Rozporządzenie 166/2006 w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniające dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 166/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 18 stycznia 2006 r.
w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniające dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 175 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Szósty wspólnotowy program działań w zakresie środowiska naturalnego przyjęty decyzją nr 1600/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . wzywa do wspierania dostarczania obywatelom dostępnych informacji na temat stanu i trendów dotyczących środowiska naturalnego w stosunku do zmian społecznych, gospodarczych i zdrowotnych, a także do ogólnego podnoszenia świadomości środowiskowej.

(2) Konwencja EKG ONZ o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska (zwana dalej "konwencją z Aarhus"), podpisana przez Wspólnotę Europejską w dniu 25 czerwca 1998 r., uznaje, że zwiększony publiczny dostęp do informacji o środowisku naturalnym i rozpowszechnianie takich informacji przyczyniają się do wzrostu świadomości w odniesieniu do środowiska naturalnego, swobodnej wymiany poglądów, bardziej efektywnego udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji w sprawach środowiska naturalnego i w końcowym efekcie do poprawy stanu środowiska naturalnego.

(3) Rejestry uwalniania i transferu zanieczyszczeń (zwane dalej "PRTR") są opłacalnym narzędziem wspierającym poprawę działalności środowiskowej, umożliwiającym publiczny dostęp do informacji na temat uwolnień zanieczyszczeń i transferu zanieczyszczeń i odpadów poza miejsce powstania oraz służącym do śledzenia tendencji, wykazywania postępów w ograniczaniu zanieczyszczenia, monitorowania zgodności z niektórymi porozumieniami międzynarodowymi, ustalania priorytetów i oceniania osiągniętego postępu poprzez wspólnotowe i krajowe polityki i programy w zakresie środowiska naturalnego.

(4) Zintegrowany i spójny PRTR daje społeczeństwu, przemysłowi, naukowcom, zakładom ubezpieczeniowym, władzom lokalnym, organizacjom pozarządowym oraz innym decydentom solidną bazę danych dla porównań i przyszłych decyzji w sprawach dotyczących środowiska naturalnego.

(5) W dniu 21 maja 2003 r. Wspólnota Europejska podpisała Protokół EKG ONZ w sprawie rejestrów uwalniania i transferu zanieczyszczeń (dalej zwany Protokołem). Przepisy prawa wspólnotowego muszą być zgodne z tym Protokołem, mając na uwadze jego zawarcie przez Wspólnotę.

(6) Europejski Rejestr Emisji Zanieczyszczeń (zwany dalej "EPER") został ustanowiony decyzją Komisji 2000/479/WE 4 . Protokół jest oparty na tych samych zasadach co EPER, lecz wykracza poza niego, ujmując sprawozdawczość w zakresie większej ilości rodzajów zanieczyszczeń, większej ilości działalności, uwolnień do gleby, uwolnień ze źródeł rozproszonych oraz transferów zanieczyszczeń poza miejsca powstania.

(7) Cele i zamierzenia, do których dąży europejski PRTR, mogą być osiągnięte tylko wówczas, jeżeli dane są wiarygodne i porównywalne. Dla zapewnienia jakości i porównywalności danych potrzebna jest więc należyta harmonizacja systemu gromadzenia i przesyłania danych. Zgodnie z Protokołem europejski PRTR powinien być tak zaprojektowany, aby w sposób maksymalny ułatwiał publiczny dostęp za pośrednictwem Internetu. Uwolnienia i transfery powinny być łatwo identyfikowane w różnych zagregowanych i niezagregowanych postaciach w celu uzyskania dostępu do maksymalnej ilości informacji w rozsądnym czasie.

(8) Dla dalszego promowania celu, jakim jest wspieranie dostarczania obywatelom dostępnych informacji na temat stanu i trendów dotyczących środowiska naturalnego, a także ogólne podnoszenie świadomości środowiskowej, europejski PRTR powinien być połączony z innymi podobnymi bazami danych w Państwach Członkowskich, państwach niebędących członkami UE oraz organizacjach międzynarodowych.

(9) Zgodnie z Protokołem, europejski PRTR powinien również zawierać informacje na temat określonych działań w zakresie unieszkodliwiania odpadów, które należy zgłaszać jako uwolnienia do gleby; nie zgłasza się w związku z tym informacji o operacjach odzyskiwania, takich jak rozprowadzanie po powierzchni ziemi osadów ściekowych lub gnojowicy.

(10) Aby osiągnąć cel europejskiego PRTR, jakim jest dostarczanie społeczeństwu wiarygodnych informacji oraz umożliwienie podejmowania decyzji w oparciu o wiedzę, należy przewidzieć racjonalne, choć ścisłe ramy czasowe dla gromadzenia i sprawozdawczości danych; dotyczy to szczególnie sprawozdawczości do Komisji przez Państwa Członkowskie.

(11) Sprawozdawczość w zakresie uwolnień z zakładów przemysłowych, choć jeszcze nie zawsze spójna, kompletna i porównywalna, jest w wielu Państwach Członkowskich dobrze ustaloną procedurą. W stosownych przypadkach sprawozdawczość w zakresie uwolnień ze źródeł rozproszonych wymaga ulepszenia w celu umożliwienia decydentom ich lepszego zlokalizowania oraz wyboru najskuteczniejszego rozwiązania dla ograniczenia zanieczyszczenia.

(12) Dane przekazywane przez Państwa Członkowskie powinny odznaczać się wysoką jakością, w szczególności w odniesieniu do ich kompletności, spójności i wiarygodności. Bardzo istotne jest skoordynowanie przyszłych wysiłków, zarówno podmiotów gospodarczych, jak i Państw Członkowskich, w celu poprawy jakości przekazywanych danych. Dlatego Komisja wspólnie z Państwami Członkowskimi zainicjuje prace nad zapewnieniem jakości.

(13) Zgodnie z konwencją z Aarhus społeczeństwo powinno mieć dostęp do informacji zawartych w europejskim PRTR bez konieczności wykazywania jakiegokolwiek interesu, przede wszystkim poprzez zapewnienie internetowego dostępu elektronicznego do europejskiego PRTR.

(14) Dostęp do informacji dostarczanych przez europejski PRTR powinien być nieograniczony, a wyjątki od tej zasady powinny być możliwe tylko wówczas, jeżeli są wyraźnie określone w obowiązującym ustawodawstwie wspólnotowym.

