Rozporządzenie 1481/2006 ustanawiające formę i treść informacji rachunkowych, które należy przedłożyć Komisji do celów rozliczania rachunków EFRG i EFFROW, jak również w celu monitorowania i prognozowania

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1481/2006
z dnia 6 września 2006 r.
ustanawiające formę i treść informacji rachunkowych, które należy przedłożyć Komisji do celów rozliczania rachunków EFRG i EFFROW, jak również w celu monitorowania i prognozowania

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 42,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Z dniem 16 października 2006 r. rozporządzenie Komisji (WE) nr 2390/1999 z dnia 25 października 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1663/95 w odniesieniu do formy i treści informacji rachunkowych, które państwa członkowskie muszą przechowywać do dyspozycji Komisji dla celów rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR(2), zostaje uchylone rozporządzeniem Komisji (WE) nr 885/2006 z dnia 21 czerwca 2006 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w zakresie akredytacji agencji płatniczych i innych jednostek, jak również rozliczenia rachunków EFGR i EFRROW(3).

(2) Zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 885/2006 w odniesieniu do rozliczania rachunków EFGR i EFRROW należy ustanowić formę i treść informacji rachunkowych, o których mowa w art. 7 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia oraz sposób przekazywania ich Komisji.

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Funduszy Rolniczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Forma i treść informacji rachunkowych, o których mowa w art. 7 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 885/2006, oraz sposób przekazywania ich Komisji określa się w załączniku I (Tabela X), załączniku II (Specyfikacja techniczna dotycząca transferu plików komputerowych do EFOGR), załączniku III (Aide-mémoire) oraz załączniku IV (Struktura kodów w budżecie EFRROW [F109]) do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 16 października 2006 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 września 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 320/2006 (Dz.U. L 58 z 28.2.2006, str. 42).

(2) Dz.U. L 295 z 16.11.1999, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1359/2005 (Dz.U. L 214 z 19.8.2005, str. 11).

(3) Dz.U. L 171 z 23.6.2006, str. 90.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

TABELA X

Rok budżetowy 2007

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

Specyfikacje techniczne dotyczące transferu plików komputerowych do EFOGR, począwszy od dnia 16 października 2006 r.

WSTĘP

Niniejsze specyfikacje techniczne mają zastosowanie w odniesieniu do roku budżetowego 2006, który rozpoczął się dnia 16 października 2005 r.

1. Środki przekazu

Organ koordynujący państwa członkowskiego jest zobowiązany dokonać transferu plików komputerowych oraz odpowiedniej dokumentacji do Komisji za pośrednictwem STATEL/STADIUM. Komisja wesprze finansowo tylko jedną instalację STATEL/STADIUM w każdym państwie członkowskim. Najnowszą wersję programu STADIUM-Client oraz dodatkowe informacje na temat korzystania z STATEL/STADIUM można pobrać ze strony internetowej funduszy rolniczych CIRCA.

2. Struktura plików komputerowych

2.1. Państwa członkowskie mają obowiązek utworzyć zapis komputerowy dla poszczególnych części płatności i wpływów EFOGR (Sekcja Gwarancji). Części te są pojedynczymi pozycjami, z których składa się płatność dla (wpływ od) beneficjenta.

2.2. Zapisy muszą posiadać płaską strukturę pliku. Jeżeli pola posiadają więcej niż jedną wartość, wymaga się oddzielnego zapisu zawierającego wszystkie pola danych. Należy upewnić się, że nie występują podwójne obliczenia(1).

2.3. Wszystkie informacje dotyczące tej samej kategorii płatności lub wpływów muszą być zawarte w tym samym pliku komputerowym. Nie zezwala się na tworzenie oddzielnych plików dotyczących tych samych płatności (na przykład dla podmiotów gospodarczych, do celów kontroli lub dla danych podstawowych i danych dotyczących pomiarów).

2.4. Pliki komputerowe muszą posiadać następujące cechy:

1) Pierwszy zapis w pliku (rząd nagłówka) zawiera opis pliku. Nazwy pól zawierają literę "F", po której znajduje się numer pola identycznego z polem zastosowanym w załączniku I ("tabela X"). Dozwolone są tylko nazwy pól istniejące w tym załączniku.

2) Następnymi zapisami w pliku są dane (rzędy danych) w porządku wskazanym przez pierwszy zapis opisujący strukturę pliku.

3) Pola oddzielone są średnikiem (";"). Zarówno rząd nagłówka, jak i wszystkie rzędy danych zawierają taką samą liczbę średników. W rzędach danych puste pola występują jako podwójny średnik (";;") w obrębie zapisu lub jako pojedynczy średnik (";") na końcu zapisu.

4) Zapisy różnią się długością. Każdy zapis zakończony jest sekwencją "CR LF" albo "Carriage Return - Line Feed" (w systemie szesnastkowym: "0D 0A"). Rząd nagłówka nigdy nie kończy się znakiem ";". Rzędy danych kończą się znakiem ";" tylko wtedy, jeżeli ostatnie pole jest puste.

