Decyzja 2006/35/WE w sprawie zasad, priorytetów i warunków ujętych w Partnerstwie dla członkostwa zawartym z Turcją

DECYZJA RADY
z dnia 23 stycznia 2006 r.
w sprawie zasad, priorytetów i warunków ujętych w Partnerstwie dla członkostwa zawartym z Turcją

(2006/35/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 26 stycznia 2006 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 390/2001 z dnia 26 lutego 2001 r. w sprawie pomocy dla Turcji w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla członkostwa(1), w szczególności jego art. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 390/2001 stanowi, że Rada podejmuje decyzję, większością kwalifikowaną na wniosek Komisji, w sprawie zasad, priorytetów, pośrednich celów i warunków zawartych w Partnerstwie dla członkostwa, które zostanie przedłożone Turcji, jak również w sprawie kolejnych znaczących dostosowań mających zastosowanie do tego dokumentu.

(2) Na tej podstawie Rada przyjęła w 2001 r. i 2003 r. Partnerstwo dla członkostwa z Turcją(2).

(3) W zaleceniu Komisji z 2004 r. w sprawie Turcji podkreślano, że Unia Europejska powinna nadal śledzić proces reform politycznych, a w 2005 r. powinien zostać przedstawiony wniosek w sprawie zmiany Partnerstwa dla członkostwa.

(4) W grudniu 2004 r. Rada Europejska postanowiła, że Unia Europejska będzie nadal uważnie śledzić postęp reform politycznych na podstawie Partnerstwa dla członkostwa, określającego priorytety procesu reform.

(5) W dniu 3 października 2005 r. Państwa Członkowskie rozpoczęły negocjacje z Turcją w sprawie przystąpienia do Unii Europejskiej. Postęp negocjacji jest uzależniony od postępu Turcji w przygotowaniu do przystąpienia, którego wymiernym wskaźnikiem będzie między innymi wdrożenie regularnie zmienianego Partnerstwa dla członkostwa.

(6) W celu przygotowania do członkostwa oczekuje się od Turcji opracowania planu obejmującego harmonogram i konkretne środki realizacji priorytetów zawartych w Partnerstwie dla członkostwa.

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W Załączniku, który stanowi integralną część niniejszej decyzji, określono zasady, priorytety, pośrednie cele i warunki Partnerstwa dla członkostwa Turcji.

Artykuł  2

Wdrożenie Partnerstwa dla członkostwa jest badane i monitorowane przez organy ustanowione na mocy Układu o stowarzyszeniu oraz przez Radę na podstawie corocznych sprawozdań Komisji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja staje się skuteczna trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 stycznia 2006 r.

W imieniu Rady
J. PRÖLL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 58 z 28.2.2001, str. 1.

(2)Decyzja 2001/235/WE (Dz.U. L 85 z 24.3.2001, str. 13) oraz decyzja 2003/398/WE (Dz.U. L 145 z 12.6.2003, str. 40).

ZAŁĄCZNIK

TURCJA: PARTNERSTWO DLA CZŁONKOSTWA 2005

1. WSTĘP

Na posiedzeniu w Luksemburgu w grudniu 1997 r. Rada Europejska postanowiła, że Partnerstwo dla członkostwa będzie głównym elementem udoskonalonej strategii przedakcesyjnej, umożliwiającej mobilizację w jednolitych ramach wszystkich form pomocy dla krajów kandydujących. W ten sposób Wspólnota ukierunkowuje swoją pomoc na specyficzne cele poszczególnych kandydatów, aby udzielać wsparcia w pokonaniu poszczególnych problemów na drodze do przystąpienia.

Pierwsze Partnerstwo dla członkostwa Turcji zostało przyjęte przez Radę w marcu 2001 r. W dokumencie strategicznym Komisji w sprawie rozszerzenia z października 2002 r. stwierdzono, że Komisja przedstawi wniosek dotyczący zmiany Partnerstwa dla członkostwa Turcji. Zmienione Partnerstwo dla członkostwa zostało następnie przedstawione przez Komisję w marcu 2003 r. i przyjęte przez Radę w maju tego samego roku. W zaleceniu z października 2004 r. Komisja, dążąc do zagwarantowania trwałości i nieodwracalności procesu reform politycznych, zaproponowała, aby UE nadal dokładnie śledziła postęp reform politycznych. W szczególności Komisja zaproponowała przyjęcie zmienionego Partnerstwa dla członkostwa w 2005 r.

