Decyzja wykonawcza 2014/909/UE w sprawie niektórych środków ochronnych w odniesieniu do potwierdzonych przypadków występowania małego chrząszcza ulowego we Włoszech

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 12 grudnia 2014 r.
w sprawie niektórych środków ochronnych w odniesieniu do potwierdzonych przypadków występowania małego chrząszcza ulowego we Włoszech

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 9415)

(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/909/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 grudnia 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Mały chrząszcz ulowy (Aethina tumida) jest pasożytem pszczół. Występuje endemicznie w Afryce Subsaharyjskiej i jest zdolny do szybkiego rozmnażania się w obecności czerwia i miodu sekcyjnego. Dorosłe osobniki są w stanie przelecieć do kilku kilometrów, aby zaatakować kolejne takie miejsca. Mały chrząszcz ulowy jest w Unii chorobą podlegającą obowiązkowi zgłaszania na podstawie dyrektywy Rady 92/65/EWG 3 .

(2) W dniu 11 września 2014 r. Włochy powiadomiły Komisję o wystąpieniu małego chrząszcza ulowego w odkładzie pszczelim utworzonym na wydziale uniwersyteckim mieszczącym się w regionie Kalabrii.

(3) Włochy natychmiast wprowadziły środki w celu zwalczenia małego chrząszcza ulowego i zapobieżenia jego rozprzestrzenieniu się, a także w celu zbadania zakresu występowania tego pasożyta na obszarach wokół ogniska w Kalabrii. W szczególności ustanowiono obszar zapowietrzony o promieniu 20 km oraz obszar zagrożony o promieniu 100 km od ogniska choroby. Obszar o promieniu 100 km obejmuje również tereny w prowincjach Mesyna i Katania na Sycylii.

(4) Po wykryciu występowania małego chrząszcza ulowego w innych pasiekach blisko miejsca pierwszego wystąpienia Włochy zaostrzyły wprowadzone środki, ustanawiając obszar zagrożony oraz wprowadzając zakaz przemieszczania pszczół miodnych i trzmieli (Bombus spp.) w całym regionie Kalabrii.

(5) Od daty pierwszego wystąpienia małego chrząszcza ulowego w Kalabrii potwierdzono kolejne 35 przypadków wystąpienia tego pasożyta w pasiekach położonych w bezpośrednim sąsiedztwie obszaru zapowietrzonego o promieniu 20 km. Kontrole obecności pasożyta przeprowadzone w innych częściach Kalabrii dały jak dotąd wyniki ujemne.

(6) W dniu 7 listopada 2014 r. Włochy poinformowały o nowym przypadku wystąpienia małego chrząszcza ulowego w sycylijskiej prowincji Syrakuzy, która znajduje się poza obszarami wcześniej objętymi ograniczeniami. Obecność pasożyta wykryto w pasiece, która została przeniesiona z obszaru zapowietrzonego w Kalabrii pod koniec sierpnia 2014 r., przed wprowadzeniem ograniczeń.

(7) We wszystkich przypadkach wykrycia pasożyta dotknięte chorobą pasieki zostały zniszczone; rozprzestrzenienie się małego chrząszcza ulowego we Włoszech poza obszar dotknięty chorobą mogłoby stanowić poważne zagrożenie dla pszczół miodnych i trzmieli w Unii.

(8) Aby zapobiec niepotrzebnym zakłóceniom handlu wewnątrz Unii oraz uniknąć nieuzasadnionych barier w handlu nakładanych przez państwa trzecie, a także zapobiec rozprzestrzenieniu się małego chrząszcza ulowego do innych części Unii, należy ustalić na poziomie unijnym wykaz obszarów we Włoszech, które powinny zostać objęte pewnymi ograniczeniami dotyczącymi przemieszczania towarów w związku z występowaniem małego chrząszcza ulowego.

