(Dz.U.UE L z dnia 31 października 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Unia Europejska jest stroną Wspólnoty Energetycznej, której celem jest stworzenie jednolitej przestrzeni regulacyjnej na potrzeby rynków energii w Europie.
(2) Umawiające się Strony 1 Wspólnoty Energetycznej dążą do zintegrowania swoich rynków energii z wewnętrznym rynkiem energii UE poprzez dostosowanie unijnych przepisów dotyczących rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej do swych uwarunkowań oraz włączenie ich do swoich przepisów krajowych.
(3) Najważniejsze zasady, na których opiera się prawodawstwo unijne w zakresie wewnętrznego rynku gazu i energii elektrycznej, określono w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej 2 , dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego 3 , rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej 4 oraz rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego 5 , mających zastosowanie w państwach członkowskich od dnia 3 marca 2011 r. Istotne przepisy unijnego prawodawstwa dotyczącego rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej są również ujęte w prawnie wiążących kodeksach sieci i wytycznych przyjętych na podstawie wyżej wymienionych aktów prawnych, a częściowo będących w opracowaniu.
(4) Umawiające się Strony Wspólnoty Energetycznej są zobowiązane do wdrożenia powyższych dyrektyw i rozporządzeń do dnia 1 stycznia 2015 r. 6 oraz - z kilkoma wyjątkami - do stosowania środków wykonawczych od tej daty. Kodeksy sieci i wytyczne są również stopniowo włączane do porządku prawnego Wspólnoty Energetycznej.
(5) Umawiające się Strony mają wdrożyć dalsze przepisy dotyczące rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej, w szczególności dyrektywę 2005/89/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. dotyczącą działań na rzecz zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej i inwestycji infrastrukturalnych 7 , rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 994/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego i uchylenia dyrektywy Rady 2004/67/WE 8 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, uchylające decyzję nr 1364/2006/WE oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 713/2009, (WE) nr 714/2009 i (WE) nr 715/2009 9 .
(6) Geograficzny zakres stosowania unijnego prawodawstwa dotyczącego rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej obejmuje cały obszar UE.
(7) W dniu 23 września 2014 r. Wspólnota Energetyczna przyjęła interpretację Rady Ministerialnej na podstawie art. 94 Traktatu o Wspólnocie Energetycznej, zgodnie z którą przesył energii, przywóz i wywóz, jak również transakcje handlowe i bilansowe, zdolności sieci oraz połączenia międzysystemowe między Umawiającymi się Stronami a państwami członkowskimi UE traktowane są w aktach prawnych Wspólnoty Energetycznej zawierających przepisy Unii Europejskiej w taki sam sposób, jak odpowiednie przepływy, przywóz, wywóz, transakcje, zdolności i infrastruktura między Umawiającymi się Stronami w prawodawstwie Wspólnoty Energetycznej.
(8) Jednolite traktowanie transgranicznych przepływów, transakcji i infrastruktury (połączeń międzysystemowych) między wszystkimi stronami Traktatu o Wspólnocie Energetycznej stanowi ważny element jednolitej przestrzeni regulacyjnej handlu gazem i energią elektryczną oraz jest nieodzowne do osiągnięcia celów Wspólnoty Energetycznej. Ponadto współpraca między Radą Regulacyjną Wspólnoty Energetycznej i Agencją ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki w odniesieniu do decyzji podejmowanych przez agencję jest niezbędna, by ułatwić integrację Umawiających się Stron z wewnętrznym rynkiem energii UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 października 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| Günther OETTINGER | |
| Wiceprzewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.311.82 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie 2014/761/UE w sprawie stosowania przepisów dotyczących wewnętrznego rynku energii między państwami członkowskimi UE a umawiającymi się stronami Wspólnoty Energetycznej |
| Data aktu: | 29/10/2014 |
| Data ogłoszenia: | 31/10/2014 |
| Data wejścia w życie: | 31/10/2014 |