Decyzja 2006/55/WE w sprawie Zasady, priorytety i warunki zawarte w partnerstwie europejskim z Bośnią i Hercegowiną i uchylenie decyzji 2004/515/WE

DECYZJA RADY
z dnia 30 stycznia 2006 r.
w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie europejskim z Bośnią i Hercegowiną i uchylająca decyzję 2004/515/WE

(2006/55/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 lutego 2006 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 533/2004 z 22 marca 2004 r. w sprawie ustanowienia europejskiego partnerstwa w ramach procesu stabilizacyjnego i stowarzyszeniowego, a w szczególności jego art. 2(1),

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na posiedzeniu w Salonikach w dniach 19 i 20 czerwca 2003 r. Rada Europejska zatwierdziła wprowadzenie partnerstw europejskich jako środka urzeczywistnienia perspektywy europejskiej krajów Bałkanów Zachodnich w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 533/2004 przewiduje, że Rada podejmuje decyzje w sprawie zasad, priorytetów oraz warunków, które mają być zawarte w partnerstwach europejskich, oraz w sprawie wszelkich dalszych zmian.

(3) W dniu 14 czerwca 2004 r. Rada przyjęła pierwsze partnerstwo europejskie z Bośnią i Hercegowiną.(2) Właściwe jest uaktualnienie tego partnerstwa w celu określenia nowych priorytetów dalszych prac, na podstawie ustaleń przyjętych w sprawozdaniu z postępów z 2005 r. w sprawie przygotowań Bośni i Hercegowiny do dalszej integracji z Unią Europejską.

(4) W rozporządzeniu (WE) 533/2004 stwierdzono, że dalsze działania wynikające z partnerstw europejskich będą zapewniane za pośrednictwem mechanizmów ustanowionych w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia.

(5) W celu dalszego przygotowania do integracji z Unią Europejską od Bośni i Hercegowiny oczekuje się opracowania planu obejmującego harmonogram i konkretne środki na rzecz realizacji priorytetów zawartych w partnerstwie europejskim.

(6) Należy w związku z tym uchylić decyzję 2004/515/WE,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Zgodnie z art. 1 rozporządzenia (WE) nr 533/2004 w Załączniku do niniejszej decyzji, który stanowi jej integralną część, przedstawione są, zasady, priorytety i warunki zawarte w partnerstwie europejskim z Bośnią i Hercegowiną.

Artykuł  2

Analiza realizacji partnerstwa europejskiego przeprowadzana jest za pośrednictwem mechanizmów ustanowionych w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności za pośrednictwem przedstawianych przez Komisję rocznych sprawozdań z postępów.

Artykuł  3

Uchyla się decyzję 2004/515/WE.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, 30 stycznia 2006

W imieniu Rady
Przewodniczący
U. PLASSNIK

______

(1) Dz.U. L 86 z 24.3.2004, str. 1.

(2)Decyzja Rady 2004/515/WE z 15 czerwca 2004 r. w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie europejskim z Bośnią i Hercegowiną (Dz.U. L 221 z 26.6.2004, str. 10).

ZAŁĄCZNIK 

BOŚNIA I HERCEGOWINA: PARTNERSTWO EUROPEJSKIE Z 2005 R.

1. WSTĘP

Na posiedzeniu w Salonikach Rada Europejska zatwierdziła wprowadzenie partnerstw europejskich jako środka urzeczywistnienia perspektywy europejskiej krajów Bałkanów Zachodnich w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia.

Pierwsze partnerstwo europejskie z Bośnią i Hercegowiną zostało przyjęte przez Radę dnia 14 czerwca 2004 r. Komisja uważa, że właściwe jest uaktualnienie pierwszego partnerstwa na podstawie ustaleń przyjętych w sprawozdaniu z postępów Bośni i Hercegowiny z 2005 r. Drugie partnerstwo europejskie wyróżnia nowe priorytety działań. Priorytety te dostosowane są do konkretnych potrzeb kraju oraz etapu przygotowań i w razie konieczności będą ulegać zmianom. Partnerstwo europejskie ustanawia także wytyczne w sprawie pomocy finansowej.

Od Bośni i Hercegowiny oczekuje się opracowania planu obejmującego harmonogram i konkretne środki realizacji priorytetów zawartych w partnerstwie europejskim.

2. ZASADY

Ramy europejskiego kursu krajów Bałkanów Zachodnich, aż do przyszłego przystąpienia tych krajów do UE, nadal określa proces stabilizacji i stowarzyszenia.