(15) Zgodnie z konwencją z Aarhus należy zapewnić udział społeczeństwa w dalszym rozwoju europejskiego PRTR poprzez umożliwienie wczesnego i skutecznego przekazywania uwag, informacji, analiz lub odpowiednich opinii dla procesu podejmowania decyzji. Wnioskodawcy powinni mieć możliwość ubiegania się o administracyjną lub sądową rewizję czynności lub zaniechań dokonanych przez władze publiczne w stosunku do wniosku.

(16) Aby zwiększyć przydatność i oddziaływanie europejskiego PRTR, Komisja i Państwa Członkowskie powinny współpracować w opracowywaniu wskazówek wspierających wdrażanie europejskiego PRTR, w promowaniu świadomości społecznej oraz w dostarczaniu odpowiedniej i udzielanej w porę pomocy technicznej.

(17) Środki niezbędne do wdrożenia niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 5 .

(18) W związku z tym, że cel podejmowanego działania, a mianowicie zwiększenie publicznego dostępu do informacji o środowisku poprzez ustanowienie zintegrowanej, spójnej, ogólnowspólnotowej elektronicznej bazy danych nie może być skutecznie osiągnięty przez Państwa Członkowskie, ponieważ potrzeba porównywalności danych pomiędzy Państwami Członkowskimi przemawia za wysokim stopniem harmonizacji, i dlatego może być osiągnięty w lepszy sposób na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może podejmować środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu.

(19) W celu uproszczenia i dostosowania wymagań dotyczących sprawozdawczości dyrektywa Rady 91/689/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. w sprawie odpadów niebezpiecznych 6  oraz dyrektywa Rady 96/61/WE z dnia 24 września 1996 r. dotycząca zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli 7  powinny zostać zmienione.

(20) Europejski PRTR ma na celu, między innymi, informowanie opinii publicznej o znaczących emisjach zanieczyszczeń spowodowanych w szczególności działalnością, o której mowa w dyrektywie 96/61/WE. Oznacza to, że na mocy niniejszego rozporządzenia powinno się informować opinię publiczną o emisjach spowodowanych przez instalacje, o których mowa w załączniku I do tej dyrektywy.

(21) W celu ograniczenia podwójnej sprawozdawczości rejestry uwalniania i transferu zanieczyszczeń mogą, zgodnie z Protokołem, zostać połączone w możliwie największym stopniu z istniejącymi źródłami informacji, takimi jak mechanizmy sprawozdawczości wynikające z licencji lub bieżących pozwoleń. Zgodnie z Protokołem, przepisy niniejszego rozporządzenia nie naruszają prawa Państwa Członkowskiego do prowadzenia lub wprowadzenia szerszego lub powszechniej dostępnego rejestru uwalniania i transferu zanieczyszczeń, niż ten, który wymagany jest na mocy Protokołu,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia zintegrowany rejestr uwalniania i transferu zanieczyszczeń na poziomie Wspólnoty (europejski PRTR) w postaci publicznie dostępnej elektronicznej bazy danych i określa zasady jego funkcjonowania w celu wdrożenia Protokołu EKG ONZ w sprawie rejestrów uwalniania i transferu zanieczyszczeń (zwanego dalej "Protokołem") i ułatwienia udziału społeczeństwa w procesie podejmowania decyzji dotyczących środowiska, jak również przyczyniania się do zapobiegania zanieczyszczaniu środowiska i zmniejszania tego zanieczyszczenia.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"społeczeństwo" oznacza jedną lub więcej osób fizycznych lub prawnych oraz, zgodnie z krajowym ustawodawstwem lub praktyką krajową, ich stowarzyszenia, organizacje lub grupy;
2)
"właściwy organ" oznacza organ lub organy krajowe, lub jakikolwiek inny podmiot lub podmioty właściwe wyznaczone przez Państwa Członkowskie;
3)
"instalacja" oznacza stacjonarną jednostkę techniczną, w której prowadzona jest jedna lub więcej rodzajów działalności wymienionych w załączniku I oraz wszelka inna bezpośrednio związana działalność, która ma techniczny związek z działalnością prowadzoną w tym miejscu, a która może mieć wpływ na emisje i zanieczyszczenie;
4)
"zakład" oznacza jedną lub więcej instalacji znajdujących się w tym samym miejscu, obsługiwanych przez tę samą osobę fizyczną lub prawną;
5)
"miejsce" oznacza geograficzne położenie zakładu;
6)
"operator" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która prowadzi lub kontroluje zakład lub, jeżeli przewiduje to ustawodawstwo krajowe, której zostały przekazane gospodarcze uprawnienia decyzyjne nad technicznym funkcjonowaniem instalacji;
7)
"rok sprawozdawczy" oznacza rok kalendarzowy, za który muszą zostać zebrane dane dotyczące uwolnień zanieczyszczeń i ich transferu poza miejsce powstania;
8)
"substancja" oznacza każdy pierwiastek chemiczny i jego związki, z wyjątkiem substancji radioaktywnych;
9)
"zanieczyszczenie" oznacza substancję lub grupę substancji, które mogą być szkodliwe dla środowiska naturalnego lub zdrowia ludzkiego ze względu na ich własności i ich wprowadzenie do środowiska naturalnego;
10)
"uwolnienie" oznacza każde wprowadzenie zanieczyszczeń do środowiska w wyniku dowolnej działalności ludzkiej, zamierzonej lub przypadkowej, rutynowej lub nierutynowej, w tym wycieki, emisje, odprowadzenia, wprowadzenia, unieszkodliwianie lub składowanie, lub odprowadzenia poprzez układy kanalizacyjne bez końcowego oczyszczania ścieków;
11)
"transfer poza miejsce powstania" oznacza przemieszczenie poza granice zakładu odpadów przeznaczonych do odzysku lub unieszkodliwienia oraz zanieczyszczeń w ściekach przeznaczonych do oczyszczenia;
12)
"źródła rozproszone" oznacza wiele mniejszych lub rozrzuconych źródeł, z których zanieczyszczenia mogą być uwalniane do gleby, powietrza lub wody, których łączne oddziaływanie na te ośrodki może być znaczące i w wypadku których niepraktyczne jest zbieranie sprawozdań z każdego z nich z osobna;
13)
"odpady" oznaczają każdą substancję lub przedmiot zdefiniowane w art. 1 lit. a) dyrektywy Rady 75/442/EWG z dnia 15 lipca 1975 r. w sprawie odpadów 8 ;
14)
"odpady niebezpieczne" oznaczają każdą substancję lub przedmiot zdefiniowane w art. 1 ust. 4 dyrektywy 91/689/EWG;
15)
"ściek" oznacza ściek komunalny, bytowy lub przemysłowy zdefiniowany w art. 2 dyrektywy Rady 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych 9  oraz wszelkie inne zużyte wody podlegające przepisom prawa wspólnotowego z powodu zawartych w nich substancji lub przedmiotów;
16)
"unieszkodliwianie" oznacza dowolne działanie przewidziane w załączniku IIA do dyrektywy 75/442/EWG;
17)
"odzysk" oznacza którekolwiek z działań przewidzianych w załączniku IIB do dyrektywy 75/442/EWG.
Artykuł  3

