Rozporządzenie 474/2014 zmieniające załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do 1,4-dichlorobenzenu

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 474/2014
z dnia 8 maja 2014 r.
zmieniające załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do 1,4-dichlorobenzenu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 68 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Władze francuskie przeprowadziły ocenę ryzyka 1,4-dichlorobenzenu (zwanego dalej DCB) zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 793/93 2 w sprawie oceny i kontroli ryzyka stwarzanego przez substancje istniejące, ujęte w europejskim wykazie istniejących substancji o znaczeniu komercyjnym. Sprawozdanie końcowe opublikowano w 2004 r. na stronie internetowej Europejskiego Biura Chemikaliów (WE, 2004) 3 .

(2) W lutym 2008 r. opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej komunikat Komisji 4 w sprawie wyników oceny ryzyka i strategii ograniczania ryzyka stwarzanego przez DCB. W komunikacie tym zalecono, by - w celu zmniejszenia ryzyka dla konsumentów - rozważono wprowadzenie w dyrektywie Rady 76/769/EWG 5 ograniczeń w zakresie wprowadzania do obrotu i stosowania DCB w odświeżaczach powietrza, środkach odstraszających mole i kostkach toaletowych. Ograniczenie stosowania DCB jako środka odstraszającego mole, jak zalecono we wspomnianym komunikacie z 2008 r., objęte jest już decyzją Komisji 2007/565/WE 6 (rodzaj produktu 19 - repelenty i atraktanty), a zatem nie ma konieczności wprowadzania ograniczenia na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 dla tego zastosowania.

(3) W listopadzie 2011 r. Komisja - zgodnie z art. 69 ust. 1 tego rozporządzenia - zwróciła się do Europejskiej Agencji Chemikaliów (zwanej dalej "Agencją") o przygotowanie w odniesieniu do DCB dokumentacji w sprawie ograniczeń zgodnej z wymogami załącznika XV do tego rozporządzenia (zwanej dalej "dokumentacją zgodną z załącznikiem XV").

(4) W swoim wniosku Komisja prosiła Agencję, by zwróciła szczególną uwagę na kwestię narażenia konsumentów w toaletach domowych i publicznych, w tym narażenia pracowników szaletów i pracowników sprzątających, uwzględniając przy tym najnowsze, istotne informacje zawarte w literaturze naukowej oraz spadek stosowania DCB w Europie. Ocena ta obejmować miała ponadto zlecone przez Komisję sprawozdanie w sprawie skutków 7 społeczno-gospodarczych ograniczenia stosowania DCB.

(5) DCB wymieniony jest w części 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 jako substancja rakotwórcza klasy zagrożenia 2 oraz jako substancja o działaniu drażniącym na oczy i wykazująca wysoką, przewlekłą toksyczność dla organizmów wodnych. Szacuje się, że w Unii stosuje się około 800 ton DCB rocznie do produkcji odświeżaczy powietrza oraz odwaniaczy/dezodoryzatorów do toalet, z których 10 % przeznaczonych jest do użytku domowego, zaś reszta do użytku profesjonalnego (głównie jako odwaniacze/dezodoryzatory w toaletach publicznych).

(6) W dniu 19 kwietnia 2012 r. Agencja przedłożyła dokumentację zgodną z załącznikiem XV wchodzącemu w skład Agencji Komitetowi ds. Oceny Ryzyka (zwanemu dalej "RAC") oraz wchodzącemu w jej skład Komitetowi ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych (zwanemu dalej "SEAC"). W dokumentacji 9 tej wykazano, że wprowadzanie do obrotu i stosowanie odświeżaczy powietrza i kostek toaletowych na bazie DCB należy ograniczyć zarówno w zakresie zastosowań domowych, jak i profesjonalnych, ponieważ ryzyko związane z tymi produktami nie jest właściwie kontrolowane, zaś korzyści wynikające z takiego ograniczenia przeważają nad kosztami. W dokumentacji wykazano ponadto, że niezbędne są działania w skali całej Unii.

