Rozporządzenie 218/2014 zmieniające załączniki do rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 853/2004 i (WE) 854/2004 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 2074/2005

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 218/2014
z dnia 7 marca 2014 r.
zmieniające załączniki do rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 853/2004 i (WE) 854/2004 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 2074/2005
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 2 , w szczególności jego art. 17 ust. 1 oraz art. 18 pkt 3 i 10,

a także mając na uwadze co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ustanowiono szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego, obowiązujące podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze. Zgodnie z załącznikiem II do tego rozporządzenia podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze prowadzące ubojnie obowiązane są żądać udzielenia informacji dotyczących łańcucha żywnościowego w odniesieniu do wszystkich zwierząt poza zwierzętami łownymi, wysyłanych lub przeznaczonych do wysyłki, oraz informacje takie gromadzić, sprawdzać oraz podejmować na ich podstawie działania. Informacje takie obejmują status gospodarstwa pochodzenia.

(2) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 216/2014 z dnia 7 marca 2014 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 2075/2005 ustanawiające szczególne przepisy dotyczące urzędowych kontroli w odniesieniu do włosieni (Trichinella) w mięsie 3 ustanowiono odstępstwo od przepisów o prowadzeniu badań na rzecz gospodarstw stosujących kontrolowane warunki w pomieszczeniach inwentarskich. Informacje takie powinny zatem być częścią informacji dotyczących łańcucha żywnościowego przekazywanych rzeźni, aby umożliwić państwom członkowskim stosowanie właściwego systemu badań włośni.

(3) W rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ustanowiono warunki, które spełniać musi mięso zwierząt poddanych ubojowi z konieczności poza rzeźnią, by nadawać się do spożycia przez ludzi. Ponieważ mięso zwierząt poddanych ubojowi z konieczności, które pomyślnie przeszło badanie mięsa, nie stanowi zagrożenia dla zdrowia publicznego, ze wspomnianego rozporządzenia należy usunąć wymóg dotyczący specjalnego znaku jakości zdrowotnej oraz ograniczenie do rynku krajowego odnoszące się do mięsa zwierząt poddanych ubojowi z konieczności, zaś z rozporządzenia (WE) nr 854/2004 - wymóg dotyczący specjalnego znaku jakości zdrowotnej w odniesieniu do mięsa zwierząt poddanych ubojowi z konieczności.

(4) W rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 ustanowiono szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego. W załączniku I do tego rozporządzenia ustanowiono w szczególności przepisy dotyczące badania przedubojowego i poubojowego, w tym oględzin, oraz dotyczące zagrożeń szczególnych w świeżym mięsie.

(5) W rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 przewidziano, że pracownicy pomocniczy mogą pomagać urzędowemu lekarzowi weterynarii w urzędowych kontrolach z zastrzeżeniem pewnych ograniczeń. W odniesieniu do badań przedubojowych oraz kontroli dotyczących dobrostanu zwierząt pracownicy pomocniczy powinni mieć możliwość pomagania urzędowemu lekarzowi weterynarii w selekcji wstępnej zwierząt wykazujących anomalie.

(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął w dniu 3 października 2011 r. opinię naukową dotyczącą zagrożeń dla zdrowia publicznego, które powinny być przedmiotem inspekcji mięsa (wieprzowego) 4 , w której to opinii stwierdził, że wymagane obecnie w ramach badania poubojowego badanie dotykowe i wykonywanie nacięć niesie ze sobą ryzyko zanieczyszczenia krzyżowego. Aby zapobiec zanieczyszczeniom krzyżowym, należy usunąć wymóg wykonywania takich badań dotykowych i nacięć na normalnych zwierzętach, a zachować go jedynie w przypadku stwierdzenia u zwierząt anomalii. W opinii tej EFSA stwierdził, że patogeny wywołujące zapalenie wsierdzia u świń nie mają znaczenia dla zdrowia publicznego. Jako że względy bezpieczeństwa nie wymagają rutynowego wykonywania nacięć w sercu, odnośny wymóg należy usunąć.

(7) W tej samej opinii EFSA stwierdził, że salmonella stwarza duże zagrożenie dla zdrowia publicznego w związku z konsumpcją mięsa wieprzowego, i zalecił zapobieganie zanieczyszczeniu tusz wieprzowych salmonellą.