Treść europejskiego PRTR

Europejski PRTR zawiera informacje dotyczące:

a)
uwolnień zanieczyszczeń, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. a), które muszą być zgłaszane przez operatorów zakładów prowadzących rodzaje działalności wymienione w załączniku I;
b)
transferów poza miejsce powstania odpadów, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. b), oraz zanieczyszczeń w ściekach, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. c), które muszą być zgłaszane przez operatorów zakładów prowadzących rodzaje działalności wymienione w załączniku I;
c)
uwolnień zanieczyszczeń ze źródeł rozproszonych, o których mowa w art. 8 ust. 1, gdy informacje takie są dostępne.
Artykuł  4

Projekt i struktura

1. 
Komisja publikuje europejski PRTR przedstawiający dane w postaci zagregowanej i niezagregowanej, tak aby uwolnienia i transfery mogły być wyszukane i określone według:
a)
zakładu, w tym w stosownych przypadkach spółki-matki zakładu, i jego położenia geograficznego, w tym zlewni;
b)
działalności;
c)
zaistnienia na poziomie Państwa Członkowskiego lub Wspólnoty;
d)
odpowiednio, zanieczyszczenia lub odpadu;
e)
każdego elementu środowiska naturalnego (powietrze, woda, gleba), do którego zanieczyszczenie jest uwalniane;
f)
odpowiednio, transferu odpadów poza miejsce ich powstania oraz miejsce ich przeznaczenia;
g)
transferu zanieczyszczeń zawartych w ściekach poza miejsce ich powstania;
h)
źródeł rozproszonych;
i)
właściciela lub operatora zakładu.
2. 
Europejski PRTR zostanie zaprojektowany tak, aby w maksymalnym stopniu ułatwiał publiczny dostęp, pozwalając, w normalnych warunkach użytkowania, na ciągły i łatwy dostęp do informacji w Internecie lub poprzez inne środki elektroniczne. Jego struktura uwzględnia możliwość jego rozszerzenia w przyszłości i obejmuje wszystkie dane zgłaszane w poprzednich latach sprawozdawczych do co najmniej dziesięciu lat sprawozdawczych wstecz.
3. 
Europejski PRTR zawiera odsyłacze do:
a)
krajowych PRTR Państw Członkowskich;
b)
innych stosownych istniejących, publicznie dostępnych baz danych dotyczących spraw związanych z PRTR, w tym również krajowych PRTR innych Stron Protokołu oraz, gdy to możliwe, innych państw;
c)
stron internetowych zakładów, jeżeli istnieją, i odsyłaczy udostępnionych dobrowolnie przez zakłady.
Artykuł  5

Sprawozdawczość operatorów

1.  10
 Operator każdego zakładu prowadzącego jeden lub więcej spośród rodzajów działalności określonych w załączniku I z przekroczeniem obowiązujących progów wydajności określonych w tym załączniku przekazuje drogą elektroniczną właściwemu organowi informacje niezbędne do identyfikacji zakładu zgodnie z formatem, o którym mowa w art. 7 ust. 2, chyba że informacje te zostały już udostępnione właściwemu organowi:
a)
uwolnień do powietrza, wody i gleby jakiegokolwiek z zanieczyszczeń określonych w załączniku II, dla którego obowiązująca wartość progowa określona w załączniku II jest przekroczona;
b)
transferów poza miejsce powstania, przekraczających rocznie 2 tony dla odpadów niebezpiecznych lub 2.000 ton dla odpadów innych niż niebezpieczne, dla dowolnej spośród operacji odzysku ("R") albo unieszkodliwiania ("D"), z wyjątkiem operacji unieszkodliwiania typu "obróbka w glebie" oraz "głębokie wtryskiwanie", o których mowa w art. 6, z podaniem odpowiednio "R" lub "D", w zależności od tego, czy odpad jest przeznaczony do odzysku, czy też do unieszkodliwienia oraz, dla transgranicznego przemieszczania odpadów niebezpiecznych, nazwy i adresu firmy dokonującej odzysku lub unieszkodliwienia odpadu oraz rzeczywistego miejsca odzysku lub unieszkodliwienia;
c)
transferów poza miejsce powstania któregokolwiek z zanieczyszczeń określonych w załączniku II zawartego w ściekach przeznaczonych do oczyszczenia, dla którego wartość progowa określona w załączniku II kolumna 1b jest przekroczona.

Operator każdego zakładu, w którym prowadzona jest jedna lub więcej z rodzajów działalności określonych w załączniku I z przekroczeniem progów wydajności w nim określonych, zgłasza właściwemu organowi informacje niezbędne do identyfikacji zakładu zgodnie z załącznikiem III, chyba że informacje te zostały już udostępnione właściwemu organowi.

W wypadku danych określonych jako dane oparte na pomiarze lub obliczeniu podaje się metodę, przy pomocy której dokonano analizy, lub metodę obliczeniową.

Uwolnienia, o których mowa w załączniku II, przekazywane zgodnie z lit. a) niniejszego ustępu, obejmują wszystkie uwolnienia ze wszystkich źródeł określonych w załączniku I znajdujących się na terenie zakładu.

2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają informacje dotyczące uwolnień i transferów powstających ogółem w wyniku działań zamierzonych, przypadkowych, rutynowych i nierutynowych.

Dostarczając te informacje, operatorzy wyszczególniają, jeżeli to możliwe, wszelkie dane związane z niezamierzonym uwolnieniem do środowiska.

