Decyzja 2006/778/WE dotycząca minimalnych wymagań w odniesieniu do gromadzenia informacji w trakcie kontroli zakładów produkcyjnych, w których trzymane są pewne zwierzęta gospodarskie

DECYZJA KOMISJI
z dnia 14 listopada 2006 r.
dotycząca minimalnych wymagań w odniesieniu do gromadzenia informacji w trakcie kontroli zakładów produkcyjnych, w których trzymane są pewne zwierzęta gospodarskie

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 5384)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/778/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 listopada 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/629/EWG z dnia 19 listopada 1991 r. ustanawiającą minimalne normy ochrony cieląt(1), w szczególności jej art. 7 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/630/EWG z dnia 19 listopada 1991 r. ustanawiającą minimalne normy ochrony świń(2), w szczególności jej art. 7 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 98/58/WE z dnia 20 lipca 1998 r. dotyczącą ochrony zwierząt hodowlanych(3), w szczególności jej art. 6 ust. 3,

uwzględniając dyrektywę Rady 1999/74/WE z dnia 19 lipca 1999 r. ustanawiającą minimalne normy ochrony kur niosek(4), w szczególności jej art. 8 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 91/629/EWG ustanawia minimalne normy ochrony cieląt, trzymanych w celach hodowli i tuczu. Stanowi ona, że państwa członkowskie zagwarantują prowadzenie przez właściwy organ kontroli w celu sprawdzenia, czy przepisy dyrektywy są przestrzegane.

(2) Dyrektywa 91/630/EWG ustanawia minimalne normy ochrony świń trzymanych w celach hodowli i tuczu. Stanowi ona, że państwa członkowskie zagwarantują prowadzenie przez właściwy organ kontroli w celu sprawdzenia, czy przepisy dyrektywy są przestrzegane.

(3) Dyrektywa 98/58/WE wyznacza minimalne standardy ochrony zwierząt hodowlanych lub gospodarskich. Stanowi ona, że państwa członkowskie zagwarantują prowadzenie przez właściwy organ kontroli w celu sprawdzenia, czy przepisy dyrektywy są przestrzegane, oraz zobowiązuje państwa członkowskie do przesyłania Komisji sprawozdań z tych kontroli.

(4) Decyzja Komisji 2000/50/WE z dnia 17 grudnia 1999 r. dotycząca minimalnych wymagań dotyczących kontroli gospodarstw rolnych, w których zwierzęta są trzymane w celach hodowlanych(5) stanowi, że sprawozdania składane Komisji przez państwa członkowskie na mocy dyrektywy 98/58/WE dotyczą cieląt, świń i kur niosek. Precyzuje również, jakiego rodzaju informacje państwa członkowskie są zobowiązane składać w odniesieniu do poszczególnych gatunków i kategorii zwierząt.

(5) Kontrole zwierząt gospodarskich prowadzone w państwach członkowskich nie powinny dotyczyć wyłącznie wymogów nałożonych takimi szczegółowymi aktami prawnymi, jak te dotyczące cieląt, świń i kur niosek, ale powinny obejmować również wymogi ogólne w zakresie dobrostanu zwierząt ustanowione dyrektywą 98/58/WE. Zobowiązania sprawozdawcze państw członkowskich wobec Komisji powinny zatem uwzględniać zarówno ogólne, jak i szczegółowe wymagania, które nakłada na nie prawodawstwo Wspólnoty.

(6) Kontrole zwierząt gospodarskich prowadzone w państwach członkowskich powinny obejmować wszystkie pozostałe gatunki zwierząt hodowlanych objete zakresem zastosowania dyrektywy 98/58/WE. Zobowiązania sprawozdawcze państw członkowskich wobec Komisji powinny zatem zostać odpowiednio rozszerzone.

(7) Dyrektywa 1999/74/WE ustanawia minimalne normy ochrony kur niosek. Stanowi ona, że państwa członkowskie zagwarantują prowadzenie przez właściwy organ kontroli w celu sprawdzenia, czy przepisy dyrektywy są przestrzegane.