Główne priorytety określone dla Bośni i Hercegowiny są powiązane z jej możliwościami spełnienia kryteriów ustalonych przez Radę Europejską w Kopenhadze w 1993 r. oraz z warunkami ustalonymi dla procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności z warunkami określonymi przez Radę w jej konkluzjach z dnia 29 kwietnia 1997 r. i 21-22 czerwca 1999 r., a także z treścią ostatecznego oświadczenia szczytu w Zagrzebiu z dnia 24 listopada 2000 r. i agendą z Salonik.

3. PRIORYTETY

Priorytety wymienione w niniejszym partnerstwie europejskim wybrano na podstawie założenia, że realistyczne jest oczekiwanie od Bośni i Hercegowiny ich pełnej realizacji lub osiągnięcia znaczących postępów w ich realizacji w ciągu najbliższych kilku lat. Priorytety zostały podzielone na krótkoterminowe, których realizacja powinna nastąpić w ciągu jednego do dwóch lat, oraz średnioterminowe, których realizacja powinna nastąpić w ciągu trzech do czterech lat. Priorytety te dotyczą zarówno samego prawodawstwa, jak i jego wprowadzania w życie.

Ze względu na znaczne koszty, których wymaga wykonanie wszystkich wymogów UE, a także na złożoność tych wymogów w niektórych dziedzinach, w niniejszym partnerstwie nie wymieniono na obecnym etapie wszystkich ważnych zadań. Przyszłe partnerstwa uwzględniać będą dalsze priorytety, w zależności od postępów czynionych przez Bośnię i Hercegowinę.

Wśród priorytetów krótkoterminowych wyróżniono priorytety kluczowe i przedstawiono je łącznie na początku sekcji 3.1. Kolejność priorytetów kluczowych na liście nie oznacza uporządkowania ich według ich wagi.

3.1. PRIORYTETY KRÓTKOTERMINOWE

Priorytety kluczowe

– Pełna współpraca z Międzynarodowym Trybunałem Karnym dla byłej Jugosławii (MTKJ) w zatrzymaniu znajdujących się na wolności osób oskarżonych przez MTKJ o zbrodnie wojenne.

– Pełne wdrożenie porozumienia w sprawie restrukturyzacji policji z października 2005 r. Stworzenie w tych ramach Dyrekcji ds. Przeprowadzenia Restrukturyzacji Policji do grudnia 2005 r. oraz przyjęcie planu działania w sprawie wdrażania reformy zgodnie z zasadami określonymi przez Komisję i w terminie określonym w umowie.

– Przyjęcie całego niezbędnego prawodawstwa w zakresie państwowego radia i telewizji na poziomie kraju i tworzących je podmiotów oraz rozpoczęcie wdrażania go.

– Zapewnienie, aby wszystkie ministerstwa i instytucje na poziomie kraju były odpowiednio finansowane, operacyjne i dysponowały odpowiednimi pomieszczeniami oraz personelem.

– Przyjęcie i rozpoczęcie wdrażania kompleksowego planu działania w sprawie reformy administracji publicznej, biorąc pod uwagę wyniki przeglądów administracji publicznej dotyczących jej działania i sektorów.

– Zapewnienie istnienia prawdziwego rynku wewnętrznego w Bośni i Hercegowinie.

Wymogi polityczne

Demokracja i praworządność

System rządów

– Podjęcie kroków w celu zapewnienia Zgromadzeniu Parlamentarnemu Bośni i Hercegowiny wystarczającego zaplecza technicznego i personelu.

– Dalsze polepszenie i wzmocnienie koordynacji między krajem i tworzącymi je podmiotami przez stworzenie stałych i zinstytucjonalizowanych mechanizmów koordynacji.

– Zapewnienie odpowiednich dalszych działań wynikających ze sprawozdań Najwyższych Izb Kontroli Bośni i Hercegowiny oraz podjęcie odpowiednich kroków przeciwko osobom odpowiedzialnym za nieprawidłowości.

Wybory

– Przejęcie pełnej odpowiedzialności za organizację i finansowanie wyborów parlamentarnych i prezydenckich w 2006 r.

– Zmiana prawodawstwa wyborczego w odniesieniu do członków prezydium Bośni i Hercegowiny oraz przedstawicieli w Izbie Ludowej w celu zapewnienia pełnej zgodności z Europejską Konwencją Praw Człowieka oraz ze zobowiązaniami wynikającymi z przystąpienia do Rady Europy.

– Zapewnienie Działowi ds. Kontroli istniejącemu w ramach Komisji Wyborczej niezbędnego personelu.