3. 
Operator każdego zakładu zbiera z odpowiednią częstotliwością informacje potrzebne do określenia, które z dokonywanych przez zakład uwolnień oraz transferów zanieczyszczeń poza miejsce powstania podlegają wymaganiom sprawozdawczości na mocy ust. 1.
4. 
Przygotowując sprawozdanie, dany operator wykorzystuje najlepsze dostępne informacje, które mogą obejmować dane z monitorowania, wskaźniki emisji, równania bilansu masy, pośrednie monitorowanie lub inne obliczenia, oceny techniczne oraz inne metody zgodne z art. 9 ust. 1 oraz zgodne z metodykami uznanymi na poziomie międzynarodowym, jeśli są one dostępne.
5. 
Operator każdego danego zakładu objętego obowiązkiem sprawozdawczości przechowuje do wglądu dla właściwych organów Państwa Członkowskiego zapisy danych, z których pochodziły informacje podane w sprawozdaniu, przez okres pięciu lat od końca danego roku sprawozdawczego. W zapisach tych opisana jest również metodyka użyta do zbierania danych.
Artykuł  6

Uwolnienia do gleby

Odpad podlegający operacjom unieszkodliwiania typu "obróbka w glebie" lub "głębokie wtryskiwanie", opisanym w załączniku IIA do dyrektywy 75/442/EWG, jest zgłaszany jako uwolnienie do gleby jedynie przez operatora zakładu, na terenie którego odpad powstał.

Artykuł  7

Sprawozdawczość Państw Członkowskich

1. 
Państwa Członkowskie, uwzględniając wymagania określone w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu, określają termin, do którego operatorzy przekazują swojemu właściwemu organowi wszystkie dane, o których mowa w art. 5 ust. 1 i 2, oraz informacje, o których mowa w art. 5 ust. 3, 4 i 5.
2.  11
 Państwa członkowskie co roku przekazują Komisji drogą elektroniczną sprawozdanie zawierające wszystkie dane, o których mowa w art. 5 ust. 1 i 2, w formacie i w terminie określonych przez Komisję w drodze aktów wykonawczych. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 19 ust. 2. W każdym przypadku termin przesłania sprawozdania nie może przypadać później niż 11 miesięcy po zakończeniu roku sprawozdawczego.
3.  12
 Służby Komisji, wspomagane przez Europejską Agencję Środowiska, wprowadzają informacje przekazane przez państwa członkowskie do europejskiego PRTR w ciągu jednego miesiąca od zakończenia składania sprawozdań przez państwa członkowskie zgodnie z ust. 2.
Artykuł  8

Uwolnienia ze źródeł rozproszonych

1. 
Komisja, wspierana przez Europejską Agencję Środowiska, włącza do europejskiego PRTR informacje dotyczące uwolnień ze źródeł rozproszonych, jeżeli takie informacje istnieją i zostały już zgłoszone przez Państwa Członkowskie.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, są przedstawiane tak, aby umożliwić użytkownikom wyszukiwanie i identyfikowanie uwolnień zanieczyszczeń ze źródeł rozproszonych zgodnie z odpowiednim rozkładem przestrzennym, i zawierają informacje dotyczące metodyki użytej do pozyskania informacji.
3.  13
 W przypadku stwierdzenia, że nie istnieją dane dotyczące uwolnień ze źródeł rozproszonych, Komisja jest uprawniona do przyjmowania, zgodnie z art. 18a, aktów delegowanych w celu uzupełnienia niniejszego rozporządzenia poprzez zainicjowanie sprawozdawczości w zakresie uwolnień odnośnych zanieczyszczeń z jednego lub więcej źródeł rozproszonych, przy wykorzystaniu, w razie potrzeby, metod uznanych na poziomie międzynarodowym.
Artykuł  9

Zapewnienie jakości i jej ocena

1. 
Operator każdego zakładu podlegającego wymaganiom sprawozdawczości przedstawionym w art. 5 zapewnia jakość przekazywanych przez siebie informacji.
2. 
Właściwe organy oceniają jakość danych dostarczanych przez operatorów zakładów, o których mowa w ust. 1, w szczególności pod względem ich kompletności, spójności i wiarygodności.
3. 
Komisja koordynuje prace nad zapewnieniem jakości i jej oceną w konsultacji z Komitetem, o którym mowa w art. 19 ust. 1.
4. 
Komisja może przyjąć wytyczne dla monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji zgodnie z procedurą określoną w art. 19 ust. 2. Powyższe wytyczne są w odpowiednich przypadkach zgodne z metodykami uznanymi na poziomie międzynarodowym oraz spójne z innym prawodawstwem wspólnotowym.
Artykuł  10

Dostęp do informacji

1. 
Komisja, z pomocą Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska, zapewnia publiczną dostępność europejskiego PRTR bezpłatnie poprzez Internet, uwzględniając ramy czasowe określone w art. 7 ust. 3.
2. 
W przypadku gdy informacje zawarte w europejskim PRTR nie są łatwo dostępne dla społeczeństwa drogą elektroniczną, dane Państwo Członkowskie oraz Komisja umożliwiają elektroniczny dostęp do europejskiego PRTR w publicznie dostępnych miejscach.
Artykuł  11  14  

Poufność

W każdym przypadku, gdy informacje są uznawane przez państwo członkowskie za poufne zgodnie z art. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/4/WE 15 , w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 7 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, za dany rok sprawozdawczy wykazuje się oddzielnie dla każdego zakładu, jakiego rodzaju informacji nie można podać do wiadomości publicznej i podać tego powody.

Artykuł  12

Udział społeczeństwa

1. 
Komisja zapewnia społeczeństwu wczesną i skuteczną możliwość udziału w dalszym rozwoju europejskiego PRTR, w tym również w tworzeniu zdolności instytucjonalnej i przygotowywaniu zmian do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Społeczeństwo ma możliwość przedstawiania odpowiednich uwag, informacji, analiz lub opinii w rozsądnym terminie.
3. 
Komisja należycie uwzględnia taki wkład i informuje społeczeństwo o wynikach jego udziału.
Artykuł  13

Dostęp do wymiaru sprawiedliwości

Dostęp do wymiaru sprawiedliwości związany z publicznym dostępem do informacji o środowisku naturalnym jest zapewniony zgodnie z art. 6 dyrektywy 2003/4/WE, a w przypadku gdy zaangażowane są instytucje Wspólnoty - zgodnie z art. 6, 7 i 8 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji 16 .

