Rozporządzenie 73/2013 zmieniające załączniki I i V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 689/2008 dotyczącego wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 73/2013
z dnia 25 stycznia 2013 r.
zmieniające załączniki I i V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 689/2008 dotyczącego wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 689/2008 z dnia 17 czerwca 2008 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów(1), w szczególności jego art. 22 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 689/2008 wdraża konwencję rotterdamską w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu ("procedury PIC") w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami, podpisaną w dniu 11 września 1998 r. i zatwierdzoną, w imieniu Wspólnoty, decyzją Rady 2003/106/WE(2).

(2) Należy uwzględnić działania regulacyjne w odniesieniu do niektórych chemikaliów, podjęte na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającego dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG(3), dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu produktów biobójczych(4) oraz rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniającego dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE(5).

(3) Należy także uwzględnić decyzje w odniesieniu do niektórych chemikaliów, podjęte w ramach Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych ("konwencja sztokholmska"), podpisanej dnia 22 maja 2001 r. i zatwierdzonej w imieniu Wspólnoty decyzją Rady 2006/507/WE(6), oraz późniejsze działania regulacyjne w odniesieniu do tych chemikaliów, przeprowadzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniającego dyrektywę 79/117/EWG(7).

(4) Substancje acetochlor, asulam, chloropikryna i propargit nie zostały zatwierdzone jako substancje czynne zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009, skutkiem czego zakazano stosowania tych substancji jako pestycydów, a zatem substancje te należy dodać do wykazów chemikaliów zawartych w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008. Dodanie acetochloru, asulamu, chloropikryny i propargitu do załącznika I zostało zawieszone ze względu na nowy wniosek o włączenie do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(8), złożony na podstawie art. 13 rozporządzenia Komisji (WE) nr 33/2008 z dnia 17 stycznia 2008 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 91/414/EWG w odniesieniu do zwykłej i przyspieszonej procedury oceny substancji czynnych objętych programem prac, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej dyrektywy, ale niewłączonych do załącznika I do tej dyrektywy(9). Ten nowy wniosek ponownie doprowadził do decyzji o niezatwierdzaniu substancji acetochlor, asulam, chloropikryna i propargit jako substancji czynnych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009, skutkiem czego stosowanie acetochloru, asulamu, chloropikryny i propargitu jako pestycydów jest nadal zakazane, natomiast ustała przyczyna zawieszenia dodania ich do załącznika I. Substancje acetochlor, asulam, chloropikryna i propargit należy zatem dodać do wykazów chemikaliów zawartych w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.

(5) Substancja flufenoksuron nie została zatwierdzona jako substancja czynna zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009 ani nie została włączona jako substancja czynna do załącznika I, IA lub IB do dyrektywy 98/8/WE do celów jej stosowania w produktach typu 18, skutkiem czego stosowanie flufenoksuronu jako pestycydu zostało objęte surowym ograniczeniem, a zatem substancję tę należy dodać do wykazów chemikaliów zawartych w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008, ponieważ prawie wszystkie jej zastosowania są zabronione, mimo że flufenoksuron został włączony do załącznika I do dyrektywy 98/8/WE do celów stosowania w produktach typu 8 i może być w związku z tym dopuszczony przez państwa członkowskie do stosowania jako środek do konserwacji drewna, z zastrzeżeniem spełnienia określonych warunków. Dodanie flufenoksuronu do załącznika I zawieszono z powodu nowego wniosku o włączenie do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, złożonego na podstawie art. 13 rozporządzenia (WE) nr 33/2008. Ten nowy wniosek ponownie doprowadził do decyzji o niezatwierdzaniu flufenoksuronu jako substancji czynnej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009, skutkiem czego ustała przyczyna zawieszenia dodania tej substancji do załącznika I. Substancję flufenoksuron należy zatem dodać do wykazów chemikaliów zawartych w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.

(6) Substancja naled nie została włączona jako substancja czynna do załącznika I, IA lub IB do dyrektywy 98/8/WE ani nie została włączona jako substancja czynna do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, skutkiem czego zakazano stosowania naledu jako pestycydu, a zatem substancję tę należy dodać do wykazów chemikaliów zawartych w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.

