Rozporządzenie delegowane 1392/2014 ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków pelagicznych w Morzu Śródziemnym

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 1392/2014
z dnia 20 października 2014 r.
ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków pelagicznych w Morzu Śródziemnym

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 6 i art. 18 ust. 1 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 ma na celu stopniowe wyeliminowanie odrzutów we wszystkich unijnych połowach poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku połowów gatunków podlegających limitom połowowym.

(2) Art. 15 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 upoważnia Komisję do przyjęcia planów w zakresie odrzutów w drodze aktu delegowanego na okres nie dłuższy niż trzy lata na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie w porozumieniu z odpowiednimi komitetami doradczymi.

(3) Grecja, Hiszpania, Francja, Chorwacja, Włochy, Malta i Słowenia mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem na Morzu Śródziemnym. Powyższe państwa członkowskie po zasięgnięciu opinii Komitetu Doradczego ds. Morza Śródziemnego przedstawiły Komisji wspólne rekomendacje 2 . Wkład naukowy pozyskano od odpowiednich podmiotów naukowych. Zgodnie z art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 tylko te środki w ramach wspólnych rekomendacji, które są zgodne z art. 15 ust. 6 tego rozporządzenia, należy włączyć do niniejszego rozporządzenia.

(4) W odniesieniu do Morza Śródziemnego w art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 ustanowiono obowiązek wyładunku wszystkich połowów gatunków, które są objęte limitami połowowymi, a także połowów gatunków podlegających wymogowi ustanowienia minimalnej wielkości określonej w załączniku III do rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 3 . Zgodnie z art. 15 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 obowiązek wyładunku powinien mieć zastosowanie do połowów małych gatunków pelagicznych, dużych gatunków pelagicznych i połowów do celów przemysłowych najpóźniej od dnia 1 stycznia 2015 r.

(5) Zgodnie ze wspólną rekomendacją plan w zakresie odrzutów powinien obejmować wszystkie połowy gatunków podlegających wymogowi ustanowienia minimalnych wymiarów określonych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, złowionych w połowach małych gatunków pelagicznych przy użyciu włoków pelagicznych lub okrężnic na obszarze Morza Śródziemnego (tj. połowach sardeli, sardynek, makreli i ostroboka) od dnia 1 stycznia 2015 r.

(6) W celu uniknięcia nieproporcjonalnych kosztów postępowania z przypadkowymi połowami i zgodnie z art. 15 ust. 5 lit. c) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 właściwe jest ustanowienie wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w postaci odsetek całkowitych rocznych połowów gatunków podlegających obowiązkowi wyładunku w połowach małych gatunków pelagicznych. Wspólne rekomendacje przedstawione przez zainteresowane państwa członkowskie podtrzymują kwestię wyłączenia de minimis ze względu na zwiększone koszty związane z zagospodarowaniem przypadkowych połowów, zarówno na pokładzie (sortowanie oraz pakowanie, przechowywanie i konserwowanie), jak i na lądzie (transport i przechowywanie, konserwowanie, wprowadzanie do obrotu i przetwarzanie lub niszczenie jako odpady specjalne), w porównaniu z ograniczonym, a czasami wręcz zerowym zyskiem gospodarczym, który można osiągnąć z tych przypadkowych połowów. Dowody dostarczone przez państwa członkowskie zostały zweryfikowane przez Komitet Naukowy, Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF), który stwierdził, że wspólne rekomendacje zawierają uzasadnione argumenty dotyczące wzrostu kosztów postępowania z przypadkowymi połowami, poparte w niektórych przypadkach jakościową oceną kosztów 4 . W świetle powyższego oraz wobec braku odmiennych informacji naukowych należy ustanowić wyłączenie de minimis zgodnie z udziałami procentowymi zaproponowanymi we wspólnych rekomendacjach i na poziomie nieprzekraczającym wielkości dozwolonych na podstawie art. 15 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.