Artykuł  14

Wytyczne

1. 
Tak szybko, jak to możliwe, ale nie później niż cztery miesiące przed rozpoczęciem pierwszego roku sprawozdawczego Komisja, w drodze konsultacji z Komitetem, o którym mowa w art. 19 ust. 1, opracuje wytyczne wspierające wdrażanie europejskiego PRTR.
2. 
Wytyczne dotyczące wdrażania europejskiego PRTR zajmują się w szczególności następującymi kwestiami szczegółowymi:
a)
procedurami sprawozdawczości;
b)
danymi objętymi sprawozdawczością;
c)
zapewnieniem jakości i jej oceną;
d)
w przypadku danych poufnych, wskazywaniem typu danych, które nie zostały ujawnione, oraz powodów odmowy ujawnienia;
e)
odwołaniem się do uznanych na poziomie międzynarodowym metod określania uwolnień i metod analitycznych oraz metodyk pobierania próbek;
f)
wskazywaniem spółek-matek;
g)
kodowaniem rodzajów działalności zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia i do dyrektywy 96/61/WE.
Artykuł  15

Podnoszenie świadomości

Komisja i Państwa Członkowskie promują świadomość społeczną w odniesieniu do europejskiego PRTR i zapewniają wsparcie w dostępie do europejskiego PRTR oraz w zrozumieniu i wykorzystaniu zawartych w nim informacji.

Artykuł  16 17

 (uchylony).

Artykuł  17 18

 (uchylony).

Artykuł  18 19

Zmiany w załącznikach

Komisja jest uprawniona do przyjmowania, zgodnie z art. 18a, aktów delegowanych w odniesieniu do zmiany załączników II i III w celu:

a)
dostosowania ich do postępu naukowego lub technicznego;
b)
dostosowania ich w rezultacie przyjęcia przez Konferencję Stron Protokołu wszelkich zmian do załączników do Protokołu.
Artykuł  18a  20  

Wykonywanie przekazanych uprawnień

1. 
Powierzenie Komisji uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych podlega warunkom określonym w niniejszym artykule.
2. 
Uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 8 ust. 3 i art. 18, powierza się Komisji na okres pięciu lat od dnia 26 lipca 2019 r. Komisja sporządza sprawozdanie dotyczące przekazania uprawnień nie później niż dziewięć miesięcy przed końcem okresu pięciu lat. Przekazanie uprawnień zostaje automatycznie przedłużone na takie same okresy, chyba że Parlament Europejski lub Rada sprzeciwią się takiemu przedłużeniu nie później niż trzy miesiące przed końcem każdego okresu.
3. 
Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 8 ust. 3 i art. 18, może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w późniejszym terminie określonym w tej decyzji. Nie wpływa ona na ważność już obowiązujących aktów delegowanych.
4. 
Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja konsultuje się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 21 .
5. 
Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja przekazuje go równocześnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
6. 
Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 8 ust. 3 i art. 18 wchodzi w życie tylko wówczas, gdy ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie dwóch miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, lub gdy, przed upływem tego terminu, zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o dwa miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.
Artykuł  19

Procedura komitetu

1. 
Komisja jest wspomagana przez komitet.
2. 
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.

Okres przewidziany w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE zostaje ustalony na trzy miesiące.

3.  22
 (uchylony).
Artykuł  20

Sankcje

1. 
Państwa Członkowskie określają zasady dotyczące sankcji stosowanych w przypadku naruszeń przepisów niniejszego rozporządzenia i podejmują wszelkie środki niezbędne do zapewnienia ich wdrożenia. Przewidywane sankcje muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
2. 
Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o tych przepisach najpóźniej rok od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia i powiadamiają ją niezwłocznie o każdej następnej zmianie mającej na nie wpływ.
Artykuł  21

Zmiany dyrektyw 91/689/EWG i 96/61/WE

1. 
Skreśla się art. 8 ust. 3 dyrektywy 91/689/EWG.
2. 
Skreśla się art. 15 ust. 3 dyrektywy 96/61/WE.
Artykuł  22

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 18 stycznia 2006 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
J. BORRELL FONTELLES H. WINKLER
Przewodniczący Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Rodzaje działalności

Nr Rodzaj działalności Próg wydajności
1. Przemysł energetyczny
a) Rafinerie ropy naftowej i gazu *(1)
b) Instalacje do zgazowania i upłynniania węgla *
c) Elektrociepłownie i inne instalacje do spalania paliw Moc nominalna 50 megawatów (MW)
d) Piece koksownicze *
e) Młyny węglowe Zdolność produkcyjna 1 tona na godzinę
f) Instalacje do wytwarzania produktów węglowych i bezdymnego paliwa stałego *
2. Produkcja i obróbka metali
a) Instalacje do prażenia lub spiekania rud metali (w tym rudy siarczkowej) *
b) Instalacje do produkcja surówki lub stali (wytop pierwotny lub wtórny), w tym do odlewania ciągłego Zdolność produkcyjna 2,5 tony na godzinę
c) Instalacje do obróbki metali żelaznych:
(i) Walcownie gorące Zdolność produkcyjna 20 ton surowej stali na godzinę
(ii) Kuźnie z młotami Energia młota 50 kilodżuli, stosowana moc cieplna 20 MW
(iii) Nakładanie metalicznych powłok ochronnych Wielkość wsadu 2 tony surowej stali na godzinę
d) Odlewnie metali żelaznych Zdolność produkcyjna 20 ton na dobę
e) Instalacje:
(i) Do produkcji metali nieżelaznych z rudy, koncentratów

lub surowców wtórnych przy użyciu procesów

metalurgicznych, chemicznych lub elektrolitycznych

*
(ii) Do wytopu, w tym stapiania, metali nieżelaznych,

łącznie z produktami z odzysku (rafinacja, odlewanie itp.)