(8) W sekcji IV rozdział IX załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 ustanowiono przepisy dotyczące zadań urzędowego lekarza weterynarii w odniesieniu do zagrożeń szczególnych. Salmonella powinna także być przedmiotem zadań szczególnych urzędowego lekarza weterynarii, zwłaszcza w przypadku uchybień szczegółowym przepisom unijnym. Do badania mięsa wieprzowego włączyć należy zwłaszcza nadzór nad istniejącym kryterium higieny procesu w odniesieniu do salmonelli w tuszach, które to kryterium określono w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych 5 , oraz egzekwowanie działań od podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze w przypadku uchybienia szczegółowym przepisom unijnym. Nadzór taki stanowi ponadto opłacalne narzędzie służące dostarczaniu informacji o obowiązkowym monitorowaniu salmonelli w łańcuchu produkcji mięsa wieprzowego zgodnie z dyrektywą 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, zmieniającą decyzję Rady 90/424/EWG i uchylającą dyrektywę Rady 92/117/EWG 6 .

(9) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2074/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. ustanawiającym środki wykonawcze w odniesieniu do niektórych produktów objętych rozporządzeniem (WE) nr 853/2004 i do organizacji urzędowych kontroli na mocy rozporządzeń (WE) nr 854/2004 oraz (WE) nr 882/2004, ustanawiającym odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 852/2004 i zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz (WE) nr 854/2004 7 ustanowiono szczegółowe wymagania dotyczące opcjonalnych badań poubojowych świń polegających na oględzinach. Proponowane w niniejszym rozporządzeniu zmiany w zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 wymogach dotyczących standardowych badań poubojowych sprawiają, że zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 2074/2005 wymogi dotyczące opcjonalnych badań poubojowych świń polegających na oględzinach tracą swoje znaczenie, a zatem powinny zostać zmienione.

(10) Wymagania przewidziane w niniejszym rozporządzeniu obejmują dostosowanie stosowanych praktyk zarówno w odniesieniu do podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo spożywcze, jak i do właściwych organów. Należy zatem umożliwić odroczenie stosowania niniejszego rozporządzenia.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 853/2004, (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 2074/2005.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004

W rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1)
załącznik II sekcja III pkt 3 lit.
a)
otrzymuje brzmienie:

"a) status gospodarstwa pochodzenia lub stan zdrowia zwierząt w regionie oraz czy oficjalnie uznano, że gospodarstwo to stosuje kontrolowane warunki w pomieszczeniach inwentarskich w odniesieniu do włośnia zgodnie z rozdziałem I pkt A załącznika IV do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2075/2005 * ;

2)
w załączniku III sekcja I rozdział VI skreśla się pkt 9.
Artykuł  2

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w sekcji I rozdział III skreśla się pkt 7;
2)
sekcja III rozdział I pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. w odniesieniu do badania przedubojowego oraz kontroli dotyczących dobrostanu zwierząt pracownicy pomocniczy mogą jedynie pomagać w ramach zadań czysto praktycznych, które mogą obejmować selekcję wstępną zwierząt wykazujących anomalie;";

3)
w sekcji IV rozdział IV część B punkty 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Tusze i narządy wewnętrzne poddaje się następującym procedurom badania poubojowego:

a) oględziny głowy i gardła; oględziny jamy ustnej, cieśni gardzieli i języka;

b) oględziny płuc, tchawicy i przełyku;

c) oględziny osierdzia i serca;

d) oględziny przepony;

e) oględziny wątroby oraz węzłów chłonnych wątrobowych i trzustkowych (Lnn portales);

f) oględziny układu trzewnego, ośrodka chłonnego krezkowego, węzłów chłonnych żołądkowych i krezkowych (Lnn. gastrici, mesenterici, craniales oraz caudales);

g) oględziny śledziony;

h) oględziny nerek;

i) oględziny opłucnej i otrzewnej;

j) oględziny narządów płciowych (z wyjątkiem prącia, jeżeli zostało już usunięte);

k) oględziny wymienia i jego węzłów chłonnych (Lnn. supramammarii);

l) oględziny okolicy pępkowej i stawów młodych zwierząt.

2. Jeśli dane epidemiologiczne lub inne dane pochodzące z gospodarstwa pochodzenia zwierząt, informacje dotyczące łańcucha żywnościowego lub wyniki badania przedubojowego lub poubojowe wykrycie wzrokowe istotnych anomalii wskazują na istnienie możliwych zagrożeń dla zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt lub dobrostanu zwierząt, tusze i narządy wewnętrzne poddaje się dodatkowym procedurom poubojowym przy wykorzystaniu nacięć i badania dotykowego. W zależności od ustalonych zagrożeń procedury te mogą obejmować:

a) nacięcie i zbadanie węzłów chłonnych żuchwowych (Lnn. mandibulares);