Administracja publiczna

– Zapewnienie Urzędowi Koordynatora Administracji Publicznej niezbędnych zasobów ludzkich i zaplecza technicznego, aby mógł sprawować swoje funkcje.

– Podjęcie kroków w celu zapewnienia sprawnego działania agencji służby cywilnej oraz opracowanie i wdrożenie wydajnych procedur naboru; niezwłoczne zatrudnienie pracowników służby cywilnej, w szczególności na poziomie krajowym, wyłonionym dzięki sprawnej procedurze naboru.

– Wdrożenie programu szkoleń dla administracji publicznej przyjętego w maju 2005 r.

– Przyjęcie nowego prawodawstwa dotyczącego krajowego rzecznika praw obywatelskich i zapewnienie połączenia biura krajowego rzecznika z biurami lokalnych rzeczników.

System sądownictwa

– Zapewnienie pełnej odpowiedzialności za Sąd Krajowy, Urząd Prokuratora oraz Wysoką Radę Sędziów i Prokuratorów w zakresie finansów, administracji i personelu oraz zapewnienie ich właściwego działania.

– Przyspieszenie rozpatrywania zaległych spraw w sądach.

– Rozwinięcie wydajnego systemu zajmującego się przestępczością nieletnich.

Polityka zwalczania korupcji

– Przygotowanie szczegółowego planu działania zwalczania korupcji na podstawie krajowej strategii zwalczania korupcji.

– Harmonizacja prawodawstwa antykorupcyjnego na obszarze Bośni i Hercegowiny.

– Zapewnienie skutecznego wdrożenia ustawy o konflikcie interesów.

Prawa człowieka i ochrona mniejszości

– Wykreślenie odwołania do kary śmierci zapisanego w Konstytucji Republiki Serbskiej.

– Wdrożenie konwencji międzynarodowych ratyfikowanych przez Bośnię i Hercegowinę, w tym wymogów związanych ze sprawozdawczością.

– Zapewnienie, że Komisja ds. Praw Człowieka utworzona w ramach Trybunału Konstytucyjnego rozpatrzy wszystkie nierozwiązane sprawy związane z prawami człowieka.

– Dalsze polepszenie ram prawnych dotyczących mniejszości w celu pełnego dostosowania ich do wymogów określonych w Konwencji Ramowej Rady Europy o Ochronie Mniejszości Narodowych oraz zapewnienie wykonywania ich na terenie całego kraju.

– Stworzenie Rady Mniejszości Narodowych i podobnych organów na poziomie podmiotów.

– Opracowanie oraz rozpoczęcie wdrażania sektorowych planów działania w ramach krajowej strategii dla Romów, które są częścią kompleksowej strategii mającej na celu zmniejszenie ubóstwa.

Sprawy regionalne i zobowiązania międzynarodowe

– Dalsza poprawa współpracy regionalnej oraz zapewnienie dobrych stosunków sąsiedzkich między innymi na rzecz wspierania procesu pojednania.

– Udział w zapewnieniu rozwiązania nierozstrzygniętych kwestii dotyczących granic z Chorwacją oraz Serbią i Czarnogórą.

– Znacząca poprawa wdrażania dwustronnych umów o wolnym handlu oraz prace na rzecz przyszłego regionalnego porozumienia o wolnym handlu w Europie Południowo-Wschodniej.

– Zawarcie i wdrożenie umów z krajami sąsiednimi, szczególnie w dziedzinach współpracy przygranicznej, zwalczania przestępczości zorganizowanej, nielegalnego handlu i przemytu, współpracy sądowniczej, zarządzania granicami, readmisji, ochrony środowiska, transportu i energii.

– Zapewnienie odpowiedniego finansowania Funduszu na rzecz Powrotu Uchodźców i jego pełnej operacyjności. Wkład w zapewnienie realizacji Deklaracji z Sarajewa. Zakończenie procesu powrotu uchodźców oraz osiągnięcie znacznego postępu w ich integracji gospodarczej i społecznej.

– Zajęcie się wszystkimi pozostałymi zobowiązaniami wynikającymi z przystąpienia do Rady Europy, w szczególności w dziedzinach edukacji i wyborów.

Wymogi gospodarcze

– Realizacja polityk prowadzących do stworzenia stabilnego środowiska makro-ekonomicznego oraz zwrócenie szczególnej uwagi na wzrost kredytu w kontekście ustaleń dokonanych przez radę ds. waluty.

– Wdrożenie krajowych ustaw ramowych oraz ustaw na poziomie podmiotów dotyczących rejestracji przedsiębiorstw.

