KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego 1 , w szczególności jego art. 26 ust. 4 i art. 29 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu zapewnienia ciągłości między realizacją poprzednich funduszy w ramach programu ogólnego "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi" na lata 2007-2013 i rozporządzeń szczegółowych w ramach 2014-2020, rozporządzenie (UE) nr 514/2014 jest w dużej mierze wzorowane na zasadach dotyczących poprzednich funduszy lecz z uwzględnieniem zmian w zarządzaniu dzielonym wprowadzonych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 2 .
(2) W celu zagwarantowania, aby organy realizujące programy krajowe były zdolne do wykonania swoich zadań skutecznie i zgodnie z celami i priorytetami określonymi w rozporządzeniach szczegółowych, o których mowa w art. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 514/2014, należy ustanowić zasady wyznaczania takich organów, nadzoru nad nimi i, w razie potrzeby, zakończenia takiego wyznaczenia.
(3) W celu zapewnienia, aby zakres ich obowiązków umożliwiał im realizację programów krajowych, konieczne jest ustanowienie zasad określających obowiązki organów odpowiedzialnych w dziedzinie zarządzania i kontroli, w szczególności warunki, pod którymi mogą delegować niektóre zadania lub zlecać ich wykonanie przez podmioty zewnętrzne.
(4) Procedura wyboru i przyznawania wkładu Unii w ramach programów krajowych powinna być zgodna z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i równego traktowania. Konieczne jest zatem określenie warunków, pod którymi państwa członkowskie powinny realizować zadania w ramach programów krajowych, w szczególności ze wskazaniem, w jakich okolicznościach organ odpowiedzialny może realizować projekty bezpośrednio.
(5) We wszystkich państwach członkowskich audyty powinny być skuteczne, mieć odpowiedni zakres i być prowadzone zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej. W tym celu należy jasno zdefiniować status organów audytowych i stosowane przez nie standardy audytu.
(6) W celu zapewnienia, aby działania organów audytowych umożliwiały im przedstawienie uzasadnionych opinii, należy zdefiniować różne rodzaje czynności audytowych.
(7) Ważne jest, aby wyniki działań organu audytowego były terminowo i w odpowiedniej formie przedstawiane organowi wyznaczającemu, a także Komisji Europejskiej. W szczególności ważne jest, aby poświadczenia dotyczące zarządzania oraz roczne podsumowania końcowych sprawozdań z audytu i przeprowadzonych kontroli przekazywane jako część rocznego wniosku o płatność dobrze odzwierciedlały wynik prac organu audytowego i wnioski. Dlatego też organ audytowy powinien w ramach swoich audytów zapewnić należyte przedstawienie w tych dokumentach informacji odnoszących się do jego czynności audytowych.
(8) W celu umożliwienia bezzwłocznego zastosowania środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu i nieopóźniania zatwierdzenia i realizacji programów krajowych rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu następującym po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(9) Zjednoczone Królestwo i Irlandia są związane rozporządzeniem (UE) nr 514/2014, a w konsekwencji są związane niniejszym rozporządzeniem.
(10) Dania nie jest związana rozporządzeniem (UE) nr 514/2014 ani niniejszym rozporządzeniem,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 112.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 802/2014 z dnia 24 lipca 2014 r. ustanawiające wzory dla programów oraz warunki, jakie musi spełniać elektroniczny system wymiany danych między Komisją a państwami członkowskimi w związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego (Dz.U. L 219 z 25.7.2014, s. 22).
4 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez pkt 1 rozporządzenia nr 2018/1291 z dnia 16 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.241.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2018 r.
5 Art. 5 ust. 2 lit. b zmieniona przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2018/1291 z dnia 16 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.241.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2018 r.
6 Art. 14 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2018/1291 z dnia 16 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.241.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2018 r.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
8 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/378 z dnia 2 marca 2015 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 w odniesieniu do wprowadzenia procedury rocznego rozliczania rachunków i wprowadzenia kontroli zgodności rozliczeń (Dz.U. L 64 z 7.3.2015, s. 30).
9 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/840 z dnia 29 maja 2015 r. w sprawie kontroli przeprowadzanych przez organy odpowiedzialne w związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego (Dz.U. L 134 z 30.5.2015, s. 1).
10 Załącznik II dodany przez pkt 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2018/1291 z dnia 16 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.241.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2018 r.
11 Zgodnie z definicją zawartą w art. 38 rozporządzenia (UE) nr 514/2014.
12 Parametry doboru próby obejmują jednostki próby, wartość i wielkość populacji, wartość i wielkość próby, zakres audytu (w EUR oraz odsetek pozycji i objęte ilości) i kryteria dobierania próby. W przypadku statystycznego doboru próby powinny być również podane istotność, poziom ufności, oczekiwany poziom błędu i interwał próbkowania.
13 W przypadku niestatystycznego doboru próby instytucja audytowa powinna określić działania podjęte w celu zapewnienia losowości próby (i jej reprezentatywności) oraz zapewnić odpowiednią liczebność próby, tak aby mogła ona sporządzić prognozę błędu całkowitego dla populacji oraz wydać ważną opinię audytową.
14 Przykładowo: kwalifikowalność, udzielanie zamówień publicznych, pomoc państwa.
15 Błędy losowe, systemowe lub anormalne.
16 Zryczałtowane lub ekstrapolowane korekty finansowe mogą być stosowane na przykład w przypadku błędów systemowych lub jeżeli łączny poziom błędu dla projektów sprawozdań finansowych jest istotny.
17 Kolumna B tabeli 10.2.
18 Ogólny poziom pewności odpowiada jednej z czterech kategorii określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/646: Kategoria 1 (System funkcjonuje prawidłowo. Niepotrzebne żadne lub potrzebne tylko niewielkie usprawnienia), Kategoria 2 (Funkcjonuje. Potrzebne są pewne usprawnienia), Kategoria 3 (Częściowo funkcjonuje. Potrzebne są znaczne usprawnienia) i Kategoria 4 (Zasadniczo nie funkcjonuje).