(7) Zgodnie ze wspólnymi rekomendacjami i biorąc pod uwagę ramy czasowe określone w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2015 r. Zgodnie z art. 15 ust. 6 tego rozporządzenia niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane przez okres nie dłuższy niż trzy lata,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie określa szczegóły realizacji obowiązku wyładunku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, od dnia 1 stycznia 2015 r. na Morzu Śródziemnym w odniesieniu do wszystkich określonych w załączniku połowów małych gatunków pelagicznych podlegających ustanowieniu minimalnych wymiarów.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"minimalny wymiar" oznacza minimalny wymiar organizmów morskich określony w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

"Morze Śródziemne" oznacza wody morskie Morza Śródziemnego na wschód od linii wskazującej 5°36' długości geograficznej zachodniej;

b)
"podobszar geograficzny GFCM" oznacza podobszar geograficzny Generalnej Komisji ds. Łowisk w Basenie Morza Śródziemnego (GFCM) zgodnie z określeniem w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 5 ;
c)
"zachodnie Morze Śródziemne" oznacza podobszary geograficzne GFCM 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11.1, 11.2, 12;
d)
"północne Morze Adriatyckie" oznacza podobszar geograficzny GFCM 17;
e)
"południowe Morze Adriatyckie i Morze Jońskie" oznacza podobszary geograficzne GFCM 18, 19 i 20;
f)
"Malta i południe Sycylii" oznacza podobszary geograficzne GFCM 15 i 16;
g)
"Morze Egejskie i Kreta" oznacza podobszar geograficzny GFCM 22 i 23.
Artykuł  3

Wyłączenie de minimis

Na zasadzie odstępstwa od art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 następujące ilości mogą zostać odrzucone:

a)
zachodnie Morze Śródziemne: do wysokości 5 % całkowitych rocznych połowów gatunków podlegających ustanowieniu minimalnych wymiarów w połowach małych gatunków pelagicznych przy użyciu włoka pelagicznego i okrężnicy, określonych w pkt 1 załącznika;
b)
północne Morze Adriatyckie: do wysokości 5 % całkowitych rocznych połowów gatunków podlegających ustanowieniu minimalnych wymiarów w połowach małych gatunków pelagicznych przy użyciu włoka pelagicznego i okrężnicy, określonych w pkt 2 załącznika;
c)
południowe Morze Adriatyckie i Morze Jońskie:
(i)
do wysokości 3 % całkowitych rocznych połowów gatunków podlegających ustanowieniu minimalnych wymiarów w połowach małych gatunków pelagicznych przy użyciu okrężnicy; oraz
(ii)
do wysokości 7 % w 2015 i 2016 r. oraz 6 % w 2017 r. całkowitych rocznych połowów gatunków podlegających ustanowieniu minimalnych wymiarów w połowach małych gatunków pelagicznych przy użyciu włoka pelagicznego, określonych w pkt 3 załącznika;
d)
Malta i południe Sycylii:
(i)
do wysokości 3 % całkowitych rocznych połowów gatunków podlegających ustanowieniu minimalnych wymiarów w połowach małych gatunków pelagicznych przy użyciu okrężnicy, oraz
(ii)
do wysokości 7 % w 2015 i 2016 r. oraz do 6 % w 2017 r. całkowitych rocznych połowów gatunków podlegających ustanowieniu minimalnych wymiarów w połowach małych gatunków pelagicznych przy użyciu włoka pelagicznego, określonych w pkt 4 załącznika;
e)
Morze Egejskie i Kreta: do wysokości 3 % całkowitych rocznych połowów gatunków podlegających ustanowieniu minimalnych wymiarów w połowach małych gatunków pelagicznych przy użyciu okrężnicy, określonych w pkt 5 załącznika.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2017 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 października 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

1. Połowy małych gatunków pelagicznych w zachodnim Morzu Śródziemnym
Kod Narzędzia połowowe Gatunki docelowe
[wstawić kod, jeżeli dotyczy] włok pelagiczny sardela, sardynka, makrela i ostrobok
[wstawić kod, jeżeli dotyczy] okrężnica sardela, sardynka, makrela i ostrobok

