Decyzja wykonawcza 2014/895/UE ustanawiająca sposób przekazywania informacji, o których mowa w art. 21 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 10 grudnia 2014 r.
ustanawiająca sposób przekazywania informacji, o których mowa w art. 21 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 9334)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/895/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 grudnia 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi, zmieniającą, a następnie uchylającą dyrektywę Rady 96/82/WE 1 , w szczególności jej art. 21 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z artykułem 21 ust. 3 dyrektywy 2012/18/UE państwa członkowskie mają obowiązek dostarczać Komisji informacje dotyczące zakładów objętych tą dyrektywą za pomocą określonego wzoru sprawozdania.

(2) Wzór sprawozdania powinien umożliwiać państwom członkowskim przekazywanie informacji w sprawny sposób, aby uzyskać maksymalną użyteczność i porównywalność dostarczanych informacji oraz ograniczyć do minimum obciążenie administracyjne państw członkowskich, przestrzegając jednocześnie wymogów dyrektywy 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 ustanawiającej infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE).

(3) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego dyrektywą Rady 96/82/WE 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Państwa członkowskie dostarczają Komisji informacje, o których mowa w art. 21 ust. 3 dyrektywy 2012/18/UE, za pomocą wzoru sprawozdania określonego w załączniku do niniejszej decyzji.

W przypadku istniejących zapisów w bazach danych informacje te są poddawane przeglądowi do dnia 31 grudnia 2016 r.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2014 r.

W imieniu Komisji

Karmenu VELLA

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

SPOSÓB PRZEKAZYWANIA INFORMACJI ZGODNIE Z ART. 21 UST. 3 DYREKTYWY 2012/18/UE

Wszystkie pola oznaczone gwiazdką muszą zostać wypełnione.

Informacje poufne należy odpowiednio oznaczyć jako poufne, wskazać typ danych oraz podstawę odmowy udostępnienia informacji zgodnie z art. 4 dyrektywy 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .

1. Część 1 - System uwierzytelniania Komisji Europejskiej (ECAS)

Do celów bezpieczeństwa użytkownik z państwa członkowskiego otrzyma dostęp do eSPIRS po rejestracji w ECAS, systemie uwierzytelniania Komisji Europejskiej, w trakcie której wymagane jest obowiązkowe przekazanie następujących danych użytkownika:

a) Imię*: Imię użytkownika

b) Nazwisko*: Nazwisko użytkownika

c) E-mail*: Adres e-mailowy użytkownika

d) Funkcja użytkownika*: Krajowy sprawozdawca lub administrator

Po uwierzytelnieniu użytkownika zostanie on skierowany do portalu "MINERVA" Biura ds. Zagrożeń Poważnymi Awariami, który mieści eSPIRS. Uprawnienia użytkownika w bazie danych będą nadawane zgodnie z rolą użytkownika.

2. Część 2 - Informacje podlegające zgłoszeniu w eSPIRS

Użytkownik przekazuje wskazane poniżej informacje albo w formacie przeznaczonym do sprawozdawczości online, umożliwiającym import danych odrębnie dla każdego zakładu, albo za pomocą krajowego narzędzia do eksportu danych wykorzystującego szablon xml eSPIRS do automatycznego importu do eSPIRS informacji zawartych w krajowych/regionalnych/lokalnych bazach danych zakładów.

2.1. Właściwy organ sprawozdawczy

a) Nazwa*: Oficjalna nazwa właściwego organu sprawozdawczego

b) Adres*: Nazwa ulicy, przy której mieści się siedziba właściwego organu sprawozdawczego

c) Miejscowość*: Miejscowość, w której mieści się właściwy organ sprawozdawczy

d) Kod pocztowy*: Kod pocztowy, pod którym mieści się siedziba właściwego organu sprawozdawczego

e) Państwo*: Państwo, w którym mieści się właściwy organ sprawozdawczy

f) Uwagi: Ewentualne uwagi użytkownika dotyczące właściwego organu sprawozdawczego

2.2. Nazwa zakładu i jego działalność

a) Status według Seveso*: [Zgodnie z Seveso III istnieją dwa statusy ryzyka zakładu: zakłady o dużym ryzyku i zakłady o zwiększonym ryzyku]

b) Nazwa*: Nazwa zakładu objętego przepisami dyrektywy Seveso zgłaszanego w eSPIRS

c) Spółka dominująca: Spółka dominująca zakładu

d) Spersonalizowany kod: Kod, który może wprowadzać użytkownik, jeśli chce nadal korzystać ze starego systemu kodów w eSPIRS

e) Rodzaj przemysłu lub kod NACE*: W przypadku gdy w odniesieniu do zakładu ma zastosowanie większa liczba kodów SPIRS lub NACE należy rozróżnić działalność główną i działalność poboczną

1) Należy wskazać rodzaj przemysłu zgodnie z kodami Seveso SPRIPS:

1) Rolnictwo

2) Działalność rozrywkowa i sportowa (np. lodowiska)

3) Działalność wydobywcza (odpady przeróbcze i procesy fizykochemiczne)

4) Obróbka metali

5) Obróbka metali żelaznych (odlewnie, wytop itd.)

6) Obróbka metali nieżelaznych (odlewnie, wytop itd.)

7) Obróbka metali z wykorzystaniem procesów elektrolitycznych lub chemicznych

8) Działalność petrochemiczna/rafinerie ropy

9) Wytwarzanie, dostarczanie i dystrybucja energii

10) Przechowywanie paliwa (w tym ogrzewanie, sprzedaż detaliczna itd.)

