Decyzja 2006/658/WE powierzająca zarządzanie środkami pomocowymi agencjom wdrażającym środki przedakcesyjne w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w Chorwacji w okresie przedakcesyjnym

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 września 2006 r.
powierzająca zarządzanie środkami pomocowymi agencjom wdrażającym środki przedakcesyjne w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w Chorwacji w okresie przedakcesyjnym

(2006/658/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 września 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1266/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie koordynacji pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3906/1989(1), w szczególności jego art. 12 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(2), w szczególności jego art. 4 ust. 5 i 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Program rozwoju obszarów wiejskich dla Chorwacji zatwierdzono decyzją Komisji C(2006) 301 z dnia 8 lutego 2006 r., zgodnie z art. 4 ust. 5 i 6 rozporządzenia (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r.

(2) Rząd Chorwacji i Komisja, działająca w imieniu Wspólnoty Europejskiej, podpisali dnia 29 grudnia 2005 r. wieloletnią umowę finansową (zwaną dalej umową MAFA), ustanawiającą techniczne, prawne i administracyjne ramy dla realizacji programu Sapard.

(3) Republika Chorwacji powiadomiła Komisję o zakończeniu wszystkich wewnętrznych procedur niezbędnych do zawarcia tej umowy w dniu 6 kwietnia 2006 r., kiedy to umowa MAFA weszła w życie.

(4) Rozporządzenie (WE) nr 1266/1999 stanowi, że na podstawie indywidualnej analizy krajowej i sektorowej zdolności zarządzania programem/projektem oraz procedur i struktur kontroli finansowej dotyczącej finansów publicznych, wymóg uprzedniego zatwierdzenia określony w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999 może zostać uchylony; rozporządzenie Komisji (WE) nr 2222/2000(3) określa szczegółowe zasady prowadzenia wyżej wymienionej analizy.

(5) Właściwy organ Chorwacji powołał Dyrekcję ds. Wsparcia Rynkowego i Strukturalnego w Rolnictwie, jednostkę organizacyjną Ministerstwa Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Wodnej, która pełni funkcję agencji Sapard. Dyrekcja ta będzie odpowiadać za wdrażanie następujących środków: środek nr 1 "Inwestycje w gospodarstwa rolne" oraz środek nr 2 "Ulepszanie przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rolnych i rybołówstwa" określonych w programie rozwoju obszarów wiejskich zatwierdzonym ,,ą C(2006) 301; natomiast w Ministerstwie Finansów powołano Fundusz Krajowy zajmujący się realizacją zadań finansowych w ramach wdrażania programu Sapard.

(6) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 1266/1999 i rozporządzenia (WE) nr 2222/2000, Komisja przeprowadziła analizę krajowej i sektorowej zdolności zarządzania programem/projektem oraz procedur i struktur kontroli finansowej dotyczącej finansów publicznych i jest zdania, że w zakresie wdrażania wyżej wspomnianych środków Chorwacja spełnia przepisy art. 4-6 oraz Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 2222/2000, jak również minimalne warunki wymienione w Załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1266/1999.

(7) W szczególności agencja Sapard w zadowalającym stopniu wprowadziła następujące podstawowe kryteria akredytacji: procedury pisemne, podział obowiązków, zatwierdzanie wstępnych projektów, kontrole przed dokonaniem płatności, procedury płatności, procedury księgowe i audyt wewnętrzny.

(8) Dnia 14 marca 2006 r. władze Chorwacji przedstawiły wykaz kwalifikujących się wydatków zgodnie z art. 4 ust. 1 sekcja B umowy MAFA. Wykaz ten został częściowo zmieniony pismem z dnia 11 lipca 2006 r. Komisję wzywa się do podjęcia decyzji w tej sprawie.

(9) Fundusz Krajowy Ministerstwa Finansów w zadowalającym stopniu wdrożył podane niżej kryteria dla zadań finansowych, które będzie realizował w ramach wdrażania programu Sapard dla Chorwacji: ścieżka audytu, zarządzanie finansami, odbiór funduszy, płatności dla agencji Sapard i audyt wewnętrzny.

(10) Należy zatem uchylić wymóg uprzedniego zatwierdzenia określonego w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999 i powierzyć agencji Sapard oraz Krajowemu Funduszowi w Chorwacji funkcję zarządzania pomocą w sposób zdecentralizowany.

