(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/9/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 7 stycznia 2010 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów(1), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2001/95/WE stanowi, że normy europejskie są ustanawiane przez europejskie organy normalizacyjne. Normy te powinny stanowić gwarancję, że produkty spełniają ogólne wymogi bezpieczeństwa przewidziane w dyrektywie.
(2) Zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE produkt uważa się za bezpieczny, w odniesieniu do zagrożeń i kategorii zagrożeń objętych normami krajowymi, jeżeli spełnia dobrowolne normy krajowe będące transpozycją norm europejskich.
(3) W 2006 r. Komisja, we współpracy z organami krajowymi, krajowymi organami normalizacyjnymi, organizacjami konsumenckimi, organizacjami ds. bezpieczeństwa produktów, podmiotami gospodarczymi i laboratoriami badawczymi, zleciła badanie(2) obejmujące ocenę bezpieczeństwa kilku artykułów pielęgnacyjnych dla dzieci, stosowanych powszechnie w pielęgnacji niemowląt oraz dzieci do 5 roku życia.
(4) W odniesieniu do tych produktów zgromadzono w ramach badania statystyki wypadków i obrażeń ciała z UE i innych regionów świata oraz dokonano kompleksowej oceny ryzyka w oparciu o identyfikację głównych zagrożeń i ocenę scenariuszy narażenia.
(5) Zakres przedmiotowy badania obejmował produkty takie jak, między innymi, krzesełka do kąpieli, akcesoria kąpielowe i wanienki, ze stelażem i bez stelaża. Ustalono, że produkty te, wykorzystywane do kąpieli niemowląt i dzieci, stwarzają poważne ryzyko wypadków, przede wszystkim utonięcia, które to wypadki z uwagi na młody wiek użytkowników często mają charakter śmiertelny.
(6) Jak konsekwentnie dowodzą dane i statystyki z wypadków, ryzyko utonięcia związane jest z tym, że ostrzeżenia i zalecenia dotyczące bezpieczeństwa użytkowania produktów są niewystarczające, niejednoznaczne i niezauważalne, a także z niedostateczną odpornością i wytrzymałością konstrukcyjną tych produktów. Statystyki i konkretne przypadki ukazują ponadto, że użytkowanie tych produktów i niedostateczny nadzór ze strony opiekuna stwarza także ryzyko przewrócenia się, obrażeń ciała oraz połknięcia drobnych części.
(7) Mimo że dostępne są obszerne informacje z całego świata dotyczące wypadków podczas kąpieli dzieci, takich jak utonięcia czy obrażenia ciała, to nie potwierdzono występowania bezpośredniej korelacji między użytkowaniem akcesoriów kąpielowych a wypadkami, w tym śmiertelnymi. Naukowcy i literatura naukowa na świecie są zgodni co do tego, że nie ma rozstrzygających dowodów na istnienie związku między wzrostem liczby wypadków a użytkowaniem akcesoriów kąpielowych(3). Niektórzy naukowcy twierdzą nawet, na podstawie zaobserwowanych ostatnio tendencji rosnących w zakresie sprzedaży krzesełek do kąpieli przy jednoczesnym spadku liczby wypadków i utonięć podczas kąpieli, że stosowanie takich krzesełek ma "pewien niewielki efekt ochronny"(4).
(8) W przypadku żadnego z wymienionych trzech rodzajów produktów nie ma stosownych norm europejskich. Dlatego konieczne jest określenie szczegółowych wymogów zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2001/95/WE, umożliwiających zwrócenie się do organów normalizacyjnych o opracowanie stosownych norm w celu zmniejszenia ryzyka związanego z użytkowaniem krzesełek do kąpieli, akcesoriów kąpielowych i wanienek (w tym także ze stelażem) przy kąpieli niemowląt i dzieci. Normy takie powinny być opracowane zgodnie z procedurą określoną w dyrektywie 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego(5). Zgodnie z art. 4 ust. 2 dyrektywy 2001/95/WE odniesienie do przyjętej normy powinno zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(9) Po opracowaniu stosownych norm, z zastrzeżeniem, że Komisja postanowi opublikować odniesienie do nich w Dzienniku Urzędowym, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 4 ust. 2 dyrektywy 2001/95/WE, należy przyjąć, że krzesełka do kąpieli, akcesoria kąpielowe i wanienki (w tym także ze stelażem) produkowane zgodnie z takimi normami spełniają, w odniesieniu do wymogów bezpieczeństwa objętych normami, ogólne wymogi bezpieczeństwa określone w dyrektywie 2001/95/WE.
(10) W celu podniesienia obecnego poziomu bezpieczeństwa użytkowania tych produktów konieczne jest podjęcie stosownych działań w zakresie normalizacji i zapewnienie rodzicom i dorosłym opiekunom informacji na temat przeznaczenia i bezpiecznego użytkowania takich produktów.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu powołanego na mocy art. 15 dyrektywy 2001/95/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 stycznia 2010 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 11 z 15.1.2002, s. 4.
(2)http://ec.europa.eu/consumers/safety/projects/ongoing-projects_en. htm#project_results
(3) "Drowning of babies in bath seats: do they provide false reassurance?", Royal Society for the Prevention of Accidents (Zjednoczone Królestwo), luty 2005 r. http://www.rospa.com/productsafety/info/bathseats_drowning.pdf
(4) Comments to CPSC on Advance Notice of Proposed Rulemaking on baths seats and rings by Harvard School of Public Health - Department of Health Policy and Management, maj 2001 r. http://www. cpsc.gov/LIBRARY/FOIA/foia01/pubcom/commenta.pdf
(5) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, s. 37.
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu, które to dokumenty będą stanowiły elektroniczną dokumentację medyczną.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.3.23 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2010/9/UE w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać europejskie normy dotyczące krzesełek do kąpieli, akcesoriów kąpielowych oraz wanienek i stelaży przeznaczonych dla niemowląt i dzieci zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 06/01/2010 |
Data ogłoszenia: | 07/01/2010 |
Data wejścia w życie: | 27/01/2010 |