Decyzja 2006/605/WE w sprawie niektórych środków ochronnych w odniesieniu do handlu wewnątrzwspólnotowego drobiem przeznaczonym do odnowy populacji zwierzyny łownej

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 września 2006 r.
w sprawie niektórych środków ochronnych w odniesieniu do handlu wewnątrzwspólnotowego drobiem przeznaczonym do odnowy populacji zwierzyny łownej

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 3940)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/605/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 września 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), w szczególności jej art. 10 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylającą dyrektywę 92/40/EWG(2), w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 90/539/EWG z dnia 15 października 1990 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących handel wewnątrzwspólnotowy i przywóz z państw trzecich drobiu i jaj wylęgowych(3), ustanawia wymogi dotyczące warunków zdrowotnych zwierząt regulujących handel wewnątrzwspólnotowy i przywóz drobiu z krajów trzecich, w tym przepisy dotyczące handlu wewnątrzwspólnotowego i przywozu drobiu przeznaczonego do odnowy populacji zwierzyny łownej.

(2) Decyzja Komisji 2005/734/WE z dnia 19 października 2005 r. ustanawiająca środki bezpieczeństwa biologicznego w celu zmniejszenia ryzyka przeniesienia wysoce zjadliwej grypy ptaków spowodowanej przez wirus grypy A podtypu H5N1 z ptaków dziko żyjących na drób i inne ptaki żyjące w niewoli oraz przewidująca system wczesnego wykrywania na obszarach szczególnego ryzyka(4) stanowi, że państwa członkowskie w oparciu o pewne czynniki ryzyka określają na swoim terytorium obszary szczególnie narażone na wprowadzenie i wystąpienie wysoce zjadliwej grypy ptaków spowodowanej wirusem grypy podtypu H5N1.

(3) Drób przeznaczony do odowy populacji zwierzyny łownej obejmuje różne gatunki dzikiego ptactwa hodowlanego, w tym ptactwa wodnego. Tego rodzaju drób jest wyhodowany w niewoli i wypuszczany na wolność, dla celów polowań i służył jako źródło mięsa z dzikiego ptactwa łownego.

(4) Hodowla drobiu przeznaczonego do odnowy populacji zwierzyny łownej często wiąże się z kontaktem z dzikim ptactwem i dlatego może stwarzać podwyższone ryzyko rozprzestrzeniania się grypy ptaków, w szczególności w przypadku wysyłki do innych państw członkowskich lub do krajów trzecich.

(5) Doświadczenia z występowania ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N1 i innych szczepów grypy ptaków podtypów H5 i H7 wskazują, że ta kategoria drobiu jest szczególnie narażona i że należałoby przedsięwziąć dodatkowe środki w celu zmniejszenia tego rodzaju ryzyka.

(6) W związku z tym stosowne jest, aby państwa członkowskie opracowały wytyczne w zakresie dobrych praktyk bezpieczeństwa biologicznego dla tego rodzaju produkcji drobiu, precyzujące i uzupełniające środki przewidziane w decyzji 2005/734/WE, w szczególności w odniesieniu do gospodarstw, z których drób jest wysyłany do innych państw członkowskich lub krajów trzecich.

(7) Dyrektywa 2005/94/WE określa niektóre środki zapobiegawcze związane z nadzorem grypy ptaków i jej wczesnym wykrywaniem. Dyrektywa ta nakłada wymóg wdrożenia programów nadzoru grypy ptaków w gospodarstwach zajmujących się hodowlą drobiu. Wytyczne w zakresie dobrych praktyk bezpieczeństwa biologicznego, dodatkowych środków bezpieczeństwa biologicznego i badania drobiu przed wysyłką przewidziane w niniejszej decyzji powinny stanowić lepszą gwarancję w handlu żywym drobiem i przy wywozie żywego drobiu i zmniejszyć ryzyko rozprzestrzenienia się choroby.

(8) Badania laboratoryjne powinny być przeprowadzane zgodnie z procedurami ustanowionymi w decyzji Komisji 2006/437/WE z dnia 31 sierpnia 2006 r. zatwierdzającej podręcznik diagnostyczny dotyczący grypy ptaków, przewidziany w dyrektywie Rady 2005/94/WE.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

Niniejsza decyzja ma zastosowanie do:

a) środków bezpieczeństwa biologicznego, które należy stosować w gospodarstwach trzymających drób przeznaczony na odnowę populacji zwierzyny łownej; oraz

b) środków nadzoru, które należy stosować, jeśli drób produkcyjny przeznaczony na odnowę populacji zwierzyny łownej, jest wysyłany do innych państw członkowskich lub do krajów trzecich.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji zastosowanie mają następujące definicje:

a) "drób" oznacza ptactwo domowe, indyki, perliczki, kaczki, gęsi, przepiórki, gołębie, bażanty i kuropatwy oraz ptaki bezgrzebieniowe (Ratitae) chowane lub trzymane w niewoli w celu hodowli, produkcji mięsa lub jaj do konsumpcji lub w celu odnowy populacji zwierzyny łownej;

b) "drób użytkowy" oznacza drób mający 72 godzin życia lub więcej hodowany dla produkcji mięsa i/lub jaj do konsumpcji (lub dla odnowy populacji zwierzyny łownej);

c) "zwierzyna łowna" oznacza dzikie ptactwo łowione w celu spożycia przez ludzi.

