Decyzja 2006/779/WE w sprawie tymczasowych weterynaryjnych środków zwalczania klasycznego pomoru świń w Rumunii

DECYZJA KOMISJI
z dnia 14 listopada 2006 r.
w sprawie tymczasowych weterynaryjnych środków zwalczania klasycznego pomoru świń w Rumunii

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 5387)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/779/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 listopada 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o przystąpieniu Bułgarii i Rumunii, w szczególności jego art. 4 ust. 3,

uwzględniając akt przystąpienia Bułgarii i Rumunii, w szczególności jego art. 42,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(2), w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 2001/89/WE z dnia 23 października 2001 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania klasycznego pomoru świń(3) wprowadza minimalne wspólnotowe środki zwalczania przedmiotowej choroby. Ustanawia ona środki, które należy podjąć na wypadek pojawienia się ogniska klasycznego pomoru świń. Środki te obejmują zapis, że państwa członkowskie po potwierdzeniu pierwotnego przypadku klasycznego pomoru świń wśród dzikich świń, przedkładają Komisji pisemny plan środków podejmowanych w celu zwalczenia choroby. Dyrektywa przewiduje również szczepienia interwencyjne w gospodarstwach trzodowych i u świń dzikich.

(2) W 2006 r. Rumunia zgłaszała Komisji częste przypadki pojawienia się na jej terytorium ognisk klasycznego pomoru świń w gospodarstwach trzodowych. Przypadki klasycznego pomoru świń odnotowano również u świń dzikich, u których choroba ta nadal występuje.

(3) Rumunia zareagowała na te przypadki występowania choroby i podjęła środki zwalczania klasycznego pomoru świń zgodnie z przepisami dyrektywy 2001/89/WE.

(4) Rumunia przedłożyła również Komisji do zatwierdzenia plany zwalczania klasycznego pomoru świń i plany szczepień interwencyjnych przeciwko klasycznemu pomorowi świń w gospodarstwach trzodowych i u świń dzikich.

(5) W kontekście handlu żywą trzodą chlewną, nasieniem, komórkami jajowymi i zarodkami trzody chlewnej oraz świeżym mięsem wieprzowym, wyrobami mięsnymi oraz innymi produktami mięsnymi składającymi się z mięsa wieprzowego lub je zawierającymi, sytuacja epidemiologiczna w Rumunii wciąż może stanowić zagrożenie dla zdrowia zwierząt w gospodarstwach trzodowych na terenie Wspólnoty.

(6) Mając na względzie przystąpienie Rumunii do Wspólnoty oraz w świetle bieżącej sytuacji epidemiologicznej, wspólnotowe środki należy stosować na całym terytorium Rumunii począwszy od dnia przystąpienia, w stosunku do wysyłki żywej trzody chlewnej, nasienia, komórek jajowych i zarodków trzody chlewnej oraz świeżego mięsa wieprzowego, wyrobów mięsnych oraz innych produktów mięsnych składających się z mięsa wieprzowego lub je zawierających, do innych państw członkowskich przez przejściowy okres dziewięciu miesięcy.

(7) Zatem aby zapobiec rozprzestrzenianiu klasycznego pomoru świń na inne obszary Wspólnoty należy na mocy niniejszej decyzji ustanowić zakaz wysyłki z Rumunii świeżego mięsa wieprzowego, wyrobów mięsnych oraz innych produktów mięsnych składających się z mięsa wieprzowego lub je zawierających. Takie mięso wieprzowe oraz produkty i wyroby z mięsa wieprzowego powinny być znakowane specjalnymi znakami, których nie można pomylić ze znakami jakości zdrowotnej dla mięsa wieprzowego określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(4) oraz znakiem indentyfikacyjnym określonym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 853/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(5). Dopuszczalne jest jednak wysyłanie takich produktów i wyrobów z mięsa wieprzowego lub zawierających mięso wieprzowe do innych państw członkowskich, jeżeli produkty te zostały poddane obróbce w sposób zapewniający zniszczenie obecnych wirusów klasycznego pomoru świń.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakaz wysyłki żywej trzody chlewnej z Rumunii

Rumunia dba o to, by żywa trzoda chlewna nie była wysyłana z jej terytorium do innych państw członkowskich.

