Decyzja 2014/26/UE w sprawie powiadomienia przez Republikę Słowenii o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 17 stycznia 2014 r.
w sprawie powiadomienia przez Republikę Słowenii o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 60)

(Jedynie tekst w języku słoweńskim jest autentyczny)

(2014/26/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 stycznia 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 5 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 32 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2010/75/UE Republika Słowenii przekazała Komisji swój przejściowy plan krajowy (PPK) w dniu 14 grudnia 2012 r. 2 .

(2) Podczas oceny kompletności PPK Komisja ustaliła, że metodyka obliczania udziału obiektów energetycznego spalania w pułapach PPK, w tym różnych rodzajów jednostek i/lub obiektów spalania wielopaliwowego, nie była zastosowana prawidłowo oraz że w przypadku jednego obiektu zastosowano dwie różne metody ustalenia jego udziału w pułapach SO2. Komisja zwróciła również uwagę na fakt, że niektóre współczynniki konwersji do obliczania średniego rocznego natężenia przepływu gazów odlotowych były zbyt wysokie i że w PPK nie przedstawiono szczególnych środków mających zapewnić przestrzeganie od dnia 1 lipca 2020 r. obowiązujących dopuszczalnych wielkości emisji.

(3) W piśmie z dnia 8 lipca 2013 r. 3 Komisja zwróciła się zatem do władz słoweńskich o przekazanie brakujących danych oraz informacji i o ponowne przeprowadzenie koniecznych obliczeń.

(4) W piśmie z dnia 26 lipca 2013 r. 4 Republika Słowenii przekazała Komisji dodatkowe informacje.

(5) Po przeprowadzeniu dalszej oceny PPK i przekazanych dodatkowych informacji Komisja w dniu 30 września 2013 r. przesłała Republice Słowenii kolejne pismo 5 , w którym zwróciła się o skorygowanie dopuszczalnej wielkości emisji zastosowanej w odniesieniu do jednego z obiektów, o podanie bardziej szczegółowych informacji na temat współczynnika konwersji zastosowanego do obliczenia ilości gazów odlotowych oraz o sprecyzowanie, która metoda zostanie zastosowana do obliczenia udziału w pułapach SO2 jednego obiektu spalającego lokalne paliwo stałe.

(6) W piśmie z dnia 7 października 2013 r. 6 Republika Słowenii przekazała dodatkowe informacje dotyczące korekty dopuszczalnej wielkości emisji w przypadku jednego obiektu, korekty współczynników konwersji dla biomasy w przypadku innego obiektu oraz potwierdzające stosowanie minimalnego stopnia odsiarczania do obliczenia udziału jednego z obiektów w pułapach SO2 zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2012/115/UE 7 .

(7) Przejściowy plan krajowy został zatem oceniony przez Komisję zgodnie z art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzją wykonawczą 2012/115/UE.

(8) Komisja w szczególności zbadała spójność i poprawność danych, założeń i wyliczeń użytych do określenia udziału każdego obiektu energetycznego spalania objętego PPK w pułapach emisji określonych w PPK i przeanalizowała, czy zawiera on cele i związane z nimi cele szczegółowe, środki i harmonogramy ich realizacji oraz mechanizm monitorowania w celu oceny przestrzegania tych przepisów w przyszłości.

(9) Po otrzymaniu dodatkowych informacji Komisja stwierdziła, że pułapy emisji na lata 2016 i 2019 zostały obliczone z wykorzystaniem odpowiednich danych i wzorów oraz że obliczenia te były prawidłowe. Republika Słowenii przedstawiła wystarczające informacje dotyczące środków, które zostaną wprowadzone w celu osiągnięcia pułapów emisji oraz monitorowania i przedstawiania Komisji sprawozdań dotyczących realizacji PPK.

(10) Zdaniem Komisji władze słoweńskie uwzględniły przepisy wymienione w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE.