Wydajność topienia 4 tony na dobę dla ołowiu i kadmu lub 20 ton na dobę dla pozostałych metali
f) Instalacje do powierzchniowej obróbki metali i tworzyw sztucznych przy użyciu procesu elektrolitycznego lub chemicznego Pojemność wanien procesowych 30 m3
3. Przemysł mineralny
a) Górnictwo podziemne i działalności powiązane *
b) Górnictwo odkrywkowe i kamieniołomy Powierzchnia terenu objętego rzeczywistą działalnością wydobywczą 25 hektarów
c) Instalacje do produkcji:
(i) Klinkieru cementowego w piecach obrotowych Zdolność produkcyjna 500 ton na dobę
(ii) Wapna w piecach obrotowych Zdolność produkcyjna 50 ton na dobę
(iii) Klinkieru cementowego lub wapna w innych piecach Zdolność produkcyjna 50 ton na dobę
d) Instalacje do produkcji azbestu oraz wytwarzania produktów na bazie azbestu *
e) Instalacje do wytwarzania szkła, w tym włókna szklanego Wydajność topienia 20 ton na dobę
f) Instalacje do wytopu materiałów mineralnych, w tym produkcja włókien mineralnych Wydajność topienia 20 ton na dobę
g) Instalacje do wytwarzania produktów ceramicznych przez wypalanie, w tym dachówek, cegieł, cegieł ogniotrwałych, płytek, wyrobów kamionkowych lub porcelany Zdolność produkcyjna 75 ton na dobę lub pojemność pieca 4 m3 i gęstość ustawienia produktu w piecu 300 kg/m3
4. Przemysł chemiczny
a) Instalacje chemiczne do wytwarzania na skalę przemysłową podstawowych związków organicznych, takich jak:
(i) Węglowodory proste (łańcuchowe lub pierścieniowe,

nasycone lub nienasycone, alifatyczne lub aromatyczne)

(ii) Pochodne węglowodorów zawierające tlen, takie jak

alkohole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, estry,

octany, etery, nadtlenki, żywice epoksydowe

(iii) Pochodne węglowodorów zawierające siarkę
(iv) Pochodne węglowodorów zawierające azot, takie jak aminy,

amidy, azotyny, nitrozwiązki lub azotany, nitryle,

cyjaniany, izocyjaniany

*
(v) Pochodne węglowodorów zawierające fosfor
(vi) Pochodne węglowodorów zawierające rtęć
(vii) Związki metaloorganiczne
(viii) Podstawowe tworzywa sztuczne (polimery, włókna

syntetyczne, włókna celulozowe)

(ix) Kauczuki syntetyczne
(x) Barwniki i pigmenty
(xi) Środki powierzchniowo czynne
b) Instalacje chemiczne do produkcji na skalę przemysłową podstawowych związków nieorganicznych, takich jak:
(i) Gazy, takie jak amoniak, chlor lub chlorowodór, fluor lub

fluorowodór, tlenki węgla, związki siarki, tlenki azotu,

wodór, dwutlenek siarki, chlorek karbonylu

(ii) Kwasy, takie jak kwas chromowy, kwas fluorowodorowy, kwas

fosforowy, kwas azotowy, kwas chlorowodorowy, kwas

siarkowy, oleum, kwasy siarkawe

*
(iii) Zasady, takie jak wodorotlenek amonu, wodorotlenek

potasu, wodorotlenek sodu

(iv) Sole, takie jak chlorek amonu, chloran potasu, węglan

potasu, węglan sodu, nadboran, azotan srebra

(v) Niemetale, tlenki metali lub inne związki nieorganiczne,

takie jak węglik wapnia, krzem, węglik krzemu

c) Instalacje chemiczne do produkcji na skalę przemysłową nawozów fosforowych, azotowych lub potasowych (nawozów prostych lub złożonych) *
d) Instalacje chemiczne do produkcji na skalę przemysłową podstawowych środków ochrony roślin i biocydów *
e) Instalacje wykorzystujące proces chemiczny lub biologiczny do produkcji na skalę przemysłową podstawowych produktów farmaceutycznych *
f) Instalacje do produkcji na skalę przemysłową materiałów wybuchowych i produktów pirotechnicznych *
5. Gospodarka odpadami i ściekami
a) Instalacje do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych Przyjmujące 10 ton na dobę
b) Instalacje do spalania odpadów innych niż niebezpieczne w zakresie dyrektywy 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów(2) Zdolność produkcyjna 3 tony na godzinę
c) Instalacje do unieszkodliwiania odpadów innych niż niebezpieczne Zdolność przetwarzania 50 ton na dobę
d) Składowiska (z wyłączeniem składowisk odpadów obojętnych oraz składowisk, które zostały ostatecznie zamknięte przed dniem16 lipca 2001 r. lub dla których upłynęła faza późniejszej ochrony wymagana przez właściwe organy zgodnie z art. 13 dyrektywy Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów(3)) Przyjmujące 10 ton na dobę lub o całkowitej pojemności 25.000 ton
e) Instalacje do unieszkodliwiania lub recyklingu padliny zwierzęcej lub odpadów zwierzęcych Zdolność produkcyjna10 ton na dobę
f) Oczyszczalnie ścieków komunalnych Wydajność odpowiadająca liczbie 100.000 mieszkańców
g) Niezależnie eksploatowane oczyszczalnie ścieków przemysłowych, które obsługują jeden lub więcej rodzajów działalności wymienionych w niniejszym załączniku Wydajność 10.000 m3(4) na dobę
6. Produkcja i przetwórstwo papieru oraz drewna
a) Zakłady przemysłowe do produkcji pulpy drzewnej lub podobnych materiałów włóknistych *
b) Zakłady przemysłowe do produkcji papieru i tektury oraz innych podstawowych produktów drewnopochodnych (takich jak płyta wiórowa, płyta pilśniowa i sklejka) Zdolność produkcyjna 20 ton na dobę
c) Zakłady przemysłowe do konserwacji drewna i produktów drewnopochodnych za pomocą środków chemicznych Zdolność produkcyjna 50 m3 na dobę
7. Intensywny chów lub hodowla inwentarza żywego i akwakultura
a) Instalacje do intensywnego chowu lub hodowli drobiu lub świń (i) 40.000 miejsc dla drobiu
(ii) 2.000 miejsc dla świń (powyżej 30 kg)
(iii) 750 miejsc dla macior
b) Intensywna akwakultura Zdolność produkcyjna 1.000 ton ryb lub skorupiaków na rok
8. Produkty zwierzęce i roślinne w sektorze spożywczym
a) Ubojnie Zdolność produkcyjna 50 ton tusz na dobę
b) Obróbka i przetwórstwo produktów spożywczych i napojów z:
(i) Surowców zwierzęcych (innych niż mleko) Zdolność produkcyjna 75 ton wyrobów gotowych na dobę
(ii) Surowców roślinnych Zdolność produkcyjna 300 ton wyrobów gotowych na dobę (średnia wartość kwartalna)
c) Obróbka i przetwórstwo mleka Zdolność przetwarzania 200 ton mleka na dobę (średnia wartość roczna)
9. Inne rodzaje działalności
a) Zakłady obróbki wstępnej (operacje, takie jak mycie, bielenie, merceryzacja) lub barwienie włókien lub materiałów włókienniczych Zdolność przetwarzania 10 ton na dobę
b) Zakłady garbowania skór Zdolność produkcyjna 12 ton wyrobów gotowych na dobę
c) Instalacje do obróbki powierzchniowej substancji, przedmiotów lub produktów przy użyciu rozpuszczalników organicznych, w szczególności do zdobienia, nadrukowywania, powlekania, odtłuszczania, impregnacji, gruntowania, malowania, czyszczenia lub nasączania Zużycie rozpuszczalnika 150 kg na godzinę lub 200 ton na rok
d) Instalacje do produkcji węgla (sadzy) lub elektrografitu poprzez spalanie lub grafityzację *
e) Instalacje do budowania i malowania lub usuwania farby ze statków Wydajność dla statków o długości 100 m
(1) Gwiazdka(*) wskazuje, że nie został określony próg wydajności (wszystkie zakłady są objęte obowiązkiem

sprawozdawczości).