Artykuł  3

Wytyczne z zakresu dobrych praktyk bezpieczeństwa biologicznego

Państwa członkowskie, we współpracy z producentami trzymającymi drób przeznaczony do odnowy populacji zwierzyny łownej, opracowują wytyczne z zakresu dobrych praktyk bezpieczeństwa biologicznego dla tego rodzaju gospodarstw, uwzględniając środki bezpieczeństwa biologicznego zawarte w decyzji 2005/734/WE ("wytyczne w zakresie dobrych praktyk bezpieczeństwa biologicznego").

Artykuł  4

Warunki wysyłki drobiu przeznaczonego do odnowy populacji zwierzyny łownej

1.
Państwa członkowskie zapewniają, że wysyłka do innych państw członkowskich lub krajów trzecich drobiu produkcyjnego przeznaczonego do odnowy populacji zwierzyny łownej jest dozwolona jedynie w przypadku, gdy gospodarstwo wysyłające było:

a) poddane inspekcji urzędowego lekarza weterynarii, który potwierdził, że gospodarstwo spełnia wytyczne w zakresie dobrych praktyk bezpieczeństwa biologicznego; oraz

b) w okresie dwóch miesięcy przed terminem wysyłki drobiu,

i) było objęte urzędowym programem nadzoru grypy ptaków przewidzianym w art. 4 dyrektywy 2005/94/WE;

lub

ii) było objęte badaniem serologicznym, z wynikiem negatywnym na obecność wirusa grypy ptaków podtypów H5 i H7, przeprowadzonym każdorazowo na próbkach pobranych wyrywkowo ze stada pochodzenia, z którego ma być sporządzona przesyłka, według następujących zasad:

– 50 próbek w przypadku kaczek lub gęsi, lub

– 20 próbek w przypadku innego drobiu.

2.
Państwa członkowskie zapewniają, że przesyłka drobiu produkcyjnego przeznaczonego do odnowy populacji zwierzyny łownej, nie starszej niż jeden miesiąc, do innych państw członkowskich lub krajów trzecich jest dozwolona jedynie w przypadku, gdy:

a) gospodarstwo wysyłające spełnia warunki określone w ust. 1; oraz

b) badanie wirusologiczne na grypę ptaków jest przeprowadzane poprzez izolację wirusa lub PCR na 20 wymazach ze steków i 20 wymazach z tchawicy lub jamy ustno-gardłowej drobiu, który ma być wysłany, na tydzień przed terminem wysyłki.

3.
Przed wysyłką drobiu produkcyjnego, o którym mowa w ust. 1 i 2 tego artykułu, państwa członkowskie gwarantują, że badanie zdrowia stada wymagane na mocy art. 10a ust. 1 lit. c) dyrektywy 90/539/EWG jest przeprowadzane w ciągu 24 godzin przed wysyłką przesyłki.
4.
Państwo członkowskie zapewnia, że badania laboratoryjne przewidziane w ust. 1 lit. b) i ust. 2 tego artykułu są przeprowadzane zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym ustanowionym zgodnie z art. 50 ust. 1 dyrektywy 2005/94/WE.
Artykuł  5

Wydawanie świadectw

Państwa członkowskie dbają o to, aby świadectwa zdrowia przewidziane w art. 17 dyrektywy 90/539/EWG towarzyszące przesyłkom drobiu przeznaczonego do odnowy populacji zwierzyny łownej, wysyłanym do innych państw członkowskich, zwierały następujący zapis:

"Przesyłka jest zgodna z warunkami dotyczącymi zdrowia zwierząt określonymi w decyzji Komisji 2006/605/WE".

Artykuł  6

Środki zgodności

Państwa członkowskie niezwłocznie podejmują konieczne środki w celu zastosowania się do niniejszej decyzji, a następnie podają je do wiadomości publicznej. Informują o tym niezwłocznie Komisję.

Artykuł  7

Adresat

Niniejsza decyzja jest skierowana do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 września 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2002/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14).

(2) Dz.U. L 10 z 14.1.2006, str. 16.

(3) Dz.U. L 303 z 31.10.1990, str. 6. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem przystąpienia z 2003 r.

(4) Dz.U. L 274 z 20.10.2005, str. 105. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/405/WE (Dz.U. L 158 z 10.6.2006, str. 14).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024