Decyzja 2014/404/UE uchylająca decyzję 2010/282/UE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Austrii

DECYZJA RADY
z dnia 20 czerwca 2014 r.
uchylająca decyzję 2010/282/UE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Austrii

(2014/404/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 28 czerwca 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 2 grudnia 2009 r., na podstawie zalecenia Komisji, Rada stwierdziła w decyzji 2010/282/UE 1 istnienie nadmiernego deficytu w Austrii. Rada odnotowała, że na 2009 r. założono deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych na poziomie 3,9 % PKB, przekraczający tym samym określoną w Traktacie wartość referencyjną wynoszącą 3 % PKB, natomiast dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych miał osiągnąć poziom 68,2 % PKB w 2009 r., przekraczając tym samym określoną w Traktacie wartość referencyjną wynoszącą 60 % PKB. Deficyt i dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2009 r. skorygowano następnie do poziomu, odpowiednio, 5,5 % PKB i 116,4 % PKB.

(2) W dniu 2 grudnia 2009 r., zgodnie z art. 126 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 2 , Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Austrii zalecenie, wzywając do zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do końca 2013 r. To zalecenie Rady podano do publicznej wiadomości.

(3) Zgodnie z art. 4 Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, załączonego do Traktatów, Komisja dostarcza dane na potrzeby zastosowania tej procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie przedkładają dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie przed dniem 1 kwietnia oraz przed dniem 1 października, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 3 .

(4) Rozważając uchylenie decyzji w sprawie istnienia nadmiernego deficytu, Rada podejmuje decyzję na podstawie zgłoszonych danych. Ponadto decyzja w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona tylko wówczas, gdy prognozy Komisji wskazują, że deficyt nie przekroczy w okresie objętym prognozą określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB 4 .

(5) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 479/2009, po przekazaniu przez Austrię zgłoszenia w kwietniu 2014 r. oraz w oparciu o program stabilności na lata 2014-2018 i prognozę służb Komisji z wiosny 2014 r. uzasadnione są następujące wnioski:

- Po osiągnięciu w 2010 r. szczytowego poziomu, tj. 4,5 % PKB, już w 2011 r. Austria odnotowała spadek deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do 2,5 %, a zatem poniżej określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB. Poprawa ta, w porównaniu z pierwotnie przewidywanym wynikiem budżetowym, była częściowo związana z ujęciem środków dotyczących wydatków rządu (około 0,4 % PKB) służących dokapitalizowaniu KA Finanz, banku likwidującego złe aktywa, w rachunkach sektora instytucji rządowych i samorządowych za rok 2012, kiedy wpływ tych środków został potwierdzony na podstawie sprawozdania finansowego banku. W mniejszym stopniu spadek deficytu wynika z niższych niż planowano wydatków na wszystkich szczeblach administracji, a także bardziej korzystnych warunków gospodarczych, co doprowadziło do wyższego niż przewidywano wzrostu dochodów. W 2012 r., w odróżnieniu od zarówno krajowych prognoz, jak i prognozy Komisji, deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych, wynoszący 2,6 % PKB, nadal utrzymywał się na poziomie poniżej 3 % PKB. Jednakże ze względu na wyłaniające się ryzyko związane z ewentualnymi dalszymi operacjami mającymi na celu naprawę sektora finansowego, co mogłoby skutkować deficytem przekraczającym 3 % PKB w kolejnych latach, Komisja nie zaleciła wczesnego uchylenia procedury nadmiernego deficytu. Zagrożenia te urzeczywistniły się jednak tylko częściowo i w 2013 r. Austria odnotowała deficyt w wysokości 1,5 % PKB. Ten dalszy spadek deficytu był w dużej mierze spowodowany środkami jednorazowymi o niespodziewanej skali, obejmującymi sprzedaż zakresów częstotliwości dla operatorów telefonii komórkowej, o wartości blisko 0,6 % PKB.

- W przyjętym przez rząd Austrii w dniu 29 kwietnia 2014 r. programie stabilności na lata 2014-2018 przewidziano wzrost deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do 2,7 % PKB w 2014 r., a w 2015 r. jego spadek do 1,4 % PKB. W prognozie służb Komisji z wiosny 2014 r. przewiduje się, że deficyt wyniesie 2,8 % PKB w 2014 r. i 1,5 % PKB w 2015 r. Oczekuje się zatem, że w okresie objętym prognozą deficyt utrzyma się na poziomie niższym od określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB. Ponadto na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 5 rząd ogłosił, a następnie potwierdził w piśmie do Komisji, szereg dodatkowych oszczędności i zwiększenie dochodów, które Komisja oceniła na 0,2 % PKB, w celu uniknięcia oczekiwanego znacznego odstępstwa od wymaganej ścieżki dostosowania do średniookresowego celu budżetowego.

