uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 187 i 188,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
(1) Projekt badawczo-rozwojowy z zakresu zarządzania ruchem lotniczym w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej ("projekt SESAR") stawia sobie za cel modernizację zarządzania ruchem lotniczym ("ATM") w Europie i stanowi filar technologiczny jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej. Jego założeniem jest zapewnienie w Unii do 2030 r. wysoce skutecznej infrastruktury kontroli ruchu lotniczego, która umożliwi bezpieczny i przyjazny dla środowiska rozwój transportu lotniczego.
(2) Projekt SESAR obejmuje trzy powiązane ze sobą, ciągłe i ewoluujące procesy oparte na współpracy: określenie treści i priorytetów, opracowanie nowych systemów technologicznych, komponentów oraz procedur operacyjnych koncepcji SESAR oraz plany rozmieszczenia systemów zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji przyczyniających się do osiągnięcia celów z zakresu skuteczności działania w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.
(3) Pierwsza faza procesu planowania realizowana była w latach 2004-2008 i w jej efekcie opracowano centralny plan ATM projektu SESAR (D5), który był podstawą pierwszego wydania centralnego planu zarządzania ruchem lotniczym w Europie ("centralnego planu ATM"), zatwierdzonego przez Radę w dniu 30 marca 2009 r. W centralnym planie ATM określono trzy etapy procesu opracowywania systemu SESAR: operacje z zakresu wymiaru czasowego (etap 1), operacje z zakresu trajektorii lotu (etap 2) i operacje z zakresu skuteczności działania (etap 3). W centralnym planie ATM uzgodniono harmonogram włączania działań badawczo-rozwojowych z zakresu zarządzania ruchem lotniczym w fazę rozmieszczania.
(4) Wspólne Przedsięwzięcie SESAR ("wspólne przedsięwzięcie") zostało utworzone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 219/2007 3 na potrzeby zarządzania działaniami prowadzonymi w fazie opracowywania projektu SESAR w okresie obowiązywania ram finansowych Unii na lata 2007-2013. Głównym zadaniem wspólnego przedsięwzięcia jest realizowanie centralnego planu ATM.
(5) Program prac wspólnego przedsięwzięcia, objęty ramami finansowymi Unii na lata 2007-2013, uwzględnia wszystkie elementy etapu 1 i około 80 % etapu 2 centralnego planu ATM. Stosowne działania powinny zostać ukończone do 2016 r. Pozostałe działania wchodzące w zakres etapu 2 oraz działania dotyczące etapu 3 powinny rozpocząć się w 2014 r. w okresie obowiązywania ram finansowych Unii na lata 2014-2020. Koszt tych działań oszacowano na 1,585 mld EUR, w tym 85 mln EUR przeznaczono na badania poszukiwawcze, 1,2 mld EUR - na badania stosowane i opracowania przedprodukcyjne, a 300 mln EUR - na działania demonstracyjne zakrojone na szeroką skalę. Koszt badań poszukiwawczych powinien w całości zostać pokryty z budżetu Unii. Wobec powyższego budżet Unii przeznaczony na wykonanie pozostałych działań powinien zostać uzupełniony wkładem branży i Eurocontrolu zgodnie z podejściem, które przyjęto w ramach finansowych Unii na lata 2007-2013.
(6) Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 219/2007 wspólne przedsięwzięcie ma przestać istnieć w dniu 31 grudnia 2016 r. lub w terminie ośmiu lat po zatwierdzeniu przez Radę centralnego planu ATM, w zależności od tego, który termin upłynie wcześniej. Komisja przekazała centralny plan ATM Radzie w dniu 14 listopada 2008 r. 4 , a Rada zatwierdziła go w dniu 30 marca 2009 r.
(7) Wspólne przedsięwzięcie spełnia kryteria partnerstw publiczno-prywatnych ustanowione w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 5 (program ramowy "Horyzont 2020") oraz wdrażane poprzez program szczegółowy ustanowiony w decyzji Rady 2013/743/UE 6 .
(8) Rozporządzenie (UE) nr 1291/2013 ma na celu położenie większego nacisku na badania naukowe i innowacje poprzez połączenie środków finansowych z programu ramowego "Horyzont 2020" oraz sektora prywatnego w ramach partnerstw publiczno-prywatnych w kluczowych obszarach, w których badania naukowe i innowacje mogą przyczynić się do realizacji szerzej rozumianych celów unijnych związanych z konkurencyjnością, jak również pozyskiwania inwestycji prywatnych, a także pomóc podjąć wyzwania społeczne. Partnerstwa te powinny opierać się na długoterminowym zobowiązaniu, w tym na zrównoważonym wkładzie wszystkich partnerów, być rozliczane z realizacji swoich celów i dostosowane do strategicznych celów Unii w dziedzinie badań naukowych, rozwoju i innowacji. Zarządzanie tymi partnerstwami i ich funkcjonowanie powinno przebiegać w sposób otwarty, przejrzysty, skuteczny i wydajny, a także powinno stwarzać szanse udziału wielu różnym stronom aktywnym w poszczególnych obszarach tych partnerstw. Zaangażowanie Unii w te partnerstwa może przyjąć formę wkładów finansowych we wspólne przedsięwzięcia ustanowione na podstawie art. 187 Traktatu TFUE zgodnie z decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7 .
