Zalecenie 2006/576/WE w sprawie obecności deoksyniwalenolu, zearalenonu, ochratoksyny A, T-2 i HT-2 oraz fumonizyn w produktach przeznaczonych do żywienia zwierząt

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 17 sierpnia 2006 r.
w sprawie obecności deoksyniwalenolu, zearalenonu, ochratoksyny A, T-2 i HT-2 oraz fumonizyn w produktach przeznaczonych do żywienia zwierząt
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/576/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 23 sierpnia 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 211 tiret drugie,

a także mając na uwadze, co następuje,

(1) Na wniosek Komisji Europejskiej Urząd Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął opinie w sprawie mikotoksyn: deoksyniwalenolu w dniu 2 czerwca 2004 r. 1 , zearalenonu w dniu 28 lipca 2004 r. 2 , ochratoksyny A w dniu 22 września 2004 r. 3 i fumonizyn w dniu 22 czerwca 2005 r. 4 .

(2) W powyższych opiniach stwierdza się, że wszystkie cztery mikotoksyny mają toksyczny wpływ na zwierzęta wielu gatunków. Deoksyniwalenol, zearalenon i fumonizyny B1 oraz B2 jedynie w bardzo ograniczonym zakresie przenoszą się ze środków żywienia zwierząt do mięsa, mleka i jaj, dlatego też żywność pochodzenia zwierzęcego jedynie w bardzo niewielkim stopniu przyczynia się do ogólnego narażenia ludzi na te toksyny. Ochratoksyna A może zostać przeniesiona ze środków żywienia zwierząt do środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego, jednakże z ocen narażenia wynika, że środki spożywcze pochodzenia zwierzęcego jedynie w bardzo niewielkim zakresie przyczyniają się do narażenia ludzi na pobranie ochratoksyny A w procesie żywienia.

(3) Dane dotyczące obecności toksyn T-2 i HT-2 w produktach przeznaczonych do żywienia zwierząt są w obecnej chwili bardzo ograniczone. Istnieje równocześnie pilna potrzeba opracowania i walidacji wrażliwych metod analitycznych. Jednakże pewne informacje świadczą o tym, że obecność T-2 i HT-2 w produktach przeznaczonych do żywienia zwierząt może być powodem do obaw. Dlatego należy opracować wrażliwą metodę analityczną, zebrać więcej danych dotyczących występowania tych toksyn oraz przeprowadzić dalsze rozpoznanie i badania czynników związanych z obecnością T-2 i HT-2 w zbożach i produktach zbożowych, w szczególności w owsie i produktach z niego.

(4) Biorąc pod uwagę wnioski sformułowane w opiniach naukowych, o których mowa w motywie 1, a także wobec braku danych na temat toksyn T-2 i HT-2 i znacznego zróżnicowania z roku na rok w występowaniu tych mikotoksyn, należy zebrać więcej danych na temat ich obecności w różnych materiałach paszowych i paszach, w uzupełnieniu danych już dostępnych dzięki skoordynowanym programom kontroli, realizowanym w latach 2002 5 , 2004 6 i 2005 7 .

(5) W celu dostarczenia państwom członkowskim orientacyjnych informacji na temat dopuszczalności zbóż i produktów zbożowych oraz mieszanek paszowych do stosowania w żywieniu zwierząt i dla uniknięcia rozbieżności w wartościach dopuszczanych przez poszczególne państwa członkowskie, a w związku z tym ryzyka naruszenia zasad konkurencji, należy określić zalecane wartości orientacyjne.

(6) Państwa członkowskie powinny stosować wyłącznie wartości orientacyjne dla fumonizyn B1 + B2, począwszy od dnia 1 października 2007 r., by zastosować się do zasad ustanowionych rozporządzeniem Komisji (WE) nr 856/2005 z dnia 6 czerwca 2005 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w odniesieniu do toksyn Fusarium 8 .

(7) Ocena metody, przewidziana w niniejszym zaleceniu, powinna zostać przeprowadzona do 2009 r. w szczególności w celu oceny jej wkładu w zakresie ochrony zdrowia zwierząt. Dzięki uzyskanym w wyniku niniejszego zalecenia danym monitoringowym można będzie także lepiej poznać zmieniające się z roku na rok występowanie tych mikotoksyn i ich obecność w znacznej ilości produktów ubocznych, wykorzystywanych w żywieniu zwierząt, co ma podstawowe znaczenie dla przyjęcia w razie konieczności dalszych środków legislacyjnych.