(11) Komisja uważa, że realizacja przejściowego planu krajowego nie powinna naruszać innych obowiązujących przepisów prawa krajowego i prawa Unii. W szczególności przy ustalaniu warunków indywidualnych pozwoleń dla obiektów energetycznego spalania objętych przejściowym planem krajowym Republika Słowenii powinna dopilnować, aby nie została zagrożona zgodność z wymogami określonymi, między innymi, w dyrektywie 2010/75/UE, dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE 8 oraz w dyrektywie 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 9 .

(12) Art. 32 ust. 6 dyrektywy 2010/75/UE zobowiązuje Republikę Słowenii do informowania Komisji o wszelkich późniejszych zmianach w PPK. Komisja powinna ocenić, czy wspomniane zmiany są zgodne z przepisami ustanowionymi w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Na podstawie art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzji wykonawczej 2012/115/UE nie wnosi się zastrzeżeń wobec przejściowego planu krajowego, który Republika Słowenii przekazała Komisji w dniu 14 grudnia 2012 r. zgodnie z art. 32 ust. 5 dyrektywy 2010/75/UE wraz z późniejszymi zmianami zgodnie z dodatkowymi informacjami przesłanymi w dniach 26 lipca 2013 r. oraz 7 października 2013 r. 10 .
2.
Wykaz obiektów objętych przejściowym planem krajowym, zanieczyszczenia, w odniesieniu do których wspomniane obiekty są objęte planem, a obowiązujące pułapy emisji są określone w załączniku.
3.
Wdrożenie przejściowego planu krajowego przez władze słoweńskie nie zwalnia Republiki Słowenii z obowiązku zachowania zgodności z przepisami dyrektywy 2010/75/UE dotyczącymi emisji z poszczególnych obiektów energetycznego spalania objętych planem oraz z innymi odpowiednimi przepisami Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska.
Artykuł  2

Komisja oceni, czy wszelkie kolejne zmiany do przejściowego planu krajowego, zgłaszane przez Republikę Słowenii w przyszłości, są zgodne z przepisami określonymi w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzji wykonawczej 2012/115/UE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Słowenii.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 stycznia 2014 r.

W imieniu Komisji

Janez POTOČNIK

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Wykaz obiektów ujętych w PPK

Numer Nazwa obiektu w PPK Całkowita nominalna moc dostarczona

w paliwie 31.12.2010 (MW)

Zanieczyszczenia objęte PPK
SO2 NOx Pył
1 TE-TOL D Ljubljana 481
2 TET F Trbovlje 350
3 VIPAP R Krško 56
4 VIPAP S Krško 60,7
Pułapy emisji (w tonach)
Rodzaj zanieczyszczenia 2016 2017 2018 2019 1.1-30.6.2020
SO2 5 872 4 608 3 344 2 079 1 040
NOx 3 901 3 057 2 214 1 371 686
Pył 647 477 307 136 68
1 Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17.
2 Powiadomienie przesłane przez Republikę Słowenii otrzymano pismem z dnia 14 grudnia 2012 r., zarejestrowanym pod numerem Ares(2012)1498533.
3 Ares(2013)2585617.
4 Ares(2013)2843478.
5 Ares(2013)3134404.
6 Ares(2013)3206629.
7 Decyzja wykonawcza Komisji 2012/115/UE z dnia 10 lutego 2012 r. ustanawiająca przepisy dotyczące przejściowych planów krajowych, o których mowa w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (Dz.U. L 52 z 24.2.2012, s. 12).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (Dz.U. L 152 z 11.6.2008, s. 1).
9 Dyrektywa 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, s. 22).
10 Wersja skonsolidowana przejściowego planu krajowego została zarejestrowana przez Komisję w dniu 5 listopada 2013 r. pod numerem Ares(2013)3409853.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.16.38

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/26/UE w sprawie powiadomienia przez Republikę Słowenii o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych
Data aktu: 17/01/2014
Data ogłoszenia: 21/01/2014