5) Plik zapisany jest kodem ASCII zgodnie z poniższą tabelą. Inne kody (takie jak EBCDIC, TAR, ZIP itp.) nie są akceptowane.

Kod państwo członkowskie
ISO 8859-1 BE, DK, DE, ES, FR, IE, IT, LU, NL, AT, PT, FI, SE oraz GB
ISO 8859-2 CZ, HU, PL, SI oraz SK
ISO 8859-3 MT
ISO 8859-7 GR oraz CY
ISO 8859-13 EE, LV oraz LT

6) Pola numeryczne:

a) Separator miejsc dziesiętnych: ".".

b) Symbol ("+" lub "-") pojawia się po lewej stronie, a zaraz po nim następują liczby. Dla liczb dodatnich znak "+" jest nieobowiązkowy.

c) Stała liczba miejsc dziesiętnych (szczegóły znajdują się w załączniku III).

d) Brak spacji między cyframi. Brak spacji lub innych znaków między tysiącami.

7) Pole zawierające datę: "RRRRMMDD" (czterocyfrowy rok, dwucyfrowy miesiąc, dwucyfrowy dzień).

8) Format wymagany dla kodu budżetowego (pole F109) bez spacji: "999999999999999" (gdzie "9" oznacza każdą cyfrę od 0 do 9).

9) Cudzysłów ("") jest niedozwolony na początku lub na końcu zapisów. Średnika jako separatora pola ";" nie wolno używać w przypadku danych w formacie tekstowym.

10) Dotyczy wszystkich pól: nie wolno używać spacji na początku lub końcu pola.

11) Pliki spełniające te zasady będą wyglądały następująco (przykład na rok budżetowy 2004):

F100;F101;F106;F107;F108;F109

BE01;154678;+152.50;EUR;20030715;050201011000001

BE01;024578;-1000.00;EUR;20030905;050208031502002

BE01;154985;9999.20;EUR;20030101;050205011100001

BE01;100078;+152.75;EUR;20030331;050208091515002

BE01;215452;+0.50;EUR;20030615;050201011000002 (uwaga +0.50, a nie +.50)

BE01;123456;21550.15;EUR;20030101;050805013810001

itd.

(inne rzędy danych z polami w takiej samej kolejności).

2.5. Pliki danych o cechach opisanych w pkt 2.4 przesyłane są z przesyłką typu "DANE Z TABELI X" (patrz: program "STADIUM-Client").

2.6. Program komputerowy do sprawdzania formatu plików komputerowych przed wysłaniem ich do Komisji ("WinCheckCsv") jest załączony do programu do przesyłania danych ("STADIUM-Client"). Zachęca się agencje płatnicze do zainstalowania programu sprawdzającego z CIRCA oddzielnie do celów zatwierdzania bez połączenia sieciowego.

3. Dokumentacja

Organ koordynujący państwa członkowskiego musi przesłać notę wyjaśniającą dla każdej agencji płatniczej za pośrednictwem STATEL/STADIUM, jedynie jeżeli zachodzi poniższa sytuacja:

1) W przypadku różnicy pomiędzy deklaracją roczną(2), składaną w ramach procedury rocznego rozliczenia finansowego (nie dotyczy tabeli 104), a sumą zapisów w plikach komputerowych (Σ F106), w celu ich wyjaśnienia za pomocą poszczególnych podpozycji budżetowych. Program STADIUM-Client zawiera szczególny typ przesyłki do tego rodzaju transferu, tj. "NOTA WYJAŚNIAJĄCA".

2) W przypadku użycia kodów w polach, dla których załącznik III nie ustanawia kodów standardowych, w celu objaśnienia wszystkich użytych kodów. Program STADIUM-Client zawiera szczególny typ przesyłki dla tego rodzaju transferu danych w formie tabel, tj. "WYKAZ KODÓW".

Nota wyjaśniająca ma wygląd i styl zwykłego listu. Wyraźnie oznaczone muszą być w szczególności tożsamość nadawcy lub agencji płatniczej oraz nazwa lub jednostka administracyjna adresata.

4. Transfer danych

Organ koordynujący musi przesłać pliki komputerowe w całości i tylko jeden raz.

Jeżeli organ koordynujący stwierdzi, że przesłano nieprawdziwe dane lub że pojawił się problem przy transferze danych, musi niezwłocznie powiadomić o tym Komisję. Należy wskazać wszystkie pliki, które zawierają nieprawidłowe informacje. Należy zażądać od Komisji usunięcia tych plików. Następnie w celu uniknięcia nadpisywania zapisów komputerowych lub plików z danymi organ koordynujący musi przesłać poprawne pliki komputerowe w celu pełnego zastąpienia poprzednich nieprawidłowych informacji.

______

(1) Uwaga: Należy najpierw zapoznać się z uwagami wstępnymi dotyczącymi "ilości" w rozdziale 5 załącznika III.

(2) Deklaracja roczna: dane wysyłane za pośrednictwem STATEL/STADIUM z wykorzystaniem przesyłki typu "DEKLARACJA _ROCZNA".