(7) W dniu 8 marca 2013 r. RAC przyjął na zasadzie konsensusu opinię na temat ograniczeń zaproponowanych w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV. Według opinii RAC ograniczenie jest - zarówno pod względem skuteczności, jak i wykonalności - najwłaściwszym ogólnounijnym środkiem zapobiegania stwierdzonemu ryzyku powodowanemu przez DCB wykorzystywany jako odświeżacz powietrza lub odwaniacz/dezodoryzator w toaletach, pomieszczeniach mieszkalnych, biurach i innych zamkniętych miejscach publicznych. Mając jednak na względzie możliwość egzekwowania ograniczenia, RAC zaproponował jego zmianę, określając stężenie graniczne DCB w takich produktach na poziomie 1 % masowo, dzięki czemu ograniczenie nie będzie obejmowało produktów zawierających DCB jako zanieczyszczenie. Stężenie to odpowiada wartości granicznej, od której mieszaniny klasyfikuje się jako rakotwórcze kategorii 2 na podstawie przepisów rozporządzenia (WE) nr 1272/2008.

(8) Jak wskazano w dokumencie bazowym do opinii RAC, na rynku unijnym dostępne są wiarygodne metody analityczne do określania zawartości DCB.

(9) W swojej ocenie RAC stwierdził, że rakotwórczość (mitogen, substancja rakotwórcza o działaniu progowym) stanowi najważniejszy punkt końcowy dla zdrowia ludzi. Na podstawie danych dotyczących narażenia na DCB poprzez inhalację RAC proponuje ograniczenie stwierdzonego ryzyka dla konsumentów stale stosujących w swoim domu odświeżacze powietrza i odwaniacze/dezodoryzatory do toalet zawierające DCB. Uznano, że w scenariuszu tym występują najgorsze, racjonalnie przewidywalne warunki narażenia na tę substancję. Ponadto w opinii RAC stwierdzono, że należy zmniejszyć narażenie pracowników szaletów i pracowników sprzątających, jako że stwierdzono istnienie ryzyka w przypadkach toalet o słabej wentylacji.

(10) W ramach analizy zakresu ograniczenia RAC uwzględnił narażenie konsumentów na odświeżacze powietrza i odwaniacze/dezodoryzatory do toalet w gospodarstwach domowych oraz w toaletach publicznych oraz narażenie osób pracujących w toaletach publicznych, w tym pracowników szaletów i pracowników sprzątających, a także narażenie innych grup, takich jak personelu dokonującego napraw. Uwzględniono też konsumentów i pracowników przebywających i pracujących wewnątrz budynków (poza obrębem toalet), w których stosowane są odświeżacze powietrza zawierające DCB. Innych zastosowań profesjonalnych lub przemysłowych nie uwzględniono.

(11) W dniu 5 czerwca 2013 r. SEAC przyjął na zasadzie konsensusu opinię na temat ograniczeń zaproponowanych w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV. Zgodnie z opinią SEAC ograniczenie, w formie zmienionej przez RAC i SEAC, jest najwłaściwszym ogólnounijnym środkiem zapobiegania stwierdzonym zagrożeniom pod względem stosunku jego korzyści społeczno-gospodarczych do kosztów w tym zakresie. Na podstawie wniosków RAC, zgodnie z którymi ograniczenie narażenia na DCB jest konieczne w odniesieniu do użytkowników domowych i profesjonalnych, oraz na podstawie pewnych dowodów, zgodnie z którymi w razie braku interwencji kostki toaletowe i odświeżacze powietrza zawierające DCB będą nadal stosowane, SEAC zgodził się, że ograniczenie jest odpowiednim i skutecznym środkiem. W kwestii proporcjonalności ograniczenia stosowania do użytku domowego SEAC stwierdził, że środek ten jest proporcjonalny. W kwestii proporcjonalności wspólnego ograniczenia stosowania do użytku domowego i profesjonalnego, SEAC stwierdził - biorąc pod uwagę wynikające z takiego ograniczenia korzyści dla zdrowia oraz skalę wiążących się z nim kosztów - że środka tego nie można uznać za nieproporcjonalny.

