Rozporządzenie 1915/2006 utrzymujące uprzedni nadzór wspólnotowy nad przywozem niektórych wyrobów z żelaza i stali pochodzących z niektórych państw trzecich

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1915/2006
z dnia 18 grudnia 2006 r.
utrzymujące uprzedni nadzór wspólnotowy nad przywozem niektórych wyrobów z żelaza i stali pochodzących z niektórych państw trzecich

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3285/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu i uchylające rozporządzenie (WE) nr 518/94(1), w szczególności jego art. 11,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 519/94 z dnia 7 marca 1994 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu z niektórych państw trzecich i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 1765/82, (EWG) nr 1766/82 oraz (EWG) nr 3420/83(2), w szczególności jego art. 9,

po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 76/2002(3) Komisja wprowadziła uprzedni nadzór wspólnotowy nad niektórymi przywożonymi wyrobami z żelaza i stali pochodzącymi z niektórych państw trzecich. Rozporządzenie to zostało zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1337/2002(4), w celu rozszerzenia zakresu nadzoru, rozporządzeniem (WE) nr 2385/2002(5) oraz rozporządzeniem (WE) nr 469/2005(6).

(2) Wspólnotowe statystyki dotyczące handlu zewnętrznego nie są dostępne odnośnie do okresów ustalonych rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1917/2000(7).

(3) Pomimo zmian zaistniałych po wprowadzeniu nadzoru w 2002 r., rozwój sytuacji na światowym rynku stali w dalszym ciągu wymaga niezawodnego i szybkiego systemu informowania o przyszłym przywozie Wspólnoty.

(4) Od roku 2003 rynek Chin był głównym motorem bardzo znacznego wzrostu zapotrzebowania na wyroby ze stali. Jednakże Chiny zwiększały swoje moce produkcyjne w bardzo szybkim tempie. Produkcja surowej stali w Chinach wzrosła ze 129 mln ton w 2000 r. do 349 mln ton w 2005 r., zwiększając w tym samym okresie swój udział w światowej produkcji z 15,4 % do 36 %; moce produkcyjne są wciąż zwiększane, co może podnieść wydajność Chin w 2006 r. Przywóz UE z Chin wyniósł ok. 0,9 mln ton w 2004 r. i 1,6 mln ton w 2005 r. W 2004 r. Chiny były importerem netto z nadwyżką przywozu wysokości 15 mln ton, ale w 2006 r. staną się eksporterem netto. Można przewidzieć, że powyższa tendencja zmniejszania przywozu i zwiększania wywozu w Chinach będzie trwała, co spowoduje wprowadzenie do obrotu na rynku światowym znacznie zwiększonych ilości wyrobów stalowych, dla których konieczne będzie znalezienie nowego rynku.

(5) Najnowsze dostępne statystyki dotyczące przywozu w zakresie czterech głównych typów wyrobów, mianowicie wyrobów płaskich, wyrobów długich, rur i przewodów rurowych oraz półfabrykatów, pokazują w pierwszym półroczu 2006 r. średni ogólny wzrost w wysokości 11 % w porównaniu 2 tym samym okresem w roku 2005 r.; dla wyrobów długich i półfabrykatów wzrost ten wyniósł odpowiednio 18 % i 13 %. Całkowity przywóz w 2005 r. wyniósł 26,2 mln ton, co stanowi łączny wzrost o 31 % na przestrzeni trzech lat w porównaniu z 20 mln ton w 2002 r.

(6) Analiza dwóch pierwszych kwartałów 2006 r. ujawnia we wspomnianym okresie utrzymujący się wysoki poziom przywozu (całkowity wzrost wyniósł 29 %), podczas gdy dane za trzeci kwartał tego samego roku wskazują na dalszą tendencję wzrostową.

(7) Ponadto ceny na rynku wspólnotowym, tak jak i na rynku Stanów Zjednoczonych są nadal wysokie i ogólnie od 20 % do 30 % wyższe od cen na rynkach azjatyckich. Różnica w cenach wzbudzi prawdopodobnie zainteresowanie eksporterów z krajów trzecich. Podczas 2006 r. zaobserwowano pierwsze oznaki spadku cen na rynku amerykańskim i na rynkach niektórych państw europejskich.

(8) Co więcej, statystyki dotyczące zatrudnienia u producentów wspólnotowych pokazują wyraźny spadek z 414.500 osób w 2000 r. do 404.700 w 2001 r., 390.200 w 2002 r., 383.800 w 2003 r., 375.900 w 2004 r. i 347.000 w 2005 r. Oznacza to spadek rzędu 16 % w ciągu 5 lat.

