Dyrektywa 2014/58/UE ustanawiająca, zgodnie z dyrektywą 2007/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, system identyfikowalności wyrobów pirotechnicznych

DYREKTYWA WYKONAWCZA KOMISJI 2014/58/UE
z dnia 16 kwietnia 2014 r.
ustanawiająca, zgodnie z dyrektywą 2007/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, system identyfikowalności wyrobów pirotechnicznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2007/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 maja 2007 r. w sprawie wprowadzania do obrotu wyrobów pirotechnicznych 1 , w szczególności jej art. 18 ust. 2 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2007/23/WE ustanawia zasady bezpieczeństwa wyrobów pirotechnicznych na rynku unijnym i przewiduje ustanowienie systemu identyfikowalności na poziomie Unii.

(2) W celu zapewnienia identyfikowalności wyrobów pirotechnicznych powinny one być oznaczone numerem rejestracyjnym opartym na jednolitym systemie numeracji. Jednostki notyfikowane powinny prowadzić wykaz numerów rejestracyjnych, które przypisują przy przeprowadzaniu oceny zgodności. Taki system gwarantowałby identyfikowalność wyrobów pirotechnicznych i ich producentów na wszystkich etapach łańcucha dostaw. Producenci i importerzy powinni prowadzić wykaz numerów rejestracyjnych wyrobów pirotechnicznych, które wprowadzili na rynek, i na żądanie udostępniać te informacje właściwym organom.

(3) Jednolity system numeracji opiera się na elementach, które są już stosowane zgodnie z istniejącymi zharmonizowanymi normami, a zatem będzie stanowić nieznaczne dodatkowe obciążenie dla podmiotów gospodarczych.

(4) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy dyrektywy 2007/23/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Numer rejestracyjny

1.
Wyroby pirotechniczne są oznakowane za pomocą numeru rejestracyjnego obejmującego następujące elementy:
a)
czterocyfrowy numer identyfikacyjny jednostki notyfikowanej, która wydała certyfikat badania typu UE zgodnie z procedurą oceny zgodności, o której mowa w art. 9 lit. a) dyrektywy 2007/23/WE (moduł B), lub certyfikat zgodności zgodnie z procedurą oceny zgodności, o której mowa w art. 9 lit. b) dyrektywy 2007/23/WE (moduł G), lub zatwierdzenie systemu zapewniania jakości zgodnie z procedurą oceny zgodności, o której mowa w art. 9 lit. c) dyrektywy 2007/23/WE (moduł H);
b)
klasę wyrobu pirotechnicznego, którego dotyczy certyfikat zgodności, w skróconej formie, wielkimi literami:
-
F1, F2, F3 lub F4 dla wyrobów pirotechnicznych widowiskowych odpowiednio klasy 1, 2, 3 i 4,
-
T1 lub T2 dla wyrobów pirotechnicznych przeznaczonych do użytku teatralnego odpowiednio klasy T1 i T2,
-
P1 lub P2 dla pozostałych wyrobów pirotechnicznych odpowiednio klasy P1 i P2;
c)
numer stosowany przez jednostkę notyfikowaną w odniesieniu do danego wyrobu pirotechnicznego.
2.
Numer rejestracyjny musi mieć następującą strukturę: "XXXX - YY - ZZZZ...", gdzie XXXX odnosi się do ust. 1 lit. a), YY odnosi się do ust. 1 lit. b), a ZZZZ... odnosi się do ust. 1 lit. c).
Artykuł  2

Obowiązki jednostek notyfikowanych

1.
Jednostki notyfikowane, które przeprowadzają procedurę oceny zgodności zgodnie z art. 9 dyrektywy 2007/23/WE, prowadzą rejestr numerów rejestracyjnych wyrobów pirotechnicznych, dla których wydały certyfikaty badania typu UE zgodnie z procedurą oceny zgodności, o której mowa w art. 9 lit. a) dyrektywy 2007/23/WE (moduł B), lub certyfikaty zgodności zgodnie z procedurą oceny zgodności, o której mowa w art. 9 lit. b) dyrektywy 2007/23/WE (moduł G), lub zatwierdzenia systemu zapewniania jakości zgodnie z procedurą oceny zgodności, o której mowa w art. 9 lit. c) dyrektywy 2007/23/WE (moduł H), w formacie określonym w załączniku do niniejszej dyrektywy.

Rejestr wyrobów pirotechnicznych zawiera co najmniej informacje dotyczące elementów określonych w załączniku. Informacje te są przechowywane przez co najmniej 10 lat od dnia, w którym jednostki notyfikowane wydały certyfikaty lub zatwierdzenia, o których mowa w akapicie pierwszym.

Jednostki notyfikowane regularnie aktualizują rejestr i udostępniają go publicznie w internecie.

2.
W przypadku gdy notyfikowanie jednostki oceniającej zgodność zostanie wycofane, jednostka ta przekazuje rejestr innej jednostce notyfikowanej lub właściwemu organowi danego państwa członkowskiego.
Artykuł  3

Obowiązki producentów i importerów

Producenci i importerzy wyrobów pirotechnicznych:

a)
prowadzą rejestr wszystkich numerów rejestracyjnych wyrobów pirotechnicznych przez nich produkowanych lub importowanych wraz z ich nazwą handlową, ogólnym typem i podtypem, o ile ma to zastosowanie, i miejscem produkcji przez okres co najmniej 10 lat od momentu wprowadzenia wyrobu do obrotu;
b)
przekazują rejestr właściwym organom, w przypadku gdy producent lub importer kończy działalność;
c)
zapewniają właściwym organom i organom nadzoru rynku wszystkich państw członkowskich, w odpowiedzi na ich uzasadnione wnioski, informacje, o których mowa w lit. a).
Artykuł  4

Transpozycja

1.
Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2015 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 17 października 2016 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 kwietnia 2014 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Rejestr numerów rejestracyjnych, o którym mowa w art. 2 ust. 1

Numer rejestracyjny Data wydania certyfikatu badania typu UE (moduł B), certyfikatu zgodności (moduł G) lub zatwierdzenia systemu zapewniania jakości (moduł H) i - w stosownym przypadku - termin upływu ważności Producent Ogólny typ produktu i - w stosownym przypadku - podtyp Moduł zgodności fazy produkcji (1) Jednostka notyfikowana, która przeprowadza ocenę zgodności fazy produkcji (1) Informacje dodatkowe
(1) Kolumna zawsze musi być wypełniona, jeżeli jednostka notyfikowana przeprowadza procedurę oceny zgodności, o której mowa w art. 9 lit. a) dyrektywy 2007/23/WE (moduł B). Informacji nie wymaga się w przypadku procedur oceny zgodności, o których mowa w art. 9 lit. b) i c) (moduły G i H). Informacje podaje się (jeżeli są one znane), w przypadku gdy zaangażowana jest inna jednostka notyfikowana.
1 Dz.U. L 154 z 14.6.2007, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024