Decyzja 2014/613/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012

(2014/613/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając decyzję Rady 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiającą Europejski Urząd Policji (Europol) 4 , w szczególności jej art. 43,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0179/2014),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Urzędu Policji absolutorium z wykonania budżetu Urzędu na rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Urzędu Policji, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 ("rozporządzenie finansowe"), w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając decyzję Rady 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiającą Europejski Urząd Policji (Europol) 10 , w szczególności jej art. 43,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0179/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiego Urzędu Policji (Europol) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 84 152 000 EUR, co stanowi spadek o 0,73 % w porównaniu z 2011 r.,
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Urzędu za rok budżetowy 2012 r. jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

1.
z niepokojem zauważa, że Urząd przeniósł kwotę 1 200 000 EUR na adaptację pomieszczeń w związku z utworzeniem Europejskiego Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością; zwraca uwagę, że choć Urząd uzgodnił kwestię adaptacji pomieszczeń z państwem przyjmującym w lipcu 2012 r., umowę o wykonanie niezbędnych robót podpisano dopiero w kwietniu 2013 r.; zauważa ponadto, że Urząd dokonał przeniesienia kwoty 100 000 EUR w związku z wprowadzeniem nowego systemu na potrzeby zasobów ludzkich; wyraża zaniepokojenie, że obydwa przeniesienia nie odpowiadały zobowiązaniom prawnym podjętym pod koniec roku i wobec tego były nieprawidłowe; wzywa Urząd do podjęcia kroków mających na celu zapobieżenie podobnym sytuacjom w przyszłości oraz do złożenia odpowiedniego sprawozdania na ten temat w ramach działań następczych w związku z decyzją o udzieleniu absolutorium;
2.
zwraca uwagę na działania (większość z nich wciąż znajduje się w fazie realizacji) podjęte w wyniku uwag poczynionych przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku budżetowego 2011 w kontekście braku procedur przewidujących wyjątki; zauważa, że system rachunkowości nie został jeszcze w pełni zweryfikowany;
3.
przyjmuje do wiadomości sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego funduszu emerytalnego Europolu 13 za rok budżetowy 2012, wraz z odpowiedziami Urzędu; wzywa Urząd, aby informował Parlament o decyzjach dotyczących przyszłości funduszu;

Zarządzanie budżetem i finansami

4.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 98,8 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 79,7 %;

Zobowiązania i przeniesienia

5.
ubolewa, że zobowiązania na kwotę 2 600 000 EUR (z 15 000 000 EUR), przeniesione z roku 2011, musiały zostać anulowane w roku 2012, gdyż wykraczały poza rzeczywiste potrzeby; apeluje do Urzędu o usprawnienie w przyszłości planowania finansów;
6.
zwraca uwagę, że Urząd dokonał przeniesienia na rok 2013 kwoty 16 300 000 EUR w środkach na zobowiązania (19,64 % wszystkich środków, na które zaciągnięto zobowiązania); zauważa, że przeniesienia te dotyczą głównie tytułu II (inne wydatki administracyjne - 4 200 000 EUR) oraz tytułu III (działalność operacyjna - 11 200 000 EUR); przyznaje, że przeniesienia te w przeważającej mierze są związane z nowym zadaniem, jakie Urząd otrzymał w czerwcu 2012 r., polegającym na prowadzeniu Europejskiego Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością; dostrzega, że realizacja tego zadania spowodowała, iż pod koniec roku podjęto zobowiązania budżetowe w znacznej wysokości, które miały wpływ na kwotę przeniesioną na rok 2013;

Przesunięcia

7.
zauważa, że Urząd dokonał 19 przesunięć środków budżetowych na kwotę 4 500 000 EUR, które dotyczyły 82 spośród 115 linii budżetowych; dostrzega, że ich głównym celem był zakup sprzętu IT na potrzeby Europejskiego Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

8.
z niepokojem zauważa, że skontrolowane procedury naboru pracowników charakteryzowały się trzema niedociągnięciami, mianowicie że pytania na potrzeby testów pisemnych i rozmów kwalifikacyjnych sformułowano po rozpatrzeniu podań przez komisję rekrutacyjną, brak było dowodów na to, że zasady ważenia kryteriów wyboru stosowanych do sporządzenia listy kandydatów branych pod uwagę na dalszym etapie rekrutacji ustalono przed rozpatrzeniem podań oraz że komisje rekrutacyjne nie dokumentowały w odpowiedni sposób swoich posiedzeń ani decyzji; wzywa Urząd do zaradzenia tej sytuacji i przedłożenia sprawozdania na ten temat w ramach działań następczych w związku z decyzją o udzieleniu absolutorium za rok 2012;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

9.
uznaje, że w 2014 r. Urząd wprowadzi dodatkowe szczegółowe zasady zarządzania konfliktami interesów i przyjmowania upominków;
10.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu i kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz deklaracja o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego nie są publicznie dostępne; wzywa Urząd do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrola wewnętrzna

11.
na podstawie informacji przekazanych przez Urząd przyjmuje do wiadomości, że w roku 2012 Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła kontrolę w celu niezależnego poświadczenia odpowiedniego zaprojektowania i skutecznego wdrożenia wewnętrznego systemu kontroli w zakresie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do działań Urzędu i wykonania przezeń budżetu, w wyniku czego określono szereg ważnych atutów systemu oraz wydano jedno bardzo istotne zalecenie i sześć istotnych zaleceń; zwraca uwagę, że Służba Audytu Wewnętrznego zweryfikowała swoje wcześniejsze zalecenia i uznała, że 20 zaleceń mających na celu propagowanie standardów wewnętrznej kontroli w Urzędzie zostało wdrożonych, natomiast pięć spośród jedenastu, które dotyczyły kontroli w zakresie planowania i sporządzania budżetu, jest w trakcie wdrażania;
12.
apeluje do właściwej jednostki organizacyjnej Europolu o opublikowanie na stronie internetowej Urzędu informacji o tym, ile dokumentów niejawnych, uporządkowanych według stopnia niejawności, Europol otrzymał od poszczególnych instytucji, innych organów, państw członkowskich oraz od podmiotów trzecich, a także ile takich dokumentów sam przekazał;

Wyniki

13.
zwraca się do Urzędu o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jego pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem jego strony internetowej;
14.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 14 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 236.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 236.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Celem funduszu emerytalnego Europolu jest finansowanie i wypłacanie emerytur pracowników zatrudnionych przez Europol, zanim stał się on agencją UE w dniu 1 stycznia 2010 r.
14 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024