- Wzrost deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2014 r. jest spowodowany ustanowieniem podmiotu zarządzającego aktywami (jednostka ds. likwidacji, Abbaueinheit), który ma zająć się likwidacją aktywów o obniżonej jakości należących do Hypo Alpe Adria. Zewnętrzny ekspercki zespół doradczy powołany przez rząd szacuje skutki utworzenia jednostki ds. likwidacji Hypo Alpe Adria na kwotę do 4 mld EUR (1,2 % PKB), wliczając w to skutki zastrzyku kapitałowego z 2014 r. w wysokości 750 mln EUR. Ostateczny zapis wpływu likwidacji Hypo Alpe Adria na wzrost deficytu będzie zależał od niezależnego przeglądu jakości jego aktywów, który zostanie przeprowadzony jeszcze w tym roku, tak by Eurostat mógł ocenić statystyczny skutek tej operacji. Wydaje się, że ocena dokonana na chwilę obecną przez zespół ekspercki charakteryzuje się właściwym stopniem ostrożności i w związku z tym należy ją uznać za wiarygodną; nie można jednakże wykluczyć bardziej znaczącego wpływu tej operacji na wysokość deficytu. Stanowi to główny czynnik ryzyka nieosiągnięcia docelowej wartości deficytu w roku 2014. Jednocześnie, uwzględniając również dodatkowe środki dyskrecjonalne ogłoszone przez rząd po opublikowaniu prognozy służb Komisji z wiosny 2014 r., które powinny doprowadzić do dalszego spadku deficytu nominalnego, ryzyko nieosiągnięcia docelowej wartości deficytu w 2014 r. wydaje się raczej zrównoważone.

- Saldo strukturalne, tj. saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe, poprawiło się średnio o blisko 0,7 % PKB rocznie w latach 2011-2013, zgodnie z zaleceniami Rady. Według prognozy służb Komisji z wiosny 2014 r., jej oceny zaktualizowanego projektu planu budżetowego przedłożonego w dniu 29 kwietnia 2014 r. oraz dodatkowych środków ogłoszonych przez rząd w dniu 12 maja 2014 r., w 2014 r. przewiduje się nieznaczną poprawę salda strukturalnego. W tym kontekście wydaje się, że pojawia się obecnie luka na poziomie 0,5 % PKB w stosunku do wymaganej korekty salda strukturalnego zmierzającej do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego w 2014 r., co oznacza, że istnieje konieczność wzmocnienia środków budżetowych w celu zapewnienia pełnej zgodności z funkcją zapobiegawczą paktu stabilności i wzrostu ze względu na pojawiające się ryzyko znacznego odstępstwa od wymaganej ścieżki dostosowania.

- Relacja długu do PKB wzrosła z 69,2 % do 74,5 % w latach 2009-2013. Przewiduje się, że w 2014 r. dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych wzrośnie do około 80 % PKB, głównie ze względu na uwzględnienie w długu sektora instytucji rządowych i samorządowych zobowiązań powstałych w związku z przeniesieniem aktywów Hypo Alpe Adria o obniżonej jakości do jednostki ds. likwidacji.

(6) Począwszy od 2014 r., czyli roku następującego po roku, w którym nastąpiła korekta nadmiernego deficytu, Austria podlega funkcji zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu i powinna w odpowiednim tempie czynić postępy w realizacji swojego średniookresowego celu budżetowego, przestrzegając przy tym docelowej wartości wydatków, oraz dokonywać odpowiednich postępów w spełnianiu kryterium długu zgodnie z art. 2 ust. 1a rozporządzenia (WE) nr 1467/97.

(7) Zgodnie z art. 126 ust. 12 Traktatu decyzję Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu należy uchylić, kiedy nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie, w ocenie Rady, skorygowany.

(8) W ocenie Rady nadmierny deficyt w Austrii został skorygowany, a zatem należy uchylić decyzję 2010/282/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z całościowej oceny wynika, że nadmierny deficyt w Austrii został skorygowany.

Artykuł  2

Decyzja 2010/282/UE traci moc.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Austrii.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 20 czerwca 2014 r.

W imieniu Rady

G. A. HARDOUVELIS

Przewodniczący

1 Decyzja Rady 2010/282/UE z dnia 2 grudnia 2009 r. w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Austrii (Dz.U. L 125 z 21.5.2010, s. 32).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1).
4 Zgodnie z dokumentem pt. "Szczegółowe zasady wdrażania paktu stabilności i wzrostu oraz wytyczne dotyczące formy i treści programów stabilności i programów konwergencji" z dnia 3 września 2012 r. Zob. http://ec.europa.eu/economy_finance/economic_governance/sgp/pdf/coc/code_of_conduct_en.pdf.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro (Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 11).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.190.66

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/404/UE uchylająca decyzję 2010/282/UE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Austrii
Data aktu: 20/06/2014
Data ogłoszenia: 28/06/2014