Decyzja 2006/765/WE uchylająca niektóre akty wykonawcze dotyczące higieny środków spożywczych i zasad sanitarnych regulujących produkcję i wprowadzanie do obrotu niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 listopada 2006 r.
uchylająca niektóre akty wykonawcze dotyczące higieny środków spożywczych i zasad sanitarnych regulujących produkcję i wprowadzanie do obrotu niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 5175)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/765/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 listopada 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(1), w szczególności jego art. 9,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(2), w szczególności jego art. 16,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zasady sanitarne i polityka sanitarna regulująca produkcję i wprowadzanie do obrotu produktów pochodzenia zwierzęcego zostały ustanowione w rozporządzeniach (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych(3), (WE) nr 853/2004 oraz (WE) nr 854/2004.

(2) Dyrektywa 2004/41/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4) uchyliła niektóre dyrektywy dotyczące higieny środków spożywczych i zasad sanitarnych regulujących produkcję i wprowadzanie do obrotu niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi, a ponadto określiła, że środki wykonawcze przyjęte na podstawie wymienionych tekstów zostają utrzymane do czasu ich zastąpienia. Ze względu na bezpieczeństwo prawne należy formalnie uchylić środki, które zostały zastąpione w szczególności przez następujące akty:

rozporządzenie Komisji (WE) nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych(5),

rozporządzenie Komisji WE nr 2074/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. ustanawiające środki wykonawcze w odniesieniu do niektórych produktów objętych rozporządzeniem (WE) nr 853/2004 i do organizacji urzędowych kontroli na mocy rozporządzeń (WE) nr 854/2004 oraz (WE) nr 882/2004, ustanawiające odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 852/2004 i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz (WE) nr 854/2004(6),

rozporządzenie Komisji (WE) nr 2075/2005 dnia 5 grudnia 2005 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące urzędowych kontroli w odniesieniu do włosieni (Trichinella) w mięsie(7).

(3) Wymienione powyżej rozporządzenia weszły w życie w dniu 11 stycznia 2006 r.

(4) Decyzja Rady 94/371/EWG z dnia 20 czerwca 1994 r. ustanawiająca szczególne warunki zdrowia publicznego przy wprowadzaniu do obrotu niektórych rodzajów jaj(8) została przyjęta przez Radę w wyniku negatywnej opinii Stałego Komitetu Weterynaryjnego. Komisja zachowuje jednak uprawnienia wykonawcze.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Następujące dyrektywy i decyzje zostają uchylone z dniem 11 stycznia 2006 r.:

1. Dyrektywa Komisji 83/201/EWG z dnia 12 kwietnia 1983 r. ustanawiająca wyjątki od dyrektywy Rady 77/99/ EWG dotyczące niektórych produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego(9).

2. Decyzja Komisji 84/371/EWG z dnia 3 lipca 1984 r. ustanawiająca cechy charakterystyczne specjalnego znaku świeżego mięsa określonego w art. 5 lit. a) dyrektywy 64/ 433/EWG(10).

3. Decyzja Komisji 87/260/EWG z dnia 28 kwietnia 1987 r. przyznająca derogację Niderlandom i ustalająca równoważne warunki zdrowotne, których należy przestrzegać w odniesieniu do rozbierania świeżego mięsa(11).

4. Decyzja Komisji 87/266/EWG z dnia 8 maja 1987 r. uznająca, że program kontrolnych badań lekarskich pracowników przedłożony przez Niderlandy zapewnia równoważne gwarancje(12).

5. Decyzja Komisji 87/562/EWG z dnia 24 listopada 1987 r. przyznająca odstępstwo Republice Federalnej Niemiec i ustalająca równoważne warunki zdrowotne, których należy przestrzegać w odniesieniu do rozbierania świeżego mięsa(13).

6. Decyzja Komisji 88/235/EWG z dnia 7 marca 1988 r. przyznająca odstępstwo Danii i ustalająca równoważne warunki zdrowotne, których należy przestrzegać w odniesieniu do rozbierania świeżego mięsa(14).

7. Decyzja Komisji 88/363/EWG z dnia 13 czerwca 1988 r. przyznająca odstępstwo Zjednoczonemu Królestwu i ustalająca równoważne warunki zdrowotne, których należy przestrzegać w odniesieniu do rozbierania świeżego mięsa(15).

8. Decyzja Komisji 90/30/EWG z dnia 10 stycznia 1990 r. przyznająca derogację Hiszpanii i ustalająca równoważne warunki zdrowotne, których należy przestrzegać w odniesieniu do rozbierania świeżego mięsa(16).

