Decyzja 2007/314/WE dotycząca środków podjętych przez Słowenię w związku z pojawieniem się ognisk klasycznego pomoru świń w Chorwacji

DECYZJA KOMISJI
z dnia 30 kwietnia 2007 r.
dotycząca środków podjętych przez Słowenię w związku z pojawieniem się ognisk klasycznego pomoru świń w Chorwacji

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 1830)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/314/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 maja 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(2), w szczególności jej art. 10 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy sanitarne regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(3), w szczególności jej art. 4 ust. 1 akapit drugi oraz art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Od dnia 3 marca 2007 r. w Chorwacji przy granicy ze Słowenią wystąpiło kilka przypadków klasycznego pomoru świń. Dnia 8 marca 2007 r., na podstawie informacji dostarczonych przez Chorwację, Słowenia podjęła środki zwalczania i zapobiegawcze w stosunku do gospodarstw, w których hoduje się świnie oraz w stosunku do przemieszczania świń na obszarach objętych ograniczeniami, znajdujących się w gminie Brežice oraz w odległości 3 i 10 km od ognisk choroby w Chorwacji. Na obszarach objętych ograniczeniami (obszar 3 km i 10 km) obowiązują różne środki, stworzone w oparciu o wymagania określone w dyrektywie Rady 2001/89/WE z dnia 23 października 2001 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania klasycznego pomoru świń(4).

(2) Dodatkowo dnia 12 marca 2007 r. Słowenia podjęła podobne środki na obszarach znajdujących się w gminach Razkrizje, Ljutomer, Ormoz i Črenšovci oraz w odległości 10 km od kolejnego ogniska choroby w Chorwacji.

(3) Słowenia niezwłocznie poinformowała Komisję i państwa członkowskie o podjętych środkach. Środki te obejmują zakaz wysyłki świń oraz mięsa wieprzowego z obszarów objętych ograniczeniami do innych rejonów Słowenii oraz do innych państw członkowskich.

(4) Środki zwalczania i zapobiegawcze podjęte przez Słowenię okazały się skuteczne, gdyż jak do tej pory nie wykryto na jej terytorium ognisk klasycznego pomoru świń.

(5) Jednakże, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się klasycznego pomoru świń we Wspólnocie, właściwe jest ustanowienie na mocy niniejszej decyzji zakazu wysyłki świń z gospodarstw znajdujących się na ustalonych przez Słowenię obszarach objętych ograniczeniami.

(6) Jednakże z powodu przedłużonego okresu obowiązywania ograniczeń, w gospodarstwach, w których hodowane są świnie, mogą wystąpić problemy związane z dobrostanem zwierząt, powodujące konieczność dokonania odstępstw od ograniczeń w przemieszczaniu.

(7) Z tego względu należy zezwolić na wysyłkę świń z obszarów objętych ograniczeniami do wyznaczonych ubojni w Słowenii w celu natychmiastowego uboju oraz do gospodarstw w Słowenii znajdujących się poza obszarami objętymi ograniczeniami, pod warunkiem że badanie świń wykazało wynik negatywny zgodnie z decyzją Komisji 2002/106/WE z dnia 1 lutego 2002 r. zatwierdzającą Podręcznik diagnostyczny ustanawiający procedury diagnostyczne, metody pobierania próbek oraz kryteria oceny wyników badań laboratoryjnych w celu potwierdzenia klasycznego pomoru świń(5).

(8) Na obszarach objętych ograniczeniami nie ma ubojni, dlatego władze Słowenii muszą wyznaczyć ubojnie znajdujące się poza tymi obszarami, w których, ze względu na dobrostan zwierząt, dokonywany będzie ubój świń z obszarów objętych ograniczeniami.

(9) Słowenia wprowadzi ścisłe kontrole w zakresie wysyłki świń z gospodarstw znajdujących się na obszarach objętych ograniczeniami do wyznaczonych ubojni oraz do innych gospodarstw znajdujących się poza tymi obszarami. Ze względu na ścisłe kontrole nie jest konieczne poddanie mięsa wieprzowego pochodzącego z tych świń obróbce zgodnie z dyrektywą 2002/99/WE. Ponadto nie można zezwolić na wprowadzanie mięsa o takim pochodzeniu do wewnątrzwspólnotowego lub międzynarodowego obrotu handlowego.

(10) Należy określić specjalne środki w odniesieniu do oznaczania świeżego mięsa wieprzowego z obszarów objętych ograniczeniami w Słowenii oraz do jego późniejszego użycia, jak również miejsca przeznaczenia przetworzonych produktów. Środki te nie powinny zmniejszać poziomu ochrony przed klasycznym pomorem świń we Wspólnocie i nie powinny niekorzystnie wpływać na wewnątrzwspólnotowy lub międzynarodowy obrót handlowy.

