Rozporządzenie wykonawcze 354/2014 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 889/2008 ustanawiającego szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 354/2014
z dnia 8 kwietnia 2014 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 889/2008 ustanawiającego szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 3, art. 14 ust. 2, art. 16 ust. 1 i art. 3 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W tytule III rozdział 2 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 ustanowiono podstawowe wymogi dotyczące produkcji rolnej. Szczegółowe zasady wdrażania tych podstawowych wymogów zostały ustanowione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 889/2008 2 .

(2) W art. 12 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 zezwala się na stosowanie środków produkcji rolnej, takich jak nawozy, środki poprawiające żyzność gleby i środki ochrony roślin pod pewnymi warunkami, jeżeli zostały one dopuszczone do stosowania w produkcji ekologicznej. Zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 16 ust. 3 tego rozporządzenia państwa członkowskie przedstawiły innym państwom członkowskim oraz Komisji dokumentację w celu włączenia pewnych produktów do załączników I i II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008. Dokumentacja ta została zbadana przez grupę ekspertów do spraw doradztwa technicznego w zakresie produkcji ekologicznej ("EGTOP").

(3) EGTOP stwierdziła w swoich zaleceniach 3 , że substancje: produkt pofermentacyjny z produkcji biogazu, hydrolizaty białkowe uzyskane z produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, leonardyt, chityna i sapropel są zgodne z celami i zasadami produkcji ekologicznej i powinny zostać umieszczone w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 jako przeznaczone do stosowania w nawozach i środkach użyźniających glebę pod pewnymi szczególnymi warunkami.

(4) Według zaleceń EGTOP limit "0" dla chromu (VI) odnoszący się do niektórych substancji wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 należy zastąpić słowem "niewykrywalny".

(5) W odniesieniu do środków ochrony roślin EGTOP w swoich zaleceniach 4 stwierdziła, że substancje: tłuszcz owczy, laminaryna i krzemian glinu (kaolin) są zgodne z celami i zasadami produkcji ekologicznej. W związku z tym substancje te powinny zostać umieszczone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 jako przeznaczone do stosowania pod pewnymi szczególnymi warunkami.

(6) Jeśli chodzi o przepisy horyzontalne dotyczące środków ochrony roślin, rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 540/2011 5 ustanowiono unijny wykaz substancji czynnych umieszczonych wcześniej w załączniku I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 6 i substancji czynnych zatwierdzonych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 7 . Należy dostosować do tego wykazu odpowiednie części załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008. W szczególności z załącznika należy wykreślić żelatynę, rotenon otrzymany z Derris spp., Lonchocarpus spp. oraz Terphrosia spp., fosforan diamonu, oktanian miedzi, ałun potasowy (siarczan glinu, kalinit), oleje mineralne i nadmanganian potasu.

(7) Jeśli chodzi o substancje czynne lecytyna, gorzknia otrzymana z Quassia amara i wodorotlenek wapnia, w odniesieniu do których wnioski o zatwierdzenie zostały już złożone do Komisji na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, należy na tym etapie utrzymać je w drodze wyjątku w wykazie zawartym w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 do czasu zakończenia ich oceny. Uwzględniając wnioski z oceny, Komisja podejmie odpowiednie działania dotyczące obecności trzech przedmiotowych substancji w wykazie w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008.

(8) W kontekście tego ustawodawstwa horyzontalnego konieczne jest również dostosowanie nazwy, opisu, wymogu dotyczącego składu i warunków stosowania w przypadku niektórych substancji i mikroorganizmów wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008, w szczególności w przypadku olejów roślinnych, mikroorganizmów wykorzystywanych do biologicznego zwalczania szkodników i chorób, feromonów, miedzi, etylenu, oleju parafinowego i wodorowęglanu potasu.

(9) Art. 24 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 889/2008 został zmieniony rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 505/2012 8 w celu aktualizacji odniesień do załączników V i VI do rozporządzenia (WE) nr 889/2008, które zostało zastąpione rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 505/2012. W zmienionej wersji art. 24 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 889/2008 pojęcie "produkty homeopatyczne" zostało błędnie pominięte. Ponieważ produkty te pojawiły się w tym przepisie przed zmianą na mocy rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 505/2012, należy je ponownie uwzględnić.

(10) W załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 zmienionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 505/2012 dawne wpisy "odfluorowany fosforan monowapniowy" i "odfluorowany fosforan diwapniowy" zostały błędnie zastąpione opisem ogólnym: "fosforan odfluorowany". Fosforan odfluorowany nie jest równoważny z produktami "odfluorowany fosforan monowapniowy" i "odfluorowany fosforan diwapniowy". Z tego względu te dwa produkty należy ponownie umieścić do załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 i skreślić fosforan odfluorowany.

