Zalecenie 2014/761/UE w sprawie stosowania przepisów dotyczących wewnętrznego rynku energii między państwami członkowskimi UE a umawiającymi się stronami Wspólnoty Energetycznej

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 29 października 2014 r.
w sprawie stosowania przepisów dotyczących wewnętrznego rynku energii między państwami członkowskimi UE a umawiającymi się stronami Wspólnoty Energetycznej

(2014/761/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 31 października 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia Europejska jest stroną Wspólnoty Energetycznej, której celem jest stworzenie jednolitej przestrzeni regulacyjnej na potrzeby rynków energii w Europie.

(2) Umawiające się Strony 1 Wspólnoty Energetycznej dążą do zintegrowania swoich rynków energii z wewnętrznym rynkiem energii UE poprzez dostosowanie unijnych przepisów dotyczących rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej do swych uwarunkowań oraz włączenie ich do swoich przepisów krajowych.

(3) Najważniejsze zasady, na których opiera się prawodawstwo unijne w zakresie wewnętrznego rynku gazu i energii elektrycznej, określono w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej 2 , dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego 3 , rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej 4 oraz rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego 5 , mających zastosowanie w państwach członkowskich od dnia 3 marca 2011 r. Istotne przepisy unijnego prawodawstwa dotyczącego rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej są również ujęte w prawnie wiążących kodeksach sieci i wytycznych przyjętych na podstawie wyżej wymienionych aktów prawnych, a częściowo będących w opracowaniu.

(4) Umawiające się Strony Wspólnoty Energetycznej są zobowiązane do wdrożenia powyższych dyrektyw i rozporządzeń do dnia 1 stycznia 2015 r. 6 oraz - z kilkoma wyjątkami - do stosowania środków wykonawczych od tej daty. Kodeksy sieci i wytyczne są również stopniowo włączane do porządku prawnego Wspólnoty Energetycznej.

(5) Umawiające się Strony mają wdrożyć dalsze przepisy dotyczące rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej, w szczególności dyrektywę 2005/89/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. dotyczącą działań na rzecz zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej i inwestycji infrastrukturalnych 7 , rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 994/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego i uchylenia dyrektywy Rady 2004/67/WE 8 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, uchylające decyzję nr 1364/2006/WE oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 713/2009, (WE) nr 714/2009 i (WE) nr 715/2009 9 .

(6) Geograficzny zakres stosowania unijnego prawodawstwa dotyczącego rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej obejmuje cały obszar UE.

(7) W dniu 23 września 2014 r. Wspólnota Energetyczna przyjęła interpretację Rady Ministerialnej na podstawie art. 94 Traktatu o Wspólnocie Energetycznej, zgodnie z którą przesył energii, przywóz i wywóz, jak również transakcje handlowe i bilansowe, zdolności sieci oraz połączenia międzysystemowe między Umawiającymi się Stronami a państwami członkowskimi UE traktowane są w aktach prawnych Wspólnoty Energetycznej zawierających przepisy Unii Europejskiej w taki sam sposób, jak odpowiednie przepływy, przywóz, wywóz, transakcje, zdolności i infrastruktura między Umawiającymi się Stronami w prawodawstwie Wspólnoty Energetycznej.

(8) Jednolite traktowanie transgranicznych przepływów, transakcji i infrastruktury (połączeń międzysystemowych) między wszystkimi stronami Traktatu o Wspólnocie Energetycznej stanowi ważny element jednolitej przestrzeni regulacyjnej handlu gazem i energią elektryczną oraz jest nieodzowne do osiągnięcia celów Wspólnoty Energetycznej. Ponadto współpraca między Radą Regulacyjną Wspólnoty Energetycznej i Agencją ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki w odniesieniu do decyzji podejmowanych przez agencję jest niezbędna, by ułatwić integrację Umawiających się Stron z wewnętrznym rynkiem energii UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.
Państwa członkowskie, w tym organy regulacyjne, które państwa mają obowiązek wyznaczyć na podstawie prawodawstwa dotyczącego rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej, Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki i podmioty gospodarcze wzywa się do współpracy z organami krajowymi oraz podmiotami gospodarczymi Umawiających się Stron Wspólnoty Energetycznej w zakresie stosowania unijnego prawodawstwa dotyczącego rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej w relacjach między Umawiającymi się Stronami a państwami członkowskimi UE.
2.
Podczas wdrażania unijnych przepisów dotyczących wewnętrznego rynku gazu i energii elektrycznej państwa członkowskie, w tym organy regulacyjne, które państwa mają obowiązek wyznaczyć na podstawie prawodawstwa dotyczącego rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej, Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki i podmioty gospodarcze wzywa się do stosowania wszelkich odniesień do:
a)
przepływów energii, przywozu i wywozu oraz transakcji handlowych i bilansowych;
b)
przepustowości sieci;
c)
istniejącej lub nowej infrastruktury gazowej i elektroenergetycznej,

przekraczających granice, strefy, obszary wjazdu/wyjazdu lub obszary kontroli między państwami członkowskimi, do przepływów, przywozu, wywozu, transakcji, zdolności i infrastruktury przekraczających granice między Umawiającymi się Stronami i państwami członkowskimi UE.

3.
Przewidziane w prawodawstwie UE dotyczącym rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej odniesienia do współpracy i wspólnych działań między krajowymi instytucjami, organami i podmiotami gospodarczymi należy rozumieć jako obejmujące współpracę i wspólne działania między krajowymi instytucjami, organami i podmiotami gospodarczymi państw członkowskich i Umawiających się Stron.
4.
W przypadku gdy unijne akty prawne dotyczące rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej odnoszą się do "skutków" dla jednego lub większej liczby państw członkowskich, odniesienie takie należy rozumieć również jako skutki dla Umawiających się Stron lub dla Umawiającej się Strony i państwa członkowskiego.
5.
W zakresie, w jakim jest ona uprawniona do podejmowania decyzji na podstawie unijnego prawodawstwa dotyczącego wewnętrznego rynku gazu i energii elektrycznej, Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki zachęca się do współpracy z Radą Regulacyjną Wspólnoty Energetycznej w kwestiach objętych kompetencjami Rady na podstawie dorobku prawnego Wspólnoty Energetycznej, w celu zapewnienia spójności w aktach przyjmowanych przez te dwa organy.
6.
Niniejsze zalecenie skierowane jest do państw członkowskich, Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki i podmiotów gospodarczych oraz do Rady Regulacyjnej Wspólnoty Energetycznej.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 października 2014 r.

W imieniu Komisji
Günther OETTINGER
Wiceprzewodniczący
1 Republika Albanii, Bośnia i Hercegowina, była jugosłowiańska republika Macedonii, Republika Mołdawii, Czarnogóra, Republika Serbii, Ukraina i Misja Tymczasowej Administracji Organizacji Narodów Zjednoczonych w Kosowie zgodnie z rezolucją nr 1244 Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych.
2 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 55.
3 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 94.
4 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 15.
5 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 36.
6 Z pewnymi wyjątkami określonymi w dorobku prawnym Wspólnoty Energetycznej. Szczegółowe informacje są dostępne pod adresem http://www.energy-community.org/portal/page/portal/ENC_HOME/ENERGY_COMMUNITY/Legal/EU_Legislation/Consolidated_acts#GAS
7 Dz.U. L 33 z 4.2.2006, s. 22.
8 Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 1.
9 Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 39.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024