9. Decyzja Komisji 90/31/EWG z dnia 10 stycznia 1990 r. przyznająca odstępstwo Francji i ustalająca równoważne warunki zdrowotne, których należy przestrzegać w odniesieniu do rozbierania świeżego mięsa(17).

10. Decyzja Komisji 90/469/EWG z dnia 5 września 1990 r. przyznająca odstępstwo Włochom i ustalająca równoważne warunki zdrowotne, których należy przestrzegać w odniesieniu do rozbierania świeżego mięsa(18).

11. Decyzja Komisji 90/514/EWG z dnia 25 września 1990 r. uznająca, że system kontroli medycznej personelu przedłożony przez Danię oferuje równoważne gwarancje(19).

12. Decyzja Komisji 92/92/EWG z dnia 9 stycznia 1992 ustanawiająca wymogi, które mogą być przedmiotem odstępstwa, dotyczące sprzętu i struktury centrów wysyłki i oczyszczania żywych małży(20).

13. Decyzja Komisji 93/140/EWG z dnia 19 stycznia 1993 r. ustanawiająca szczegółowe zasady odnoszące się do kontroli wzrokowej w celu wykrywania pasożytów w produktach rybołówstwa(21).

14. Decyzja Komisji 94/14/WE z dnia 21 grudnia 1993 r. ustanawiająca wykaz wspólnotowych zakładów, którym przyznaje się czasowe i ograniczone odstępstwo od wspólnotowych szczególnych zasad sanitarnych dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu świeżego mięsa(22).

15. Decyzja Komisji 94/92/WE z dnia 17 lutego 1994 r. w sprawie wsparcia finansowego Wspólnoty dla działań wspólnotowego laboratorium referencyjnego badającego biotoksyny morskie (Laboratorio del Ministerio Sanidad y Consumo, Vigo, Hiszpania)(23).

16. Decyzja Komisji 94/356/WE z dnia 20 maja 1994 r. ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 91/493/EWG dotyczące kontroli zdrowotnych przeprowadzanych we własnym zakresie w odniesieniu do produktów rybołówstwa(24).

17. Decyzja Rady z dnia 20 czerwca 1994 r. ustanawiająca szczególne warunki zdrowia publicznego przy wprowadzaniu do obrotu niektórych rodzajów jaj(25).

18. Decyzja Komisji 94/383/WE z dnia 3 czerwca 1994 r. w sprawie kryteriów stosowanych w odniesieniu do zakładów wytwarzających produkty mięsne, nieposiadających struktury przemysłowej ani przemysłowych zdolności produkcyjnych(26).

19. Decyzja Komisji 94/837/WE z dnia 16 grudnia 1994 r. ustanawiająca specjalne warunki dla zatwierdzania centrów przepakowywania, określonych w dyrektywie Rady 77/99/ EWG oraz zasady w odniesieniu do obrotu produktami z tych centrów(27).

20. Decyzja Komisji 95/149/WE z dnia 8 marca 1995 r. ustalająca dopuszczalne wartości całkowitego azotu lotnych zasad amonowych (N-LZA) dla niektórych kategorii produktów rybołówstwa oraz określająca metody analizy, które powinny być stosowane(28).

21. Decyzja Komisji 95/165/WE z dnia 4 maja 1995 r. ustanawiająca jednolite kryteria przyznawania odstępstw niektórym zakładom wytwarzającym produkty na bazie mleka(29).

22. Decyzja Komisji 96/536/WE z dnia 29 lipca 1996 r. ustanawiająca wykaz produktów na bazie mleka, odnośnie do których państwa członkowskie są upoważnione do udzielania indywidualnych lub ogólnych odstępstw zgodnie z art. 8 ust. 2 dyrektywy 92/46/EWG oraz charakter tych odstępstw stosowanych przy wytwarzaniu takich produktów(30).

23. Decyzja Komisji 96/658/WE z dnia 13 listopada 1996 r. ustanawiająca specjalne warunki zatwierdzania zakładów zlokalizowanych na rynkach hurtowych(31).

24. Decyzja Komisji 98/470/WE z dnia 9 lipca 1998 r. wykonująca dyrektywę Rady 89/662/EWG w odniesieniu do informacji w sprawie kontroli weterynaryjnych(32).