(11) Na mocy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 651/2013 9 skreślono z rozporządzenia Komisji (WE) nr 1810/2005 10 poprzednie zezwolenie na stosowanie klinoptylolitu, rozszerzono jego stosowanie jako dodatku w żywieniu zwierząt na wszystkie gatunki zwierząt i zmieniono jego kod na 1g568. W związku z tym, w celu umożliwienia dalszego stosowania klinoptylolitu w produkcji ekologicznej, załącznik VI do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 należy zmienić zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 651/2013.

(12) Należy zatem odpowiednio dokonać zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 889/2008.

(13) W celu zachowania pewności prawa sprostowanie art. 24 ust. 2 i załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 powinno stosować się od dnia wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 505/2012.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu Regulacyjnego ds. Produkcji Ekologicznej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiana rozporządzenia (WE) nr 889/2008

Załączniki I, II i VI do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 zmienia się zgodnie z pkt 1, 2 i 4 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Sprostowanie do rozporządzenia (WE) nr 889/2008

W rozporządzeniu (WE) nr 889/2008 wprowadza się następujące sprostowania:

1)
art. 24 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Leki roślinne i produkty homeopatyczne, pierwiastki śladowe oraz produkty wymienione w załączniku V sekcja 1 i załączniku VI sekcja 3 mają pierwszeństwo przed syntetycznymi alopatycznymi weterynaryjnymi produktami leczniczymi lub antybiotykami, przy założeniu, że ich działanie terapeutyczne jest skuteczne dla danego gatunku zwierząt oraz w warunkach, w jakich mają być one zastosowane.";

2)
w załączniku V wprowadza się zmiany zgodnie z pkt 3 załącznika do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  3

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Jednakże art. 2 stosuje się od dnia 16 czerwca 2012 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 kwietnia 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach I, II, V i VI do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

a) wiersz przekompostowane lub sfermentowane odpady domowe otrzymuje brzmienie:

"B Przekompostowana lub sfermentowana mieszanina odpadów z gospodarstw domowych Produkt otrzymywany z segregowanych w gospodarstwach domowych odpadów, poddanych kompostowaniu lub beztlenowej fermentacji do produkcji biogazu Jedynie roślinne i zwierzęce odpady z gospodarstw domowych

Jedynie produkowane w zamkniętym i monitorowanym systemie gromadzenia odpadów, zatwierdzonym przez państwo członkowskie

Dopuszczalne stężenie w mg/kg suchej substancji: kadm: 0,7; miedź: 70; nikiel: 25; ołów: 45; cynk: 200; rtęć: 0,4; chrom (całkowity): 70; chrom (VI): niewykrywalny"

b) po wierszu przekompostowana lub sfermentowana mieszana resztek substancji roślinnych dodaje się wiersz w brzmieniu:

"B Produkt pofermentacyjny z produkcji biogazu zawierający produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego poddane fermentacji z materiałami pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego wymienionymi w niniejszym załączniku Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego (w tym produkty uboczne pochodzące od dzikich zwierząt) kategorii 3 oraz treść przewodu pokarmowego kategorii 2 (kategorie 2 i 3 zdefiniowano w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009)(*) nie mogą pochodzić z chowu przemysłowego Procesy muszą być zgodne z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 142/2011(**) Nie stosować na jadalnych częściach roślin uprawnych
(*) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 1).

(**) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy (Dz.U. L 54 z 26.2.2011, s. 1).";

c) wiersz "Produkty i produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego, jak poniżej" otrzymuje brzmienie:

"B Produkty i produkty uboczne

pochodzenia zwierzęcego, jak

poniżej:

mączka z krwi

mączka z kopyt

mączka rogowa

mączka kostna lub mączka

kostna odklejona

mączka rybna

mączka mięsna

mączka z piór, włosów i skóry

wełna

sierść (1)

włosy

produkty mleczarskie

hydrolizat białkowy (2)

(1) Maksymalne stężenie chromu (VI) w mg/kg suchej masy: niewykrywalne

(2) Nie stosować na jadalnych częściach roślin uprawnych"

d) dodaje się wiersze w brzmieniu:

