Decyzja 2007/304/WE w sprawie wycofania z obrotu kukurydzy Bt176 (SYN-EV176-9) oraz jej produktów pochodnych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 kwietnia 2007 r.
w sprawie wycofania z obrotu kukurydzy Bt176 (SYN-EV176-9) oraz jej produktów pochodnych

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 1804)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2007/304/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 maja 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy(1), w szczególności jego art. 8 ust. 6 i art. 20 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W odniesieniu do kukurydzy Bt176 (SYN-EV176-9) udzielono zezwolenia na mocy dyrektywy Rady 90/220/EWG z dnia 23 kwietnia 1990 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie(2)decyzją Komisji 97/98/WE z dnia 23 stycznia 1997 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu kukurydzy zmodyfikowanej genetycznie (Zea mays L.) o połączonej modyfikacji w odniesieniu do właściwości owadobójczych przenoszonych przez gen Bt-endotoksyny oraz zwiększonej tolerancji na herbicyd glufosynat amonowy zgodnie z dyrektywą Rady 90/220/EWG(3). Dyrektywa 90/220/EWG została przekształcona i uchylona dyrektywą 2001/18/WE.

(2) Zezwolenie zostało udzielone na podstawie odpowiednich opinii Komitetu Naukowego ds. Żywienia Zwierząt ustanowionego decyzją Komisji 76/791/EWG(4), Komitetu Naukowego ds. Żywności ustanowionego decyzją Komisji 95/273/WE(5) oraz Komitetu Naukowego ds. Pestycydów ustanowionego decyzją Komisji 78/436/EWG(6).

(3) Kukurydza SYN-EV176-9 i jej produkty pochodne zostały następnie zgłoszone przez Syngenta Crop Protection AG (dalej "zgłaszający") jako istniejące produkty w ramach art. 8 ust. 1 i art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 (dalej zwanego "rozporządzeniem") i wprowadzone do wspólnotowego rejestru genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy. Zgłoszenie to obejmowało żywność składającą się z kukurydzy SYN-EV176-9 i/lub ją zawierającą lub z niej wyprodukowaną, dodatki do żywności wyprodukowane z kukurydzy SYN-EV176-9, żywność składającą się z kukurydzy SYN-EV176-9 i/lub ją zawierającą, materiały paszowe wyprodukowane z kukurydzy SYN-EV176-9 oraz dodatki do pasz wyprodukowane z kukurydzy SYNEV176- 9.

(4) Zgłaszający kukurydzę SYN-EV176-9 w piśmie skierowanym do Komisji z dnia 19 września 2005 r. wskazał że wstrzymał sprzedaż nasion kukurydzy SYN-EV176-9 we Wspólnocie po sezonie sadzenia w 2005 r.

(5) Zgłaszający poinformował następnie Komisję, że nie zamierza składać wniosku o odnowienie zezwolenia na kukurydzę SYN-EV176-9 na podstawie rozporządzenia zgodnie odpowiednio z art. 8 ust. 4, art. 11, art. 20 ust. 4 i art. 23. W związku z tym ani uprawa, ani wprowadzanie do obrotu kukurydzy SYN-EV176-9, ani jej produktów pochodnych nie będą dozwolone we Wspólnocie po dniu 18 kwietnia 2007 r.

(6) Należy zatem podjąć środki zapewniające skuteczne wycofanie z obrotu nasion linii wsobnej lub mieszańców uzyskanych z kukurydzy SYN-EV176-9. W rezultacie można oczekiwać, że przy braku dostępności nasion wszelkie produkty uzyskane z kukurydzy SYN-EV176-9 znikną z łańcucha żywnościowego i paszowego w rozsądnym okresie czasu.

(7) Ponieważ zgłaszający wstrzymał sprzedaż we Wspólnocie nasion kukurydzy SYN-EV176-9 po sezonie sadzenia w 2005 r., zapasy produktów uzyskanych z kukurydzy SYN-EV176-9 zostały zużyte i nie oczekuje się, aby były obecne na rynku po dacie 18 kwietnia 2007 r. Jednak śladowe ilości genetycznie zmodyfikowanego materiału uzyskanego z kukurydzy SYN-EV176-9 nadal mogą występować w żywności i produktach paszowych przez pewien okres czasu.

