uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 14,
A. PROCEDURA
Wszczęcie postępowania
(1) Dnia 14 sierpnia 2015 r. Komisja Europejska ("Komisja") wszczęła dochodzenie antysubsydyjne w odniesieniu do przywozu do Unii Europejskiej ryb z gatunku Dicentrarchus labrax oraz dorad pochodzącego z Turcji na podstawie art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/1037 ("rozporządzenie podstawowe") w drodze zawiadomienia opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2 ("zawiadomienie o wszczęciu postępowania").
(2) Dochodzenie wszczęto w następstwie skargi złożonej w dniu 1 lipca 2015 r. przez Asociación Empresarial de Productores de Cultivos Marinos ("APROMAR" lub "skarżący") w imieniu producentów reprezentujących ponad 25 % ogólnej produkcji unijnej ryb z gatunku Dicentrarchus labrax oraz dorad.
(3) Wspomniana skarga zawierała dowody prima facie wskazujące na subsydiowanie tureckiego przemysłu produkującego ryby z gatunku Dicentrarchus labrax oraz dorady i na wynikającą stąd istotną szkodę.
(4) Zgodnie z art. 10 ust. 7 rozporządzenia podstawowego Komisja powiadomiła rząd Turcji przed wszczęciem postępowania o otrzymaniu odpowiednio udokumentowanej skargi zawierającej zarzut, iż subsydiowany przywóz ryb z gatunku Dicentrarchus labrax oraz dorad pochodzącego z Turcji powoduje istotną szkodę dla przemysłu unijnego. Komisja zaprosiła rząd Turcji do konsultacji mających na celu wyjaśnienie sytuacji w związku z informacjami zawartymi w skardze i osiągnięcie wspólnie uzgodnionego rozwiązania.
(5) Rząd Turcji przyjął zaproszenie, po czym przeprowadzono konsultacje. W trakcie konsultacji nie wypracowano wspólnie uzgodnionego rozwiązania. Komisja uwzględniła jednak należycie uwagi zgłoszone przez rząd Turcji.
(6) Komisja zaprosiła skarżącego, innych znanych producentów unijnych, użytkowników i importerów, znanych producentów eksportujących w Turcji oraz władze Turcji i stowarzyszenia, o których wiadomo, że dotyczy ich wszczęcie postępowania. Zainteresowanym stronom dano możliwość przedstawienia uwag na piśmie oraz zgłoszenia wniosku o przesłuchanie w terminie określonym w zawiadomieniu o wszczęciu.
(7) Skarżący, inni producenci unijni, producenci eksportujący w Turcji, importerzy i przedsiębiorstwa handlowe przedstawili swoje stanowiska. Wszystkie strony, które wystąpiły z wnioskiem o przesłuchanie oraz wykazały szczególne powody, dla których powinny zostać wysłuchane, uzyskały taką możliwość.
B. WYCOFANIE SKARGI I ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA
(8) W dniu 5 maja 2016 r. w tureckim Dzienniku Urzędowym opublikowano dekret, na mocy którego Turcja wycofała podstawowy program subsydiowania ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2016 r.
(9) W piśmie z dnia 1 czerwca 2016 r. skierowanym do Komisji skarżący wycofał skargę. Zgodnie z art. 14 rozporządzenia podstawowego w przypadku wycofania skargi postępowanie może zostać zakończone, o ile nie jest to sprzeczne z interesem Unii.
(10) Dochodzenie nie ujawniło żadnych okoliczności wskazujących, że takie zakończenie nie byłoby w interesie Unii. Dlatego Komisja uznaje, że obecne postępowanie powinno zostać zakończone.
(11) Zainteresowane strony zostały odpowiednio poinformowane i umożliwiono im przedstawienie uwag. Nie otrzymano jednak żadnych uwag w tej sprawie.
(12) Komisja stwierdza zatem, że postępowanie antysubsydyjne dotyczące przywozu ryb z gatunku Dicentrarchus labrax oraz dorad pochodzącego z Turcji powinno zostać zakończone bez wprowadzania środków.
(13) Niniejsza decyzja jest zgodna z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.215.31 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/1360 w sprawie zakończenia postępowania antysubsydyjnego dotyczącego przywozu ryb z gatunku Dicentrarchus labrax oraz dorad pochodzącego z Turcji |
| Data aktu: | 08/08/2016 |
| Data ogłoszenia: | 10/08/2016 |