"B Leonardyt (surowy osad organiczny bogaty w kwasy humusowe) Jedynie w przypadku, gdy uzyskiwany jest jako produkt uboczny przemysłu wydobywczego
B Chityna (polisacharyd uzyskiwany z pancerzy skorupiaków) Jedynie w przypadku, gdy uzyskiwana jest w ramach zrównoważonej eksploatacji zgodnie z definicją w art. 3 lit. e) rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002(*) lub z akwakultury ekologicznej.
B Bogaty w substancje organiczne osad denny zbiorników słodkowodnych, powstały w warunkach beztlenowych (np. sapropel) Jedynie osady organiczne, które są produktami ubocznymi gospodarowania zbiornikami słodkowodnymi lub są wydobyte z dawnych terenów słodkowodnych W stosownych przypadkach wydobycie należy prowadzić w taki sposób, aby miało ono jak najmniejszy wpływ na system wodny

Jedynie osady pochodzące ze źródeł wolnych od zanieczyszczeń pestycydami, trwałych zanieczyszczeń organicznych i substancji ropopodobnych Dopuszczalne stężenie w mg/kg suchej masy: kadm: 0,7; miedź: 70; nikiel: 25; ołów: 45; cynk: 200; rtęć: 0,4; chrom (całkowity): 70; chrom (VI): niewykrywalny

(*) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2371/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie ochrony i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybołówstwa w ramach wspólnej polityki rybołówstwa (Dz.U. L 358 z 31.12.2012, s. 59).";

2) w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:

a) sekcje 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Substancje pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego

Dopuszczenie Nazwa Opis, wymagania dotyczące składu, warunki użycia
A Azadirachtyna uzyskiwana z Azadirachta indica (miodla indyjska) Środek owadobójczy
A Wosk pszczeli Maść ogrodnicza
B Hydrolizat białkowy z wyłączeniem żelatyny Środek wabiący, tylko w zatwierdzonym wniosku w połączeniu z innymi właściwymi środkami niniejszego wykazu
A Lecytyna Środek grzybobójczy
B Olejki roślinne Środki owadobójcze, roztoczobójcze, grzybobójcze, bakteriobójcze oraz środek ograniczający kiełkowanie Produkty wymienione w załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011(*)
A Pyretryny otrzymywane ze złocienia dalmatyńskiego (Chrysanthemum cinerariaefolium) Środek owadobójczy
A Gorzknia otrzymana z Quassia amara Środek owadobójczy i odstraszający owady
(*) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 540/2011 z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 w odniesieniu do wykazu zatwierdzonych substancji czynnych (Dz.U. L 153 z 11.6.2011, s. 1).

2. Mikroorganizmy wykorzystywane do biologicznego zwalczania szkodników i chorób

Dopuszczenie Nazwa Opis, wymagania dotyczące składu, warunki użycia
A Mikroorganizmy Produkty wymienione w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 i niepochodzące z GMO"

b) sekcja 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Substancje używane w pułapkach i dozownikach

Dopuszczenie Nazwa Opis, wymagania dotyczące składu, warunki użycia
A Feromony Środek wabiący; środek zakłócający zachowania seksualne; tylko w pułapkach i dozownikach

Produkty wymienione w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 (numery 255, 258 i 259)

A Pyretroidy (wyłącznie deltametryna lub lambdacyhalotryna) Środki owadobójcze; tylko w pułapkach zawierających określone środki wabiące; tylko przeciwko Batrocera oleae i Ceratitis capitata Wied."

c) sekcje 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"6. Inne substancje tradycyjnie stosowane w rolnictwie ekologicznym

Dopuszczenie Nazwa Opis, wymagania dotyczące składu, warunki użycia
B Związki miedzi w postaci: wodorotlenku miedzi, tlenochlorku miedzi, tlenku miedzi, cieczy bordoskiej i trójzasadowego siarczanu miedzi Wyłącznie do stosowania w charakterze środka bakteriobójczego i grzybobójczego do 6 kg miedzi na hektar rocznie

W odniesieniu do upraw wielorocznych państwa członkowskie mogą na zasadzie odstępstwa od pierwszego akapitu dopuścić przekroczenie w danym roku limitu zawartości miedzi wynoszącego 6 kg, pod warunkiem że średnia rzeczywiście zastosowana ilość w okresie 5 lat obejmującym dany rok oraz 4 wcześniejsze lata nie przekracza 6 kg

W celu ochrony wody i organizmów innych niż docelowe wprowadzane są środki zmniejszające ryzyko, takie jak strefy buforowe

Produkty wymienione w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 (numer 277)

A Etylen Dojrzewanie bananów, owoców kiwi i kaki; dojrzewanie owoców cytrusowych jedynie jako część strategii zapobiegania powodowanym przez muchy szkodom owoców cytrusowych; indukcja kwitnienia ananasów; hamowanie kiełkowania ziemniaków i cebuli

Zezwala się wyłącznie na stosowanie w pomieszczeniach zamkniętych w charakterze regulatora wzrostu roślin. Zezwolenia są ograniczone do użytkowników zawodowych.

