Decyzja wykonawcza 2014/504/UE w sprawie wykonania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1082/2013/UE w odniesieniu do szablonu stosowanego do przekazywania informacji dotyczących planowania gotowości i reagowania na poważne transgraniczne zagrożenia zdrowia

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 25 lipca 2014 r.
w sprawie wykonania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1082/2013/UE w odniesieniu do szablonu stosowanego do przekazywania informacji dotyczących planowania gotowości i reagowania na poważne transgraniczne zagrożenia zdrowia

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 5180)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/504/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 lipca 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1082/2013/UE z dnia 22 października 2013 r. w sprawie poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia oraz uchylającą decyzję nr 2119/98/WE 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją nr 1082/2013/UE ustanowiono mechanizmy i struktury koordynacji reagowania na poważne transgraniczne zagrożenia zdrowia, w tym planowania gotowości i reagowania związanego z tego rodzaju reagowaniem.

(2) Zgodnie z art. 4 ust. 1 decyzji nr 1082/2013/UE państwa członkowskie i Komisja konsultują się ze sobą w ramach Komitetu ds. Bezpieczeństwa Zdrowia (KBZ) w zakresie planowania gotowości i reagowania w celu dzielenia się najlepszymi praktykami i doświadczeniami, promowania interoperacyjności krajowego planowania gotowości, podjęcia kwestii międzysektorowego wymiaru na szczeblu unijnym oraz wspierania realizacji wymogów dotyczących podstawowych zdolności w zakresie nadzoru i reagowania, o których mowa w Międzynarodowych przepisach zdrowotnych (IHR) (2005).

(3) W art. 4 ust. 2 decyzji nr 1082/2013/UE określono informacje dotyczące planowania gotowości i reagowania na poziomie krajowym oraz przewidziano, że państwa członkowskie powinny przekazać te informacje Komisji do dnia 7 listopada 2014 r., a następnie co trzy lata po tej dacie.

(4) Zgodnie z art. 4 ust. 3 decyzji nr 1082/2013/UE państwa członkowskie informują Komisję o istotnych zmianach w zakresie krajowego planowania gotowości i reagowania.

(5) Zgodnie z art. 4 ust. 5 decyzji nr 1082/2013/UE Komisja przeprowadza analizę informacji przekazanych przez państwa członkowskie na podstawie art. 4 ust. 2 i 3 i przygotowuje podsumowanie lub tematyczne sprawozdanie z postępu prac. Do celu art. 4 ust. 1 Komisja w odpowiednim czasie nawiązuje dyskusję z KBZ, z uwzględnieniem - w stosownych przypadkach - tego sprawozdania.

(6) Zgodnie z art. 4 ust. 6 decyzji nr 1082/2013/UE Komisja w drodze aktów wykonawczych przyjmuje szablony, które mają być stosowane przez państwa członkowskie przy przekazywaniu informacji na temat ich planowania gotowości i reagowania, o których mowa w art. 4 ust. 2 i 3, tak aby zagwarantować ich odpowiedniość do celów określonych w art. 4 ust. 1, a także ich porównywalność.

(7) W celu uniknięcia podwójnej sprawozdawczości należy korzystać z informacji na temat wdrożenia podstawowych zdolności w zakresie planowania gotowości i reagowania już przekazanych przez państwa członkowskie Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) do celów sprawozdawczości zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a) decyzji nr 1082/2013/UE.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Poważnych Transgraniczych Zagrożeń Zdrowia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku do niniejszej decyzji ustanawia się szablon, który mają stosować państwa członkowskie przy przekazywaniu informacji na temat ich planowania gotowości i reagowania w odniesieniu do poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia zgodnie z art. 4 ust. 2 i 3 decyzji nr 1082/2013/UE.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 lipca 2014 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Szablon, który ma być stosowany przez państwa członkowskie przy przekazywaniu informacji o planowaniu gotowości i reagowania w odniesieniu do poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia

Państwo:

Nazwa i adres punktu kontaktowego:

Data:

