(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/314/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 8 maja 2007 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(2), w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy sanitarne regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(3), w szczególności jej art. 4 ust. 1 akapit drugi oraz art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Od dnia 3 marca 2007 r. w Chorwacji przy granicy ze Słowenią wystąpiło kilka przypadków klasycznego pomoru świń. Dnia 8 marca 2007 r., na podstawie informacji dostarczonych przez Chorwację, Słowenia podjęła środki zwalczania i zapobiegawcze w stosunku do gospodarstw, w których hoduje się świnie oraz w stosunku do przemieszczania świń na obszarach objętych ograniczeniami, znajdujących się w gminie Brežice oraz w odległości 3 i 10 km od ognisk choroby w Chorwacji. Na obszarach objętych ograniczeniami (obszar 3 km i 10 km) obowiązują różne środki, stworzone w oparciu o wymagania określone w dyrektywie Rady 2001/89/WE z dnia 23 października 2001 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania klasycznego pomoru świń(4).
(2) Dodatkowo dnia 12 marca 2007 r. Słowenia podjęła podobne środki na obszarach znajdujących się w gminach Razkrizje, Ljutomer, Ormoz i Črenšovci oraz w odległości 10 km od kolejnego ogniska choroby w Chorwacji.
(3) Słowenia niezwłocznie poinformowała Komisję i państwa członkowskie o podjętych środkach. Środki te obejmują zakaz wysyłki świń oraz mięsa wieprzowego z obszarów objętych ograniczeniami do innych rejonów Słowenii oraz do innych państw członkowskich.
(4) Środki zwalczania i zapobiegawcze podjęte przez Słowenię okazały się skuteczne, gdyż jak do tej pory nie wykryto na jej terytorium ognisk klasycznego pomoru świń.
(5) Jednakże, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się klasycznego pomoru świń we Wspólnocie, właściwe jest ustanowienie na mocy niniejszej decyzji zakazu wysyłki świń z gospodarstw znajdujących się na ustalonych przez Słowenię obszarach objętych ograniczeniami.
(6) Jednakże z powodu przedłużonego okresu obowiązywania ograniczeń, w gospodarstwach, w których hodowane są świnie, mogą wystąpić problemy związane z dobrostanem zwierząt, powodujące konieczność dokonania odstępstw od ograniczeń w przemieszczaniu.
(7) Z tego względu należy zezwolić na wysyłkę świń z obszarów objętych ograniczeniami do wyznaczonych ubojni w Słowenii w celu natychmiastowego uboju oraz do gospodarstw w Słowenii znajdujących się poza obszarami objętymi ograniczeniami, pod warunkiem że badanie świń wykazało wynik negatywny zgodnie z decyzją Komisji 2002/106/WE z dnia 1 lutego 2002 r. zatwierdzającą Podręcznik diagnostyczny ustanawiający procedury diagnostyczne, metody pobierania próbek oraz kryteria oceny wyników badań laboratoryjnych w celu potwierdzenia klasycznego pomoru świń(5).
(8) Na obszarach objętych ograniczeniami nie ma ubojni, dlatego władze Słowenii muszą wyznaczyć ubojnie znajdujące się poza tymi obszarami, w których, ze względu na dobrostan zwierząt, dokonywany będzie ubój świń z obszarów objętych ograniczeniami.
(9) Słowenia wprowadzi ścisłe kontrole w zakresie wysyłki świń z gospodarstw znajdujących się na obszarach objętych ograniczeniami do wyznaczonych ubojni oraz do innych gospodarstw znajdujących się poza tymi obszarami. Ze względu na ścisłe kontrole nie jest konieczne poddanie mięsa wieprzowego pochodzącego z tych świń obróbce zgodnie z dyrektywą 2002/99/WE. Ponadto nie można zezwolić na wprowadzanie mięsa o takim pochodzeniu do wewnątrzwspólnotowego lub międzynarodowego obrotu handlowego.
(10) Należy określić specjalne środki w odniesieniu do oznaczania świeżego mięsa wieprzowego z obszarów objętych ograniczeniami w Słowenii oraz do jego późniejszego użycia, jak również miejsca przeznaczenia przetworzonych produktów. Środki te nie powinny zmniejszać poziomu ochrony przed klasycznym pomorem świń we Wspólnocie i nie powinny niekorzystnie wpływać na wewnątrzwspólnotowy lub międzynarodowy obrót handlowy.
(11) Należy zatem w tym konkretnym przypadku przewidzieć alternatywny znak identyfikacyjny, do stosowania przez Słowenię w odniesieniu do świeżego mięsa z obszarów objętych ograniczeniami, którego nie można pomylić ze znakiem identyfikacyjnym dla mięsa wieprzowego przewidzianym w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne zasady higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(6) lub w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2076/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. ustanawiającym środki przejściowe do celów wdrożenia rozporządzeń (WE) nr 853/2004, (WE) nr 854/2004 oraz (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz (WE) nr 854/2004(7) oraz ze znakiem zdrowia dla mięsa wieprzowego przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(8).
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 30 kwietnia 2007 r.
W imieniu Komisji | |
Markos KYPRIANOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/41/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 157 z 30.4.2004, str. 33).
(2) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2002/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14).
(3) Dz.U. L 18 z 23.1.2003, str. 11.
(4) Dz.U. L 316 z 1.12.2001, str. 5. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/104/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 352).
(5) Dz.U. L 39 z 9.2.2002, str. 71. Decyzja zmieniona decyzją 2003/859/WE (Dz.U. L 324 z 11.12.2003, str. 55).
(6) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).
(7) Dz.U. L 338 z 22.12.2005, str. 83. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1666/2006 (Dz.U. L 320 z 18.11.2006, str. 47).
(8) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 206. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1791/2006.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.118.19 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2007/314/WE dotycząca środków podjętych przez Słowenię w związku z pojawieniem się ognisk klasycznego pomoru świń w Chorwacji |
Data aktu: | 30/04/2007 |
Data ogłoszenia: | 08/05/2007 |
Data wejścia w życie: | 08/05/2007 |