A Sól potasowa kwasu tłuszczowego (szare mydło) Środek owadobójczy
A Siarczan wapnia (wielosiarczek wapnia) Środek grzybobójczy
A Olej parafinowy Środek owadobójczy i roztoczobójczy

Produkty wymienione w załączniku do rozporządzenia

wykonawczego (UE) nr 540/2011 (numery 294 i 295)

A Piasek kwarcowy Środek odstraszający
A Siarka Środek grzybobójczy i roztoczobójczy
B Środki odstraszające zapachem, pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego/tłuszcz owczy Środek odstraszający

Stosować jedynie na niejadalnych częściach roślin uprawnych i w miejscach, gdzie uprawy nie są spożywane przez owce lub kozy

Produkty wymienione w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 (numer 249)

7. Inne substancje

Dopuszczenie Nazwa Opis, wymagania dotyczące składu, warunki użycia
B Krzemian glinu (kaolin) Środek odstraszający
A Wodorotlenek wapnia Środek grzybobójczy tylko w przypadku drzew owocowych, łącznie ze szkółkami, do zwalczania Nectria galligena (rak drzew owocowych)
B Laminaryna Środek wyzwalający naturalne mechanizmy obronne roślin

uprawnych

Brunatnice pochodzą z ekologicznej uprawy zgodnie z art. 6d lub ze zrównoważonych zbiorów zgodnie z art. 6c.

B Wodorowęglan potasu (diwęglan potasu) Środek grzybobójczy i owadobójczy"

3) w załączniku V sekcja 1 otrzymuje brzmienie:

"1. MATERIAŁY PASZOWE POCHODZENIA MINERALNEGO

A Wapienne muszle morskie
A Kwaśny węglan wapnia z alg morskich (maerl)
A Czerwone wapienne algi
A Glukonian wapnia
A Węglan wapnia
A Odfluorowany fosforan monowapniowy
A Odfluorowany fosforan diwapniowy
A Tlenek magnezu (magnez bezwodny)
A Siarczan magnezu
A Chlorek magnezu
A Węglan magnezu
A Fosforan wapniowomagnezowy
A Fosforan magnezu
A Fosforan jednosodowy
A Fosforan wapniowo-sodowy
A Chlorek sodu
A Wodorowęglan sodu
A Węglan sodu
A Siarczan sodu
A Chlorek potasu"

4) w załączniku VI sekcja 1 lit. d) "Substancje wiążące, przeciwzbrylające i koagulanty" wpis dotyczący klinoptylolitu otrzymuje brzmienie:

Dopuszczenie Numer identyfikacyjny Substancja Opis, warunki stosowania
"B 1 1g568 Klinoptylolit pochodzenia osadowego [wszystkie gatunki]"
1 Dz.U. L 189 z 20.7.2007, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 889/2008 z dnia 5 września 2008 r. ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli (Dz.U. L 250 z 18.9.2008, s. 1).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 540/2011 z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 w odniesieniu do wykazu zatwierdzonych substancji czynnych (Dz.U. L 153 z 11.6.2011, s. 1).
6 Dyrektywa Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotycząca wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).
8 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 505/2012 z dnia 14 czerwca 2012 r. zmieniające i poprawiające rozporządzenie (WE) nr 889/2008 ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli (Dz.U. L 154 z 15.6.2012, s. 12).
9 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 651/2013 z dnia 9 lipca 2013 r. dotyczące zezwolenia na stosowanie klinoptylolitu pochodzenia osadowego jako dodatku paszowego dla wszystkich gatunków zwierząt oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1810/2005 (Dz.U. L 189 z 10.7.2013, s. 1).
10 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1810/2005 z dnia 4 listopada 2005 r. w sprawie nowego dopuszczenia na dziesięć lat dodatku paszowego, stałego dopuszczenia niektórych dodatków paszowych oraz tymczasowego dopuszczenia nowych zastosowań niektórych już dopuszczonych dodatków paszowych (Dz.U. L 291 z 5.11.2005, s. 5).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.106.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 354/2014 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 889/2008 ustanawiającego szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli
Data aktu: 08/04/2014
Data ogłoszenia: 09/04/2014
Data wejścia w życie: 16/04/2014, 16/06/2012