Do kompetencji państw członkowskich należy wybranie odpowiedniego punktu kontaktowego, który udzieli odpowiedzi na przedstawione poniżej pytania. Wskazane byłoby jednak, aby odpowiedzi były udzielane we współpracy z krajowym punktem kontaktowym do spraw wdrażania Międzynarodowych przepisów zdrowotnych (IHR). Należy udzielić odpowiedzi na wszystkie pytania. Dla każdego pytania proszę zaznaczyć tylko jedną odpowiednią wartość (tak, nie, nie dotyczy lub nie wiadomo), jeżeli możliwy jest taki wybór, lub przedstawić krótkie wyjaśnienie, jeżeli pytanie wymaga odpowiedzi otwartej. Jeżeli pytanie nie dotyczy Państwa kraju, proszę zaznaczyć to w polu uwag znajdującym się na końcu każdej sekcji wraz z powodem, dlaczego pytanie to nie ma zastosowania. Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) i c) decyzji nr 1082/2013/UE obowiązek przekazywania informacji, o których mowa w rozdziale II (Interoperacyjność) i III (Planowanie ciągłości działania), pozostaje w mocy, tylko jeżeli takie środki lub ustalenia są przewidziane w ramach krajowego planowania gotowości i reagowania.

I. Wdrażanie norm IHR w zakresie podstawowych zdolności, jak określono w art. 4 ust. 2 lit. a) decyzji nr 1082/2013/UE

1 Proszę dostarczyć kopię Państwa ostatniej odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu dotyczącym monitorowania postępów we wdrażaniu norm IHR w zakresie podstawowych zdolności w państwach-stronach oraz, jeżeli to możliwe, sprawozdanie na temat profilu krajowego opracowane przez WHO. Ponadto proszę podać następujące informacje:
2.1 Czy Państwa kraj wdrożył już normy IHR w zakresie podstawowych zdolności? Tak Nie
2.2 Jeśli nie, jaki był tego powód?
3 Proszę przedstawić - w przypadku gdy uważają to Państwo za stosowne - Państwa pomysły na to, jakie działania powinny podjąć Komisja, agencje UE i państwa członkowskie w celu zapewnienia, by normy WHO w zakresie podstawowych zdolności były utrzymane i wzmocnione w przyszłości.
4 Proszę wymienić - w przypadku gdy uważają to Państwo za stosowne - wszelkie uwagi lub wyjaśnienia dotyczące powyższych pytań i w razie potrzeby wymienić wszystkie istotne działania, jakie przeprowadzono w Państwa kraju, które nie zostały uwzględnione w tym kwestionariuszu (w razie potrzeby można dołączyć dodatkowe strony).

II. Interoperacyjność między sektorem zdrowia i innymi sektorami, jak określono w art. 4 ust. 2 lit. b) decyzji nr 1082/2013/UE

Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 1082/2013/UE obowiązek przekazywania informacji pozostaje w mocy, tylko jeżeli takie środki lub ustalenia już istnieją lub są przewidziane w ramach krajowego planowania gotowości i reagowania.

Krajowe struktury koordynacji w przypadku zdarzeń międzysektorowych, o których mowa w art. 4 ust. 2 lit. b) ppkt (i) decyzji nr 1082/2013/UE, należy rozumieć jako struktury upoważnione do pełnienia strategicznych funkcji administracyjnych i politycznych, w szczególności w odniesieniu do struktury dowodzenia. Może to być organ, komisja lub grupa zadaniowa. Krajowe ośrodki działania w sytuacjach nadzwyczajnych, o których mowa w art. 4 ust. 2 lit. b) ppkt (ii) decyzji nr 1082/2013/UE, należy rozumieć jako struktury lub uzgodnienia operacyjne mające na celu dostarczenie narzędzi i funkcji logistycznych, w szczególności w odniesieniu do komunikacji w razie pojawienia się poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia.