ZAŁĄCZNIK  III

"AIDE-MÉMOIRE"

Rok finansowy 2007

grafika

ZAŁĄCZNIK  IV

Struktura kodów budżetu EFRROW (F109)

WSTĘP

W odniesieniu do EFRROW nomenklatura budżetowa określa tylko jedną pozycję budżetową: "05040501".

Biorąc pod uwagę fakt, że kody budżetu mogą zawierać do 15 cyfr, pozostałych 7 cyfr można wykorzystać do określenia programów i środków. Umożliwi to porównanie pochodzących z różnych źródeł danych dotyczących roku budżetowego, agencji płatniczej, środka i programu.

1. STRUKTURA KODU BUDŻETU

Kod budżetu musi posiadać następującą strukturę:

– Pierwsze 8 cyfr są zawsze takie same: "05040501".

– Trzy następne cyfry wskazują środek zgodnie z załączonym wykazem.

– Pierwsza następna cyfra może posiadać następujące wartości (w porządku rosnącym równolegle ze wzrostem poziomu współfinansowania):

1 region inny niż regiony konwergencji

2 region konwergencji

3 region najbardziej oddalony

4 dobrowolna modulacja

5 dodatkowy wkład

– Trzy ostatnie cyfry oznaczają program: dozwolone są cyfry od "000" do "099".

2. PRZYKŁAD

F109 = "050405011132001" oznacza: pozycja budżetu "05040501" (EFRROW), środek "113" (wcześniejsza emerytura), region konwergencji ("2"), program "001".

3. WYKAZ ŚRODKÓW EFRROW

OBSZAR 1 POPRAWA KONKURENCYJNOŚCI SEKTORÓW ROLNICTWA I LEŚNICTWA
Kod Środek
111 Kształcenie zawodowe i działania informacyjne
112 Podejmowanie działalności przez młodych rolników
113 Wcześniejsza emerytura
114 Korzystanie z usług doradczych
115 Tworzenie systemu usług z zakresu zarządzania, pomocy i usług doradczych
121 Modernizacja gospodarstw rolnych
122 Podwyższanie wartości gospodarczej lasów
123 Zwiększanie wartości dodanej produktów rolnych i leśnych
124 Współpraca na rzecz rozwoju nowych produktów, procesów i technologii w sektorze rolnym i żywnościowym oraz w sektorze leśnym
125 Infrastruktura związana z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa
126 Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych oraz wprowadzanie odpowiednich działań zapobiegawczych
131 Spełnianie norm opartych na prawodawstwie wspólnotowym
132 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności
133 Działania informacyjne i promocyjne
141 Gospodarstwa rolne niskotowarowe
142 Stowarzyszenia producentów
OBSZAR 2 POPRAWA ŚRODOWISKA NATURALNEGO I OBSZARÓW WIEJSKICH POPRZEZ GOSPODAROWANIE GRUNTAMI
Kod Środek
211 Płatności za utrudnienia wynikające z położenia dla rolników na obszarach górskich
212 Płatności z tytułu naturalnych utrudnień dla rolników na obszarach innych niż obszary górskie
213 Płatności dla obszarów Natura 2000 i płatności związane z dyrektywą 2000/60/WE (WFD)
214 Płatności rolnośrodowiskowe
215 Płatności z tytułu dobrostanu zwierząt
216 Inwestycje nieprodukcyjne
221 Pierwsze zalesienie gruntów rolnych
222 Pierwsze zakładanie systemów rolnoleśnych na gruntach rolnych
223 Pierwsze zalesienie gruntów nierolniczych
224 Płatności dla obszarów Natura 2000
225 Płatności leśnośrodowiskowe
226 Przywrócenie potencjału leśnego oraz wprowadzenie działań zapobiegawczych
227 Inwestycje nieprodukcyjne
OBSZAR 3 POPRAWA JAKOŚCI ŻYCIA NA OBSZARACH WIEJSKICH ORAZ POPIERANIE ZRÓŻNICOWANIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Kod Środek
311 Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej
312 Tworzenie i rozwój działalności gospodarczej
313 Zachęcanie do prowadzenia działalności związanej z turystyką
321 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej
322 Odnowa i rozwój wsi
323 Zachowanie i poprawa stanu dziedzictwa obszarów wiejskich
331 Szkolenie i informowanie
341 Nabywanie umiejętności, aktywizacja i wdrażanie lokalnych strategii rozwoju obszarów wiejskich
OBSZAR 4 PROGRAM LEADER
Kod Środek
411 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Konkurencyjność
412 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Środowisko/gospodarowanie gruntami
413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Jakość życia/zróżnicowanie
421 Wdrażanie projektów współpracy
431 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i prowadzona na terytorium aktywizacja, o których mowa w art. 59

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.276.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1481/2006 ustanawiające formę i treść informacji rachunkowych, które należy przedłożyć Komisji do celów rozliczania rachunków EFRG i EFFROW, jak również w celu monitorowania i prognozowania
Data aktu: 06/09/2006
Data ogłoszenia: 07/10/2006
Data wejścia w życie: 14/10/2006, 16/10/2006