– Wspieranie prac Grupy Roboczej ds. Zrównoważenia Fiskalnego, mając na uwadze ogólny cel zmniejszenia realnych wydatków publicznych.

– Zakończenie procesu rozliczania roszczeń krajowych oraz przyjęcie na poziomie krajowym ustawy o długu wewnętrznym mającej na celu skierowanie płatności na te roszczenia.

– Przyjęcie ustawy o Krajowej Radzie Fiskalnej i stworzenie procedur umożliwiających jej skuteczne funkcjonowanie.

– Reforma i zapewnienie większej elastyczności systemu ustalania płac, w szczególności w sektorze publicznym.

– Opracowanie i wdrożenie projektu instytucjonalizacji Jednostki ds. Planowania Polityki Gospodarczej.

– Dokonanie znacznego postępu w systemie zarządzania przedsiębiorstwami, między innymi przez przyspieszenie procesu prywatyzacji i restrukturyzacji prywatnych funduszy inwestycyjnych.

– Uchwalenie ustawy o restrukturyzacji finansowej oraz rozpoczęcie wdrażania jej przepisów.

– Zapewnienie odpowiedniego działania sądów handlowych i rozszerzenie ich działalności na rozpatrywanie i przeprowadzanie procedur upadłościowych.

Standardy europejskie

Rynek wewnętrzny

Swobodny przepływ towarów

– Wdrożenie istniejącego prawodawstwa w dziedzinie normalizacji, certyfikacji, metrologii, akredytacji i oceny zgodności, stworzenie instytucji przewidzianych w tym prawodawstwie oraz zapewnienie im sprzętu i personelu, aby mogły wykonywać swoje zadania. Podjęcie dalszych kroków w celu dostosowania zasad i przepisów w tych dziedzinach do dorobku prawnego Wspólnoty, w szczególności aby stworzyć warunki sprzyjające handlowi.

– W odniesieniu do działań mających wpływ na wymianę handlową - stworzenie wewnętrznych mechanizmów konsultacji i powiadamiania w sprawie nowych przepisów technicznych przed ich przyjęciem.

– Zapewnienie stałego postępu we wprowadzaniu standardów europejskich.

– Stworzenie Agencji Nadzoru Rynku oraz zapewnienie jej warunków do wykonywania swoich zadań. Podjęcie dalszych kroków w celu stworzenia struktury nadzoru rynku zgodnej z wymogami dorobku wspólnotowego w dziedzinie swobodnego przepływu towarów.

Przepływ osób, świadczenie usług oraz prawo przedsiębiorczości

– Stworzenie Agencji Ubezpieczeniowej Bośni i Hercegowiny i zapewnienie, że stanie się ona w pełni operacyjna.

– Sprowadzenie nadzoru bankowego do poziomu kraju oraz zapewnienie skutecznego działania organu nadzorczego.

– Zapewnienie przyjęcia na szczeblu krajowym przepisów prawnych dotyczących szkolnictwa wyższego torujących drogę do wdrożenia głównych elementów procesu bolońskiego oraz konwencji lizbońskiej.

Cła i podatki

– Dalsze dostosowanie krajowego prawodawstwa celnego i procedur celnych do dorobku prawnego UE.

– Zapewnienie, że ramy prawne regulujące funkcjonowanie stref wolnocłowych są zgodne ze standardami UE i zagwarantowanie odpowiedniego nadzoru tychże stref.

– Podjęcie wszystkich koniecznych kroków w celu odpowiedniego wdrożenia zasad pochodzenia.

– Wdrożenie zasad wyceny celnej zgodnie z międzynarodowymi standardami i praktykami.

– Zwiększenie zdolności administracyjnych w zakresie wdrażania prawodawstwa celnego oraz walki z korupcją, przestępczością przygraniczną i uchylaniem się od płacenia podatków.

– Zapewnienie sprawnego funkcjonowania organu ds. podatków pośrednich.

– Pełne wdrożenie i egzekwowanie ustawy o VAT oraz dalsze zbliżenie prawodawstwa podatkowego do dorobku prawnego Wspólnoty.

– Zobowiązanie się do przestrzegania zasad kodeksu postępowania w dziedzinie opodatkowania przedsiębiorstw i zapewnienie, by nowe środki podatkowe były zgodne z tymi zasadami.

Konkurencja

– Wzmocnienie zdolności Rady ds. Konkurencji tak, aby była w stanie w pełni wykonywać swoje zadania w dziedzinie egzekwowania odpowiednich zasad oraz wspierania polityki konkurencji.