5.1 Czy inne sektory są zaangażowane w działania sektora zdrowia w zakresie planowania gotowości i reagowania? Tak Nie Nie dotyczy Nie wiadomo
5.2 Jeśli tak, to w odniesieniu do jakich rodzajów zagrożeń objętych zakresem decyzji nr 1082/2013/UE?
5.2.1 zagrożeń o pochodzeniu biologicznym, a mianowicie:
5.2.1.1 chorób zakaźnych (proszę uściślić, jeśli możliwe), na przykład:
- chorób przenoszonych przez żywność
- chorób odzwierzęcych
- chorób przenoszonych przez wodę
- innych chorób zakaźnych, proszę podać, jakich
5.2.1.2 oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe i zakażenia związane z opieką zdrowotną powiązane z chorobami zakaźnymi
5.2.1.3 biotoksyn lub innych szkodliwych czynników biologicznych niezwiązanych z chorobami zakaźnymi
5.2.2 zagrożeń o pochodzeniu chemicznym
5.2.3 zagrożeń o pochodzeniu środowiskowym
5.2.4 zagrożeń o nieznanym pochodzeniu
5.2.5 w zakres powyższych kategorii wchodzą zdarzenia, które mogą stanowić lub zostały uznane za zagrożenia zdrowia publicznego o zasięgu międzynarodowym na podstawie IHR
6. Które z poniższych sektorów Państwa kraj uważa za krytyczne w przypadku sytuacji poważnego transgranicznego zagrożenia dla zdrowia? 7. Czy standardowe procedury operacyjne (SPO) są dostępne w przypadku koordynacji sektora zdrowia z jakimkolwiek z poniższych sektorów?
Tak Nie Nie dotyczy Nie wiadomo Tak Nie Nie wiadomo
energia 6.1 7.1
technologie informacyjne i komunikacyjne 6.2 7.2
transport 6.3 7.3
woda dla zakładów opieki zdrowotnej, operacji farmaceutycznych, usług sanitarnych 6.4 7.4
rolnictwo, w tym sektor weterynaryjny 6.5 7.5
bezpieczeństwo żywności 6.6 7.6
zaopatrzenie w żywność 6.7 7.7
przemysł chemiczny 6.8 7.8
sektor dostarczający produkty farmaceutyczne i inne materiały jednorazowego użytku dla sektora zdrowia 6.9 7.9
policja (zarówno ds. bezpieczeństwa, jak i sytuacji nadzwyczajnych), straż pożarna i pogotowie ratunkowe 6.10 7.10
lokalne służby ochrony środowiska 6.11 7.11
usługi pogrzebowe 6.12 7.12
wojsko 6.13 7.13
ochrona ludności 6.14 7.14
jednostki administracyjne i rządowe 6.15 7.15
ośrodki naukowe 6.16 7.16
infrastruktura kulturalna i medialna 6.17 7.17
sektor wolontariatu 6.18 7.18
inne sektory (proszę wymienić)
6.19 7.19
8.1 Które krytyczne sektory w Państwa kraju nie mają wdrożonych porozumień dotyczących koordynacji z sektorem zdrowia? (odpowiedź nieobowiązkowa)
8.2 Które sektory są priorytetowe, jeśli chodzi o poprawę ich koordynacji z sektorem zdrowia? Proszę wymienić zgodnie z kolejnością priorytetów. (odpowiedź nieobowiązkowa)
9.1 Proszę opisać funkcjonujące już porozumienia dotyczące strategicznych struktur koordynacji (prawo krajowe lub standardowe struktury operacyjne (SOP)) mające zapewnić interoperacyjność między sektorem zdrowia i innymi sektorami, w tym sektorem weterynaryjnym, uznanymi za krytyczne w sytuacji zagrożenia. Proszę wymienić sektory objęte tymi strukturami koordynacji.
9.2 W jaki sposób przedstawiciele Komitetu ds. Bezpieczeństwa Zdrowia są powiązani z tą strukturą (tymi strukturami)?
10. Proszę opisać funkcjonujące porozumienia dotyczące centrów operacyjnych (centrów kryzysowych) (prawo krajowe lub standardowe struktury operacyjne (SOP)) mające zapewnić interoperacyjność między sektorem zdrowia i innymi sektorami, w tym sektorem weterynaryjnym, uznanymi za krytyczne w sytuacji zagrożenia. Proszę wymienić sektory objęte tymi strukturami koordynacji.
11. Czy interoperacyjność między sektorem zdrowia i innymi sektorami była testowana na poziomie krajowym? Tak Nie Nie wiadomo
12. Proszę wymienić - w przypadku gdy uważają to Państwo za stosowne - wszelkie uwagi lub wyjaśnienia dotyczące powyższych pytań i wymienić wszelkie istotne działania, jakie przeprowadzono w Państwa kraju (np. ćwiczenia lub działania spowodowane prawdziwymi wydarzeniami) (w razie potrzeby można dołączyć dodatkowe strony):

III. Planowanie ciągłości działania, jak określono w art. 4 ust. 2 lit. c) decyzji nr 1082/2013/UE

Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 1082/2013/UE obowiązek przekazywania informacji pozostaje w mocy, tylko jeżeli takie środki lub ustalenia już istnieją lub są przewidziane w ramach krajowego planowania gotowości i reagowania.

Planowanie ciągłości działania dotyczy procesów zarządzania i zintegrowanych planów, które mają na celu zachowanie ciągłości krytycznych procesów organizacji - tych procesów, które umożliwią przedsiębiorstwom dostarczanie krytycznych usług lub produktów - w przypadku zdarzenia zakłócającego. Planowanie ciągłości obejmuje wszystkie aspekty organizacji, które odgrywają rolę w utrzymaniu krytycznych procesów, a mianowicie: ludzi, pomieszczenia, dostawców, technologie, dane itd. W ramach analizy wpływu na działalność (BIA) przewiduje się skutki zakłócenia funkcji przedsiębiorstwa i procesu oraz gromadzi informacje potrzebne do opracowania strategii naprawczych.