(2) Dz.U. L 332 z 28.12.2000, str. 91.
(3) Dz.U. L 182 z 16.7.1999, str. 1. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003.
(4) Próg wydajności podlega rewizji najpóźniej w 2010 r. w świetle wyników pierwszego cyklu sprawozdawczego.

ZAŁĄCZNIK  II

Zanieczyszczenia *

Numer CAS Zanieczyszczenie(1) Wartość progowa dla uwolnień (kolumna 1)
Nr do powietrza (kolumna 1a) kg/rok do wody

(kolumna 1b) kg/rok

do gleby (kolumna 1c) kg/rok
1 74-82-8 Metan (CH4) 100.000 -(2) -
2 630-08-0 Tlenek węgla (CO) 500.000 - -
3 124-38-9 Dwutlenek węgla (CO2) 100.000.000 - -
4 Fluorowęglowodory (HFCs)(3) 100 - -
5 10024-97-2 Podtlenek azotu (N2O) 10.000 - -
6 7664-41-7 Amoniak (NH3) 10.000 - -
7 Niemetanowe lotne związki organiczne (NMVOC) 100.000 - -
8 Tlenki azotu (NOx/NO2) 100.000 - -
9 Perfluorowęglowodory (PFCs)(4) 100 - -
10 2551-62-4 Sześciofluorek siarki (SF6) 50 - -
11 Tlenki siarki (SOx/SO2) 150.000 - -
12 Całkowity azot - 50.000 50.000
13 Całkowity fosfor - 5.000 5.000
14 (5)Wodorochlorofluorowęglowodory (HCFCs)(5) 1 - -
15 Chlorofluorowęglowodory (CFCs)(6) 1 - -
16 Halony(7) 1 - -
17 Arsen i jego związki (jako As)(8) 20 5 5
18 Kadm i jego związki (jako Cd)(8) 10 5 5
19 Chrom i jego związki (as Cr)(8) 100 50 50
20 Miedź i jej związki (jako Cu)(8) 100 50 50
21 Rtęć i jej związki (jako Hg)(8) 10 1 1
22 Nikiel i jego związki (jako Ni)(8) 50 20 20
23 Ołów i jego związki (jako Pb)(8) 200 20 20
24 Cynk i jego związki (jako Zn)(8) 200 100 100
25 15972-60-8 Alachlor - 1 1
26 309-00-2 Aldryna 1 1 1
27 1912-24-9 Atrazyna - 1 1
28 57-74-9 Chlordan 1 1 1
29 143-50-0 Chlordekon 1 1 1
30 470-90-6 Chlorfenwinfos - 1 1
31 85535-84-8 Chloroalkany, C10-C13 - 1 1
32 2921-88-2 Chlorpyrifos - 1 1
33 50-29-3 DDT 1 1 1
34 107-06-2 1,2-dwuchloroetan (EDC) 1.000 10 10
35 75-09-2 Dwuchlorometan (DCM) 1.000 10 10
36 60-57-1 Dieldryna 1 1 1
37 330-54-1 Diuron - 1 1
38 115-29-7 Endosulfan - 1 1
39 72-20-8 Endryna 1 1 1
40 Związki halogenoorganiczne (jako AOX)(9) - 1.000 1.000
41 76-44-8 Heptachlor 1 1 1
42 118-74-1 Sześciochlorobenzen (HCB) 10 1 1
43 87-68-3 Sześciochlorobutadien (HCBD) - 1 1
44 608-73-1 1,2,3,4,5,6-sześciochlorocykloheksan (HCH) 10 1 1
45 58-89-9 Lindan 1 1 1
46 2385-85-5 Mirex 1 1 1
47 PCDD+PCDF (dioksyny + furany) (jako Teq)(10) 0,0001 0,0001 0,0001
48 608-93-5 Pentachlorobenzen 1 1 1
49 87-86-5 Pentachlorofenol (PCP) 10 1 1
50 1336-36-3 Polichlorowane dwufenyle (PCB) 0,1 0,1 0,1
51 122-34-9 Symazyna - 1 1
52 127-18-4 Czterochloroetylen (PER) 2.000 10 -
53 56-23-5 Czterochlorometan (TCM) 100 1 -
54 12002-48-1 Trichlorobenzeny (TCB) (wszystkie izomery) 10 1 -
55 71-55-6 1,1,1-trichloroetan 100 - -
56 79-34-5 1,1,2,2-tetrachloroetan 50 - -
57 79-01-6 Trichloroetylen 2.000 10 -
58 67-66-3 Trichlorometan 500 10 -
59 8001-35-2 Toksafen 1 1 1
60 75-01-4 Chlorek winylu 1.000 10 10
61 120-12-7 Antracen 50 1 1
62 71-43-2 Benzen 1.000 200

(jako BTEX)(11)

200

(jako BTEX)(11)

63 Bromowane dwufenyloetery (PBDE)(12) - 1 1
64 Nonylphenol/nonylphenoletoxylate i estry nonylofenolooksyetylowe (NP/NPE) - 1 1
65 100-41-4 Etylobenzen - 200

(jako BTEX)(11)

200

(jako BTEX)(11)

66 75-21-8 Tlenek etylenu 1.000 10 10
67 34123-59-6 Izoproturon - 1 1
68 91-20-3 Naftalen 100 10 10
69 Związki organiczne cyny (jako całkowita Sn) - 50 50
70 117-81-7 Di-(2-etyloheksylo) ftalan (DEHP) 10 1 1
71 108-95-2 Fenole (jako całkowity C)(13) - 20 20
72 Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (PAH)(14) 50 5 5
73 108-88-3 Toluen - 200