– Przyjęcie niezbędnego prawodawstwa w dziedzinie konkurencji i pomocy państwa oraz dostosowanie już istniejącego prawodawstwa do zasad UE w dziedzinie konkurencji i pomocy państwa.

Zamówienia publiczne

– Zapewnienie odpowiedniego wdrożenia prawodawstwa w dziedzinie zamówień publicznych, w tym stworzenie Agencji Zamówień Publicznych i organu zajmującego się kontrolą zamówień publicznych oraz zapewnienie im personelu i środków finansowych.

Prawo własności intelektualnej

– Wdrożenie i egzekwowanie istniejących ram prawnych, w szczególności przez zapewnienie właściwego działania Instytutu ds. Własności Intelektualnej.

Statystyka

– Przyjęcie oraz rozpoczęcie wdrażania umowy pomiędzy podmiotami systemu statystycznego w sprawie poprawy działania centralnej agencji statystycznej w Bośni i Hercegowinie.

Polityka sektorowa

Przemysł i MŚP

– Niezwłoczne przyjęcie obecnie proponowanej strategii na poziomie kraju dotyczącej MŚP oraz rozpoczęcie wykonywania priorytetowych działań.

– Opracowanie racjonalnej i kompleksowej polityki w dziedzinie przemysłu.

Rolnictwo i rybołówstwo

– Opracowanie krajowej kompleksowej strategii w dziedzinie rolnictwa, opartej na zaleceniach przeglądu dotyczącego działania z listopada 2004 r. oraz zapewnienie ram prawnych do jej wdrożenia.

– Kontynuowanie prac związanych z dostosowaniem prawodawstwa do dorobku wspólnotowego w sektorze weterynaryjnym i fitosanitarnym.

– Stworzenie krajowej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywności i zapewnienie jej pełnej operacyjności. Zapewnienie operacyjności Agencji Fitosanitarnej.

– Wzmocnienie możliwości laboratoryjnych i inspekcji w sektorze weterynaryjnym i fitosanitarnym; stworzenie laboratorium referencyjnego oraz opracowanie procedur pobierania próbek zgodnie z wymogami UE.

– Dostosowanie systemu identyfikacji i rejestracji bydła do wymagań UE.

– Usprawnienie systemu gromadzenia i przetwarzania danych statystycznych dotyczących rolnictwa, zgodnie z normami i metodami stosowanymi w UE.

Ochrona środowiska

– Przyjęcie krajowej ustawy o środowisku naturalnym i stworzenie ram dla ochrony środowiska naturalnego na obszarze całego kraju.

– Stworzenie i zapewnienie sprawnego działania Państwowej Agencji Środowiska.

Energia

– Rozpoczęcie realizacji zobowiązań podjętych w ramach Traktatu o Wspólnocie Energetycznej.

– Opracowanie i przyjęcie kompleksowej strategii energetycznej; kontynuowanie reform zmierzających do liberalizacji sektora energii.

– Zapewnienie, że niezależny operator systemu i przedsiębiorstwo przesyłania staną się szybko w pełni operacyjne, każde z nich jako odrębne przedsiębiorstwo na poziomie kraju.

Polityka transportowa

– Wdrożenie krajowej ustawy o kolei.

– Dostosowanie prawodawstwa krajowego w dziedzinie lotnictwa do dorobku prawnego UE, w przygotowaniu do uczestnictwa w Europejskiej Wspólnej Przestrzeni Lotniczej.

Społeczeństwo informacyjne i media

– Przyjęcie ustawy o Agencji ds. Społeczeństwa Informacyjnego oraz stworzenie takiej agencji.

– Dalsza liberalizacja rynku telekomunikacji i zapewnienie skutecznego wdrożenia istniejącego prawodawstwa przez organ regulujący w celu pobudzenia konkurencji.

– Dalsze wzmocnienie roli i zdolności administracyjnych organu regulacyjnego.

Kontrola finansowa

– Opracowanie strategii publicznej wewnętrznej kontroli finansowej.

Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo

Wizy, kontrole graniczne, azyl i migracja

– Zapewnienie odpowiedniej liczby personelu w działach ds. azylu i migracji w Ministerstwie Bezpieczeństwa.

– Wdrożenie ustawy o przemieszczaniu się i pobycie cudzoziemców z 2003 r. Zapewnienie, że każda zmiana tej ustawy jest zgodna z dorobkiem prawnym wspólnotowym oraz ze standardami międzynarodowymi i że ma wartość dodaną w odniesieniu do istniejących przepisów.

