniesieniu do subtylizyny wykazało, że subtylizynę należy zaklasyfikować jako stwarzającą zagrożenie dla środowiska wodnego (toksyczność przewlekła), kategorii 2. Substancja ta łatwo ulega biodegradacji i nie powinna stanowić zagrożenia dla środowiska, ponieważ w oczyszczalni ulega niemal całkowitemu unieszkodliwieniu. W wyniku takiego zaklasyfikowania subtylizyna zostałyby objęta zakazem stosowania w produktach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE. W tej sytuacji trudno byłoby sprawić aby istniejące kryteria oznakowania ekologicznego UE ustanowione dla detergentów do zmywarek do naczyń, detergentów pralniczych, detergentów przeznaczonych do automatycznych zmywarek do naczyń do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych oraz detergentów pralniczych do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych, odpowiadały orientacyjnie około 10-20 % detergentów i środków czyszczących dostępnych na rynku unijnym i osiągających najlepsze rezultaty pod względem efektywności ekologicznej w ciągu całego cyklu życia.
(6) Subtylizyna zwiększa wydajność czyszczącą detergentów, skutecznie rozkładając białkowe komponenty plam. Enzym przynosi doskonałe wyniki nawet w niskich temperaturach przy zastosowaniu wymaganej dawki, która umożliwia spełnienie kryteriów niskiej temperatury, wielkości wsadu i efektywności w ramach programu oznakowania ekologicznego UE. W chwili obecnej brak jest alternatywnych składników lub technologii. Pozostałe enzymy o różnej aktywności katalitycznej, np. alfa-amylaza, lipaza, liaza pektynowa mogą usuwać inne rodzaje zanieczyszczeń i plam, np. plamy ze skrobi, tłuszczu i pektyn, ale nie są one w stanie usunąć plam z białka.
(7) W przeglądzie kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom do zmywarek do naczyń i detergentom piorącym, określonych w decyzjach 2011/263/UE i 2011/264/UE, oraz przy opracowywaniu kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom przeznaczonym do automatycznych zmywarek do naczyń do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych oraz detergentom pralniczym do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych oraz w powiązanych zmianach nie uwzględniono nowych kryteriów klasyfikacji według zagrożeń dla środowiska wprowadzonych rozporządzeniem (UE) nr 286/2011.
(8) Niniejszą zmianę stosuje się z mocą wsteczną od dnia 1 grudnia 2012 r., aby zapewnić ciągłość ważności oznakowania ekologicznego UE detergentów do zmywarek do naczyń, detergentów pralniczych, detergentów przeznaczonych do automatycznych zmywarek do naczyń do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych oraz detergentów pralniczych do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje Komisji 2011/263/UE, 2011/264/UE, 2012/720/UE oraz 2012/721/UE.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu powołanego na podstawie art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.274.55 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2016/1796 zmieniająca decyzje 2011/263/UE, 2011/264/UE, 2012/720/UE i 2012/721/UE w celu uwzględnienia zmian w klasyfikacji substancji |
| Data aktu: | 07/07/2016 |
| Data ogłoszenia: | 11/10/2016 |
| Data wejścia w życie: | 11/10/2016, 01/12/2012 |