uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze oraz art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 i art. 18 ust. 2,
(1) Wytyczne EBC/2013/4 1 zostały zmienione w znacznym zakresie. Jako że w wytycznych EBC/2013/4 wprowadzane są dalsze zmiany, dla jasności prawa należy sporządzić ich wersję przekształconą.
(2) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w załączniku I do wytycznych EBC/2011/14 2 .
(3) W dniach 8 grudnia 2011 r. i 20 czerwca 2012 r. Rada Prezesów zdecydowała o podjęciu dodatkowych środków wzmożonego wsparcia kredytowego wspierających akcję kredytową banków oraz płynność na rynku pieniężnym strefy euro, w tym środków określonych w decyzji EBC/2011/25 3 . Ponadto odniesienia do wskaźnika rezerwy zawarte w wytycznych EBC/2007/9 4 powinny zostać ujednolicone ze zmianami rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 1745/2003 (EBC/2003/9) 5 , wprowadzonymi na mocy rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1358/2011 (EBC/2011/26) 6 .
(4) Decyzja EBC/2012/4 7 stanowi, iż KBC nie powinny być zobowiązane do przyjmowania jako zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu kwalifikowanych obligacji bankowych gwarantowanych przez państwo członkowskie objęte programem Unii Europejskiej/Międzynarodowego Funduszu Walutowego lub przez państwo członkowskie, którego ocena kredytowa nie jest zgodna z wartością referencyjną określającą minimalne wymogi Eurosystemu w zakresie wysokiej jakości kredytowej.
(5) Decyzją EBC/2012/12 8 zmieniono wyjątek od zakazu dotyczącego bliskich powiązań ustanowionego w pkt 6.2.3.2 załącznika I do wytycznych EBC/2011/14 w odniesieniu do własnego wykorzystywania przez kontrahentów własnych obligacji bankowych gwarantowanych przez państwo jako zabezpieczenia.
(6) W dniu 2 sierpnia 2012 r. decyzję EBC/2011/25 zastąpiono wytycznymi EBC/2012/18 9 , które KBC wprowadziły do swoich ram regulacyjnych lub umownych. Wytyczne EBC/2012/18 pozwoliły również kontrahentom biorącym udział w operacjach kredytowych Eurosystemu na podnoszenie w wyjątkowych sytuacjach poziomu własnego wykorzystania obligacji bankowych gwarantowanych przez państwo, będących w ich posiadaniu na dzień 3 lipca 2012 r., po uzyskaniu uprzedniej zgody Rady Prezesów. Do przedstawionego Radzie Prezesów wniosku o wydanie uprzedniej zgody powinien być dołączany plan finansowania.
(7) Wytyczne EBC/2012/18 zostały w dniu 10 października 2012 r. zmienione wytycznymi EBC/2012/23 10 , które tymczasowo rozszerzyły kryteria kwalifikowania aktywów wykorzystywanych jako zabezpieczenie operacji polityki pieniężnej Eurosystemu, przyjmując jako kwalifikowane aktywa na potrzeby operacji polityki pieniężnej rynkowe instrumenty dłużne denominowane w funtach szterlingach, jenach lub dolarach amerykańskich. Do takich rynkowych instrumentów dłużnych zastosowano obniżki wartości odzwierciedlające historyczną zmienność odpowiednich kursów walutowych.
(8) W celu zapewnienia stosowania przez wszystkie KBC jednolitych warunków wytyczne EBC/2013/2 11 określają szczegółowo procedurę mającą zastosowanie do wcześniejszej spłaty dłuższych operacji refinansujących przez kontrahentów. W szczególności, jeżeli kontrahent podjął decyzję o wcześniejszej spłacie, w przypadku częściowego lub całkowitego braku rozliczenia przez tego kontrahenta do dnia wymagalności kwoty podlegającej spłacie na rzecz danego KBC zastosowanie mają sankcje określone w dodatku 6 do załącznika I do wytycznych EBC/2011/14.
(9) Wytyczne EBC/2012/18 zostały dodatkowo zmienione w celu uwzględnienia w ich treści tekstu decyzji EBC/2012/34 12 oraz w celu zapewnienia, aby KBC nie były zobowiązane do przyjmowania jako zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu kwalifikowanych niezabezpieczonych obligacji bankowych, które są: a) wyemitowane przez kontrahentów, którzy je wykorzystują, lub przez podmioty blisko z nimi powiązane; oraz b) w pełni gwarantowane przez państwo członkowskie, którego ocena kredytowa nie spełnia standardów wysokiej jakości kredytowej Eurosystemu i które zostało uznane przez Radę Prezesów za realizujące program Unii Europejskiej/Międzynarodowego Funduszu Walutowego.