(9) Kontynuacja działań z zakresu opracowywania projektu określonych w planie centralnym ATM wymaga przedłużenia czasu istnienia wspólnego przedsięwzięcia do roku 2024; przedłużenie to zbiega się z okresem obowiązywania ram finansowych Unii na lata 2014-2020 oraz daje dodatkowe cztery lata na ukończenie programu prac wspólnego przedsięwzięcia i zamknięcie projektów zainicjowanych pod koniec okresu obowiązywania tych ram finansowych. Przedłużenie takie powinno zatem umożliwić realizację całego centralnego planu ATM (etapu 2 i etapu 3) w jego obecnej wersji. Mając na uwadze ogólny cel programu ramowego "Horyzont 2020", jakim jest osiągnięcie większego uproszczenia i spójności, wszystkie zaproszenia do składania wniosków w ramach wspólnego przedsięwzięcia powinny uwzględniać czas trwania programu ramowego "Horyzont 2020".
(10) Należy zorganizować otwarte zaproszenie dla nowych członków w odniesieniu do działań, które mają zostać przeprowadzone w okresie obowiązywania ram finansowych Unii na lata 2014-2020. Udział członków wspólnego przedsięwzięcia, którzy nie wnoszą wkładu w działania finansowane w okresie obowiązywania ram finansowych Unii na lata 2014-2020, powinien zakończyć się do dnia 31 grudnia 2016 r.
(11) Do jak najszerszego uczestnictwa i reprezentacji we wspólnym przedsięwzięciu powinny nadal być uprawnione i zachęcane zainteresowane strony ze wszystkich państw członkowskich, w tym małe i średnie przedsiębiorstwa, poprzez przystąpienie w roli nowych członków lub poprzez inne formy udziału. Ponadto należy zapewnić, by wśród uczestników w odpowiednio zrównoważony sposób byli reprezentowani użytkownicy przestrzeni powietrznej, instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, porty lotnicze, wojsko, pracownicy i wytwórcy oraz, by stworzyć możliwości dla MŚP, środowisk naukowych i organizacji badawczych.
(12) Program ramowy "Horyzont 2020" powinien przyczyniać się do zniwelowania różnic w badaniach naukowych i innowacjach w obrębie Unii poprzez promowanie synergii z europejskimi funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi (EFSI). Wspólne przedsięwzięcie powinno zatem dążyć do wejścia w bliskie interakcje z EFSI, co może w szczególności pomóc we wzmocnieniu lokalnych, regionalnych i krajowych zdolności w zakresie badań naukowych i innowacji w obszarze zainteresowań wspólnego przedsięwzięcia oraz wesprzeć działania na rzecz inteligentnej specjalizacji.
(13) Wspólne przedsięwzięcie powinno działać w otwarty i przejrzysty sposób pozwalający mu na czas udostępniać wszelkie stosowne informacje jego odpowiednim organom, odpowiednio zajmować się delikatnymi kwestiami, takimi jak prawa własności intelektualnej, jak również promować jego działania, w tym działania informacyjne i upowszechnianie wśród społeczeństwa. Regulamin wewnętrzny organów wspólnego przedsięwzięcia powinien być dostępny publicznie.
(14) Wspólne przedsięwzięcie powinno również korzystać z elektronicznych środków zarządzanych przez Komisję, aby zapewnić otwartość, przejrzystość i ułatwić uczestnictwo. Zaproszenia do składania wniosków ogłaszane przez wspólne przedsięwzięcie powinny być zatem publikowane także w jednym portalu dla uczestników, jak również za pośrednictwem pozostałych elektronicznych środków upowszechniania w ramach programu ramowego "Horyzont 2020" zarządzanych przez Komisję. Ponadto odnośne dane dotyczące między innymi wniosków, wnioskodawców, dotacji i uczestników powinny być udostępniane przez wspólne przedsięwzięcie do umieszczenia - w odpowiednim formacie i z częstotliwością odpowiadającą obowiązkom Komisji w zakresie sprawozdawczości - w elektronicznych środkach sprawozdawczości i upowszechniania programu ramowego "Horyzont 2020" zarządzanych przez Komisję.
(15) Zgromadzone doświadczenia związane z funkcjonowaniem wspólnego przedsięwzięcia jako unijnego organu na podstawie art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 8 dowodzą, że obecne ramy operacyjne są wystarczająco elastyczne i zostały w wystarczającym stopniu dostosowane do potrzeb wspólnego przedsięwzięcia. Wspólne przedsięwzięcie powinno działać zgodnie z art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 9 .Wspólne przedsięwzięcie powinno także przyjąć przepisy finansowe, które nie odbiegają od przepisów ramowego rozporządzenia finansowego, z wyjątkiem przypadków gdy wymagają tego jego szczególne potrzeby oraz pod warunkiem uzyskania uprzedniej zgody Komisji.
(16) Uczestnictwo w działaniach pośrednich finansowanych przez wspólne przedsięwzięcie powinno być zgodne z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 10 . Nie przewiduje się konieczności wprowadzenia odstępstwa zgodnie z art. 1 ust. 3 tego rozporządzenia. Wspólne przedsięwzięcie powinno ponadto zapewnić spójne stosowanie tych zasad w oparciu o odpowiednie środki przyjęte przez Komisję.
(17) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 11 .
(18) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 219/2007,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu dnia 16 czerwca 2014 r.
| W imieniu Rady | |
| G. KARASMANIS | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.192.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 721/2014 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 219/2007 w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) w odniesieniu do przedłużenia wspólnego przedsięwzięcia do roku 2024 |
| Data aktu: | 16/06/2014 |
| Data ogłoszenia: | 01/07/2014 |
| Data wejścia w życie: | 21/07/2014, 01/01/2014 |