(8) Do celów pewności prawnej jest zatem konieczne wprowadzenie okresu przejściowego, w którym żywność i produkty paszowe mogą zawierać wspomniany materiał, a jego obecność nie jest uważana za naruszenie art. 4 ust. 2 lub art. 16 ust. 2 rozporządzenia, tam gdzie jest ona przypadkowa lub nieunikniona technicznie.

(9) Tolerowany poziom i okres czasu powinny zostać ustalone z uwzględnieniem czasu niezbędnego do skutecznego wycofania z obrotu nasion w odniesieniu do całego łańcucha żywnościowego i paszowego. We wszystkich przypadkach tolerowany poziom powinien pozostać poniżej wartości progowej etykietowania i identyfikowalności nie większej niż 0,9 % przewidzianej w rozporządzeniu dla przypadkowego lub nieuniknionego technicznie występowania genetycznie zmodyfikowanego materiału w żywności i paszy.

(10) Wpisy do wspólnotowego rejestru genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy dotyczące kukurydzy SYN-EV176-9, przewidziane w art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003, należy zmienić w celu uwzględnienia przepisów niniejszej decyzji.

(11) Przeprowadzono konsultacje ze zgłaszającym w sprawie środków przewidzianych w niniejszej decyzji.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W celu zapewnienia skutecznego wycofania z obrotu nasion linii wsobnej lub mieszańców uzyskanych z kukurydzy SYN-EV176-9 wykorzystywanych do uprawy zgłaszający przestrzega środków określonych w załączniku.

W ciągu sześciu miesięcy od daty notyfikacji niniejszej decyzji zgłaszający przedłoży Komisji sprawozdanie w sprawie wykonania środków określonych w załączniku.

Artykuł  2

Obecność materiału, który zawiera, składa się lub jest wyprodukowany z kukurydzy SYN-EV176-9 w żywności i produktach paszowych zgłoszonych w ramach art. 8 ust. 1 i art. 20 ust. 1 rozporządzenia, jest tolerowana przez okres pięciu lat, począwszy od daty notyfikacji niniejszej decyzji:

a) pod warunkiem że jego występowanie jest przypadkowe lub nieuniknione technicznie; oraz

b) w proporcji nie większej niż 0,9 %.

Artykuł  3

Wpisy do wspólnotowego rejestru genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy dotyczące kukurydzy SYN-EV176-9, przewidziane w art. 28 rozporządzenia, zostają zmienione w celu uwzględnienia przepisów niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja jest skierowana do Syngenta Crop Protection AG, P.O. Box, 4002 Basel, Szwajcaria.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 kwietnia 2007 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1981/2006 (Dz.U. L 368 z 23.12.2006, str. 99).

(2) Dz.U. L 117 z 8.5.1990, str. 15. Dyrektywa uchylona dyrektywą 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 106 z 17.4.2001, str. 1).

(3) Dz.U. L 31 z 1.2.1997, str. 69.

(4) Dz.U. L 279 z 9.10.1976, str. 35.

(5) Dz.U. L 167 z 18.7.1995, str. 22.

(6) Dz.U. L 124 z 12.5.1978, str. 16.

ZAŁĄCZNIK 

Środki, do których musi się zastosować zgłaszający, w celu zapewnienia skutecznego wycofania z obrotu nasion linii wsobnej lub mieszańców uzyskanych z kukurydzy SYN-EV176-9 wykorzystywanych do uprawy

a) Informowanie podmiotów handlowych we Wspólnocie o handlowym i prawnym statusie przedmiotowego materiału siewnego.

b) Wycofanie pozostających handlowych zapasów materiału siewnego będących w posiadaniu podmiotów handlowych.

c) Zniszczenie pozostających handlowych zapasów materiału siewnego.

d) Zawarcie umów o likwidacji produktu z osobami trzecimi z poleceniem przesłania nasion z powrotem lub sprawdzenia i potwierdzenia ich likwidacji.

e) Podjęcie wszelkich niezbędnych kroków dotyczących wypisania zarejestrowanych odmian z krajowych wykazów materiału siewnego.

f) Realizacja wewnątrzzakładowego planu działania w celu zapobieżenia występowaniu przedmiotowego materiału w hodowli i produkcji materiału siewnego.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.117.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/304/WE w sprawie wycofania z obrotu kukurydzy Bt176 (SYN-EV176-9) oraz jej produktów pochodnych
Data aktu: 25/04/2007
Data ogłoszenia: 05/05/2007