25. Decyzja Komisji 2001/471/WE z dnia 8 czerwca 2001 r. ustanawiająca przepisy dotyczące regularnych kontroli higieny ogólnej przeprowadzanych przez kierowników w zakładach, zgodnie z dyrektywą 64/433/EWG w sprawie problemów zdrowotnych dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu świeżego mięsa oraz z dyrektywą 71/118/ EWG w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu świeżego mięsa drobiowego(33).

26. Decyzja Komisji 2002/225/WE z dnia 15 marca 2002 r. ustanawiająca szczegółowe zasady wykonania dyrektywy Rady 91/492/EWG w zakresie najwyższego dopuszczalnego poziomu zawartości i metod analizy niektórych morskich biotoksyn w małżach, szkarłupniach, osłonicach i ślimakach morskich(34).

27. Decyzja Komisji 2002/477/WE z dnia 20 czerwca 2002 r. ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia publicznego dla świeżego mięsa i świeżego drobiu przywożonego z państw trzecich oraz zmieniająca decyzję 94/984/WE(35).

28. Decyzja Komisji 2003/380/WE z dnia 22 maja 2003 r. przyznająca Szwecji odstępstwo od dyrektywy Rady 64/ 433/EWG i przyznająca równoważne warunki zdrowotne, których należy przestrzegać przy rozbiorze świeżego mięsa(36).

29. Decyzja Komisji 2003/774/WE z dnia 30 października 2003 r. zatwierdzająca niektóre działania mające na celu powstrzymanie rozwoju mikroorganizmów chorobotwórczych u małży i ślimaków morskich(37).

Artykuł  2

Niniejsza decyzja jest skierowana do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 listopada 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2076/2005 (Dz. U. L 338 z 22.12.2005, str. 83).

(2) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 206. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2076/2005 (Dz.U. L 338 z 22.12.2005, str. 83).

(3) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 1.

(4) Dz.U. L 157 z 30.4.2004, str. 33.

(5) Dz.U. L 338 z 22.12.2005, str. 1.

(6) Dz.U. L 338 z 22.12.2005, str. 27.

(7) Dz.U. L 338 z 22.12.2005, str. 60.

(8) Dz.U. L 168 z 2.7.1994, str. 34.

(9) Dz.U. L 112 z 28.4.1983, str. 28.

(10) Dz.U. L 196 z 26.7.1984, str. 46.

(11) Dz.U. L 123 z 12.5.1987, str. 8.

(12) Dz.U. L 126 z 15.5.1987, str. 20.

(13) Dz.U. L 341 z 3.12.1987, str. 35.

(14) Dz.U. L 105 z 26.4.1988, str. 20.

(15) Dz.U. L 177 z 8.7.1988, str. 57.

(16) Dz.U. L 16 z 20.1.1990, str. 35.

(17) Dz.U. L 16 z 20.1.1990, str. 37.

(18) Dz.U. L 255 z 19.9.1990, str. 16.

(19) Dz.U. L 286 z 18.10.1990, str. 29.

(20) Dz.U. L 34 z 11.2.1992, str. 34.

(21) Dz.U. L 56 z 9.3.1993, str. 42.

(22) Dz.U. L 14 z 17.1.1994, str. 1.

(23) Dz.U. L 46 z 18.2.1994, str. 63.

(24) Dz.U. L 156 z 23.6.1994, str. 50.

(25) Dz.U. L 168 z 2.7.1994, str. 34.

(26) Dz.U. L 174 z 8.7.1994, str. 33.

(27) Dz.U. L 352 z 31.12.1994, str. 15.

(28) Dz.U. L 97 z 29.4.1995, str. 84.

(29) Dz.U. L 108 z 13.5.1995, str. 84.

(30) Dz.U. L 230 z 11.9.1996, str. 12.

(31) Dz.U. L 302 z 26.11.1996, str. 22.

(32) Dz.U. L 208 z 24.7.1998, str. 54.

(33) Dz.U. L 165 z 21.6.2001, str. 48.

(34) Dz.U. L 75 z 16.3.2002, str. 62.

(35) Dz.U. L 164 z 22.6.2002, str. 39.

(36) Dz.U. L 131 z 28.5.2003, str. 18.

(37) Dz.U. L 283 z 31.10.2003, str. 78.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.320.50

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/765/WE uchylająca niektóre akty wykonawcze dotyczące higieny środków spożywczych i zasad sanitarnych regulujących produkcję i wprowadzanie do obrotu niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi
Data aktu: 06/11/2006
Data ogłoszenia: 18/11/2006
Data wejścia w życie: 01/01/1970