(7) Substancje kwas 2-naftylooksyoctowy, difenyloamina i propanil nie zostały zatwierdzone jako substancje czynne zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009, skutkiem czego zakazano stosowania kwasu 2-naftylooksyoctowego, difenyloaminy i propanilu jako pestycydów, a zatem substancje te należy dodać do wykazów chemikaliów zawartych w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008. Dodanie kwasu 2-naftylooksyoctowego, difenyloaminy i propanilu do części 2 załącznika I zawieszono z powodu nowego wniosku o włączenie do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, złożonego na podstawie art. 13 rozporządzenia (WE) nr 33/2008. Ten nowy wniosek ponownie doprowadził do decyzji o niewłączaniu substancji kwas 2-naftylooksyoctowy, difenyloamina i propanil jako substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, skutkiem czego stosowanie kwasu 2-naftylooksyoctowego, difenyloaminy i propanilu jako pestycydu jest nadal zakazane, natomiast przyczyna zawieszenia dodania ich do części 2 załącznika I ustała. Substancje kwas 2-naftylooksyoctowy, difenyloamina i propanil należy zatem dodać do wykazu chemikaliów zawartego w części 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.

(8) Podczas swojego piątego spotkania w czerwcu 2011 r. Konferencja Stron Konwencji Roterdamskiej postanowiła włączyć alachlor, aldikarb i endosulfan do załącznika III do tej konwencji, skutkiem czego alachlor, aldikarb i endosulfan zostały objęte procedurą PIC zgodnie z konwencją i w związku z tym powinny zostać skreślone z wykazu chemikaliów zawartego w części 2 i dodane do wykazu chemikaliów zawartego w części 3 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.

(9) Substancja dichlorfos nie została włączona jako substancja czynna do załączników I, IA lub IB do dyrektywy 98/8/WE ani nie została włączona jako substancja czynna do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, skutkiem czego zakazano stosowania dichlorfosu jako pestycydu. Ponieważ dichlorfos jest już włączony do wykazów chemikaliów zawartych w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008, pozycje te należy zmienić, aby uwzględnić ostatnie zmiany prawne.

(10) Substancje bifentryna i metam zostały zatwierdzone jako substancje czynne zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009, skutkiem czego stosowanie bifentryny i metamu jako pestycydów nie jest już zakazane. Należy zatem skreślić substancje czynne bifentrynę i metam z części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.

(11) Substancję cyjanamid należy usunąć z części 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008 ponieważ przedstawiono dowody, że zakaz w podkategorii "pestycydy z grupy środków ochrony roślin" nie stanowi surowego ograniczenia zastosowania tej substancji na poziomie kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że cyjanamid ma istotne zastosowania jako produkt biobójczy. Cyjanamid został zidentyfikowany i zgłoszony do oceny na podstawie dyrektywy 98/8/WE. Produkty biobójcze zawierające cyjanamid mogą być zatem w dalszym ciągu dopuszczone przez państwa członkowskie zgodnie z ich przepisami krajowymi, do czasu podjęcia decyzji na podstawie wymienionej dyrektywy.

(12) Rozporządzenie (WE) nr 850/2004, zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) nr 519/2012(10) wdraża decyzję podjętą w ramach konwencji sztokholmskiej dotyczącą włączenia endosulfanu do części 1 załącznika A do konwencji sztokholmskiej poprzez dodanie tej substancji chemicznej do części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004. Tę substancję chemiczną należy zatem dodać do części 1 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.

(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 689/2008.

(14) Aby dać przemysłowi wystarczający czas na podjęcie środków koniecznych do zastosowania się do niniejszego rozporządzenia, a państwom członkowskim na podjęcie środków koniecznych do jego wdrożenia, należy odroczyć jego stosowanie.

(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 689/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;
2)
w załączniku V wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 kwietnia 2013 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 stycznia 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 204 z 31.7.2008, s. 1.

(2) Dz.U. L 63 z 6.3.2003, s. 27.

(3) Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.

(4) Dz.U. L 123 z 24.4.1998, s. 1.

(5) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.

(6) Dz.U. L 209 z 31.7.2006, s. 1.

(7) Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 7.

(8) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.

(9) Dz.U. L 15 z 18.1.2008, s. 5.