– Dalsze zmniejszenie liczby wiz wydawanych na granicy.

– Wdrożenie wszystkich zobowiązań międzynarodowych i regionalnych w dziedzinie zarządzania granicami.

Pranie brudnych pieniędzy

– Zapewnienie całego personelu Jednostce ds. Wywiadu Finansowego (JWF).

– Dalsze wzmocnienie współpracy pomiędzy JWF i departamentem ds. postępowania karnego Państwowej Agencji ds. Dochodzeń i Ochrony

– Sprawne wdrożenie i egzekwowanie prawodawstwa w dziedzinie zwalczania praktyk prania brudnych pieniędzy oraz jego dalsza poprawa.

– Przestrzeganie stosownych konwencji międzynarodowych.

Narkotyki

– Opracowanie krajowej polityki w dziedzinie narkotyków w zgodnie ze standardami UE.

– Przyjęcie ustawy o zapobieganiu nadużywania narkotyków i ich prekursorów.

Policja

– Dalsze wzmocnienie Państwowej Agencji ds. Dochodzeń i Ochrony, w szczególności przez zapełnienie wszystkich etatów.

Zwalczanie przestępczości zorganizowanej i terroryzmu

– Zapewnienie stosownego wdrażania krajowego planu działania w dziedzinie zwalczania handlu ludźmi.

– Podjęcie dodatkowych kroków w celu ochrony ofiar handlu ludźmi oraz w celu odpowiedniego wdrożenia prawodawstwa w zakresie ochrony świadków.

– Wzmocnienie możliwości działania Państwowej Agencji ds. Dochodzeń i Ochrony w dziedzinie walki z terroryzmem; usprawnienie międzynarodowej współpracy w tej dziedzinie, w tym przez odpowiednie wdrożenie konwencji międzynarodowych.

– Przyjęcie ustawy o ochronie danych osobowych oraz stworzenie Agencji Ochrony Danych.

3.2. PRIORYTETY ŚREDNIOTERMINOWE

Wymogi polityczne

System rządów

– Zapewnienie stałego postępu w przejmowaniu pełnej odpowiedzialności na poziomie kraju za tworzenie polityk i proces podejmowania decyzji.

Administracja publiczna

– Wdrożenie kompleksowego planu działania w sprawie reformy administracji publicznej.

– Zapewnienie urzędnikom służby cywilnej na terenie całego kraju możliwości szkoleń oraz dalsza poprawa opracowywania polityk i koordynacji.

– Zwiększenie możliwości dalszej harmonizacji przepisów prawa z dorobkiem UE oraz zwiększenie roli Bośni i Hercegowiny w programowaniu pomocy i wdrażaniu jej w celu przygotowania się do decentralizacji pomocy Wspólnoty.

Reforma policji

– Wdrożenie planu działania w sprawie restrukturyzacji policji.

Sądownictwo

– Zapewnienie odpowiednich szkoleń w sądownictwie, w szczególności w zakresie prawodawstwa w dziedzinie praw człowieka oraz kwestii związanych z wdrażaniem przyszłego Układu o Stabilizacji i Stowarzyszeniu.

– Zagwarantowanie, że wszystkie sądy mają niezbędne zaplecze techniczne i środki finansowe w celu zapewnienia skutecznego i odpowiedniego funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości.

Polityka zwalczania korupcji

– Wdrożenie planu działania na rzecz zwalczania korupcji oraz zaleceń Grupy Państw Rady Europy przeciwko Korupcji (GRECO).

– Zapewnienie, że międzynarodowe konwencje o zwalczaniu korupcji są odpowiednio wdrażane i że następuje rzeczywisty spadek przypadków korupcji.

Prawa człowieka i ochrona mniejszości

– Zapewnienie pełnej zgodności prawodawstwa krajowego z Europejską Konwencją Praw Człowieka.

– Zapewnienie ochrony mniejszości zgodnie ze standardami UE i międzynarodowymi.

– Wdrożenie krajowej strategii na rzecz Romów oraz związanych z nią sektorowych planów działania.

Kryteria gospodarcze

– Utrzymanie stabilności makroekonomicznej oraz tempa prac w kierunku zrównoważenia rachunków zewnętrznych.

– Dalsze prace w kierunku zmniejszenia wydatków publicznych wyrażonych jako udział w PKB.

– Dalsza poprawa warunków dla rozwoju przedsiębiorczości oraz zarządzania przedsiębiorstwami oraz dążenie do restrukturyzacji tego sektora, w tym przedsiębiorstw użyteczności publicznej.