(9) Na podstawie najnowszych tendencji występujących w przywozie wyrobów stalowych, zmian na rynku chińskim, szybkiego tempa zwiększania przywozu, dużych różnic cen wyrobów stalowych między rynkiem UE a rynkami trzecimi i na podstawie znacznego już w ostatnich latach poziomu utraty miejsc pracy uznać można dla celów art. 11 rozporządzenia (WE) nr 3285/94, że producentom wspólnotowym grozi zaistnienie szkody.

(10) Z tego względu interes Wspólnoty wymaga, aby przywóz niektórych wyrobów ze stali w dalszym ciągu podlegał uprzedniemu nadzorowi Wspólnoty w celu dostarczania rozszerzonych danych statystycznych pozwalających na szybką analizę tendencji przywozowych. Biorąc pod uwagę oczekiwane zmiany, o których mowa powyżej, i uwzględniając fakt, że inne kraje będące głównymi producentami stali wprowadziły podobne systemy nadzoru lub przedłużyły ich działanie do 2009 r., właściwe jest, by wyżej wymieniony system działał nadal w drodze wyjątku do 31 grudnia 2009 r.

(11) Ponadto, aby nie wprowadzać zbędnych ograniczeń i nadmiernie nie zakłócać działalności przedsiębiorstw przygranicznych, wskazane jest zwiększenie zakresu niewielkich ilości wyłączonych z uprzedniego nadzoru wspólnotowego. Zatem waga netto przywozu, który należy wyłączyć z zakresu stosowania tego rozporządzenia, powinna zostać zwiększona do 2.500 kg.

(12) Wskazane jest, aby niniejsze rozporządzenie weszło w życie w dniu jego opublikowania w celu jak najszybszego zebrania danych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 76/2002, zmienionym rozporządzeniami (WE) nr 1337/2002, (WE) nr 2385/2002 i (WE) nr 469/2005, wprowadza się następujące zmiany:

1) na końcu art. 1 wykreśla się ustęp w brzmieniu:

"3. Przywóz, którego masa netto nie przekracza 500 kilogramów wyłącza się z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia i zastępuje ustępem 3. Przywóz, którego masa netto nie przekracza 2.500 kilogramów, wyłącza się z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia";

2) w art. 6 skreśla się datę "31 grudnia 2006 r." i zastępuje się ją datą "31 grudnia 2009 r.".

Artykuł  2

W odniesieniu do dopuszczenia do swobodnego obrotu od dnia 1 stycznia 2007 r. w Bułgarii i Rumunii wyrobów stalowych objętych niniejszym rozporządzeniem i wysłanych przed dniem 1 stycznia 2007 r., nie wymaga się dokumentu nadzoru, pod warunkiem że towary zostały wysłane przed 1 stycznia 2007 r. Wymagane jest przedstawienia konosamentu lub innego dokumentu przewozowego uznanego za równoważny przez organy wspólnotowe oraz potwierdzającego datę załadunku.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W drodze odstępstwa art. 2, wchodzi w życie z zastrzeżeniem wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej i w dniu jego wejścia w życie.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 grudnia 2006 r.

W imieniu Komisji
Peter MANDELSON
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 349 z 31.12.1994, str. 53. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2200/2004 (Dz.U. L 374 z 22.12.2004, str. 1).

(2) Dz.U. L 67 z 10.3.1994, str. 89. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 427/2003 (Dz.U. L 65 z 8.3.2003, str. 1).

(3) Dz.U. L 16 z 18.1.2002, str. 3. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 469/2005 (Dz.U. L 78 z 24.3.2005, str. 12).

(4) Dz.U. L 195 z 24.7.2002, str. 25.

(5) Dz.U. L 358 z 31.12.2002, str. 125.

(6) Dz.U. L 78 z 24.3.2005, str. 12.

(7) Dz.U. L 229 z 9.9.2000, str. 14. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1949/2005 (Dz.U. L 312 z 29.11.2005, str. 10).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.365.76

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1915/2006 utrzymujące uprzedni nadzór wspólnotowy nad przywozem niektórych wyrobów z żelaza i stali pochodzących z niektórych państw trzecich
Data aktu: 18/12/2006
Data ogłoszenia: 21/12/2006
Data wejścia w życie: 01/01/2007, 21/12/2006