(8) Doświadczenia zgromadzone w czasie stosowania dyrektyw 91/629/EWG, 91/630/EWG, 98/58/WE oraz 1999/74/WE wskazują na rozbieżności dzielące państwa członkowskie w dziedzinie planowania, realizacji, dokumentowania i sprawozdawczości w odniesieniu do kontroli prowadzonych przez właściwe organy na mocy wymienionych dyrektyw.

(9) Gromadzenie danych dotyczących kontroli dobrostanu zwierząt jest niezbędne dla dokonywanej przez Wspólnotę oceny wpływu jej polityki w tym obszarze. Ważnym jest ponadto jednolite stosowanie reguł dobrostanu zwierząt, zwłaszcza z uwagi na ich możliwy wpływ na konkurencyjność pewnych form działalności hodowlanej. Stąd wypływa konieczność aktualizowania minimalnych wymagań w odniesieniu do kontroli zakładów produkcyjnych, w których trzyma się pewne zwierzęta gospodarskie.

(10) Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(6) w tytule V przewiduje plany kontroli, uwzględniając przy tym roczne sprawozdania. Zobowiązania sprawozdawcze spoczywające obecnie na państwach członkowskich na mocy decyzji 2000/50/WE powinny zostać dostosowane do wymogów tego rozporządzenia, zwłaszcza w odniesieniu do częstotliwości i terminów sprawozdań składanych przed Komisją.

(11) Metody chowu wywierają wpływ na dobrostan zwierząt. Z tego względu stanowią użyteczny materiał dla potrzeb gromadzenia danych. W przypadku kur niosek należy uwzględnić w szczególności rozporządzenie Komisji (WE) nr 2295/2003 z dnia 23 grudnia 2003 r. wprowadzające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (EWG) nr 1907/90 w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do jaj(7), określające dodatkowe wymagania w odniesieniu do systemów alternatywnych.

(12) Działanie obecnego systemu służącego zbieraniu i analizie danych z państw członkowskich nakłada obciążenia administracyjne zarówno na Komisję jak i na państwa członkowskie. Wiąże się ono ponadto z ryzykiem zniekształcenia danych. Z tego względu konieczne jest wykonanie studium wykonalności unowocześnionego systemu obiegu informacji na poziomie Wspólnoty celem usprawnienia i ułatwienia gromadzenia i analizy koniecznych danych w tej dziedzinie.

(13) Dlatego też decyzja 2000/50/WE powinna zostać uchylona i zastąpiona niniejszą decyzją.

(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsza decyzja ustanawia zasady harmonizacji ustawodawstw w dziedzinie:

a)
gromadzenia informacji w trakcie kontroli prowadzonych przez właściwy organ zgodnie z dyrektywami 91/629/EWG, 91/630/EWG, 98/58/WE oraz 1999/74/WE, oraz
b)
przedkładania takich informacji Komisji.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się definicje zawarte w dyrektywach, o których mowa w art. 1 lit. a).

Ponadto zastosowanie mają niżej wymienione definicje:

a)
"kontrola" oznacza kontrolę prowadzoną przez właściwy organ w zakładzie produkcyjnym, w którym w tym czasie trzymane są zwierzęta, zgodnie z przepisami jednej z dyrektyw, o których mowa w art. 1 lit. a);
b)
"nieprawidłowość" oznacza brak zgodności z wymaganiami zawartymi w jednej z dyrektyw, o których mowa w art. 1 lit. a), który został:
i)
wykryty przez właściwy organ w trakcie kontroli;
ii)
zgłoszony oficjalnym pismem przez ten organ właścicielowi lub posiadaczowi zwierząt trzymanych w danym zakładzie produkcyjnym.
Artykuł  3