– Dalsze wzmacnianie koordynacji polityki fiskalnej i gospodarczej.

– Zapewnienie odpowiedniego działania Jednostki ds. Planowania Polityki Gospodarczej przy Agencji Podatków Pośrednich.

– Stworzenie kompleksowych skonsolidowanych sprawozdań finansowych rządu.

– Wzmocnienie procedur w zakresie planowania budżetowego, wykonywania go i podejmowania za niego odpowiedzialności.

– Wdrożenie polityk mających na celu zmniejszenie bezrobocia, w szczególności bezrobocia długoterminowego.

– Usprawnienie koordynacji pomiędzy urzędami pracy w całym kraju oraz podjęcie kroków w celu zmniejszenia fragmentacji rynku pracy.

– Zwiększenie wysiłków zmierzających do poprawy jakości systemu oświaty, w tym szkolnictwa podstawowego, oraz stworzenia nowoczesnego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego. Zajęcie się problemem fragmentacji systemu edukacyjnego oraz pokrywaniem się funkcji na różnych poziomach organizacyjnych. Usprawnienie opracowywania polityki oraz planowania strategicznego w celu polepszenia jakości edukacji.

– Kontynuacja reform niezbędnych do spełnienia zasad i obowiązków w ramach WTO w celu przyspieszenia starań o członkostwo w WTO.

Standardy europejskie

Rynek wewnętrzny i wymiana handlowa

Swobodny przepływ towarów

– Dalsze dostosowywanie do dorobku wspólnotowego prawodawstwa w dziedzinie normalizacji, certyfikacji, metrologii, akredytacji i oceny zgodności oraz transpozycja dyrektyw starego, nowego i globalnego podejścia.

Cła i podatki

– Zapewnienie dalszego zbliżania do wspólnotowego dorobku prawnego prawodawstwa w dziedzinie ceł i podatków; dalsza poprawa zdolności administracyjnych do wdrażania tego prawodawstwa oraz walka z korupcją, przestępczością przygraniczną i praktyką uchylania się od płacenia podatków.

– Poprawa przejrzystości oraz jakości wymiany informacji z UE w celu ułatwienia egzekwowania środków zapobiegających unikaniu zobowiązań podatkowych i uchylaniu się od nich.

Konkurencja

– Wdrożenie prawodawstwa w dziedzinie pomocy państwa.

– Przedstawienie wyczerpującego wykazu pomocy państwa.

Zamówienia publiczne

– Zapewnienie, że ramy prawne Bośni i Hercegowiny dotyczące zamówień publicznych są zgodne z dorobkiem wspólnotowym i że procedury dotyczące zamówień publicznych są odpowiednio wdrażane.

Statystyka

– Opracowanie wiarygodnych statystyk ekonomicznych i rozwój zdolności instytucjonalnych do opracowywania i publikowania podstawowych danych statystycznych, zharmonizowanych z normami europejskimi, w dziedzinie rachunków narodowych, statystyk rynku pracy oraz statystyk przedsiębiorstw.

Polityka sektorowa

Przemysł i MŚP

– Wdrożenie narodowej strategii w sprawie MŚP.

– Zapewnienie wdrożenia polityki w dziedzinie przemysłu.

– Rozpoczęcie prac nad zintegrowaną polityką w dziedzinie badań naukowych i rozpoczęcie jej stosowania.

Rolnictwo i rybołówstwo

– Wdrożenie na poziomie kraju kompleksowej strategii w dziedzinie rolnictwa.

– Rozpoczęcie działań mających na celu identyfikację owiec i kóz oraz rejestrację ich przemieszczania.

– Przygotowanie programu modernizacji zakładów przetwórstwa żywności w celu spełnienia norm UE.

– Rozpoczęcie działań mających na celu zapewnienie skutecznej kontroli produkcji przydomowej, w szczególności w przypadku produktów objętych specjalnymi wymogami UE.

Ochrona środowiska

– Dalsze wzmacnianie zdolności administracyjnych instytucji zajmujących się ochroną środowiska naturalnego, w szczególności na poziomie kraju, oraz zapewnienie wdrożenia prawodawstwa, które już zostało transponowane.

– Wprowadzenie funkcjonującego systemu monitorowania środowiska.

Polityka transportowa

– Dalsza restrukturyzacja i liberalizacja sektora kolejowego.

– Zapewnienie stopniowego zbliżenia prawodawstwa do dorobku wspólnotowego w dziedzinie transportu, w szczególności odnośnie do standardów technicznych i bezpieczeństwa, społecznych oraz do liberalizacji rynku.