(jako BTEX)(11)

200

(jako BTEX)(11)

74 Tributylocyna i jej związki(15) - 1 1
75 Trifenylocyna i jej związki(16) - 1 1
76 Całkowity węgiel organiczny (TOC) (jako całkowity C lub COD/3) - 50.000 -
77 1582-09-8 Trifluralin - 1 1
78 1330-20-7 Ksyleny(17) - 200

(jako BTEX)(11)

200

(jako BTEX)(11)

79 Chlorki (jako całkowity Cl) - 2 miliony 2 miliony
80 Chlor i jego związki nieorganiczne (jako HCl) 10.000 - -
81 1332-21-4 Azbest 1 1 1
82 Cyjanki (jako całkowity CN) - 50 50
83 Fluorki (jako całkowity F) - 2.000 2.000
84 Fluor i jego związki nieorganiczne (jako HF) 5.000 - -
85 74-90-8 Cyjanowodór (HCN) 200 - -
86 Pył zawieszony (PM10) 50.000 - -
87 1806-26-4 Oktylofenole i estry oktylofenolooksyetylowe - 1 -
88 206-44-0 Fluoranten - 1 -
89 465-73-6 Izodryna - 1 -
90 36355-1-8 Heksabromobifenyl 0,1 0,1 0,1
91 191-24-2 Benzo(g, h, i)perylen 1
(1) O ile nie wyszczególniono inaczej, każde zanieczyszczenie wyszczególnione w załączniku II zgłaszane jest jako masa

całkowita tego zanieczyszczenia lub, jeżeli zanieczyszczenie jest grupą substancji, jako masa całkowita tej grupy.

(2) Myślnik (-) oznacza, że dany parametr i element nie wymagają zgłaszania.
(3) Masa całkowita fluorowęglowodorów: suma HFC23, HFC32, HFC41, HFC4310mee, HFC125, HFC134, HFC134a, HFC152a, HFC143,

HFC143a, HFC227ea, HFC236fa, HFC245ca, HFC365mfc.

(4) Masa całkowita perfluorowęglowodorów: suma CF4, C2F6, C3F8, C4F10, c-C4F8, C5F12, C6F14.
(5) Masa całkowita substancji, w tym ich izomerów, wymienionych w grupie VIII załącznika I do rozporządzenia (WE) nr

2037/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 czerwca 2000 r. w sprawie substancji zubożających warstwę

ozonową (Dz.U. L 244 z 29.9.2000, str. 1). Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1804/2003 (Dz.U. L 265

z 16.10.2003, str. 1).

(6) Masa całkowita substancji, w tym ich izomerów, wymienionych w grupach I i II załącznika I do rozporządzenia (WE) nr

2037/2000.

(7) Masa całkowita substancji, w tym ich izomerów, wymienionych w grupach III i VI załącznika I do rozporządzenia (WE)

nr 2037/2000.

(8) Wszystkie metale zgłaszane są jako masa całkowita tego pierwiastka we wszystkich formach chemicznych obecnych w

emisji.

(9) Związki halogenoorganiczne, które mogą być adsorbowane przez węgiel aktywowany, wyrażone jako chlorek.
(10) Wyrażone jako I-TEQ.
(11) Pojedyncze zanieczyszczenia mają być zgłaszane, jeśli próg dla BTEX (sumaryczny parametr dla benzenu, toluenu,

etylobenzenu, ksylenów) zostanie przekroczony.

(12) Masa całkowita następujących bromowanych dwufenyloeterów: penta-BDE, okta-BDE oraz deka-BDE.
(13) Masa całkowita fenolu i prostych pochodnych fenoli wyrażona jako węgiel całkowity.
(14) Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (PAH) mają być mierzone do celów zgłaszania uwolnień do powietrza jako

benzo(a)piren (50-32-8), benzo(b)fluoranten (205-99-2), benzo(k)fluoranten (207-08-9), indeno(1,2,3-cd)piren (193

-39-5) (zaczerpnięto z rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w

sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 229 z 29.6.2004, str. 5)).

(15) Masa całkowita związków tributylocyny, wyrażona jako masa tributylocyny.
(16) Masa całkowita związków trifenylocyny, wyrażona jako masa trifenylocyny.
(17) Masa całkowita ksylenów (o-ksyleny, m-ksyleny, paraksyleny).

ZAŁĄCZNIK  III 23

 (uchylony).

1 Opinia z dnia 6 kwietnia 2005 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lipca 2005 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 2 grudnia 2005 r.
3 Dz.U. L 242 z 10.9.2002, str. 1.
4 Dz.U. L 192 z 28.7.2000, str. 36.
5 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
6 Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 20. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 94/31/WE (Dz.U. L 168 z 2.7.1994, str. 28).
7 Dz.U. L 257 z 10.10.1996, str. 26. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
8 Dz.U. L 194 z 25.7.1975, str. 39. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003.
9 Dz.U. L 135 z 30.5.1991, str. 40. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003.
10 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 7 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1010 z dnia 5 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.170.115) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 czerwca 2019 r.
11 Art. 7 ust. 2 zmieniony przez art. 7 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2019/1010 z dnia 5 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.170.115) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
12 Art. 7 ust. 3 zmieniony przez art. 7 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2019/1010 z dnia 5 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.170.115) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
13 Art. 8 ust. 3:

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 596/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.188.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2009 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lipca 2019 r.

14 Art. 11 zmieniony przez art. 7 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2019/1010 z dnia 5 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.170.115) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 czerwca 2019 r.
15 Dyrektywa 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska i uchylająca dyrektywę Rady 90/313/EWG (Dz.U. L 41 z 14.2.2003, s. 26).
16 Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.
17 Art. 16 uchylony przez art. 7 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2019/1010 z dnia 5 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.170.115) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 czerwca 2019 r.
18 Art. 17 uchylony przez art. 7 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2019/1010 z dnia 5 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.170.115) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 czerwca 2019 r.
19 Art. 18:

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 596/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.188.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2009 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lipca 2019 r.

20 Art. 18a dodany przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lipca 2019 r.
21 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
22 Art. 19 ust. 3 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lipca 2019 r.
* Emitowanie zanieczyszczeń należących do poszczególnych kategorii zanieczyszczeń przewidzianych w załączniku II jest zgłaszane w każdej z tych kategorii.
23 Załącznik III uchylony przez art. 7 pkt 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/1010 z dnia 5 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.170.115) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024