Decyzja wykonawcza 2014/909/UE w sprawie niektórych środków ochronnych w odniesieniu do potwierdzonych przypadków występowania małego chrząszcza ulowego we Włoszech

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 12 grudnia 2014 r.
w sprawie niektórych środków ochronnych w odniesieniu do potwierdzonych przypadków występowania małego chrząszcza ulowego we Włoszech

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 9415)

(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/909/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 grudnia 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Mały chrząszcz ulowy (Aethina tumida) jest pasożytem pszczół. Występuje endemicznie w Afryce Subsaharyjskiej i jest zdolny do szybkiego rozmnażania się w obecności czerwia i miodu sekcyjnego. Dorosłe osobniki są w stanie przelecieć do kilku kilometrów, aby zaatakować kolejne takie miejsca. Mały chrząszcz ulowy jest w Unii chorobą podlegającą obowiązkowi zgłaszania na podstawie dyrektywy Rady 92/65/EWG 3 .

(2) W dniu 11 września 2014 r. Włochy powiadomiły Komisję o wystąpieniu małego chrząszcza ulowego w odkładzie pszczelim utworzonym na wydziale uniwersyteckim mieszczącym się w regionie Kalabrii.

(3) Włochy natychmiast wprowadziły środki w celu zwalczenia małego chrząszcza ulowego i zapobieżenia jego rozprzestrzenieniu się, a także w celu zbadania zakresu występowania tego pasożyta na obszarach wokół ogniska w Kalabrii. W szczególności ustanowiono obszar zapowietrzony o promieniu 20 km oraz obszar zagrożony o promieniu 100 km od ogniska choroby. Obszar o promieniu 100 km obejmuje również tereny w prowincjach Mesyna i Katania na Sycylii.

(4) Po wykryciu występowania małego chrząszcza ulowego w innych pasiekach blisko miejsca pierwszego wystąpienia Włochy zaostrzyły wprowadzone środki, ustanawiając obszar zagrożony oraz wprowadzając zakaz przemieszczania pszczół miodnych i trzmieli (Bombus spp.) w całym regionie Kalabrii.

(5) Od daty pierwszego wystąpienia małego chrząszcza ulowego w Kalabrii potwierdzono kolejne 35 przypadków wystąpienia tego pasożyta w pasiekach położonych w bezpośrednim sąsiedztwie obszaru zapowietrzonego o promieniu 20 km. Kontrole obecności pasożyta przeprowadzone w innych częściach Kalabrii dały jak dotąd wyniki ujemne.

(6) W dniu 7 listopada 2014 r. Włochy poinformowały o nowym przypadku wystąpienia małego chrząszcza ulowego w sycylijskiej prowincji Syrakuzy, która znajduje się poza obszarami wcześniej objętymi ograniczeniami. Obecność pasożyta wykryto w pasiece, która została przeniesiona z obszaru zapowietrzonego w Kalabrii pod koniec sierpnia 2014 r., przed wprowadzeniem ograniczeń.

(7) We wszystkich przypadkach wykrycia pasożyta dotknięte chorobą pasieki zostały zniszczone; rozprzestrzenienie się małego chrząszcza ulowego we Włoszech poza obszar dotknięty chorobą mogłoby stanowić poważne zagrożenie dla pszczół miodnych i trzmieli w Unii.

(8) Aby zapobiec niepotrzebnym zakłóceniom handlu wewnątrz Unii oraz uniknąć nieuzasadnionych barier w handlu nakładanych przez państwa trzecie, a także zapobiec rozprzestrzenieniu się małego chrząszcza ulowego do innych części Unii, należy ustalić na poziomie unijnym wykaz obszarów we Włoszech, które powinny zostać objęte pewnymi ograniczeniami dotyczącymi przemieszczania towarów w związku z występowaniem małego chrząszcza ulowego.