(10) Dz.U. L 159 z 20.6.2012, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W

załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1) w części 1 wprowadza się następujące zmiany:

a) dodaje się pozycje w brzmieniu:

Chemikalia Nr CAS Nr Einecs Kod CN Podkategoria(*) Ograniczenie

zastosowania(**)

Państwa, dla których nie jest wymagane powiadomienie
"Acetochlor + 34256-82-1 251-899-3 2924 29 98 p(1) B
Asulam + 3337-71-1

2302-17-2

222-077-1

218-953-8

2935 00 90 p(1) b
Chloropikryna + 76-06-2 200-930-9 2904 90 40 p(1) b
Flufenoksuron + 101463-69-8 417-680-3 2924 29 98 p(1)-p(2) b-sr
Naled + 300-76-5 206-098-3 2919 90 00 p(1)-p(2) b-b
Propargit + 2312-35-8 219-006-1 2920 90 85 p(1) b"

b) pozycje dotyczące alachloru i aldikarbu otrzymują brzmienie:

Chemikalia Nr CAS Nr Einecs Kod CN Podkategoria(*) Ograniczenie zastosowania(**) Państwa, dla których nie jest wymagane powiadomienie
"Alachlor # 15972-60-8 240-110-8 2924 29 98 p(1) b
Aldikarb # 116-06-3 204-123-2 2930 90 99 p(1)-p(2) b-b"

c) pozycja dotycząca dichlorfosu otrzymuje brzmienie:

Chemikalia Nr CAS Nr Einecs Kod CN Podkategoria(*) Ograniczenie zastosowania(**) Państwa, dla których nie jest wymagane powiadomienie
"Dichlorfos + 62-73-7 200-547-7 2919 90 00 p(1)-p(2) b-b"

d) pozycja dotycząca endosulfanu otrzymuje brzmienie:

Chemikalia Nr CAS Nr Einecs Kod CN Podkategoria(*) Ograniczenie zastosowania(**) Państwa, dla których nie jest

wymagane powiadomienie

"Endosulfan # 115-29-7 204-079-4 2920 90 85 p(1)-p(2) b-b"

e) pozycja dotycząca bifentryny zostaje skreślona;

f) pozycja dotycząca metamu zostaje skreślona;

2) w części 2 wprowadza się następujące zmiany:

a) dodaje się pozycje w brzmieniu:

Chemikalia Nr CAS Nr Einecs Kod CN Kategoria(*) Ograniczenie zastosowania(**)
"Kwas 2-naftylooksyoctowy 120-23-0 204-380-0 2918 99 90 p b
Acetochlor 34256-82-1 251-899-3 2924 29 98 p b
Asulam 3337-71-1

2302-17-2

222-077-1

218-953-8

2935 00 90 p b
Chloropikryna 76-06-2 200-930-9 2904 90 40 p b
Difenyloamina 122-39-4 204-539-4 2921 44 00 p b
Flufenoksuron 101463-69-8 417-680-3 2924 29 98 p sr
Naled 300-76-5 206-098-3 2919 90 00 p b
Propanil 709-98-8 211-914-6 2924 29 98 p b
Propargit 2312-35-8 219-006-1 2920 90 85 p b"

b) pozycja dotycząca dichlorfosu otrzymuje brzmienie:

Chemikalia Nr CAS Nr Einecs Kod CN Kategoria(*) Ograniczenie zastosowania(**)
"Dichlorfos 62-73-7 200-547-7 2919 90 00 p b"

c) pozycja dotycząca alachloru zostaje skreślona;

d) pozycja dotycząca aldikarbu zostaje skreślona;

e) pozycja dotycząca cyjanamidu zostaje skreślona;

f) pozycja dotycząca endosulfanu zostaje skreślona;

3) w części 3 dodaje się pozycje w brzmieniu:

Chemikalia Właściwy nr CAS Kod HS Substancja w czystej postaci Kod HS Mieszaniny, preparaty zawierające substancję Kategoria
"Alachlor 15972-60-8 2924.29 3808.93 Pestycyd
Aldikarb 116-06-3 2930.90 3808.91 Pestycyd
Endosulfan 115-29-7 2920.90 3808.91 Pestycyd"

ZAŁĄCZNIK  II

W części 1 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 689/2008 dodaje się pozycję w brzmieniu:

Opis chemikaliów/wyrobów podlegających zakazowi wywozu Dodatkowe informacje, gdzie stosowne (np. nazwa chemikaliów, nr WE, nr CAS itp.)
"Endosulfan nr WE 204-079-4

nr CAS 115-29-7

kod CN 2920 90 85"

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.26.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 73/2013 zmieniające załączniki I i V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 689/2008 dotyczącego wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów
Data aktu: 25/01/2013
Data ogłoszenia: 26/01/2013
Data wejścia w życie: 15/02/2013, 01/04/2013