Rozporządzenie delegowane 1048/2014 ustanawiające przepisy dotyczące działań informacyjnych i promocyjnych skierowanych do opinii publicznej oraz działań informacyjnych skierowanych do beneficjentów w związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 1048/2014
z dnia 30 lipca 2014 r.
ustanawiające przepisy dotyczące działań informacyjnych i promocyjnych skierowanych do opinii publicznej oraz działań informacyjnych skierowanych do beneficjentów w związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 514/2014 ustanawia przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego.

(2) Jak pokazuje doświadczenie, obywatele Unii Europejskiej nie są w wystarczającym stopniu świadomi roli, jaką odgrywa Unia w programach finansowania. Należy zatem określić szczegółowy zakres działań informacyjnych i promocyjnych w celu wypełnienia tej luki komunikacyjno-informacyjnej.

(3) Należy określić minimum koniecznych działań skierowanych do potencjalnych beneficjentów i informujących ich o możliwościach w zakresie finansowania oferowanego wspólnie przez Unię i państwa członkowskie w ramach programów krajowych. Dzięki temu informacje na temat możliwości pozyskania finansowania będą docierały do szerokiego kręgu zainteresowanych stron, zgodnie z zasadami przejrzystości. W celu zwiększenia przejrzystości wykorzystania środków finansowych należy publikować wykaz beneficjentów, nazwy projektów oraz wysokość finansowania przyznanego na te projekty ze środków publicznych.

(4) Aby umożliwić bezzwłoczne zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu i nie opóźniać zatwierdzenia programów krajowych, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(5) Zjednoczone Królestwo i Irlandia są związane rozporządzeniem (UE) nr 514/2014, a w konsekwencji również niniejszym rozporządzeniem.

(6) Dania nie jest związana rozporządzeniem (UE) nr 514/2014 ani niniejszym rozporządzeniem,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Obowiązki państw członkowskich w zakresie działań informacyjnych i promocyjnych skierowanych do opinii publicznej

1.
Państwa członkowskie zapewniają, aby działania informacyjne i promocyjne, o których mowa w art. 53 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 514/2014, były rozpowszechnianie za pośrednictwem różnych form i sposobów komunikacji.

Państwa członkowskie zapewniają szerokie rozpowszechnianie podstawowych wskazówek na temat programów krajowych, włącznie ze szczegółowymi informacjami na temat wkładów finansowych, a także ich udostępnianie wszystkim zainteresowanym stronom.

Niemniej jednak na podstawie przesłanek, o których mowa w art. 53 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 514/2014, państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o objęciu szczegółowych ustaleń w zakresie zarządzania programem krajowym oraz innych informacji związanych z wdrażaniem programu klauzulą poufności.

2.
Państwa członkowskie przeprowadzają imprezy informacyjne z okazji rozpoczęcia programu krajowego lub w celu przedstawienia osiągnięć programu krajowego lub osiągnięć związanych z realizacją szczegółowych rozporządzeń, o których mowa w art. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 514/2014.

Wykaz działań, o których mowa w art. 53 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 514/2014, jest aktualizowany przynajmniej raz do roku.

Wszystkie państwa członkowskie przekazują Komisji adres strony internetowej, o której mowa w art. 53 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 514/2014.

Artykuł  2

Obowiązki beneficjentów w zakresie działań informacyjnych i promocyjnych skierowanych do opinii publicznej

1.
Na zasadach określonych w niniejszym artykule państwa członkowskie przewidują w stosunku do beneficjentów obowiązek informowania opinii publicznej na temat pomocy finansowej otrzymanej w ramach programu krajowego.
2.
Państwo członkowskie zadba o to, aby beneficjent był obowiązany wystawić widoczną stałą tablicę dużego formatu w terminie do trzech miesięcy od ukończenia każdego projektu spełniającego poniższe warunki:
a)
całkowity wkład Unii w ramach projektu przekracza 100 000 EUR; oraz
b)
projekt obejmuje zakup obiektu fizycznego bądź finansowanie infrastruktury lub projektów budowlanych.

Na tablicy powinien zostać podany rodzaj oraz nazwa projektu. Informacje, o których mowa w art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1049/2014 2 , powinny zajmować przynajmniej 25 % tablicy.

3.
Jeśli projekt finansowany jest w ramach programu krajowego, państwo członkowskie zapewnia, aby beneficjent poinformował o tym osoby uczestniczące w projekcie.
4.
Wszystkie projekty i dokumenty w ramach programu krajowego, w tym zaświadczenia obecności, zawierają wzmiankę o tym, że projekt jest współfinansowany w ramach programu krajowego.
Artykuł  3

Obowiązek państw członkowskich w zakresie informowania potencjalnych beneficjentów

1.
Państwa członkowskie zapewniają, aby potencjalni beneficjenci mieli, z uwzględnieniem dostępności elektronicznych i pozostałych sposobów przekazywania informacji, dostęp do właściwych i aktualnych informacji obejmujących przynajmniej:
a)
możliwości finansowania i ogłoszenie zaproszenia do składania wniosków;
b)
warunki kwalifikowalności do otrzymania finansowania w ramach programu krajowego;
c)
opis procedur rozpatrywania wniosków o finansowanie i odnośnych terminów;
d)
kryteria wyboru projektów do finansowania;
e)
dane osób, mogących udzielić informacji na temat programów krajowych.
2.
Państwo członkowskie powiadamia potencjalnych beneficjentów o opublikowaniu informacji, zgodnie z art. 53 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 514/2014.
Artykuł  4

Spoczywający na państwach członkowskich obowiązek informowania beneficjentów

Państwo członkowskie powiadamia beneficjentów, że przyjęcie finansowania jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na ich wymienienie na liście działań publikowanej zgodnie z art. 53 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 514/2014.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 lipca 2014 r.

W imieniu Komisji
Jose Manuel BARROSO
Przewodniczący
1 Dz.U. LI 50 z 20.5.2014, s. 112.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1049/2014 z dnia 30 lipca 2014 r. w sprawie charakterystyki technicznej działań informacyjnych i promocyjnych w związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego (zob. s. 9 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.291.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 1048/2014 ustanawiające przepisy dotyczące działań informacyjnych i promocyjnych skierowanych do opinii publicznej oraz działań informacyjnych skierowanych do beneficjentów w związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego
Data aktu: 30/07/2014
Data ogłoszenia: 07/10/2014
Data wejścia w życie: 08/10/2014