(12) W ramach prac nad ograniczeniem przeprowadzono konsultacje z forum wymiany informacji o egzekwowaniu przepisów, a RAC oraz SEAC uwzględniły przedstawione przez to forum uwagi odnośnie do sposobu sformułowania warunków ograniczania i do okresu przejściowego.

(13) W dniu 17 czerwca 2013 r. Agencja przedłożyła Komisji opinie RAC i SEAC; na podstawie tych opinii Komisja stwierdza, że wprowadzanie do obrotu i stosowanie DCB - jako substancji lub składnika mieszanin w stężeniu wynoszącym 1 % w ujęciu wagowym lub większym, które to substancje lub mieszaniny stosowane są jako odświeżacze powietrza lub odwaniacze/dezodoryzatory w toaletach, pomieszczeniach mieszkalnych, biurach i innych zamkniętych miejscach publicznych - stanowi niedopuszczalne ryzyko dla zdrowia ludzi. Komisja stwierdza ponadto, że ryzyko to wymaga działań obejmujących całą Unię. Wzięto pod uwagę skutki społeczno-gospodarcze tego ograniczenia, w tym dostępność rozwiązań alternatywnych.

(14) Należy przewidzieć okres 12 miesięcy po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, w którym to okresie zainteresowane strony powinny wprowadzić środki w celu wykonania niniejszego rozporządzenia, w tym w odniesieniu do odświeżaczy powietrza i odwaniaczy/dezodoryzatorów, które znajdują się już w łańcuchu dostaw lub które wchodzą w skład zapasów.

(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1907/2006.

(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 czerwca 2015 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 maja 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 dodaje się pozycję w brzmieniu:

"64. 1,4-dichlorobenzen

Nr CAS 106-46-7

Nr WE 203-400-5

Nie jest wprowadzany do obrotu ani stosowany jako substancja lub w mieszaninach w stężeniu równym lub większym niż 1 % masowo, jeśli dana substancja lub mieszanina jest wprowadzana do obrotu lub stosowana jako odświeżacz powietrza lub odwaniacz/dezodoryzator w toaletach, obiektach mieszkalnych, biurach lub innych zamkniętych miejscach publicznych."
1 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
2 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 z dnia 23 marca 1993 r. w sprawie oceny i kontroli ryzyk stwarzanych przez istniejące substancje (Dz.U. L 84 z 5.4.1993, s. 1).
3 Sprawozdanie z unijnej oceny ryzyka związanego z 1,4-dichlorobenzenem. Europejskie Biuro Chemikaliów, Istniejące substancje, tom 48.
4 Komunikat Komisji w sprawie wyników oceny ryzyka i strategii ograniczania ryzyka stwarzanego przez następujące substancje: piperazyna, cykloheksan, metylenodifenylodiizocyjanian, but-2-yno-1,4-diol, metylooksiran, anilina, akrylan 2-etyloheksylu, 1,4-dichloro-benzen, 3,5-dinitro-2,6-dimetylo-4-tert-butyloacetofenon, ftalan di(2-etyloheksylu), fenol, 5-tert-butylo-2,4,6-trinitro-m-ksylen (Dz.U. C 34 z 7.2.2008, s. 1).
5 Dyrektywa Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 201).
6 Decyzja Komisji 2007/565/WE z dnia 14 sierpnia 2007 r. dotycząca niewłączenia do załączników I, IA lub IB do dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej wprowadzania do obrotu produktów biobójczych, niektórych substancji, które mają zostać zbadane w ramach 10-letniego programu, o którym mowa w art. 16 ust. 2 tej dyrektywy (Dz.U. L 216 z 21.8.2007, s. 17).
7 RPA - Risk & Policy Analysts Limited (2010) Socio-Economic Evaluation arising from a Proposal for Risk Reduction Measures related to Restrictions on 1,4-Dichlorobenzene, Final Report - czerwiec 2010 r. http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/chemicals/documents/reach/studies/index_en.htm
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.136.19

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 474/2014 zmieniające załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do 1,4-dichlorobenzenu
Data aktu: 08/05/2014
Data ogłoszenia: 09/05/2014
Data wejścia w życie: 29/05/2014, 01/06/2015