(9) Ponadto obszary te muszą być również uwzględniane przy certyfikacji w handlu wewnątrzunijnym, ponieważ świadectwo zdrowia dla handlu pszczołami i trzmielami określone w części 2 załącznika E do dyrektywy 92/65/EWG stanowi, że pszczoły i trzmiele muszą pochodzić z obszaru, który, w promieniu co najmniej 100 km, nie jest objęty ograniczeniami związanymi z podejrzewanym lub potwierdzonym występowaniem małego chrząszcza ulowego i na którym takie zarażenie pasożytami nie występuje.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji należy poddać przeglądowi w zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej małego chrząszcza ulowego we Włoszech w ciągu ośmiu miesięcy od daty przyjęcia niniejszej decyzji.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszą decyzją ustanawia się środki ochronne, które mają zostać zastosowane przez Włochy w związku z potwierdzonymi przypadkami występowania małego chrząszcza ulowego (Aethina tumida) u pszczół miodnych (Apis mellifera) na obszarach wymienionych w załączniku.

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"ul" oznacza:
(i)
schronienie skonstruowane dla pszczół miodnych;
(ii)
pojemnik zawierający rodzinę trzmieli (Bombus spp.);
b)
"pasieka" oznacza grupę uli i pomieszczenia lub urządzenia położone w tej samej lokalizacji, w której ta grupa uli jest lub była utrzymywana;
c)
"nieprzetworzone pszczele produkty uboczne" oznaczają miód, wosk pszczeli, mleczko pszczele, propolis lub pyłek nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi, określone w pkt 10 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011 4 , niepoddane żadnej z procedur przetwarzania, o których mowa w wierszu 10 kolumny 4 w tabeli 2 zawartej w sekcji 1 rozdział II załącznika XIV do tego rozporządzenia;
d)
"sprzęt pszczelarski" oznacza ule pszczele, części uli pszczelich i narzędzia używane w działalności pszczelarskiej.
Artykuł  3
1. 
Włochy zapewniają wdrożenie następujących środków ochronnych na obszarach wymienionych w załączniku:
a)
wprowadzenie zakazu wysyłki następujących towarów z obszarów wymienionych w załączniku na pozostałe obszary Unii:
(i)
pszczół miodnych;
(ii)
trzmieli;
(iii)
nieprzetworzonych pszczelich produktów ubocznych;
(iv)
sprzętu pszczelarskiego;
(v)
miodu sekcyjnego przeznaczonego do spożycia przez ludzi;
b)
przeprowadzenie natychmiastowych kontroli i badań epidemiologicznych, obejmujących:
(i)
identyfikację i śledzenie przemieszczeń towarów, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. a), do i z pasiek oraz do i z miejsc pozyskiwania miodu, na obszarze w promieniu 20 km od ula (uli), gdzie potwierdzono przypadek (przypadki) występowania małego chrząszcza ulowego;
(ii)
powiadomienie Komisji o wynikach takich natychmiastowych kontroli i badań epidemiologicznych.
2. 
Włochy prowadzą dalsze kontrole i badania epidemiologiczne, obejmujące śledzenie wcześniejszych przemieszczeń towarów, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. a), z obszarów i na obszary, których wykaz znajduje się w załączniku.
3. 
Na podstawie wyników kontroli i badań epidemiologicznych, o których mowa w ust. 1 lit. b) i ust. 2, Włochy mogą w razie konieczności wdrożyć odpowiednie dodatkowe środki ochronne.
4. 
Włochy informują Komisję i państwa członkowskie o wdrożeniu środków ochronnych określonych w ust. 1, 2 i 3.
Artykuł  4  5

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 21 kwietnia 2021 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Włoskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 grudnia 2014 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK 6  

Państwo członkowskie Obszary objęte środkami ochronnymi
Włochy Region Kalabria: cały region
Region Sycylia: cały region
1 Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 13.
2 Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.
3 Dyrektywa Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG (Dz.U. L 268 z 14.9.1992, s. 54).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy (Dz.U. L 54 z 26.2.2011, s. 1).
5 Art. 4:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2015/838 z dnia 28 maja 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.132.86) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2015/1943 z dnia 27 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.283.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2017/370 z dnia 1 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.56.213) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2019/469 z dnia 20 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.80.47) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

6 Załącznik:

- zmieniony przez art. 2 decyzji nr (UE) 2017/370 z dnia 1 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.56.213) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1399/2019 z dnia 10 września 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.235.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024