Decyzja 2006/658/WE powierzająca zarządzanie środkami pomocowymi agencjom wdrażającym środki przedakcesyjne w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w Chorwacji w okresie przedakcesyjnym

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 września 2006 r.
powierzająca zarządzanie środkami pomocowymi agencjom wdrażającym środki przedakcesyjne w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w Chorwacji w okresie przedakcesyjnym

(2006/658/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 września 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1266/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie koordynacji pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3906/1989(1), w szczególności jego art. 12 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(2), w szczególności jego art. 4 ust. 5 i 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Program rozwoju obszarów wiejskich dla Chorwacji zatwierdzono decyzją Komisji C(2006) 301 z dnia 8 lutego 2006 r., zgodnie z art. 4 ust. 5 i 6 rozporządzenia (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r.

(2) Rząd Chorwacji i Komisja, działająca w imieniu Wspólnoty Europejskiej, podpisali dnia 29 grudnia 2005 r. wieloletnią umowę finansową (zwaną dalej umową MAFA), ustanawiającą techniczne, prawne i administracyjne ramy dla realizacji programu Sapard.

(3) Republika Chorwacji powiadomiła Komisję o zakończeniu wszystkich wewnętrznych procedur niezbędnych do zawarcia tej umowy w dniu 6 kwietnia 2006 r., kiedy to umowa MAFA weszła w życie.

(4) Rozporządzenie (WE) nr 1266/1999 stanowi, że na podstawie indywidualnej analizy krajowej i sektorowej zdolności zarządzania programem/projektem oraz procedur i struktur kontroli finansowej dotyczącej finansów publicznych, wymóg uprzedniego zatwierdzenia określony w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999 może zostać uchylony; rozporządzenie Komisji (WE) nr 2222/2000(3) określa szczegółowe zasady prowadzenia wyżej wymienionej analizy.

(5) Właściwy organ Chorwacji powołał Dyrekcję ds. Wsparcia Rynkowego i Strukturalnego w Rolnictwie, jednostkę organizacyjną Ministerstwa Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Wodnej, która pełni funkcję agencji Sapard. Dyrekcja ta będzie odpowiadać za wdrażanie następujących środków: środek nr 1 "Inwestycje w gospodarstwa rolne" oraz środek nr 2 "Ulepszanie przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rolnych i rybołówstwa" określonych w programie rozwoju obszarów wiejskich zatwierdzonym ,,ą C(2006) 301; natomiast w Ministerstwie Finansów powołano Fundusz Krajowy zajmujący się realizacją zadań finansowych w ramach wdrażania programu Sapard.

(6) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 1266/1999 i rozporządzenia (WE) nr 2222/2000, Komisja przeprowadziła analizę krajowej i sektorowej zdolności zarządzania programem/projektem oraz procedur i struktur kontroli finansowej dotyczącej finansów publicznych i jest zdania, że w zakresie wdrażania wyżej wspomnianych środków Chorwacja spełnia przepisy art. 4-6 oraz Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 2222/2000, jak również minimalne warunki wymienione w Załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1266/1999.

(7) W szczególności agencja Sapard w zadowalającym stopniu wprowadziła następujące podstawowe kryteria akredytacji: procedury pisemne, podział obowiązków, zatwierdzanie wstępnych projektów, kontrole przed dokonaniem płatności, procedury płatności, procedury księgowe i audyt wewnętrzny.

(8) Dnia 14 marca 2006 r. władze Chorwacji przedstawiły wykaz kwalifikujących się wydatków zgodnie z art. 4 ust. 1 sekcja B umowy MAFA. Wykaz ten został częściowo zmieniony pismem z dnia 11 lipca 2006 r. Komisję wzywa się do podjęcia decyzji w tej sprawie.

(9) Fundusz Krajowy Ministerstwa Finansów w zadowalającym stopniu wdrożył podane niżej kryteria dla zadań finansowych, które będzie realizował w ramach wdrażania programu Sapard dla Chorwacji: ścieżka audytu, zarządzanie finansami, odbiór funduszy, płatności dla agencji Sapard i audyt wewnętrzny.

(10) Należy zatem uchylić wymóg uprzedniego zatwierdzenia określonego w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999 i powierzyć agencji Sapard oraz Krajowemu Funduszowi w Chorwacji funkcję zarządzania pomocą w sposób zdecentralizowany.