Informacje gromadzone i dokumentowane w trakcie każdej kontroli

W trakcie każdej kontroli właściwy organ gromadzi i dokumentuje na piśmie lub w postaci elektronicznej następujące dane:

a)
data kontroli i dane identyfikacyjne kontrolowanego zakładu produkcyjnego;
b)
kategorie metod chowu z odniesieniem do odpowiednich przepisów prawodawstwa wspólnotowego zgodnie z wykazem zamieszczonym w załączniku I;
c)
kategorie nieprawidłowości z odniesieniem do odpowiednich przepisów prawodawstwa wspólnotowego zgodnie z wykazem zamieszczonym w załączniku II;
d)
kategorie administracyjne nieprawidłowości oraz podjęte przez właściwy organ działania zgodnie z załącznikiem III.
Artykuł  4

Minimalne wymogi zakresu kontroli i dokumentacji w odniesieniu do kontroli prowadzonych zgodnie z dyrektywą 91/629/EWG

W trakcie każdej kontroli prowadzonej na mocy dyrektywy 91/629/EWG właściwy organ skontroluje przynajmniej pięć kategorii spośród wymienionych w rozdziale I załącznika II do niniejszej decyzji, sprawdzając zgodność ze stosownymi przepisami dyrektywy 91/629/EWG wymienionymi w tymże rozdziale. Właściwy organ dokumentuje wszelkie wykryte nieprawidłowości.

Artykuł  5

Minimalne wymogi zakresu kontroli i dokumentacji w odniesieniu do kontroli prowadzonych zgodnie z dyrektywą 91/630/EWG

W trakcie każdej kontroli prowadzonej na mocy dyrektywy 91/630/EWG właściwy organ skontroluje przynajmniej cztery kategorie spośród wymienionych w wykazie, o którym mowa w rozdziale I załącznika II do niniejszej decyzji, sprawdzając zgodność ze stosownymi przepisami dyrektywy 91/630/EWG wymienionymi w tymże rozdziale. Właściwy organ dokumentuje wszelkie wykryte nieprawidłowości.

Artykuł  6

Minimalne wymogi zakresu kontroli i dokumentacji w odniesieniu do kontroli prowadzonych zgodnie z dyrektywą 98/58/WE

W trakcie każdej kontroli prowadzonej na mocy dyrektywy 98/58/WE właściwy organ skontroluje przynajmniej pięć kategorii spośród wymienionych w wykazie, o którym mowa w rozdziale III załącznika II do niniejszej decyzji, sprawdzając zgodność ze stosownymi przepisami dyrektywy 98/58/WE wymienionymi w tymże rozdziale. Właściwy organ dokumentuje wszelkie wykryte nieprawidłowości.

Artykuł  7

Minimalne wymogi zakresu kontroli i dokumentacji w odniesieniu do kontroli prowadzonych zgodnie z dyrektywą 1999/74/WE

W trakcie każdej kontroli prowadzonej na mocy dyrektywy 1999/74/WE właściwy organ skontroluje przynajmniej trzy kategorie spośród wymienionych w wykazie, o którym mowa w rozdziale IV załącznika II do niniejszej decyzji, sprawdzając zgodność ze stosownymi przepisami dyrektywy 1999/74/WE wymienionymi w tymże rozdziale. Właściwy organ dokumentuje wszelkie wykryte nieprawidłowości.

Artykuł  8

Sprawozdawczość

1. 1
W ostatecznym terminie do 30 czerwca 2009 r., a następnie nie później niż 30 czerwca każdego roku, państwa członkowskie przedkładają Komisji drogą elektroniczną sprawozdania dotyczące informacji zgromadzonych i udokumentowanych zgodnie z niniejszą decyzją w trakcie kontroli przeprowadzonych w ciągu poprzedniego roku kalendarzowego. Chorwacja przedkłada swoje sprawozdanie po raz pierwszy najpóźniej do dnia 30 czerwca 2014 r.
2.
Sprawozdania, o których mowa ust. 1 muszą:
a)
zawierać informacje określone w załączniku IV;
b)
być uzupełnione załączoną analizą najpoważniejszych wykrytych nieprawidłowości oraz krajowy plan działania na rzecz zapobieżenia lub zmniejszenia częstotliwości ich występowania w nadchodzących latach.
Artykuł  9

Uchylenie

Uchyla się decyzję 2000/50/WE.

Artykuł  10

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2008 r.