NINIEJSZYM ZALECA:

1)
Państwa członkowskie powinny, przy czynnym zaangażowaniu podmiotów gospodarczych działających w sektorze środków żywienia zwierząt, zwiększyć kontrolę obecności deoksyniwalenolu, zearalenonu, ochratoksyny A, T-2 i HT-2 oraz fumonizyn w zbożach i produktach zbożowych przeznaczonych do żywienia zwierząt i produkcji mieszanek paszowych.
2)
Państwa członkowskie powinny dopilnować, aby próbki były poddawane równocześnie analizie na obecność deoksyniwalenolu, zearalenonu, ochratoksyny A, fumonizyn B1 + B2, T-2 oraz HT-2 w celu umożliwienia oceny zakresu występowania tych mikotoksyn.
3)
Państwa członkowskie powinny w szczególności zwrócić uwagę na obecność tych mikotoksyn w produktach ubocznych i produktach równoległych w procesie produkcji środków przeznaczonych do żywienia zwierząt.
4)
Państwa członkowskie powinny dopilnować, aby wyniki analiz były dostarczane regularnie Komisji w celu włączenia ich do bazy danych.
5)
Państwa członkowskie powinny dopilnować, aby stosowane były wartości orientacyjne, podane w Załączniku, w celu stwierdzenia dopuszczalności mieszanki paszowej, zbóż i produktów zbożowych do stosowania w żywieniu zwierząt. W odniesieniu do fumonizyn B1 + B2 państwa członkowskie powinny stosować te wartości orientacyjne począwszy od dnia 1 października 2007 r.
6)
Państwa członkowskie powinny w szczególności dopilnować, aby podmioty gospodarcze działające w sektorze środków żywienia zwierząt w swoich systemach analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli (HACCP) 9 stosowały orientacyjne wartości, o których mowa w ust. 5, do określania granic krytycznych dla krytycznych punktów kontrolnych, pozwalających rozgraniczyć dopuszczalność od niedopuszczalności, w celu zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom, ich eliminowania lub zmniejszenia.

Przy stosowaniu tych wartości orientacyjnych państwa członkowskie powinny wziąć pod uwagę, że te wartości odnośnie do zbóż i produktów zbożowych są określane dla gatunków zwierząt charakteryzujących się największą tolerancją i dlatego należy je traktować jako górne granice wartości orientacyjnych.

W odniesieniu do środków żywienia dla bardziej podatnych zwierząt państwa członkowskie powinny dopilnować, aby producenci środków żywienia zwierząt stosowali niższe wartości orientacyjne dla zbóż i produktów zbożowych, uwzględniając wrażliwość poszczególnych gatunków zwierząt i przestrzegając wartości orientacyjnych określonych dla mieszanek paszowych dla tych gatunków zwierząt.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 sierpnia 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

http://www.efsa.europa.eu/etc/medialib/efsa/science/contam/contam_opinions/478.Par.0005.File.dat/opinion05_contam_ej73_deoxynivalenol_v2_en1.pdf

http://www.efsa.europa.eu/etc/medialib/efsa/science/contam/contam_opinions/527.Par.0004.File.dat/opinion_contam06_ej89_zearalenone_v3_en1.pdf

http://www.efsa.europa.eu/etc/medialib/efsa/science/contam/contam_opinions/645.Par.0001.File.dat/opinion_contam09_ej101_ochratoxina_en1.pdf

http://www.efsa.europa.eu/etc/medialib/efsa/science/contam/contam_opinions/1037.Par.0001.File.dat/contam_op_ej235_fumonisins_en1.pdf