(11) Jednak z uwagi na fakt, że weryfikacje przeprowadzone przez Komisję w zakresie środka nr 1 "Inwestycje w gospodarstwa rolne" oraz środka nr 2 "Ulepszanie przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rolnych i rybołówstwa" opierają się na systemie, który jeszcze nie w pełni funkcjonuje w odniesieniu do wszystkich właściwych elementów, zarządzanie programem Sapard należy tymczasowo powierzyć agencji Sapard oraz Funduszowi Krajowemu w ramach Ministerstwa Finansów, zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2222/2000.

(12) Pełne powierzenie zarządzania programem Sapard jest przewidziane dopiero po przeprowadzeniu dalszych weryfikacji mających na celu zagwarantowanie, że system funkcjonuje prawidłowo oraz po wydaniu przez Komisję wszelkich zaleceń odnoszących się do powierzenia zarządzania środkami pomocowymi agencji Sapard, podlegającej Ministerstwu Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Wodnej, oraz Ministerstwu Finansów i Funduszowi Krajowemu.

(13) W celu uwzględnienia wymogów art. 8 ust. 1 lit. b) sekcja A umowy MAFA, wydatki wynikające z niniejszej decyzji kwalifikują się do współfinansowania przez Wspólnotę tylko jeśli zostały poniesione przez beneficjentów po dacie wydania niniejszej decyzji lub, jeśli nastąpi to później, po dacie wydania dokumentu ustanawiającego ich beneficjentami danego projektu, co jednak nie dotyczy studiów wykonalności i innych analiz z nimi związanych, pod warunkiem że wydatki te nie zostały pokryte przez agencję Sapard przed datą wydania niniejszej decyzji.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym uchyla się wymóg uprzedniego zatwierdzenia przez Komisję wyboru projektów i zawierania przez Chorwację umów w odniesieniu do środka nr 1 "Inwestycje w gospodarstwa rolne" oraz środka nr 2 "Ulepszanie przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rolnych i rybołówstwa", określony w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999.

Artykuł  2

Zarządzanie programem Sapard przyznaje się tymczasowo:

1) Dyrekcji ds. Wsparcia Rynkowego i Strukturalnego w Rolnictwie, jednostce organizacyjnej Ministerstwa Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Wodnej, która stanowi agencję Sapard w Chorwacji, Avenija grada Vukovara 269D, 10000 Zagreb, w odniesieniu do wdrażania środka nr 1 "Inwestycje w gospodarstwa rolne" oraz środka nr 2 "Ulepszanie przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rolnych i rybołówstwa" określonych w programie rozwoju obszarów wiejskich zatwierdzonym decyzją C(2006) 301;

2) Funduszowi Krajowemu w Ministerstwie Finansów, Katančičeva 5, 10000 Zagreb, w odniesieniu do zadań finansowych, które będzie realizował w ramach wdrażania programu Sapard dla Chorwacji.

Artykuł  3

Wydatki wynikające z niniejszej decyzji kwalifikują się do finansowania przez Wspólnotę tylko jeśli zostały poniesione przez beneficjentów po dacie wydania niniejszej decyzji lub, jeśli nastąpi to później, po dacie wydania dokumentu ustanawiającego ich beneficjentami danego projektu, co jednak nie dotyczy studiów wykonalności i innych analiz z nimi związanych, pod warunkiem że wydatki te nie zostały pokryte przez agencję Sapard przed datą wydania niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Bez uszczerbku dla jakichkolwiek decyzji przyznających pomoc poszczególnym beneficjentom w ramach programu Sapard, zastosowanie mają zasady kwalifikacji wydatków zaproponowane przez Chorwację w piśmie o numerze referencyjnym "Klasa: 910-01/05-01/8, Urbroj: 513-05-06/06-28" z dnia 14 marca 2006 r., zarejestrowanym przez Komisję dnia 21 marca 2006 r. pod numerem 08347, zmienionym pismem o numerze referencyjnym "Klasa: 910-01/06-01/221, Urbroj: 513-05-06/06-9" z dnia 23 czerwca 2006 r., zarejestrowanym przez Komisję dnia 11 lipca 2006 r. pod numerem 20627.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 września 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 68.

(2) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2112/2005 (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 23).

(3) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 5.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.271.83

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/658/WE powierzająca zarządzanie środkami pomocowymi agencjom wdrażającym środki przedakcesyjne w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w Chorwacji w okresie przedakcesyjnym
Data aktu: 29/09/2006
Data ogłoszenia: 30/09/2006
Data wejścia w życie: 29/09/2006