2. Połowy małych gatunków pelagicznych w północnym Morzu Adriatyckim

Kod Narzędzia połowowe Gatunki docelowe
[wstawić kod, jeżeli dotyczy] włok pelagiczny sardela, sardynka, makrela i ostrobok
[wstawić kod, jeżeli dotyczy] okrężnica sardela, sardynka, makrela i ostrobok

3. Połowy małych gatunków pelagicznych w południowym Morzu Adriatyckim i Morzu Jońskim

Kod Narzędzia połowowe Gatunki docelowe
[wstawić kod, jeżeli dotyczy] włok pelagiczny sardela, sardynka, makrela i ostrobok
[wstawić kod, jeżeli dotyczy] okrężnica sardela, sardynka, makrela i ostrobok

4. Połowy małych gatunków pelagicznych w wodach Malty i południa Sycylii

Kod Narzędzia połowowe Gatunki docelowe
[wstawić kod, jeżeli dotyczy] pelagiczny włok pelagiczny sardela, sardynka, makrela i ostrobok
[wstawić kod, jeżeli dotyczy] okrężnica sardela, sardynka, makrela i ostrobok

5. Połowy małych gatunków pelagicznych w Morzu Egejskim i wodach Krety

Kod Narzędzia połowowe Gatunki docelowe
[wstawić kod, jeżeli dotyczy] okrężnica sardela, sardynka, makrela i ostrobok
1 Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22.
2 "Discard management plan for Western Mediterranean Sea (GSAs 1-12 except for GSAs 3 and 4): joint recommendation agreed by fisheries directors of France, Spain and Italy" [Plan w zakresie odrzutów w zachodnim Morzu Śródziemnym (GSA 1-12 z wyjątkiem GSA 3 i 4): wspólna rekomendacja uzgodniona przez dyrektorów ds. rybołówstwa Francji, Hiszpanii i Włoch], przekazana w dniu 2 lipca 2014 r.; "Discard management plan in North Adriatic Sea (GSA 17): joint recommendation by Croatia, Italy and Slovenia" [Plan w zakresie odrzutów w północnym Morzu Adriatyckim (GSA 17): wspólna rekomendacja Chorwacji, Włoch i Słowenii], przekazana w dniu 25 czerwca 2014 r.; "Greek discard plan for pelagic fisheries in Aegean Sea and Crete island (GSAs 22 and 23)" [Grecki plan w zakresie odrzutów w połowach pelagicznych w Morzu Egejskim i wodach Krety (GSA 22 i 23)], przekazany w dniu 30 czerwca 2014 r.; "Joint recommendation to the European Commission for a specific discard plan for pelagic fisheries in Southern Adriatic Sea, Western and Eastern Ionian Seas (GSAs 18-19-20)" [Wspólna rekomendacja dla Komisji Europejskiej w odniesieniu do szczegółowego planu w zakresie odrzutów w połowach pelagicznych w południowym Morzu Adriatyckim i wschodnich oraz zachodnich wodach Morza Jońskiego (GSA 18-19-20)], przekazana przez Grecję i Włochy w dniu 25 czerwca 2014 r.; "Discard management plan for Malta and the South of Sicily (GSAs 15-16): joint recommendation agreed by Italy and Malta" [Plan zagospodarowania odrzutów dla Malty i południa Sycylii (GSA 15-16): wspólna rekomendacja uzgodniona przez Włochy i Maltę], przekazana w dniu 19 czerwca 2014 r.
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 (Dz.U. L 409 z 30.12.2006, s. 11).
4 Sprawozdanie z 46. posiedzenia Komitetu Naukowego, Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa (PLEN- 14-02) w dniach 7-11 lipca 2014 r., Kopenhaga, zredagowane przez Normana Grahama, Johna Caseya i Hendrika Doernera, 2014 r.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących połowów na obszarze objętym porozumieniem GFCM (Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego) oraz zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego (Dz.U L 347 z 30.12.2011, s. 44).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.370.21

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 1392/2014 ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków pelagicznych w Morzu Śródziemnym
Data aktu: 20/10/2014
Data ogłoszenia: 30/12/2014
Data wejścia w życie: 01/01/2015, 19/01/2015