Od Turcji oczekuje się opracowania planu obejmującego harmonogram i konkretne środki realizacji priorytetów zawartych w Partnerstwie dla członkostwa.

Zmienione Partnerstwo dla członkostwa stanowi podstawę szeregu instrumentów politycznych, które mają służyć krajom kandydującym za pomoc w przygotowaniu do członkostwa. W szczególności zmienione Partnerstwo dla członkostwa będzie służyć jako podstawa dalszych reform politycznych oraz wyznacznik postępów dokonanych w przyszłości.

2. ZASADY

Główne priorytety dla Turcji odnoszą się do jej zdolności spełnienia kryteriów określonych przez Radę Europejską w Kopenhadze w 1993 r. oraz wymogów ram negocjacyjnych przyjętych przez Radę w dniu 3 października 2005 r.

3. PRIORYTETY

Priorytety wymienione w niniejszym Partnerstwie dla członkostwa wybrano w oparciu o założenie, że realistyczne jest oczekiwanie od Turcji ich pełnej realizacji lub osiągnięcia znaczących postępów w ich realizacji w ciągu najbliższych kilku lat. Wprowadza się rozróżnienie między priorytetami krótkoterminowymi, których realizacji oczekuje się w ciągu dwóch lat, oraz priorytetami średnioterminowymi, których realizacji oczekuje się w ciągu trzech do czterech lat. Priorytety te dotyczą zarówno samego prawodawstwa, jak i jego wdrażania.

W zmienionym Partnerstwie dla członkostwa określono obszary priorytetowe w przygotowaniach Turcji do członkostwa. Turcja będzie musiała ostatecznie rozwiązać wszystkie problemy określone w sprawozdaniu z postępów, w tym również kwestię konsolidacji procesu reform politycznych w celu zagwarantowania jego nieodwracalności i zapewnienia jego jednolitego wprowadzania w całym kraju i na wszystkich szczeblach administracji. Istotne jest również wypełnienie przez Turcję zobowiązań związanych ze zbliżeniem prawodawstwa i wdrożeniem dorobku prawnego Wspólnoty zgodnie ze zobowiązaniami podjętymi w ramach Układu o stowarzyszeniu, unii celnej i powiązanych z nią decyzji Rady Stowarzyszeniowej WE-Turcja, na przykład w dziedzinie handlu produktami rolnymi.

3.1. PRIORYTETY KRÓTKOTERMINOWE

Nasilenie dialogu politycznego i kryteria polityczne

Demokracja i praworządność

Administracja publiczna

– Reforma administracji publicznej i polityki kadrowej w celu zagwarantowania większej wydajności, rozliczalności i przejrzystości.

– Stworzenie skutecznej, przejrzystej i opartej na uczestnictwie samorządności lokalnej, w szczególności przez wdrożenie ostatnio przyjętego prawodawstwa.

– Utworzenie w pełni funkcjonalnego systemu rzecznika praw obywatelskich.

Relacje między służbami cywilnymi i wojskowymi

– Dalsze dostosowanie zasad cywilnej kontroli nad wojskiem do praktyk stosowanych w Państwach Członkowskich UE. Zapewnienie pełnego sprawowania funkcji nadzorczych przez władze cywilne, w szczególności w zakresie formułowania strategii bezpieczeństwa narodowego i jej realizacji. Podjęcie kroków w kierunku większej rozliczalności i przejrzystości w sprawach związanych z bezpieczeństwem.

– Stworzenie pełnego parlamentarnego nadzoru nad polityką militarną i obrony oraz wszystkimi związanymi z nią wydatkami, z uwzględnieniem audytu zewnętrznego.

– Zniesienie wszelkich nadal istniejących uprawnień sądów wojskowych do sądzenia osób cywilnych.

