KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku)(1), w szczególności jego art. 103h w związku z art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (WE) nr 1234/2007 ustanowiono wspólną organizację rynków produktów rolnych, która obejmuje sektor owoców i warzyw oraz sektor przetworzonych owoców i warzyw. Na podstawie art. 103c ust. 3 tego rozporządzenia państwa członkowskie gwarantują, że programy operacyjne zawierają co najmniej dwa działania na rzecz ochrony środowiska lub co najmniej 10 % wydatków poniesionych w ramach programów operacyjnych przeznaczanych jest na działania na rzecz ochrony środowiska. W myśl rozporządzenia wsparcie działań na rzecz ochrony środowiska musi pokrywać dodatkowe koszty i utracone dochody wynikające z danego działania.
(2) Zgodnie z art. 60 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 543/2011 z dnia 7 czerwca 2011 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw(2) w załączniku IX do tego rozporządzenia wykonawczego zamieszczono wykaz działań i wydatków niekwalifikujących się do uzyskania wsparcia w ramach programów operacyjnych. Wynika z niego jednak, że określone koszty działań na rzecz ochrony środowiska, w tym koszty powstałe w związku z ekologicznym gospodarowaniem opakowaniami, są w drodze wyjątku kwalifikowalne.
(3) Doświadczenia w zakresie podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska związanych z gospodarowaniem opakowaniami wykazują, że istnieją wątpliwości co do korzyści środowiskowych netto uzyskanych dzięki tym działaniom oraz odnośnie do faktu rzeczywistego powodowania przez nie ponoszenia dodatkowych kosztów i utraty dochodów przez organizacje producenckie, a zatem co do uzasadnienia udzielania pomocy publicznej. Ponadto zarówno zarządzanie tymi działaniami, jak i ich kontrola, okazały się skomplikowane, zwłaszcza w zakresie wyliczenia wsparcia, które może zostać przyznane. Na podstawie tych doświadczeń i w celu zachęcenia do wdrażania działań na rzecz ochrony środowiska bardziej racjonalnych pod względem kosztów, a także w celu obniżenia kosztów związanych z zarządzaniem systemem unijnym, należy zrezygnować ze wspierania działań na rzecz ochrony środowiska związanych z gospodarowaniem opakowaniami.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 543/2011.
(5) Komitet Zarządzający ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 16 sierpnia 2012 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
______(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 157 z 15.6.2011, s. 1.