Artykuł  11

Adresaci

Niniejsza decyzja jest skierowana do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 listopada 2006 r.

W imieniu Komisji

Markos KYPRIANOU

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 340 z 11.12.1991, str. 28. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 340 z 11.12.1991, str. 33. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.

(3) Dz.U. L 221 z 8.8.1998, str. 23. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.

(4) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 53. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.

(5) Dz.U. L 19 z 25.1.2000, str. 51. Decyzja ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.

(6) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, str. 1. ze sprostowaniem w (Dz.U. L 191 z 28.5.2004, str. 1). Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 776/2006 (Dz.U. L 136 z 24.5.2006, str. 3).

(7) Dz.U. L 340 z 24.12.2003, str. 16. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 89/2006 (Dz.U. L 15 z 20.1.2006, str. 30).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 o którym mowa w art. 3 lit. b)

KATEGORIE METOD CHOWU

Kategorie metod chowu kur niosek wraz ze stosownymi przepisami dyrektywy 1999/74/WE i rozporządzenia (WE) nr 2295/2003

Kategorie metod chowu Stosowne prawodawstwo wspólnotowe
Chów z wolnym wybiegiem Załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 2295/2003
Chów wolierowy Załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 2295/2003
System klatek ulepszonych Artykuł 6 dyrektywy 1999/74/WE.
System klatek nieulepszonych Artykuł 5 dyrektywy 1999/74/WE.

ZAŁĄCZNIK  II

 o którym mowa w art. 3 lit. c) oraz w art. 4, 5 i 6

ROZDZIAŁ  I

Kategorie nieprawidłowości w odniesieniu do cieląt wraz z odpowiednimi przepisami dyrektywy 91/629/EWG

Kategoria nieprawidłowości Odpowiednie przepisy dyrektywy 91/629/EWG
Kontrola Załącznik, pkt 6.
Swoboda ruchów Załącznik, pkt 7 i 8.
Wystarczająca przestrzeń Artykuł 3
Budynki i pomieszczenia Załącznik, pkt 1, 2, 3, 9, 14 i 10.
Minimalne oświetlenie Załącznik, pkt 5.
Sprzęt automatyczny lub mechaniczny Załącznik, pkt 4.
Pasza, woda i inne substancje Załącznik, pkt 12, 13 i 15.
Poziom hemoglobiny Załącznik, pkt 11.
Pasza włóknista Załącznik, pkt 11.

ROZDZIAŁ  II

Kategorie nieprawidłowości w odniesieniu do cieląt wraz z odpowiednimi przepisami dyrektywy 91/630/WE

Kategoria nieprawidłowości Odpowiednie przepisy dyrektywy 91/630/EWG
Personel Artykuł 5a
Kontrole Art. 3 ust. 8
Załącznik, rozdział II: sekcja B, pkt 2
Załącznik, rozdział II, sekcja C, pkt 3
Załącznik, rozdział II, sekcja D
Swoboda ruchów Artykuł 3 ust. 3
Załącznik, rozdział II: sekcja B, pkt 1, 4 i 5
Załącznik, rozdział II: sekcja C, pkt 1 i 2
Wystarczająca przestrzeń Artykuł 3 ust. 1 i 4
Budynki i pomieszczenia Załącznik, rozdział I, pkt 1, 2 i 3
Minimalne oświetlenie Załącznik, rozdział I, pkt 2
Powierzchnie podłoża Art. 3 ust. 2;
Załącznik, rozdział I, pkt 5
Załącznik, rozdział II, sekcja A
Materiał manipulacyjny Art. 3 ust. 5
Załącznik, rozdział I, pkt 4
Załącznik, rozdział II, sekcja B, pkt 3
Pasza, woda i inne substancje Art. 3 ust. 6
Załącznik, rozdział I, pkt 6 i 7
Pasza włóknista Art. 3 ust. 7
Okaleczenia Załącznik, rozdział I, pkt 8
Procedury dotyczące hodowli Załącznik, rozdział II, sekcja C, pkt 3

