(Dz.U.UE L z dnia 6 czerwca 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
po zasięgnięciu opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W komunikacie z maja 2008 r. 1 Komisja stwierdziła, że zaprojektuje i utworzy europejski portal "e-Sprawiedliwość" (zwany dalej "portalem"), zarządzany w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi.
(2) W wieloletnim planie działania na lata 2009-2013 dotyczącym europejskiego e-prawa 2 z dnia 8 listopada 2008 r. Komisji Europejskiej powierzono utworzenie portalu. Portal uruchomiono w dniu 16 lipca 2010 r. Przyjęcie niniejszej decyzji staje się konieczne dopiero teraz, ponieważ portal jest dopiero teraz gotowy na pierwsze połączenie z krajowymi rejestrami, co wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych.
(3) Celem portalu jest przyczynienie się do tworzenia europejskiej przestrzeni sprawiedliwości poprzez ułatwianie i zwiększanie dostępu do wymiaru sprawiedliwości i lepsze wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu ułatwienia transgranicznych elektronicznych postępowań sądowych oraz współpracy sądowej.
(4) Instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii Europejskiej, jak również państwa członkowskie, gdy wdrażają one prawo Unii Europejskiej, muszą przestrzegać praw podstawowych i zasad uznanych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności prawa do ochrony danych osobowych zapisanego w art. 8 tej karty.
(5) Ponieważ różne związane z portalem zadania i funkcje Komisji i państw członkowskich pociągają za sobą różne obowiązki i zobowiązania w zakresie ochrony danych, konieczne staje się ich wyraźne rozgraniczenie.
(6) Ze względu na szczególny charakter działań związanych z portalem "e-Sprawiedliwość" - rozwijanym przez Komisję we współpracy z państwami członkowskimi - rola Komisji przy przetwarzaniu danych osobowych za pośrednictwem portalu jest ograniczona. Należy wyjaśnić, że Komisja nie ponosi odpowiedzialności za treść połączonych krajowych baz danych dostępnych za pośrednictwem portalu.
(7) Do przetwarzania danych osobowych przez Komisję w portalu stosuje się rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . W tym kontekście Komisja jest odpowiedzialna w szczególności za zapewnienie infrastruktury informatycznej dla funkcjonalności portalu, w tym połączenia krajowych baz danych.
(8) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 należy wyraźnie określić cele przetwarzania danych osobowych. W związku z tym przetwarzanie danych osobowych przez Komisję w portalu powinno mieć miejsce jedynie wówczas, gdy jest dokonywane w celu zapewnienia dostępu do połączonych krajowych baz danych zawierających dane osobowe, w celu zapewnienia interaktywnych usług pozwalających użytkownikom na bezpośrednie komunikowanie się z właściwymi organami w innym państwie członkowskim, w celu zapewnienia dostępu do informacji publicznych przeznaczonych dla zarejestrowanych użytkowników lub przekazania informacji kontaktowych.
(9) Komisja powinna włączyć do systemu technologie, które urzeczywistniają koncepcję "uwzględniania ochrony danych już w fazie projektowania". Realizując tę koncepcję, na etapie projektowania funkcjonalności związanych z przetwarzaniem danych osobowych za pośrednictwem portalu, a także innych funkcjonalności portalu, należy sporządzić ocenę skutków w zakresie prywatności i ochrony danych. W ocenie tej zostaną wskazane potencjalne zagrożenia w zakresie ochrony danych. W ocenie zostaną również określone odpowiednie środki i zabezpieczenia, które należy włączyć do systemu w celu zapewnienia ochrony danych osobowych.
(10) Komisja powinna dokonywać stałej i odpowiedniej oceny stanu bezpieczeństwa w zakresie, w jakim prowadzone są prace związane z połączeniem krajowych baz danych.
(11) Za pośrednictwem portalu można uzyskać dostęp wyłącznie do tych informacji znajdujących się w połączonych krajowych bazach danych, które są dostępne publicznie. Nie powinna istnieć możliwość łączenia za pośrednictwem portalu - do różnych celów - informacji z różnych połączonych krajowych baz danych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 5 czerwca 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.167.57 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2014/333/UE dotycząca ochrony danych osobowych w europejskim portalu "e-Sprawiedliwość" |
| Data aktu: | 05/06/2014 |
| Data ogłoszenia: | 06/06/2014 |
| Data wejścia w życie: | 26/06/2014 |