Decyzja 2014/613/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012

(2014/613/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając decyzję Rady 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiającą Europejski Urząd Policji (Europol) 4 , w szczególności jej art. 43,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0179/2014),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Urzędu Policji absolutorium z wykonania budżetu Urzędu na rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Urzędu Policji, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 ("rozporządzenie finansowe"), w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając decyzję Rady 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiającą Europejski Urząd Policji (Europol) 10 , w szczególności jej art. 43,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0179/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiego Urzędu Policji (Europol) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 84 152 000 EUR, co stanowi spadek o 0,73 % w porównaniu z 2011 r.,
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Urzędu za rok budżetowy 2012 r. jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

1.
z niepokojem zauważa, że Urząd przeniósł kwotę 1 200 000 EUR na adaptację pomieszczeń w związku z utworzeniem Europejskiego Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością; zwraca uwagę, że choć Urząd uzgodnił kwestię adaptacji pomieszczeń z państwem przyjmującym w lipcu 2012 r., umowę o wykonanie niezbędnych robót podpisano dopiero w kwietniu 2013 r.; zauważa ponadto, że Urząd dokonał przeniesienia kwoty 100 000 EUR w związku z wprowadzeniem nowego systemu na potrzeby zasobów ludzkich; wyraża zaniepokojenie, że obydwa przeniesienia nie odpowiadały zobowiązaniom prawnym podjętym pod koniec roku i wobec tego były nieprawidłowe; wzywa Urząd do podjęcia kroków mających na celu zapobieżenie podobnym sytuacjom w przyszłości oraz do złożenia odpowiedniego sprawozdania na ten temat w ramach działań następczych w związku z decyzją o udzieleniu absolutorium;
2.
zwraca uwagę na działania (większość z nich wciąż znajduje się w fazie realizacji) podjęte w wyniku uwag poczynionych przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku budżetowego 2011 w kontekście braku procedur przewidujących wyjątki; zauważa, że system rachunkowości nie został jeszcze w pełni zweryfikowany;
3.
przyjmuje do wiadomości sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego funduszu emerytalnego Europolu 13 za rok budżetowy 2012, wraz z odpowiedziami Urzędu; wzywa Urząd, aby informował Parlament o decyzjach dotyczących przyszłości funduszu;

Zarządzanie budżetem i finansami

4.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 98,8 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 79,7 %;

Zobowiązania i przeniesienia

5.
ubolewa, że zobowiązania na kwotę 2 600 000 EUR (z 15 000 000 EUR), przeniesione z roku 2011, musiały zostać anulowane w roku 2012, gdyż wykraczały poza rzeczywiste potrzeby; apeluje do Urzędu o usprawnienie w przyszłości planowania finansów;
6.
zwraca uwagę, że Urząd dokonał przeniesienia na rok 2013 kwoty 16 300 000 EUR w środkach na zobowiązania (19,64 % wszystkich środków, na które zaciągnięto zobowiązania); zauważa, że przeniesienia te dotyczą głównie tytułu II (inne wydatki administracyjne - 4 200 000 EUR) oraz tytułu III (działalność operacyjna - 11 200 000 EUR); przyznaje, że przeniesienia te w przeważającej mierze są związane z nowym zadaniem, jakie Urząd otrzymał w czerwcu 2012 r., polegającym na prowadzeniu Europejskiego Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością; dostrzega, że realizacja tego zadania spowodowała, iż pod koniec roku podjęto zobowiązania budżetowe w znacznej wysokości, które miały wpływ na kwotę przeniesioną na rok 2013;

Przesunięcia

7.
zauważa, że Urząd dokonał 19 przesunięć środków budżetowych na kwotę 4 500 000 EUR, które dotyczyły 82 spośród 115 linii budżetowych; dostrzega, że ich głównym celem był zakup sprzętu IT na potrzeby Europejskiego Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

8.
z niepokojem zauważa, że skontrolowane procedury naboru pracowników charakteryzowały się trzema niedociągnięciami, mianowicie że pytania na potrzeby testów pisemnych i rozmów kwalifikacyjnych sformułowano po rozpatrzeniu podań przez komisję rekrutacyjną, brak było dowodów na to, że zasady ważenia kryteriów wyboru stosowanych do sporządzenia listy kandydatów branych pod uwagę na dalszym etapie rekrutacji ustalono przed rozpatrzeniem podań oraz że komisje rekrutacyjne nie dokumentowały w odpowiedni sposób swoich posiedzeń ani decyzji; wzywa Urząd do zaradzenia tej sytuacji i przedłożenia sprawozdania na ten temat w ramach działań następczych w związku z decyzją o udzieleniu absolutorium za rok 2012;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

9.
uznaje, że w 2014 r. Urząd wprowadzi dodatkowe szczegółowe zasady zarządzania konfliktami interesów i przyjmowania upominków;
10.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu i kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz deklaracja o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego nie są publicznie dostępne; wzywa Urząd do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrola wewnętrzna

11.
na podstawie informacji przekazanych przez Urząd przyjmuje do wiadomości, że w roku 2012 Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła kontrolę w celu niezależnego poświadczenia odpowiedniego zaprojektowania i skutecznego wdrożenia wewnętrznego systemu kontroli w zakresie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do działań Urzędu i wykonania przezeń budżetu, w wyniku czego określono szereg ważnych atutów systemu oraz wydano jedno bardzo istotne zalecenie i sześć istotnych zaleceń; zwraca uwagę, że Służba Audytu Wewnętrznego zweryfikowała swoje wcześniejsze zalecenia i uznała, że 20 zaleceń mających na celu propagowanie standardów wewnętrznej kontroli w Urzędzie zostało wdrożonych, natomiast pięć spośród jedenastu, które dotyczyły kontroli w zakresie planowania i sporządzania budżetu, jest w trakcie wdrażania;
12.
apeluje do właściwej jednostki organizacyjnej Europolu o opublikowanie na stronie internetowej Urzędu informacji o tym, ile dokumentów niejawnych, uporządkowanych według stopnia niejawności, Europol otrzymał od poszczególnych instytucji, innych organów, państw członkowskich oraz od podmiotów trzecich, a także ile takich dokumentów sam przekazał;

Wyniki

13.
zwraca się do Urzędu o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jego pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem jego strony internetowej;
14.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 14 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 236.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 236.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Celem funduszu emerytalnego Europolu jest finansowanie i wypłacanie emerytur pracowników zatrudnionych przez Europol, zanim stał się on agencją UE w dniu 1 stycznia 2010 r.
14 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.291

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/613/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014