Artykuł  2

Zakaz wysyłki nasienia, komórek jajowych i zarodków trzody chlewnej

Rumunia dba o to, aby nie dokonywać wysyłki nasienia, komórek jajowych ani zarodków trzody chlewnej z jej terytorium do innych państw członkowskich.

Artykuł  3

Zakaz wysyłki świeżego mięsa wieprzowego, wyrobów mięsnych oraz innych produktów mięsnych składających się z mięsa wieprzowego lub je zawierających

Rumunia dba o to, aby nie dokonywać wysyłki świeżego mięsa wieprzowego, wyrobów mięsnych ani innych produktów mięsnych składających się z mięsa wieprzowego lub je zawierających z jej terytorium do innych państw członkowskich.

Artykuł  4

Specjalne znaki na świeżym mięsie wieprzowym, wyrobach mięsnych oraz innych produktach mięsnych składających się z mięsa wieprzowego lub je zawierających

Rumunia dba o to, aby świeże mięso wieprzowe, wyroby mięsne i inne produkty mięsne składające się z mięsa wieprzowego lub je zawierające były znakowane specjalnym znakiem jakości zdrowotnej, który nie może być w kształcie owalnym i którego nie można pomylić ze:

a) znakiem identyfikacyjnym dla wyrobów mięsnych i produktów mięsnych składających się z mięsa wieprzowego lub je zawierających, określonym w załączniku II, sekcja I do rozporządzenia (WE) nr 853/2004; ani

b) znakiem jakości zdrowotnej dla świeżego mięsa wieprzowego, określonym w załączniku I, sekcja I, rozdział III do rozporządzenia (WE) nr 854/2004.

Artykuł  5

Odstępstwa dotyczące niektórych wysyłek wyrobów mięsnych i produktów mięsnych składających się z mięsa wieprzowego lub je zawierających

W drodze odstępstwa od art. 3 Rumunia może zezwolić na wysyłkę wyrobów mięsnych lub produktów mięsnych składających się z mięsa wieprzowego lub je zawierających z jej terytorium do innych państw członkowskich, jeżeli te produkty:

a) zostały wyprodukowane i przetworzone zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy Rady 2002/99/WE(6);

b) podlegają certyfikacji weterynaryjnej zgodnie z art. 5 dyrektywy 2002/99/WE; oraz

c) posiadają stosowne świadectwo zdrowia wymagane w odniesieniu do handlu wewnątrzwspólnotowego określone w art. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 599/2004(7) którego część 2 zawiera poniższe zdanie:

"Produkt zgodny z decyzją Komisji 2006/779/WE z dnia 14 listopada 2006 r. w sprawie tymczasowych weterynaryjnych środków zwalczania klasycznego pomoru świń w Rumunii".

Artykuł  6

Zgodność

Rumunia podejmie wszelkie niezbędne środki w celu zastosowania się do niniejszej decyzji, a następnie poda je do wiadomości publicznej. Rumunia niezwłocznie informuje o tym Komisję.

Artykuł  7 1

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2009 r.

Artykuł  8

Adresat

Niniejsza decyzja jest skierowana do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 listopada 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/41/WE (Dz.U. L 157 z 30.4.2004, str. 33).

(2) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/33/WE (Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14).

(3) Dz.U. L 316 z 1.12.2001, str. 5. Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.

(4) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 206. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2076/2005 (Dz.U. L 338 z 22.12.2005, str. 83).

(5) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2076/2005.

(6) Dz.U. L 18 z 23.1.2003, str. 11.

(7) Dz.U. L 94 z 31.3.2004, str. 44.

1 Art. 7 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2007/630/WE z dnia 27 września 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.255.44) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024