(10) Dla zapewnienia jasności i prostoty prawa w dniu 20 marca 2013 r. wytyczne EBC/2012/18 zostały zastąpione wytycznymi EBC/2013/4, które KBC wprowadziły do swoich ram regulacyjnych lub umownych.
(11) Dla zapewnienia jasności i prostoty prawa treść decyzji EBC/2011/4 13 , EBC/2011/10 14 oraz EBC/2012/32 15 została włączona do wytycznych EBC/2013/4 wraz ze wszystkimi pozostałymi tymczasowymi środkami dotyczącymi operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń.
(12) Wytyczne EBC/2013/4 zostały znowelizowane w dniu 5 lipca 2013 r. przez decyzję EBC/2013/22 16 i w dniu 12 marca 2014 r. przez wytyczne EBC/2014/12 17 w celu uwzględnienia państw członkowskich strefy euro uważanych przez Radę Prezesów za realizujące program Unii Europejskiej/Międzynarodowego Funduszu Walutowego, jak również dla uwzględnienia zmian w ramach prawnych Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń. Po późniejszych zmianach listy państw członkowskich strefy euro realizujących program Unii Europejskiej/Międzynarodowego Funduszu Walutowego konieczne stało się dalsze dostosowanie wytycznych EBC/2013/4.
(13) Decyzja EBC/2013/36 18 dostosowuje redukcje wartości oraz postanowienia dotyczące ciągłości obsługi zadłużenia mające zastosowanie do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami przyjmowanych zgodnie z dodatkowymi tymczasowymi środkami dotyczącymi operacji refinansujących Eurosystemu przewidzianymi w wytycznych EBC/2013/4 oraz zmienia kryteria kwalifikowania stosowane zgodnie z nimi do dodatkowych należności kredytowych.
(14) Dla zapewnienia jasności i prostoty prawa treść decyzji EBC/2013/22 oraz EBC/2013/36 powinna zostać włączona do niniejszych wytycznych.
(15) W dniu 22 maja 2014 r. Rada Prezesów zdecydowała, że - obok określonych dodatkowych należności kredytowych już objętych wytycznymi EBC/2013/4 - KBC mogą przyjmować określone krótkoterminowe instrumenty dłużne emitowane przez przedsiębiorstwa niefinansowe, które nie spełniałyby kryteriów kwalifikowania dla aktywów rynkowych, o ile spełniają one kryteria kwalifikowania i środki kontroli ryzyka określone przez Radę Prezesów. Decyzja ta oznacza konieczność dalszego dostosowania wytycznych EBC/2013/4.
(16) Dodatkowe środki określone w niniejszych wytycznych powinny obowiązywać tymczasowo, do momentu, gdy Rada Prezesów uzna, że nie są one już niezbędne do zapewnienia odpowiedniego mechanizmu transmisji polityki pieniężnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
| Mario DRAGHI | |
| Prezes EBC |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2022/19 (2022/989) z dnia 2 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.167.135) zmieniających nin. wytyczne z dniem 8 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2024/6 (2024/1165) z dnia 8 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1165) zmieniających nin. wytyczne z dniem notyfikacji.
- dodany przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr (UE) 2016/2300 z dnia 2 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.344.123) zmieniających nin. wytyczne z dniem 17 grudnia 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2020/21 (515/2020) z dnia 7 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.110I.26) zmieniających nin. wytyczne z dniem 20 kwietnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2020/29 (634/2020) z dnia 7 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.148.10) zmieniających nin. wytyczne z dniem 18 maja 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 wytycznych nr EBC/2021/26 (975/2021) z dnia 2 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.215.40) zmieniających nin. wytyczne z dniem 30 września 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 wytycznych nr EBC/2022/19 (2022/989) z dnia 2 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.167.135) zmieniających nin. wytyczne z dniem 8 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 wytycznych nr EBC/2022/50 (2023/833) z dnia 16 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.48) zmieniających nin. wytyczne z dniem 29 czerwca 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.240.28 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne EBC/2014/31 (2014/528/UE) w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń oraz zmieniające wytyczne EBC/2007/9 (wersja przekształcona) |
| Data aktu: | 09/07/2014 |
| Data ogłoszenia: | 13/08/2014 |
| Data wejścia w życie: | 20/08/2014, 09/07/2014 |