11) Produkcja, unieszkodliwianie i przechowywanie materiałów wybuchowych

12) Produkcja i przechowywanie ogni sztucznych

13) Produkcja LPG, napełnianie butli i dystrybucja luzem

14) Przechowywanie LPG

15) Przechowywanie i dystrybucja LNG

16) Przechowywanie i dystrybucja hurtowa i detaliczna (z wyjątkiem LPG)

17) Produkcja i przechowywanie pestycydów, produktów biobójczych, fungicydów

18) Produkcja i przechowywanie nawozów

19) Produkcja produktów farmaceutycznych

20) Przechowywanie, przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów

21) Woda i ścieki (odprowadzanie, dostawa, oczyszczanie)

22) Instalacje chemiczne

23) Produkcja podstawowych chemikaliów organicznych

24) Produkcja gumy i tworzyw sztucznych

25) Produkcja i wytwarzanie masy celulozowej i papieru

26) Obróbka drewna i meble

27) Produkcja i obróbka wyrobów włókienniczych

28) Produkcja artykułów spożywczych i napojów

29) Ogólna działalność w zakresie inżynierii, produkcji i montażu

30) Budowa, złomowanie, naprawa statków

31) Budownictwo i prace budownictwa inżynieryjnego

32) Ceramika (cegły, wyroby ceramiczne, szkło, cement itd.)

33) Wyrób szkła

34) Produkcja cementu, wapna i gipsu

35) Elektronika, elektrotechnika

36) Centra przeładunkowe i transportowe (porty, porty lotnicze, parkingi dla samochodów ciężarowych, stacje rozrządowe itd.)

37) Działalność medyczna, badawcza, edukacyjna (w tym szpitale, uniwersytety itd.)

38) Ogólna produkcja chemikaliów (niewymieniona powyżej)

39) Pozostała działalność (niewymieniona powyżej)

2) Kod NACE: NACE jest to europejska norma branżowa dotycząca statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej, na którą składają się sześciocyfrowe kody. Użytkownik może przypisać zakład podlegający Seveso do tego systemu klasyfikacji, podając 4 pierwsze cyfry kodu NACE, dodatkowo do kodów SPIRS albo zamiast nich

f) Odsyłacz do strony internetowej zawierającej dodatkowe informacje na temat zakładu*

g) Identyfikator w europejskim PRTR: Jeśli zakład jest objęty, w pełni albo częściowo, przepisami rozporządzenia (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 , należy podać krajowy niepowtarzalny identyfikator stosowany do celów sprawozdawczości zakładu na podstawie tego rozporządzenia oraz odsyłacz do odpowiedniej strony internetowej

h) Identyfikator zgodnie z dyrektywą w sprawie emisji przemysłowych (dane od 2016 r.): jeśli zakład jest objęty, w pełni albo częściowo, przepisami dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE 6 (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32010L0075&from = EN) należy podać wszystkie odpowiednie krajowe niepowtarzalne identyfikatory instalacji stosowane do celów tej dyrektywy oraz odsyłacz do odpowiedniej strony internetowej

i) Uwagi na temat zakładu: ewentualne uwagi użytkownika dotyczące zgłaszanego zakładu

2.3. Lokalizacja zakładu* - pełny adres lub współrzędne geograficzne (długość i szerokość geograficzna)

a) Adres*: Nazwa ulicy, numer budynku i miejscowość, w której mieści się zakład

b) Szerokość geograficzna*: Szerokość geograficzna zakładu (gdy nie podano adresu)

c) Długość geograficzna*: Długość geograficzna zakładu (gdy nie podano adresu)

d) Uwagi na temat adresu: Ewentualne uwagi użytkownika dotyczące adresu zakładu

2.4. Substancje znajdujące się w zakładzie

a) Substancja (zgodnie z Seveso III): Nazwa zwyczajowa lub nazwa rodzajowa lub klasyfikacja zagrożeń

b) Numer CAS: Numer w rejestrze CAS jest to niepowtarzalny identyfikator liczbowy, który jest przypisany do tylko jednej substancji, nie ma związku z jej wzorem chemicznym i zapewnia dostęp do dużej liczby informacji dotyczących danej substancji chemicznej. Może zawierać do 10 cyfr, w trzech grupach rozdzielonych łącznikami. (http://www.cas.org/content/chemical-substances)

c) Ilość: Ilość substancji w tonach

d) Właściwości fizyczne: Warunki składowania substancji, takie jak stan skupienia (stały, płynny, gazowy), ziarnistość (proszek, granulki itp), ciśnienie, temperatura itp.

e) Uwagi na temat substancji: ewentualne uwagi użytkownika dotyczące zgłoszonych substancji znajdujących się w zakładzie

1 Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 1.
2 Dyrektywa 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiająca infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) (Dz.U. L 108 z 25.4.2007, s. 1).
3 Dyrektywa Rady 96/82/WE z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi (Dz.U. L 10 z 14.1.1997, s. 13).
4 Dyrektywa 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska i uchylająca dyrektywę Rady 90/313/EWG (Dz.U. L 41 z 14.2.2003, s. 26).
5 Rozporządzenie (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniające dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE (Dz.U. L 33 z 4.2.2006, s. 1).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.355.51

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2014/895/UE ustanawiająca sposób przekazywania informacji, o których mowa w art. 21 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi
Data aktu: 10/12/2014
Data ogłoszenia: 12/12/2014
Data wejścia w życie: 01/01/1970