b) badanie dotykowe płuc i węzłów chłonnych tchawiczooskrzelowych i śródpiersiowych (Lnn. bifurcationes, eparteriales oraz mediastinale). Tchawica i główne odgałęzienia oskrzeli muszą zostać otwarte wzdłuż ich przebiegu, natomiast płuca muszą zostać nacięte w ich trzecim płacie tylnym, prostopadle do ich głównych osi; nacięcia te nie są jednak konieczne, w przypadku gdy płuca są wyłączone ze spożycia przez ludzi;

c) nacięcie podłużne serca, tak aby otworzyć komory i przeciąć przegrodę międzykomorową;

d) badanie dotykowe wątroby i jej węzłów chłonnych;

e) badanie dotykowe oraz, w razie potrzeby, nacięcie węzłów chłonnych żołądkowych i krezkowych;

f) badanie dotykowe śledziony;

g) nacięcie nerek i węzłów chłonnych nerkowych (Lnn. renales);

h) nacięcie węzłów chłonnych nadwymieniowych;

i) badanie dotykowe okolicy pępkowej i stawów młodych zwierząt oraz, w razie potrzeby, nacięcie okolicy pępkowej i otwarcie stawów.";

4) 8
w sekcji IV rozdział IX dodaje się część G w brzmieniu:

"G. Salmonella

1. Nie naruszając art. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Komisji (WE) nr 2073/2005 * , właściwy organ kontroluje właściwe wykonanie przez podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze pkt 2.1.4 (kryterium higieny procesu w odniesieniu do salmonelli w tuszach) załącznika I do tego rozporządzenia, stosując następujące środki:

a) urzędowe pobieranie próbek przy zastosowaniu tej samej metody pobierania próbek i tego samego obszaru pobierania próbek, jakie zastosował podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze. W każdej rzeźni pobiera się w każdym roku przynajmniej 49 * próbek losowych. Na podstawie oceny ryzyka liczba takich próbek może zostać zmniejszona w przypadku małych rzeźni; lub

b) gromadzenie wszystkich informacji o całkowitej liczbie próbek oraz o liczbie próbek o wyniku dodatnim badania w kierunku salmonelli pobranych przez podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 2073/2005 w ramach pkt 2.1.4 załącznika do tego rozporządzenia; lub

c) gromadzenie wszystkich informacji o całkowitej liczbie próbek oraz o liczbie próbek o wyniku dodatnim badania w kierunku salmonelli pobranych w ramach krajowych programów kontroli w państwach członkowskich lub regionach państw członkowskich, w przypadku których zatwierdzono specjalne gwarancje zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 853/2004 w odniesieniu do produkcji wieprzowiny.

2. Jeżeli kilkakrotnie naruszono kryterium higieny procesu, właściwy organ żąda sporządzenia przez dany podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze planu działań i ściśle nadzoruje rezultaty takiego planu.

3. Całkowita liczba próbek oraz liczba próbek o wyniku dodatnim badania w kierunku salmonelli, z rozróżnieniem na próbki pobrane na podstawie pkt 1 lit. a), b) i c), o ile ma to zastosowanie, ujmowane są w sprawozdaniu zgodnie z art. 9 ust. 1 dyrektywy 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady * .

Artykuł  3

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 2074/2005

W pkt 3 załącznika VIb do rozporządzenia (WE) nr 2074/2005 skreśla się lit. a).

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 czerwca 2014 r.

Sekcję IV rozdział IX część G pkt 3 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 stosuje się jednak od dnia 1 stycznia 2015 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 marca 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
1 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55.
2 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 206.
3 Dz.U. L 69 z 7.3.2014, s. 85.
4 Dziennik EFSA 2011; 9(10):2351.
5 Dz.U. L 338 z 22.12.2005, s. 1.
6 Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 31.
7 Dz.U. L 338 z 22.12.2005, s. 27.
* Dz.U. L 338 z 22.12.2005, s. 60.
8 Art. 2 pkt 4 zmieniony przez sprostowanie z dnia 15 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.187.91/2).
* Dz.U. L 338 z 22.12.2005, s. 1
**) Jeśli wszystkie są negatywne, istnieje pewność statystyczna na poziomie 95 %, że współczynnik chorobowości wynosi poniżej 6 %.
***) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 31.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.69.95

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 218/2014 zmieniające załączniki do rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 853/2004 i (WE) 854/2004 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 2074/2005
Data aktu: 07/03/2014
Data ogłoszenia: 08/03/2014
Data wejścia w życie: 28/03/2014, 01/06/2014, 01/01/2015