ROZDZIAŁ  III

Kategorie nieprawidłowości w odniesieniu do wszelkich zakładów produkcyjnych wraz z odpowiednimi przepisami dyrektywy 98/58/WE

Kategoria nieprawidłowości Odpowiednie punkty w Załączniku do dyrektywy 98/58/WE.
Personel Pkt 1
Kontrole Pkt 2, 3 i 4
Prowadzenie rejestrów Pkt 5 i 6
Swoboda ruchów Punkt 7
Budynki i pomieszczenia Punkty 8-12
Sprzęt automatyczny lub mechaniczny Pkt 13
Pasza, woda i inne substancje Punkty 14-18
Okaleczenia Pkt 19
Procedury dotyczące hodowli Pkt 20 i 21

ROZDZIAŁ  IV

Kategorie nieprawidłowości w odniesieniu do kur niosek wraz z odpowiednimi przepisami dyrektywy 1999/74/WE

Kategoria nieprawidłowości Odpowiednie przepisy dyrektywy 1999/74/WE.
Kontrole Załącznik, pkt 1 i 6.
Wystarczająca przestrzeń Art. 4 ust. 1 i 4
Art. 5 ust. 1 pkt 1
Art. 6 ust. 1 lit. a)
Budynki i pomieszczenia Artykuł 4, z wyjątkiem ust. 1 pkt 4)
Artykuł 5, z wyjątkiem ust. 1 pkt 1)
Artykuł 6, z wyjątkiem pkt 1 lit. a)
Załącznik, pkt 4, 5 i 7.
Minimalne oświetlenie Załącznik, pkt 3
Sprzęt automatyczny lub mechaniczny Załącznik, pkt 2
Okaleczenia Załącznik, pkt 8

ZAŁĄCZNIK  III

 o którym mowa w art. 3 lit. d)

Kategorie administracyjne nieprawidłowości
Kategoria administracyjna nieprawidłowości Działania podjęte przez właściwe organy
A Żądanie podjęcia działań w celu usunięcia nieprawidłowości w terminie krótszym niż trzy miesiące
Bez natychmiastowego wszczęcia postępowania administracyjnego bądź też karnego
B Żądanie podjęcia działań w celu usunięcia nieprawidłowości w terminie dłuższym niż trzy miesiące
Bez natychmiastowego wszczęcia postępowania administracyjnego bądź też karnego
C Natychmiastowe wszczęcie postępowania administracyjnego lub karnego

ZAŁĄCZNIK  IV

 Informacje, które mają zostać przedłożone Komisji zgodnie z art. 8

Informacje przedkładane Komisji zgodnie z art. 8 powinny być zgodne z tabelami 1 i 2 niniejszego Załącznika.

Muszą one zawierać liczbę:

– zakładów produkcyjnych podlegających kontroli - w wierszu 1 tabeli 1 i 2;

– zakładów produkcyjnych poddanych kontroli - w wierszu 2 tabeli 1 i 2, na podstawie liczby kontroli zgodnych z wymaganiami określonymi w art. 4-7;

– zakładów produkcyjnych, w których nie stwierdzono nieprawidłowości - w wierszu 3 tabeli 1 i 2, na podstawie wyników kontroli ujętych odpowiednio w wierszu 2 tabeli 1 i w wierszu 2 tabeli 2;

– nieprawidłowości w podziale na kategorie, o których mowa w załączniku II - w wierszach 4-18 tabeli 1 oraz w wierszach 4-12 tabeli 2 niniejszego załącznika;

– nieprawidłowości w podziale na kategorie, o których mowa w załączniku III - w wierszach 19-21 tabeli 1 oraz w wierszach 13-15 tabeli 2 niniejszego załącznika.

Tabela 1

grafika

Tabela 2

grafika

1 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 lipca 2013 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.314.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/778/WE dotycząca minimalnych wymagań w odniesieniu do gromadzenia informacji w trakcie kontroli zakładów produkcyjnych, w których trzymane są pewne zwierzęta gospodarskie
Data aktu: 14/11/2006
Data ogłoszenia: 15/11/2006
Data wejścia w życie: 01/01/2008, 01/01/1970