(11) Należy zatem w tym konkretnym przypadku przewidzieć alternatywny znak identyfikacyjny, do stosowania przez Słowenię w odniesieniu do świeżego mięsa z obszarów objętych ograniczeniami, którego nie można pomylić ze znakiem identyfikacyjnym dla mięsa wieprzowego przewidzianym w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne zasady higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(6) lub w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2076/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. ustanawiającym środki przejściowe do celów wdrożenia rozporządzeń (WE) nr 853/2004, (WE) nr 854/2004 oraz (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz (WE) nr 854/2004(7) oraz ze znakiem zdrowia dla mięsa wieprzowego przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(8).

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Słowenia zapewnia zakaz wysyłki świń z gospodarstw znajdujących się na obszarach objętych ograniczeniami ustalonych przez nią w związku z pojawieniem się ognisk klasycznego pomoru świń w Chorwacji.

Jednakże świnie mogą być wysyłane z gospodarstw, w których przeprowadzono z wynikiem negatywnym badania kliniczne i laboratoryjne zgodnie z:

a) rozdziałem IV pkt D ust. 1 i 3 załącznika do decyzji 2002/106/WE, w przypadku gdy świnie są przemieszczane bezpośrednio do wyznaczonej ubojni w Słowenii w celu natychmiastowego uboju; lub

b) rozdziałem IV pkt D ust. 1 i 2 oraz ust. 4 akapit drugi, trzeci i czwarty załącznika do decyzji 2002/106/WE, w przypadku gdy świnie są przemieszczane do gospodarstwa w Słowenii znajdującego się poza obszarami objętymi ograniczeniami, przy czym przed wysyłką świń należy pobrać na terenie gospodarstwa próbki krwi do badania laboratoryjnego.

2.
Słowenia przeprowadza badania laboratoryjne świń, o których mowa w ust. 2, przeznaczonych na wysyłkę do ubojni, zgodnie z rozdziałem IV pkt D ust. 4 załącznika do decyzji 2002/106/WE.
3.
Słowenia bez zbędnej zwłoki informuje Komisję i inne państwa członkowskie o aktualnych wykazach obszarów objętych ograniczeniami, o których mowa w ust. 1.
Artykuł  2
1.
Od Słowenii nie wymaga się poddania świeżego mięsa ze świń, o których mowa w art. 1 ust. 1 niniejszej decyzji, obróbce określonej w załączniku III do dyrektywy 2002/99/WE, pod warunkiem że świeże mięso jest oznakowane jak jest to określone w załączniku II do powyższej dyrektywy lub posiada inny czytelny i nieusuwalny znak identyfikacyjny zgodny z modelem określonym w załączniku do niniejszej decyzji.

Znak ten nie może przypominać:

a) znaku identyfikacyjnego dla świeżego mięsa wieprzowego, określonego w sekcji I załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004;

b) znaku jakości zdrowotnej dla świeżego mięsa wieprzowego, określonego w rozdziale III sekcji I załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004;

c) znaku identyfikacyjnego dla świeżego mięsa wieprzowego, określonego w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 2076/2005.

2.
Mięso wieprzowe, o którym mowa w art. 1:

a) nie może być wysyłane ze Słowenii do innych państw członkowskich lub wywożone do krajów trzecich;

b) musi być pozyskane, krojone, przewożone i składowane oddzielnie od mięsa przeznaczonego do obrotu wewnątrzwspólnotowego lub do wywozu do krajów trzecich;

c) musi być wykorzystywane w taki sposób, aby nie przedostało się do produktów mięsnych przeznaczonych do wewnątrzwspólnotowego obrotu handlowego lub na wywóz do krajów trzecich, chyba że było poddane obróbce opisanej w załączniku III do dyrektywy 2002/99/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 kwietnia 2007 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/41/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 157 z 30.4.2004, str. 33).

(2) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2002/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14).

(3) Dz.U. L 18 z 23.1.2003, str. 11.

(4) Dz.U. L 316 z 1.12.2001, str. 5. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/104/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 352).

(5) Dz.U. L 39 z 9.2.2002, str. 71. Decyzja zmieniona decyzją 2003/859/WE (Dz.U. L 324 z 11.12.2003, str. 55).

(6) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).

(7) Dz.U. L 338 z 22.12.2005, str. 83. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1666/2006 (Dz.U. L 320 z 18.11.2006, str. 47).

(8) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 206. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1791/2006.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

Znak, o którym mowa w art. 2 ust. 1, musi być czytelny z wyraźnie oznakowanymi znakami oraz musi mieć następujący kształt i oznaczenia:

grafika

gdzie:

– "XY" oznacza właściwy kod państwa przewidziany w pkt 6 części B sekcji I załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004; oraz

– "1234" oznacza numer identyfikacyjny zakładu, o którym mowa w pkt 7 części B sekcji I załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.118.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/314/WE dotycząca środków podjętych przez Słowenię w związku z pojawieniem się ognisk klasycznego pomoru świń w Chorwacji
Data aktu: 30/04/2007
Data ogłoszenia: 08/05/2007
Data wejścia w życie: 01/01/1970