Dyrektywa 2008/53/WE zmieniająca załącznik IV do dyrektywy Rady 2006/88/WE w odniesieniu do wiosennej wiremii karpi

DYREKTYWA KOMISJI 2008/53/WE
z dnia 30 kwietnia 2008 r.
zmieniająca załącznik IV do dyrektywy Rady 2006/88/WE w odniesieniu do wiosennej wiremii karpi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/88/WE z dnia 24 października 2006 r. w sprawie wymogów w zakresie zdrowia zwierząt akwakultury i produktów akwakultury oraz zapobiegania niektórym chorobom zwierząt wodnych i zwalczania tych chorób(1), w szczególności jej art. 61 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2006/88/WE ustanawia pewne przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt obowiązujące w zakresie zdrowia zwierząt akwakultury i produktów akwakultury. Zasady te uwzględniają wykaz chorób egzotycznych i nieegzotycznych w części II załącznika IV do tej dyrektywy oraz gatunki podatne na te choroby.

(2) Wiosenna wiremia karpi (SVC) jest uwzględniona w wykazie chorób nieegzotycznych w części II załącznika IV do dyrektywy 2006/88/WE.

(3) W toku debaty w Radzie prowadzącej do przyjęcia dyrektywy 2006/88/WE Komisja wydała oświadczenie przyjmujące do wiadomości zaniepokojenie kilku państw członkowskich - producentów karpi - skutkami objęcia wiosennej wiremii karpi ujednoliconymi przepisami wspólnotowymi. Komisja zadeklarowała zatem, że po wejściu w życie dyrektywy 2006/88/WE, lecz przed datą rozpoczęcia jej stosowania, w odpowiedzi na wniosek i w oparciu o przedstawioną argumentację, dokona powtórnej oceny tego, czy wiosenna wiremia karpi powinna zostać ujęta w części II załącznika IV wspomnianej dyrektywy. Komisja otrzymała wnioski o dokonanie ponownej oceny ze strony kilku państw członkowskich.

(4) Część I załącznika IV do dyrektywy 2006/88/WE ustala kryteria wykazu chorób egzotycznych i nieegzotycznych. Zgodnie z kryteriami dla wykazu chorób nieegzotycznych należy wziąć pod uwagę, czy jeśli choroba zostanie wprowadzona do państwa członkowskiego wolnego od tej choroby, może mieć istotny wpływ na gospodarkę w wyniku strat produkcyjnych, przy rocznych kosztach związanych z chorobą i jej zwalczaniem przekraczających 5 % wartości produkcji podatnego gatunku zwierząt akwakultury w regionie.

(5) Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez państwa członkowskie - głównych producentów karpi - wiosenna choroba karpi jest już chorobą endemiczną. Jednakże na przestrzeni ostatnich 20-25 lat choroba nie spowodowała poważnych strat dla rozpatrywanego sektora.

(6) Ponadto należy rozpatrzyć, czy chorobę można zwalczyć na poziomie państw członkowskich oraz czy jest to korzystne ekonomicznie. Ze względu na właściwości i strukturę akwakultury karpia państw członkowskich - głównych producentów karpi koszty związane z eliminowaniem choroby byłyby nieproporcjonalne do strat gospodarczych spowodowanych chorobą. Z otrzymanych niedawno informacji wynika, że wiosenna wiremia karpi nie spełnia wszystkich kryteriów niezbędnych do włączenia jej do wykazu chorób nieegzotycznych w części II załącznika IV do dyrektywy 2006/88/WE.

(7) W konsekwencji wiosenna wiremia karpi powinna zostać usunięta z wykazu chorób nieegzotycznych w części II załącznika IV do dyrektywy 2006/88/WE.

(8) Artykuł 43 dyrektywy 2006/88/WE stanowi, że w przypadku chorób niewymienionych w części II załącznika IV do tej dyrektywy i stanowiących poważne ryzyko dla sytuacji zdrowotnej zwierząt akwakultury lub dzikich zwierząt wodnych w danym państwie członkowskim, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki ochronne w zakresie zapobiegania wprowadzeniu takich chorób lub ich zwalczania. Takie krajowe środki są ograniczone do uzasadnionych i koniecznych dla zapobiegania wprowadzeniu lub zwalczania danej choroby.

(9) Zgodnie z art. 63 dyrektywy 2006/88/WE decyzja Komisji 2004/453/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. wykonująca dyrektywę Rady 91/67/EWG w odniesieniu do środków zwalczania niektórych chorób zwierząt akwakultury(2) nadal ma zastosowanie do celów wspomnianej dyrektywy w oczekiwaniu na przyjęcie niezbędnych przepisów zgodnie z art. 43 niniejszej dyrektywy, które zostaną przyjęte nie później niż 3 lata od wejścia w życie niniejszej dyrektywy.

(10) Na mocy decyzji Komisji 2004/453/WE całe terytorium Danii, Irlandii, Finlandii, Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub ich części zostały zatwierdzone jako obszar wolny od choroby lub objęty programami ich kontroli i eliminowania. Wymienione państwa członkowskie mogą zatem wymagać dodatkowych gwarancji przy wprowadzaniu na ich terytorium gatunków podatnych na wiosenną wiremię karpi.

(11) Państwa członkowskie wymagające dodatkowych gwarancji funkcjonujących w zgodnie z decyzją 2004/453/WE powinny mieć prawo dalszego stosowania środków ochronnych zgodnie z art. 43 dyrektywy 2006/88/WE, uwzględniając ograniczenia nałożone na wprowadzanie do obrotu oraz import w celu zwalczania choroby i zachowania statusu obszaru wolnego od choroby.