(9) Ponadto obszary te muszą być również uwzględniane przy certyfikacji w handlu wewnątrzunijnym, ponieważ świadectwo zdrowia dla handlu pszczołami i trzmielami określone w części 2 załącznika E do dyrektywy 92/65/EWG stanowi, że pszczoły i trzmiele muszą pochodzić z obszaru, który, w promieniu co najmniej 100 km, nie jest objęty ograniczeniami związanymi z podejrzewanym lub potwierdzonym występowaniem małego chrząszcza ulowego i na którym takie zarażenie pasożytami nie występuje.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji należy poddać przeglądowi w zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej małego chrząszcza ulowego we Włoszech w ciągu ośmiu miesięcy od daty przyjęcia niniejszej decyzji.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszą decyzją ustanawia się środki ochronne, które mają zostać zastosowane przez Włochy w związku z potwierdzonymi przypadkami występowania małego chrząszcza ulowego (Aethina tumida) u pszczół miodnych (Apis mellifera) na obszarach wymienionych w załączniku.

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"ul" oznacza:
(i)
schronienie skonstruowane dla pszczół miodnych;
(ii)
pojemnik zawierający rodzinę trzmieli (Bombus spp.);
b)
"pasieka" oznacza grupę uli i pomieszczenia lub urządzenia położone w tej samej lokalizacji, w której ta grupa uli jest lub była utrzymywana;
c)
"nieprzetworzone pszczele produkty uboczne" oznaczają miód, wosk pszczeli, mleczko pszczele, propolis lub pyłek nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi, określone w pkt 10 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011 4 , niepoddane żadnej z procedur przetwarzania, o których mowa w wierszu 10 kolumny 4 w tabeli 2 zawartej w sekcji 1 rozdział II załącznika XIV do tego rozporządzenia;
d)
"sprzęt pszczelarski" oznacza ule pszczele, części uli pszczelich i narzędzia używane w działalności pszczelarskiej.
Artykuł  3
1. 
Włochy zapewniają wdrożenie następujących środków ochronnych na obszarach wymienionych w załączniku:
a)
wprowadzenie zakazu wysyłki następujących towarów z obszarów wymienionych w załączniku na pozostałe obszary Unii:
(i)
pszczół miodnych;
(ii)
trzmieli;
(iii)
nieprzetworzonych pszczelich produktów ubocznych;
(iv)
sprzętu pszczelarskiego;
(v)
miodu sekcyjnego przeznaczonego do spożycia przez ludzi;
b)
przeprowadzenie natychmiastowych kontroli i badań epidemiologicznych, obejmujących:
(i)
identyfikację i śledzenie przemieszczeń towarów, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. a), do i z pasiek oraz do i z miejsc pozyskiwania miodu, na obszarze w promieniu 20 km od ula (uli), gdzie potwierdzono przypadek (przypadki) występowania małego chrząszcza ulowego;
(ii)
powiadomienie Komisji o wynikach takich natychmiastowych kontroli i badań epidemiologicznych.
2. 
Włochy prowadzą dalsze kontrole i badania epidemiologiczne, obejmujące śledzenie wcześniejszych przemieszczeń towarów, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. a), z obszarów i na obszary, których wykaz znajduje się w załączniku.
3. 
Na podstawie wyników kontroli i badań epidemiologicznych, o których mowa w ust. 1 lit. b) i ust. 2, Włochy mogą w razie konieczności wdrożyć odpowiednie dodatkowe środki ochronne.
4. 
Włochy informują Komisję i państwa członkowskie o wdrożeniu środków ochronnych określonych w ust. 1, 2 i 3.
Artykuł  4  5

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 21 kwietnia 2021 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Włoskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 grudnia 2014 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK 6  

Państwo członkowskie Obszary objęte środkami ochronnymi
Włochy Region Kalabria: cały region
Region Sycylia: cały region
1 Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 13.
2 Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.
3 Dyrektywa Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG (Dz.U. L 268 z 14.9.1992, s. 54).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy (Dz.U. L 54 z 26.2.2011, s. 1).
5 Art. 4:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2015/838 z dnia 28 maja 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.132.86) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2015/1943 z dnia 27 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.283.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2017/370 z dnia 1 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.56.213) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2019/469 z dnia 20 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.80.47) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

6 Załącznik:

- zmieniony przez art. 2 decyzji nr (UE) 2017/370 z dnia 1 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.56.213) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1399/2019 z dnia 10 września 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.235.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.359.161

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2014/909/UE w sprawie niektórych środków ochronnych w odniesieniu do potwierdzonych przypadków występowania małego chrząszcza ulowego we Włoszech
Data aktu: 12/12/2014
Data ogłoszenia: 16/12/2014