– Wdrożenie postanowień Protokołu Ustaleń w sprawie podstawowej sieci transportu regionalnego w Europie Południowo-Wschodniej, w tym Obserwatorium ds. Transportu.

Energia

– Wdrożenie planów działania na poziomie podmiotów dotyczących restrukturyzacji rynku energii.

– Skonsolidowanie działań urzędów regulacji energetyki na poziomie kraju i tworzących go podmiotów.

– Podjęcie kroków w celu osiągnięcia konkretnego postępu w sektorze gazu, między innymi przez rozwinięcie strategii dotyczącej gazu, stworzenie operatora i regulatora systemu oraz rozwinięcie wewnętrznego rynku gazu.

Społeczeństwo informacyjne i media

– Wdrożenie prawodawstwa w zakresie państwowego radia i telewizji oraz zakończenie reformy strukturalnej tego sektora.

– Dostosowanie prawodawstwa do ram regulacyjnych UE w dziedzinie komunikacji elektronicznej i usług oraz zapewnienie wdrożenia go.

– Dostosowanie do Europejskiej Konwencji o Telewizji Ponadgranicznej oraz do dyrektywy "telewizja bez granic".

Kontrola finansowa

– Opracowanie i wdrożenie zasad zdecentralizowanej odpowiedzialności kierowniczej oraz zasad pracy niezależnego funkcjonalnie audytu wewnętrznego, zgodnie z uznanymi standardami międzynarodowymi oraz najlepszymi praktykami w UE.

– Wzmocnienie zdolności operacyjnych oraz niezależności funkcjonalnej i finansowej Najwyższej Izby Kontroli.

– Opracowanie procedur i rozwinięcie zdolności administracyjnych zapewniających skuteczną ochronę interesów finansowych UE.

Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo

Wizy, kontrole graniczne, azyl i migracja

– Pełne wdrożenie strategii zintegrowanego zarządzania granicami oraz odniesienie sukcesu w skutecznym zarządzaniu granicami.

– Całkowite przejęcie odpowiedzialności za działanie ośrodków przyjęć.

Pranie brudnych pieniędzy

– Zapewnienie stałej poprawy wyników w zakresie egzekwowania przepisów dotyczących prania brudnych pieniędzy.

Narkotyki

– Zapewnienie, że organy egzekwowania prawa dysponują odpowiednim sprzętem do walki z handlem narkotykami oraz że w dalszym ciągu usprawniana jest współpraca między agencjami oraz współpraca międzynarodowa; osiągnięcie wymiernych wyników w tej dziedzinie.

– Stworzenie na poziomie kraju Urzędu ds. Narkotyków.

Zwalczanie przestępczości zorganizowanej i terroryzmu

– Zapewnienie pełnego wykonania wszystkich środków uzgodnionych w ramach planu działania przeciwko przestępczości zorganizowanej.

4. PROGRAMOWANIE

Pomoc Wspólnoty krajom Bałkanów Zachodnich udzielana w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia świadczona będzie na podstawie istniejących instrumentów finansowych, w szczególności rozporządzenia Rady (WE) nr 2666/2000 w sprawie pomocy dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Republiki Federalnej Jugosławii i byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii(1). Zgodnie z powyższym, niniejsza decyzja nie niesie ze sobą skutków finansowych. Bośnia i Hercegowina może mieć dostęp do finansowania w ramach programów wielonarodowych i horyzontalnych.

5. WARUNKOWOŚĆ

Pomoc wspólnotowa dla państw Bałkanów Zachodnich w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia jest uzależniona od dalszych postępów w spełnianiu kryteriów kopenhaskich, jak również od postępu w spełnianiu priorytetów niniejszego partnerstwa europejskiego. Niewypełnienie tych warunków może prowadzić do podjęcia przez Radę odpowiednich środków, na podstawie art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2666/2000. Pomoc Wspólnoty może również podlegać warunkom określonym przez Radę w jej konkluzjach z dnia 29 kwietnia 1997 r. i 21-22 czerwca 1999 r., szczególnie w zakresie podejmowania się przez beneficjentów pomocy przeprowadzenia demokratycznych, gospodarczych i instytucjonalnych reform.

6. MONITOROWANIE

Wykonywanie partnerstwa europejskiego monitorowane jest za pośrednictwem mechanizmów ustanowionych w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności przedstawianych przez Komisję rocznych sprawozdań z postępów

______

(1) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2112/2005 (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 23).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024