13.1 Czy istnieją krajowe plany ciągłości działania mające na celu zapewnienie ciągłości dostaw krytycznych usług i produktów w przypadku zaistnienia sytuacji poważnego transgranicznego zagrożenia zdrowia, jak określono w decyzji nr 1082/2013/UE? Tak Nie Nie wiadomo
13.2 Czy te krajowe plany ciągłości działania są ogólne (zob. pytanie 14) czy szczegółowe (zob. pytanie 15)?
14.1 Jakich służb opieki zdrowotnej dotyczą plany ogólne? Proszę wskazać poniżej. Tak Nie Nie wiadomo
14.1.1 służby podstawowej opieki zdrowotnej
14.1.2 szpitali
14.1.3 innych służb (proszę uściślić)
14.2 Jeśli tak, jakich sektorów niezwiązanych ze zdrowiem, które uważane są za krytyczne, dotyczą te plany?
14.2.1 energii
14.2.2 technologii informacyjnych i komunikacyjnych
14.2.3 transportu
14.2.4 wody dla zakładów opieki zdrowotnej, operacji farmaceutycznych, usług sanitarnych
14.2.5 rolnictwa, w tym sektora weterynaryjnego
14.2.6 bezpieczeństwa żywności
14.2.7 zaopatrzenia w żywność
14.2.8 przemysłu chemicznego
14.2.9 sektora dostarczającego produktów farmaceutycznych i innych materiałów jednorazowego użytku dla sektora zdrowia
14.2.10 policji (zarówno ds. bezpieczeństwa, jak i sytuacji nadzwyczajnych), straży pożarnej i pogotowia ratunkowego
14.2.11 lokalnych służb ochrony środowiska
14.2.12 usług pogrzebowych
14.2.13 wojska
14.2.14 ochrony ludności
14.2.15 jednostek administracyjnych i rządowych
14.2.16 ośrodków naukowych
14.2.17 infrastruktury kulturalnej i medialnej
14.2.18 sektora wolontariatu
14.2.19 innych sektorów (proszę wymienić)
14.3 Jeśli tak, które z poniższych elementów są włączone? Tak Jeśli tak, proszę je opisać: Nie Nie wiadomo
14.3.1 analiza wpływu na działalność
14.3.2 ustalenie ważności krytycznych usług i funkcji poprzez ocenę stosunku ryzyka do korzyści z interwencji medycznych
14.3.3 szkolenia, ćwiczenia, oceny, aktualizacja, walidacja
14.3.4 identyfikacja personelu mającego zasadnicze znaczenie dla utrzymania krytycznych funkcji, rozwiązanie problemów absencji pracowników, aby zminimalizować jej wpływ na funkcje krytyczne
14.3.5 zapewnienie przejrzystych struktur dowodzenia, delegacje uprawnień i kolejność przejmowania obowiązków
14.3.6 ocena potrzeby gromadzenia zapasów strategicznych rezerw materiałów i sprzętu
14.3.7 identyfikacja jednostek, działów lub służb, które mogłyby zostać zmniejszone lub zamknięte
14.3.8 wyznaczanie i szkolenie alternatywnego personelu na krytyczne stanowiska
14.3.9 rozważenie i przetestowanie sposobów ograniczania zakłóceń społecznych (np. telepraca bądź praca z domu oraz zmniejszenie liczby posiedzeń i podróży)
14.3.10 planowanie zapotrzebowania na wsparcie w zakresie usług społecznych dla kluczowych pracowników
14.3.11 planowanie zapotrzebowania na wsparcie psychospołeczne, aby pracownicy pozostali efektywni
14.3.12 planowanie fazy naprawczej
14.3.13 inne elementy, proszę wymienić
15.1 Jakich konkretnych poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia dotyczą plany szczegółowe? Proszę wskazać poniżej zgodnie z art. 2 decyzji nr 1082/2013/UE.
15.2 Jakich służb opieki zdrowotnej dotyczą te plany? Proszę wskazać poniżej. Tak Nie Nie wiadomo
15.2.1 służby podstawowej opieki zdrowotnej
15.2.2 szpitali
15.2.3 innych służb (proszę uściślić)
15.3 Jeśli tak, jakich sektorów niezwiązanych ze zdrowiem, które uważane są za krytyczne, dotyczą te plany?
15.3.1 energii
15.3.2 technologii informacyjnych i komunikacyjnych
15.3.3 transportu
15.3.4 wody dla zakładów opieki zdrowotnej, operacji farmaceutycznych, usług sanitarnych
