uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 3, art. 14 ust. 2, art. 16 ust. 1 i art. 3 lit. a),
(1) W tytule III rozdział 2 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 ustanowiono podstawowe wymogi dotyczące produkcji rolnej. Szczegółowe zasady wdrażania tych podstawowych wymogów zostały ustanowione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 889/2008 2 .
(2) W art. 12 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 zezwala się na stosowanie środków produkcji rolnej, takich jak nawozy, środki poprawiające żyzność gleby i środki ochrony roślin pod pewnymi warunkami, jeżeli zostały one dopuszczone do stosowania w produkcji ekologicznej. Zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 16 ust. 3 tego rozporządzenia państwa członkowskie przedstawiły innym państwom członkowskim oraz Komisji dokumentację w celu włączenia pewnych produktów do załączników I i II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008. Dokumentacja ta została zbadana przez grupę ekspertów do spraw doradztwa technicznego w zakresie produkcji ekologicznej ("EGTOP").
(3) EGTOP stwierdziła w swoich zaleceniach 3 , że substancje: produkt pofermentacyjny z produkcji biogazu, hydrolizaty białkowe uzyskane z produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, leonardyt, chityna i sapropel są zgodne z celami i zasadami produkcji ekologicznej i powinny zostać umieszczone w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 jako przeznaczone do stosowania w nawozach i środkach użyźniających glebę pod pewnymi szczególnymi warunkami.
(4) Według zaleceń EGTOP limit "0" dla chromu (VI) odnoszący się do niektórych substancji wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 należy zastąpić słowem "niewykrywalny".
(5) W odniesieniu do środków ochrony roślin EGTOP w swoich zaleceniach 4 stwierdziła, że substancje: tłuszcz owczy, laminaryna i krzemian glinu (kaolin) są zgodne z celami i zasadami produkcji ekologicznej. W związku z tym substancje te powinny zostać umieszczone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 jako przeznaczone do stosowania pod pewnymi szczególnymi warunkami.
(6) Jeśli chodzi o przepisy horyzontalne dotyczące środków ochrony roślin, rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 540/2011 5 ustanowiono unijny wykaz substancji czynnych umieszczonych wcześniej w załączniku I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 6 i substancji czynnych zatwierdzonych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 7 . Należy dostosować do tego wykazu odpowiednie części załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008. W szczególności z załącznika należy wykreślić żelatynę, rotenon otrzymany z Derris spp., Lonchocarpus spp. oraz Terphrosia spp., fosforan diamonu, oktanian miedzi, ałun potasowy (siarczan glinu, kalinit), oleje mineralne i nadmanganian potasu.
(7) Jeśli chodzi o substancje czynne lecytyna, gorzknia otrzymana z Quassia amara i wodorotlenek wapnia, w odniesieniu do których wnioski o zatwierdzenie zostały już złożone do Komisji na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, należy na tym etapie utrzymać je w drodze wyjątku w wykazie zawartym w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 do czasu zakończenia ich oceny. Uwzględniając wnioski z oceny, Komisja podejmie odpowiednie działania dotyczące obecności trzech przedmiotowych substancji w wykazie w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008.
(8) W kontekście tego ustawodawstwa horyzontalnego konieczne jest również dostosowanie nazwy, opisu, wymogu dotyczącego składu i warunków stosowania w przypadku niektórych substancji i mikroorganizmów wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008, w szczególności w przypadku olejów roślinnych, mikroorganizmów wykorzystywanych do biologicznego zwalczania szkodników i chorób, feromonów, miedzi, etylenu, oleju parafinowego i wodorowęglanu potasu.
(9) Art. 24 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 889/2008 został zmieniony rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 505/2012 8 w celu aktualizacji odniesień do załączników V i VI do rozporządzenia (WE) nr 889/2008, które zostało zastąpione rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 505/2012. W zmienionej wersji art. 24 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 889/2008 pojęcie "produkty homeopatyczne" zostało błędnie pominięte. Ponieważ produkty te pojawiły się w tym przepisie przed zmianą na mocy rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 505/2012, należy je ponownie uwzględnić.
(10) W załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 zmienionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 505/2012 dawne wpisy "odfluorowany fosforan monowapniowy" i "odfluorowany fosforan diwapniowy" zostały błędnie zastąpione opisem ogólnym: "fosforan odfluorowany". Fosforan odfluorowany nie jest równoważny z produktami "odfluorowany fosforan monowapniowy" i "odfluorowany fosforan diwapniowy". Z tego względu te dwa produkty należy ponownie umieścić do załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 i skreślić fosforan odfluorowany.
(11) Na mocy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 651/2013 9 skreślono z rozporządzenia Komisji (WE) nr 1810/2005 10 poprzednie zezwolenie na stosowanie klinoptylolitu, rozszerzono jego stosowanie jako dodatku w żywieniu zwierząt na wszystkie gatunki zwierząt i zmieniono jego kod na 1g568. W związku z tym, w celu umożliwienia dalszego stosowania klinoptylolitu w produkcji ekologicznej, załącznik VI do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 należy zmienić zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 651/2013.
(12) Należy zatem odpowiednio dokonać zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 889/2008.
(13) W celu zachowania pewności prawa sprostowanie art. 24 ust. 2 i załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 powinno stosować się od dnia wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 505/2012.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu Regulacyjnego ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 kwietnia 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.106.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 354/2014 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 889/2008 ustanawiającego szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli |
| Data aktu: | 08/04/2014 |
| Data ogłoszenia: | 09/04/2014 |
| Data wejścia w życie: | 16/04/2014, 16/06/2012 |