(11) Jednak z uwagi na fakt, że weryfikacje przeprowadzone przez Komisję w zakresie środka nr 1 "Inwestycje w gospodarstwa rolne" oraz środka nr 2 "Ulepszanie przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rolnych i rybołówstwa" opierają się na systemie, który jeszcze nie w pełni funkcjonuje w odniesieniu do wszystkich właściwych elementów, zarządzanie programem Sapard należy tymczasowo powierzyć agencji Sapard oraz Funduszowi Krajowemu w ramach Ministerstwa Finansów, zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2222/2000.

(12) Pełne powierzenie zarządzania programem Sapard jest przewidziane dopiero po przeprowadzeniu dalszych weryfikacji mających na celu zagwarantowanie, że system funkcjonuje prawidłowo oraz po wydaniu przez Komisję wszelkich zaleceń odnoszących się do powierzenia zarządzania środkami pomocowymi agencji Sapard, podlegającej Ministerstwu Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Wodnej, oraz Ministerstwu Finansów i Funduszowi Krajowemu.

(13) W celu uwzględnienia wymogów art. 8 ust. 1 lit. b) sekcja A umowy MAFA, wydatki wynikające z niniejszej decyzji kwalifikują się do współfinansowania przez Wspólnotę tylko jeśli zostały poniesione przez beneficjentów po dacie wydania niniejszej decyzji lub, jeśli nastąpi to później, po dacie wydania dokumentu ustanawiającego ich beneficjentami danego projektu, co jednak nie dotyczy studiów wykonalności i innych analiz z nimi związanych, pod warunkiem że wydatki te nie zostały pokryte przez agencję Sapard przed datą wydania niniejszej decyzji.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym uchyla się wymóg uprzedniego zatwierdzenia przez Komisję wyboru projektów i zawierania przez Chorwację umów w odniesieniu do środka nr 1 "Inwestycje w gospodarstwa rolne" oraz środka nr 2 "Ulepszanie przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rolnych i rybołówstwa", określony w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999.

Artykuł  2

Zarządzanie programem Sapard przyznaje się tymczasowo:

1) Dyrekcji ds. Wsparcia Rynkowego i Strukturalnego w Rolnictwie, jednostce organizacyjnej Ministerstwa Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Wodnej, która stanowi agencję Sapard w Chorwacji, Avenija grada Vukovara 269D, 10000 Zagreb, w odniesieniu do wdrażania środka nr 1 "Inwestycje w gospodarstwa rolne" oraz środka nr 2 "Ulepszanie przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rolnych i rybołówstwa" określonych w programie rozwoju obszarów wiejskich zatwierdzonym decyzją C(2006) 301;

2) Funduszowi Krajowemu w Ministerstwie Finansów, Katančičeva 5, 10000 Zagreb, w odniesieniu do zadań finansowych, które będzie realizował w ramach wdrażania programu Sapard dla Chorwacji.

Artykuł  3

Wydatki wynikające z niniejszej decyzji kwalifikują się do finansowania przez Wspólnotę tylko jeśli zostały poniesione przez beneficjentów po dacie wydania niniejszej decyzji lub, jeśli nastąpi to później, po dacie wydania dokumentu ustanawiającego ich beneficjentami danego projektu, co jednak nie dotyczy studiów wykonalności i innych analiz z nimi związanych, pod warunkiem że wydatki te nie zostały pokryte przez agencję Sapard przed datą wydania niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Bez uszczerbku dla jakichkolwiek decyzji przyznających pomoc poszczególnym beneficjentom w ramach programu Sapard, zastosowanie mają zasady kwalifikacji wydatków zaproponowane przez Chorwację w piśmie o numerze referencyjnym "Klasa: 910-01/05-01/8, Urbroj: 513-05-06/06-28" z dnia 14 marca 2006 r., zarejestrowanym przez Komisję dnia 21 marca 2006 r. pod numerem 08347, zmienionym pismem o numerze referencyjnym "Klasa: 910-01/06-01/221, Urbroj: 513-05-06/06-9" z dnia 23 czerwca 2006 r., zarejestrowanym przez Komisję dnia 11 lipca 2006 r. pod numerem 20627.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 września 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 68.

(2) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2112/2005 (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 23).

(3) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 5.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.271.83

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/658/WE powierzająca zarządzanie środkami pomocowymi agencjom wdrażającym środki przedakcesyjne w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w Chorwacji w okresie przedakcesyjnym
Data aktu: 29/09/2006
Data ogłoszenia: 30/09/2006
Data wejścia w życie: 29/09/2006