System sądownictwa

– Zapewnienie spójnej wykładni przez wszystkie władze sądownicze przepisów prawnych związanych z prawami człowieka i podstawowymi wolnościami, w tym przepisów nowego kodeksu karnego, zgodnie z Europejską Konwencją Praw Człowieka i opartym na niej orzecznictwem.

– Zapewnienie niezależności władz sądowniczych, w szczególności w odniesieniu do Wysokiej Rady Sędziów i Prokuratorów oraz mianowania nowych sędziów i prokuratorów.

– Zapewnienie równości między oskarżeniem a obroną podczas postępowań karnych, z uwzględnieniem układu sal rozpraw.

– Dalsze szkolenie sędziów i prokuratorów w zakresie stosowania Europejskiej konwencji praw człowieka oraz orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

– Wzmocnienie skuteczności sądownictwa, w szczególności poprzez wzmocnienie jego możliwości instytucjonalnych i przyjęcie nowego kodeksu postępowania cywilnego.

– Dalsze tworzenie regionalnych sądów odwoławczych niższego szczebla.

Polityka zwalczania korupcji

– Podjęcie zobowiązania walki z korupcją na wszystkich szczeblach, w tym poprzez wzmacnianie wszystkich instytucji, jak również koordynację ich działań.

– Zapewnienie realizacji rozporządzenia w sprawie zasad etycznego postępowania funkcjonariuszy służby cywilnej i objęcie jego przepisami urzędników wybieranych, sędziów, naukowców oraz personelu wojskowego.

– Ograniczenie zakresu immunitetu parlamentarnego zgodnie z europejską praktyką.

Prawa człowieka i ochrona mniejszości

Przestrzeganie prawa międzynarodowego w dziedzinie praw człowieka

– Propagowanie praw człowieka z aktywnym wsparciem niezależnej, dysponującej odpowiednimi zasobami narodowej instytucji ds. praw człowieka, zgodnie z właściwymi zasadami ONZ. Monitorowanie spraw związanych z prawami człowieka, w tym rzetelne sporządzanie danych statystycznych.

– Rozszerzenie szkolenia organów egzekwowania prawa w zakresie praw człowieka i technik dochodzenia, w szczególności w celu wzmocnienia walki z torturami i złym traktowaniem.

– Ratyfikacja nieobowiązkowych protokołów Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych. Przestrzeganie Europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, łącznie z pełnym stosowaniem wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

– Wdrożenie przepisów prawnych w zakresie prawa do ponownego procesu zgodnie z właściwymi wyrokami Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

– Zagwarantowanie w prawie i w praktyce pełnego poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności wszystkich osób, bez dyskryminacji i niezależnie od języka, poglądów politycznych, rasy, płci, pochodzenia rasowego bądź etnicznego, wyznania bądź przekonań, niepełnosprawności, wieku i orientacji seksualnej.

– Ratyfikacja protokołu nr 12 Europejskiej konwencji praw człowieka w sprawie ogólnego zakazu dyskryminacji przez władze publiczne.

Prawa cywilne i polityczne

Zapobieganie torturom i złemu traktowaniu

– Zapewnienie wdrożenia środków przyjętych w kontekście polityki "zerowej tolerancji" w odniesieniu do tortur i złego traktowania zgodnie z Europejską konwencją praw człowieka i zaleceniami Europejskiego Komitetu Zapobiegania Torturom.

– Nasilenie walki z bezkarnością. Zapewnienie terminowości i skuteczności dochodzeń prowadzonych przez prokuratorów, które powinny prowadzić do zidentyfikowania i ukarania przestępców przez sądy.

– Zagwarantowanie wdrożenia Protokołu stambulskiego w całym kraju, w szczególności przez poprawę specjalistycznej wiedzy medycznej.

– Ratyfikacja nieobowiązkowego protokołu do Konwencji ONZ przeciwko torturom, przewidującego ustanowienie systemu niezależnego nadzoru zakładów karnych.

Dostęp do wymiaru sprawiedliwości

– Poprawa możliwości skutecznej obrony, np. dostępu do pomocy prawnej i profesjonalnych usług tłumaczenia ustnego.

– Zapewnienie, aby obywatele byli świadomi i mieli możliwość korzystania z prawa do prywatnego dostępu do adwokata oraz do informowania krewnych od momentu zatrzymania w areszcie.

