Decyzja 2006/878/WE w sprawie statutu i regulaminu wewnętrznego Centrum Technicznego ds. Współpracy w Dziedzinie Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (CTA)

DECYZJA NR 4/2006 KOMITETU AMBASADORÓW AKP-WE
z dnia 27 września 2006 r.
w sprawie statutu i regulaminu wewnętrznego Centrum Technicznego ds. Współpracy w Dziedzinie Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (CTA)

(2006/878/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 grudnia 2006 r.)

KOMITET AMBASADORÓW AKP-WE,

uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu 23 czerwca 2000 r.(1) (zwaną dalej "umową"), w szczególności art. 3 ust. 4 jej załącznika III,

uwzględniając Umowę wewnętrzną z dnia 18 września 2000 r. między Przedstawicielami Rządów państw członkowskich, zebranych w Radzie, w sprawie finansowania i zarządzania pomocą wspólnotową na mocy Protokołu finansowego do Umowy o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu (Benin) dnia 23 czerwca 2000 r. oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosouje się część czwartą Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 3 ust. 4 załącznika III do umowy po jej podpisaniu Komitet Ambasadorów ma obowiązek określenia statutu i regulaminu proceduralnego Centrum Technicznego ds. Współpracy w Dziedzinie Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (zwanego dalej "centrum"), w tym jego organów nadzorczych. Należy powołać zarząd, który będzie działał jako organ nadzorczy centrum, w rozumieniu art. 3 ust. 4 lit. a) załącznika III do umowy.

(2) Artykuł 1 ust. 2 protokołu nr 2 w sprawie przywilejów i immunitetów załączonego do umowy rozszerza takie przywileje i immunitety na personel centrum,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1
1.
Centrum posiada osobowość prawną i, we wszystkich państwach będących stronami umowy, najszerszą z możliwych zdolność prawną przyznawaną osobom prawnym na mocy ustawodawstwa tych państw.
2.
Personel centrum korzysta ze zwyczajowych przywilejów, immunitetów i ułatwień przewidzianych w protokole nr 2 w sprawie przywilejów i immunitetów i o których mowa w deklaracjach VI i VII załączonych do umowy.
3.
Centrum jest instytucją o charakterze non-profit.
4.
Siedziba centrum znajduje się tymczasowo w Wageningen (Niderlandy), z oddziałem lokalnym w Brukseli.
Artykuł  2

Zadania i cele centrum ustanawia art. 3 ust. 1, 2 i 3 załącznika III do umowy.

Centrum szczegółowo określa cele w ogólnym dokumencie strategicznym.

Artykuł  3
1.
Komitet Ambasadorów stanowi organ nadzorczy centrum, zgodnie z art. 3 ust. 4 i 5 załącznika III do umowy.
2.
Powołuje się zarząd zgodnie z art. 4 niniejszej decyzji.
3.
Centrum wykonuje swoją działalność w ścisłej współpracy z instytucjami i innymi organami, o których mowa w umowie lub w deklaracjach do niej dołączonych. Centrum może w razie potrzeby odwoływać się do instytucji regionalnych i międzynarodowych, w szczególności do tych, które znajdują się we Wspólnocie lub w państwach AKP i które zajmują się sprawami związanymi z rozwojem rolnictwa i obszarów wiejskich.
4.
Działalność centrum jest przedmiotem okresowych ocen dokonywanych z inicjatywy zarządu.
Artykuł  4
1.
Powołuje się zarząd w celu wspierania, monitorowania i kontroli technicznych, administracyjnych i finansowych aspektów wszystkich działań centrum.
2.
Zarząd składa się, na zasadzie parytetu, z sześciu członków mianowanych na podstawie osobistych i zawodowych kwalifikacji w dziedzinie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich lub w dziedzinie polityki informacyjnej i łączności, nauki, zarządzania i technologii. Wykonują oni swoje zadania w sposób niezależny, nie mogą zwracać się o instrukcje lub przyjmować ich od osób trzecich oraz działają jedynie we własnym imieniu w interesie CTA.
3.
Członkowie zarządu są obywatelami państw będących stronami umowy i są wybierani przez zainteresowane strony na podstawie wymaganych kwalifikacji. Ich nominacja zatwierdzana jest przez Komitet Ambasadorów. Sześciu członków mianuje Komitet Ambasadorów na maksymalny okres pięciu lat, z zastrzeżeniem przeglądu działania w połowie tego okresu.
4.
W obradach zarządu uczestniczą w charakterze obserwatorów: przedstawiciel Komisji, przedstawiciel Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej i przedstawiciel Sekretariatu AKP.
5.
Członkowie zarządu wybierają przewodniczącego i wiceprzewodniczącego na maksymalny okres pięciu lat, zgodnie z przepisami ustanowionymi w regulaminie wewnętrznym. Stanowisko przewodniczącego obejmowane jest przez osobę reprezentującą stronę (AKP lub Wspólnotę), która nie obsadziła stanowiska dyrektora centrum. Stanowisko wiceprzewodniczącego obejmowane jest przez osobę reprezentującą stronę, która nie obsadziła stanowiska przewodniczącego.
6.
Zarząd podejmuje decyzje zwykłą większością głosów członków obecnych lub reprezentowanych, zgodnie z regulaminem wewnętrznym. Każdy z członków zarządu dysponuje jednym głosem. W przypadku równego rozkładu głosów decyduje głos przewodniczącego.
7.
Z każdego posiedzenia sporządzany jest protokół. Obrady zarządu są poufne.
8.
Zarząd ściśle monitoruje działalność centrum. Do czterech razy w roku zbiera się na posiedzenia zwyczajne. Może się również zbierać, ilekroć zaistnieje taka potrzeba, w celu wykonania jego obowiązków, z inicjatywy Komitetu Ambasadorów lub przewodniczącego, lub na wniosek dyrektora.
9.
Dyrektor centrum uczestniczy w pracach zarządu w charakterze konsultanta. Centrum pełni rolę sekretariatu zarządu. Zarząd może zwrócić się do innych członków dyrekcji i personelu centrum lub ekspertów zewnętrznych z prośbą o wyrażenie opinii w konkretnych sprawach.
10.
Zarząd:

a) doradza dyrektorowi i wspiera go w zarządzaniu centrum oraz zapewnia właściwe wykonywanie przepisów i realizację celów określonych przez Komitet Ambasadorów;

b) na wniosek dyrektora centrum:

(i) przyjmuje ogólny dokument strategiczny centrum w celu przedłożenia jej Komitetowi Ambasadorów do zatwierdzenia;

(ii) zatwierdza roczne i wieloletnie programy działania;

(iii) zatwierdza strukturę organizacyjną, politykę kadrową i schemat organizacyjny;

(iv) zatwierdza nabór nowego personelu i odnawianie, przedłużanie lub rozwiązywanie umów z personelem;

(v) zatwierdza roczne budżety centrum;

(vi) przyjmuje roczne sprawozdania finansowe;

i

(vii) zatwierdza sprawozdania roczne i przekazuje je Komitetowi Ambasadorów w celu sprawdzenia zgodności działań centrum z celami określonymi w umowie i ogólnym dokumencie strategicznym;

c) składa Komitetowi Ambasadorów sprawozdania z wszelkich ważnych kwestii wynikłych w trakcie pełnienia obowiązków przez zarząd.

11.
Zarząd jest odpowiedzialny przed Komitetem Ambasadorów.
12.
Po ogłoszeniu przetargu publicznego zarząd, z co najmniej trzech ofert, wybiera na okres trzech lat uznaną na forum międzynarodowym firmę audytorską. Audytorzy sprawdzają, czy roczne sprawozdania finansowe zostały sporządzone prawidłowo i zgodnie z międzynarodowymi standardami rachunkowości oraz czy przedstawiają one prawdziwy i wierny obraz sytuacji finansowej centrum. Audytorzy przekazują również uwagi dotyczące należytego zarządzania finansami centrum.
13.
Zarząd przekazuje Komitetowi Ambasadorów roczne sprawozdanie finansowe do ostatecznego zatwierdzenia. Komitet Ambasadorów jest odpowiedzialny za udzielanie dyrektorowi absolutorium z wykonania budżetu.
14.
Zarząd ustanawia swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  5
1.
Centrum kierowane jest przez dyrektora mianowanego przez Komitet Ambasadorów na maksymalny okres pięciu lat.

Komitet Ambasadorów poleca swoim współprzewodniczącym podpisanie umowy z dyrektorem. Umowa jest sporządzana i zarządzana zgodnie z zasadami mającymi zastosowanie do personelu centrum. Komitet Ambasadorów jest umocowany do podejmowania wszelkich niezbędnych decyzji dotyczących dyrektora.

2.
Dyrektor jest prawnym przedstawicielem centrum i wprowadza w życie wytyczne określone przez Komitet Ambasadorów. Dyrektor jest odpowiedzialny przed Komitetem Ambasadorów.
3.
Dyrektor po uzyskaniu zgody zarządu przedkłada Komitetowi Ambasadorów do zatwierdzenia roczne programy pracy i budżety roczne centrum odzwierciedlające zadania i cele centrum, o których mowa w art. 2.
4.
Dyrektor informuje regularnie zarząd o działalności centrum.
5.
W terminie dziewięciu miesięcy po zakończeniu każdego roku kalendarzowego dyrektor przedstawia działalność i księgowość centrum w sprawozdaniu, które przedkłada, po uzyskaniu zgody zarządu, Komitetowi Ambasadorów.
6.
Dyrektor odpowiada za organizację i zarządzanie centrum. Dyrektor składa zarządowi sprawozdanie z wszelkich środków dotyczących regulaminu wewnętrznego centrum, które mogą być podejmowane w celu ułatwienia stosowania przepisów dotyczących centrum.
Artykuł  6

Budżet centrum finansowany jest zgodnie z zasadami przewidzianymi w protokole finansowym do umowy. Budżet może być również zasilany z innych środków.

Artykuł  7

Statut i regulamin wewnętrzny centrum mogą zostać zmienione przez Komitet Ambasadorów na zalecenie zarządu.

Artykuł  8

Państwa AKP, państwa członkowskie i Wspólnota, stosownie, zobowiązane są do podjęcia niezbędnych środków w celu wykonania niniejszej decyzji.

Artykuł  9

Decyzja nr 1/91 Komitetu Ambasadorów AKP-EWG z dnia 19 kwietnia 1991 r. w sprawie zasad działania CTA, decyzja nr 3/91 Komitetu Ambasadorów AKP-EWG z dnia 19 kwietnia 1991 r. określająca statut i procedurę działania Komitetu Doradczego CTA oraz decyzja nr 2/97 Komitetu Ambasadorów AKP-WE z dnia 30 kwietnia 1997 r. zmieniająca drugą wymienioną decyzję, decyzje Komitetu Ambasadorów AKP-WE nr 1/2003 z dnia 11 kwietnia 2003 r., nr 10/2003 z dnia 23 grudnia 2003 r. oraz nr 6/2004 z dnia 17 grudnia 2004 r. mianujące członków Komitetu Doradczego CTA zostają niniejszym uchylone.

Artykuł  10

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 września 2006 r.

W imieniu Komitetu Ambasadorów AKP-WE
R. MAKONGO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 3. Umowa ostatnio zmieniona umową podpisaną w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2005 r. (Dz.U. L 287 z 28.10.2005, str. 4).

(2) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 355.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024