(12) Załącznik IV do decyzji 2006/88/WE należy zatem odpowiednio zmienić.

(13) Dyrektywa 2006/88/WE przewiduje, że państwa członkowskie przyjmą krajowe środki zgodne ze wspomnianą dyrektywą do dnia 1 maja 2008 r. oraz zastosują odpowiednie przepisy krajowe do dnia 1 sierpnia 2008 r. Aby dać państwom członkowskim wystarczająco dużo czasu, krajowe środki zgodne z dyrektywą 2006/88/WE wraz ze zmianami wprowadzonymi niniejszą dyrektywą powinny zostać przyjęte do dnia 1 sierpnia 2008 r., zaś przepisy krajowe obowiązywać od dnia 1 sierpnia 2008 r.

(14) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik IV do decyzji 2006/88/WE zostaje zmieniony zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do dnia 1 sierpnia 2008 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Państwa członkowskie zaczną stosować te przepisy od dnia 1 sierpnia 2008 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, 30 kwietnia 2008 r.
W imieniu Komisji
Androulla VASSILIOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 328 z 24.11.2006, s. 14.

(2) Dz.U. L 156 z 30.4.2004, s. 5. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/272/WE (Dz.U. L 99 z 7.4.2006, s. 31).

ZAŁĄCZNIK

Część II załącznika IV otrzymuje brzmienie:

"CZĘŚĆ II

Wykaz chorób

Choroby egzotyczne
Choroba Gatunki podatne
FISH (RYBOŁÓWSTWO) Zakaźna martwica układu krwiotwórczego ryb łososiowatych (Epizootic haematopoietic necrosis) Pstrąg tęczowy (Oncorhynchus mykiss) oraz okoń (Perca fluviatilis)
Zakaźny zespół owrzodzenia (Epizootic ulcerative syndrome) Rodzaje: Catla, Channa, Labeo (grubowarg), Mastacembelus, Mugil (cefal), Puntius, Trichogaster (gurami)
MIĘCZAKI Zakażenie Bonamia exitiosa Ostrea angasi i Ostrea chilensis
Zakażenie Perkinsus marinus Crassostrea gigas (ostryga pacyficzna) i Crassostrea virginica
Zakażenie Microcytos mackini Crassostrea gigas (ostryga wielka), Crassostrea virginica, Ostrea conchaphila i Ostrea edulis (ostryga płaska)
SKORUPIAKI Zespół TSV (Taura syndrome) Kreweta biała (Penaeus setiferus), krewety pacyficzne (Penaeus stylirostris i Penaeus vannamei)
Choroba wywołana przez wirusa Okavirus (Yellowhead disease) Krewety: Penaeus aztecus, Penaeus duorarum, Penaeus japonicus, Penaeus monodon, Penaeus setiferus, Penaeus stylirostris, Penaeus vannamei
Choroby nieegzotyczne
Choroby Gatunki podatne
FISH (RYBOŁÓWSTWO) Wirusowa posocznica krwotoczna ryb łososiowatych (VHS) Śledź (Clupea spp.), głąbiel (Coregonus sp.), szczupak (Esox lucius), plamiak (łupacz) (Gadus aeglefinus), dorsz pacyficzny (Gadus macrocephalus), dorsz atlantycki (Gadus morhua), łosoś pacyficzny (Oncorhynchus spp.), pstrąg tęczowy (Oncorhynchus mykiss), onos (mustelka) (Onos mustelus), troć wędrowna (Salmo trutta), turbot (Scophthalmus maximus), szprot (Sprattus sprattus) oraz lipień europejski (Thymallus thymallus)
Zakaźna martwica układu krwiotwórczego ryb łososiowatych (IHN) Łosoś keta (Oncorhynchus keta), kiżucz (O. kisutch), łosoś japoński (masu) (O. masou), pstrąg tęczowy (O. mykiss), łosoś nerka (czerwony) (O. nerka), gorbusza (O. rhodurus) i łosoś chinook (O. tshawytscha) oraz łosoś atlantycki (Salmo salar)
Zakażenie herpeswirusem koi (KHV) Karp pospolity i karp koi (Cyprinus carpio)
Zakaźna anemia łososi (ISA) Pstrąg tęczowy (Oncorhynchus mykiss), łosoś atlantycki (Salmo salar) oraz troć wędrowna (Salmo trutta)
MIĘCZAKI Marteilioza wywoływana przez Marteilia refringens Ostrea angasi, O. chilensis, O. edulis (ostryga płaska), O. puelchana, , omułek jadalny (Mytilus edulis) i omułek śródziemnomorski (M. galloprovincialis)
Bonamioza wywoływana przez Bonamia ostreae Ostrygi: Ostrea angasi, O. chilensis, O. conchaphila, O. denselammellosa, O. edulis (ostryga płaska) oraz O. puelchana
SKORUPIAKI Choroba wywołana przez wirusa Whispovirus (White spot disease) Wszystkie skorupiaki z rzędu dziesięcionogów (Decapoda)"

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.117.27

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2008/53/WE zmieniająca załącznik IV do dyrektywy Rady 2006/88/WE w odniesieniu do wiosennej wiremii karpi
Data aktu: 30/04/2008
Data ogłoszenia: 01/05/2008
Data wejścia w życie: 21/05/2008