PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Ukraina jest priorytetowym partnerem w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa i Partnerstwa Wschodniego. Unia Europejska dąży do zacieśnienia bliskich stosunków z Ukrainą, mając na celu polityczne stowarzyszenie i gospodarczą integrację Ukrainy z Unią. W związku z tym Unia i Ukraina wynegocjowały w latach 2007-2011 Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony 2 ("układ o stowarzyszeniu"), obejmujący pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu (DCFTA), który został podpisany przez obie strony w dniu 27 czerwca 2014 r. Zgodnie z postanowieniami DCFTA Unia i Ukraina mają utworzyć strefę wolnego handlu w okresie przejściowym trwającym maksymalnie 10 lat od daty wejścia w życie układu o stowarzyszeniu, zgodnie z art. XXIV Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu 1994.
(2) Mając na uwadze niespotykane dotąd wyzwania w zakresie bezpieczeństwa oraz wyzwania polityczne i gospodarcze, z jakimi boryka się Ukraina, a także w celu wsparcia gospodarki tego kraju podjęto decyzję o wcześniejszym wdrożenia listy koncesyjnej zawartej w załączniku I-A do układu o stowarzyszeniu poprzez wprowadzenie autonomicznych preferencji handlowych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 374/2014 3 . Z uwagi na wyzwania, z którymi wciąż boryka się Ukraina, stosowanie rozporządzenia (UE) nr 374/2014 powinno zostać przedłużone do dnia 31 grudnia 2015 r. W celu zapewnienia przewidywalności, należności celne i dostęp do kontyngentów taryfowych powinny pozostać na poziomie z 2014 r. przez okres objęty przedłużeniem.
(3) Art. 2 układu o stowarzyszeniu przewiduje, że poszanowanie zasad demokratycznych, praw człowieka i podstawowych wolności oraz poszanowanie zasady praworządności stanowi istotny element tego układu. Ponadto, układ o stowarzyszeniu przewiduje, iż propagowanie poszanowania zasady suwerenności i integralności terytorialnej, nienaruszalności granic i niepodległości, a także zwalczanie rozprzestrzeniania broni masowego rażenia, związanych z nią materiałów oraz systemów ich przenoszenia również stanowią istotne elementy tego układu. Autonomiczne preferencje przyznane na mocy rozporządzenia (UE) nr 374/2014 również powinny być uwarunkowane przestrzeganiem tych samych zasad przez Ukrainę. W celu dostosowania rozporządzenia (UE) nr 374/2014 do unijnej praktyki i innych środków polityki handlowej UE należy wprowadzić możliwość czasowego zawieszenia tych preferencji w przypadku braku poszanowania podstawowych zasad dotyczących praw człowieka, demokracji i praworządności przez Ukrainę.
(4) Mając na uwadze pilny charakter sprawy, ważne jest, aby zastosować wyjątek od ośmiotygodniowego okresu, o którym mowa w art. 4 protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 29 października 2014 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
M. SCHULZ |
S. GOZI |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2014 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 24 października 2014 r.
2 Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 374/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie obniżenia lub zniesienia ceł na towary pochodzące z Ukrainy (Dz.U. L 118 z 22.4.2014, s. 1).
*Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3.