ZAŁĄCZNIK  10

WARTOŚCI ORIENTACYJNE

Mikotoksyna Produkty do żywienia zwierząt Wartość orientacyjna

w mg/kg (ppm) dla

paszy o zawartości

wilgoci wynoszącej

12 %

Deoksyniwalenol Materiały paszowe (*)
- zboża i produkty zbożowe (**) z wyjątkiem produktów ubocznych kukurydzy 8
- produkty uboczne kukurydzy 12
Mieszanki paszowe z wyjątkiem 5
- mieszanek paszowych dla świń 0,9
- mieszanek paszowych dla cieląt (< 4 miesięcy), jagniąt, koźląt i psów 2
Zearalenon Materiały paszowe (*)
- zboża i produkty zbożowe (**) z wyjątkiem produktów ubocznych kukurydzy 2
- produkty uboczne kukurydzy Mieszanki paszowe dla: 3
- prosiąt, loszek (młodych macior), szczeniąt, kociąt, psów i kotów przeznaczonych do reprodukcji 0,1
- dorosłych psów i kotów innych niż przeznaczone do reprodukcji 0,2
- macior i tuczników 0,25
- cieląt, bydła mlecznego, owiec (w tym jagniąt) i kóz (w tym koźląt) 0,5
Ochratoksyna A Materiały paszowe (*)
- zboża i produkty zbożowe (**) 0,25
Mieszanki paszowe dla:
- świń 0,05
- drobiu 0,1
- kotów i psów 0,01
Fumonizyny B1 + B2 Materiały paszowe (*)
- kukurydza i produkty na bazie kukurydzy (***) 60
Mieszanki paszowe dla:
- świń, koni (Equidae), królików i zwierząt domowych 5
- ryb 10
- drobiu, cieląt (< 4 miesięcy), jagniąt i koźląt 20
- dorosłych przeżuwaczy (> 4 miesięcy) i norek 50
Toksyny T-2 + HT-2 Mieszanki paszowe dla kotów 0,05
(*) Szczególną uwagę należy zwrócić na zboża i produkty zbożowe bezpośrednio podawane zwierzętom; ich stosowanie w dziennej dawce paszy nie powinno prowadzić do narażenia zwierząt na wyższy poziom tych mikotoksyn niż poziom narażenia przy stosowaniu wyłącznie mieszanek paszowych pełnoporcjowych w dziennej dawce.

(**) Określenie "Zboża i produkty zbożowe" obejmuje nie tylko materiały paszowe wymienione w rozdziale 1 "Ziarna zbóż i ich produkty pochodne" w wykazie materiałów paszowych w części C załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 68/2013 z dnia 16 stycznia 2013 r. w sprawie katalogu materiałów paszowych (Dz.U. L 29 z 30.1.2013, s. 1), lecz także inne materiały paszowe wytwarzane ze zbóż, w szczególności pasze objętościowe i włókniste.

(***) Określenie "Kukurydza i produkty kukurydziane" obejmuje nie tylko materiały paszowe wymienione w rozdziale 1 "Ziarna zbóż i ich produkty pochodne" w wykazie materiałów paszowych w części C załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 68/2013, lecz także inne materiały paszowe wytwarzane z kukurydzy, w szczególności pasze objętościowe i włókniste.

1 Opinia Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w sprawie zanieczyszczeń w łańcuchu pokarmowym, opracowana przez Zespół Naukowy na wniosek Komisji dotyczący deoksyniwalenolu jako substancji, której obecność w środkach żywienia zwierząt jest niepożądana, przyjęta w dniu 2 czerwca 2004 r.
2 Opinia Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w sprawie zanieczyszczeń w łańcuchu pokarmowym, opracowana przez Zespół Naukowy na wniosek Komisji dotyczący zearalenonu jako substancji, której obecność w środkach żywienia zwierząt jest niepożądana, przyjęta w dniu 28 lipca 2004 r.
3 Opinia Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w sprawie zanieczyszczeń w łańcuchu pokarmowym, opracowana przez Zespół Naukowy na wniosek Komisji dotyczący ochratoksyny A jako substancji, której obecność w środkach żywienia zwierząt jest niepożądana, przyjęta w dniu 22 września 2004 r.
4 Opinia Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w sprawie zanieczyszczeń w łańcuchu pokarmowym, opracowana przez Zespół Naukowy na wniosek Komisji dotyczący fumonizyn jako substancji, których obecność w środkach żywienia zwierząt jest niepożądana, przyjęta w dniu 22 czerwca 2005 r.
5 Zalecenie Komisji 2002/214/WE z dnia 12 marca 2002 r. w sprawie skoordynowanego programu inspekcji w zakresie żywienia zwierząt na rok 2002 zgodnie z dyrektywą Rady 95/53/WE (Dz.U. L 70 z 13.3.2002, str. 20).
6 Zalecenie Komisji 2004/163/WE z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie skoordynowanego programu inspekcji w zakresie żywienia zwierząt na rok 2004 zgodnie z dyrektywą Rady 95/53/WE (Dz.U. L 52 z 21.2.2004, str. 70).
7 Zalecenie Komisji 2005/187/WE z dnia 2 marca 2005 r. w sprawie skoordynowanego programu inspekcji w zakresie żywienia zwierząt na rok 2005 zgodnie z dyrektywą Rady 95/53/WE (Dz.U. L 62 z 9.3.2005, str. 22).
8 Dz.U. L 143 z 7.6.2005, str. 3.
9 Rozporządzenie (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady, Dz.U. L 35 z 8.2.2005, str. 1.
10 Załącznik:

- zmieniony przez zalecenie z dnia 4 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.294.44) zmieniające nin. zalecenie z dniem 4 listopada 2013 r.

- zmieniony przez zalecenie nr (UE) 2016/1319 z dnia 29 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.208.58) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 29 lipca 2016 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024