15.3.5 rolnictwa, w tym sektora weterynaryjnego
15.3.6 bezpieczeństwa żywności
15.3.7 zaopatrzenia w żywność
15.3.8 przemysłu chemicznego
15.3.9 sektora dostarczającego produktów farmaceutycznych i innych materiałów jednorazowego użytku dla sektora zdrowia
15.3.10 policji (zarówno ds. bezpieczeństwa, jak i sytuacji nadzwyczajnych), straży pożarnej i pogotowia ratunkowego
15.3.11 lokalnych służb ochrony środowiska
15.3.12 usług pogrzebowych
15.3.13 wojska
15.3.14 ochrony ludności
15.3.15 jednostek administracyjnych i rządowych
15.3.16 ośrodków naukowych
15.3.17 infrastruktury kulturalnej i medialnej
15.3.18 sektora wolontariatu
15.3.19 innych sektorów (proszę wymienić)
15.4 Jeśli tak, które z poniższych elementów są włączone? Tak Jeśli tak, proszę je opisać: Nie Nie Wiadomo
15.4.1 analiza wpływu na działalność
15.4.2 ustalenie ważności krytycznych usług i funkcji poprzez ocenę stosunku ryzyka do korzyści z interwencji medycznych
15.4.3 szkolenia, ćwiczenia, oceny, aktualizacja, walidacja
15.4.4 identyfikacja personelu mającego zasadnicze znaczenie dla utrzymania krytycznych funkcji, rozwiązanie problemów absencji pracowników, aby zminimalizować jej wpływ na funkcje krytyczne
15.4.5 zapewnienie przejrzystych struktur dowodzenia, delegacje uprawnień i kolejność przejmowania obowiązków
15.4.6 ocena potrzeby gromadzenia zapasów strategicznych rezerw materiałów i sprzętu
15.4.7 identyfikacja jednostek, działów lub służb, które mogłyby zostać zmniejszone lub zamknięte
15.4.8 wyznaczanie i szkolenie alternatywnego personelu na krytyczne stanowiska
15.4.9 rozważenie i przetestowanie sposobów ograniczania zakłóceń społecznych (np. telepraca bądź praca z domu oraz zmniejszenie liczby posiedzeń i podróży)
15.4.10 planowanie zapotrzebowania na wsparcie w zakresie usług społecznych dla kluczowych pracowników
15.4.11 planowanie zapotrzebowania na wsparcie psychospołeczne, aby pracownicy pozostali efektywni
15.4.12 planowanie fazy naprawczej
15.4.13 inne elementy, proszę wymienić
16. Czy istnieją plany ciągłości działania dla punktów wjazdu, o których mowa w IHR? Tak Nie Nie wiadomo
17. Proszę wymienić - w przypadku gdy uważają to Państwo za stosowne - wszelkie uwagi lub wyjaśnienia dotyczące powyższych pytań i wymienić wszelkie istotne działania, jakie przeprowadzono w Państwa kraju (w razie potrzeby można dołączyć dodatkowe strony):
IV. Zmiany krajowego planowania gotowości, jak określono w art. 4 ust. 3 decyzji nr 1082/2013/UE

Głównym celem niniejszego rozdziału jest uzyskanie informacji na temat sytuacji w państwach członkowskich. Zgodnie z art. 4 ust. 3 państwa członkowskie powinny jednak stosować niniejszy szablon przy wszelkich istotnych zmianach krajowego planowania gotowości z ich własnej inicjatywy i niezależnie od ewentualnego wniosku Komisji.

18.1 Kiedy ostatnio Państwa kraj dokonał istotnych zmian krajowego planowania gotowości?
Proszę podać szczegóły dotyczące istotnych zmian w formacie określonym w rozdziałach I, II i III niniejszego załącznika.
1 Dz.U. L 293 z 5.11.2013, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.223.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2014/504/UE w sprawie wykonania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1082/2013/UE w odniesieniu do szablonu stosowanego do przekazywania informacji dotyczących planowania gotowości i reagowania na poważne transgraniczne zagrożenia zdrowia
Data aktu: 25/07/2014
Data ogłoszenia: 29/07/2014
Data wejścia w życie: 01/01/1970