Swoboda wypowiedzi, zrzeszania się i organizowania pokojowych zgromadzeń

– Zapewnienie swobody wypowiedzi, w tym wolności prasy, zgodnie z Europejską konwencją praw człowieka i zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

– Dalsza poprawa sytuacji osób sądzonych i skazanych za wyrażanie poglądów bez użycia przemocy.

– Wdrożenie wszystkich reform w zakresie wolności zrzeszania się i organizowania pokojowych zgromadzeń zgodnie z Europejską konwencją praw człowieka i związanym z nią orzecznictwem. Wdrożenie środków zapobiegania nadmiernemu użyciu siły przez organy bezpieczeństwa.

– Dostosowanie odpowiednich przepisów prawnych dotyczących partii politycznych do europejskiej praktyki.

– Dostosowanie finansowania i kontroli partii politycznych do europejskiej praktyki.

– Ułatwienie i popieranie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w kraju i jego udziału w kształtowaniu polityki publicznej.

– Ułatwienie i promowanie otwartej komunikacji i współpracy między wszystkimi grupami tureckiego społeczeństwa obywatelskiego a partnerami europejskimi.

Wolność wyznania

– Przyjęcie ustawy, która w sposób kompleksowy i zgodnie z odpowiednimi normami europejskimi ureguluje wszystkie problemy, które napotykają mniejszości i społeczności religijne inne niż muzułmańskie. Całkowite zawieszenie sprzedaży i konfiskaty majątku, który należy lub należał do fundacji społeczności religijnych innych niż muzułmańskie, prowadzonej przez właściwe organy, do czasu przyjęcia powyżej wspomnianego prawa.

– Przyjęcie i wdrożenie przepisów dotyczących korzystania z wolności myśli, sumienia i wyznania przez wszystkie osoby i społeczności religijne zgodnie z Europejską konwencją praw człowieka i z uwzględnieniem odpowiednich zaleceń Komisji Rady Europy przeciwko Rasizmowi i Nietolerancji.

– Ustanowienie warunków funkcjonowania społeczności religijnych, zgodnie z praktyką przyjętą w Państwach Członkowskich. Należą do nich ochrona prawna i sądowa (między innymi poprzez możliwość uzyskania osobowości prawnej) tych społeczności, ich członków i aktywów, nauczanie, mianowanie i szkolenie duchownych oraz korzystanie z praw majątkowych zgodnie z protokołem nr 1 Europejskiej konwencji praw człowieka.

Prawa gospodarcze i społeczne

Prawa kobiet

– Wdrożenie prawodawstwa związanego z prawami kobiet, zwłaszcza kodeksu cywilnego, nowego kodeksu karnego i ustawy o ochronie rodzin.

– Rozwijanie środków walki z wszelkimi formami przemocy skierowanej przeciwko kobietom, w tym z przestępstwami popełnianymi w imię honoru. Zapewnienie specjalistycznych szkoleń dla sędziów i prokuratorów, organów egzekwowania prawa, gmin i innych odpowiedzialnych instytucji, jak również utworzenie schronisk dla kobiet zagrożonych przemocą we wszystkich większych gminach, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem.

– Dalsze propagowanie roli kobiet w społeczeństwie, łącznie z ich edukacją i udziałem w rynku pracy oraz w życiu politycznym i społecznym, jak również wsparcie rozwoju organizacji kobiecych wypełniających te cele.

Prawa dzieci

– Propagowanie ochrony praw dzieci zgodnie z normami UE i międzynarodowymi.

– Kontynuacja starań w celu rozwiązania problemu dzieci ulicy.

Prawa związków zawodowych

– Zapewnienie pełnego poszanowania praw związków zawodowych zgodnie z normami UE i właściwymi konwencjami MOP, w szczególności w zakresie prawa do organizowania się, prawa do strajku oraz prawa do negocjowania układów zbiorowych.

– Wzmocnienie dialogu społecznego oraz ułatwienie i promowanie współpracy z partnerami UE.

Prawa mniejszości, prawa kulturowe i ochrona mniejszości

– Zapewnienie różnorodności kulturowej i propagowanie poszanowania i ochrony mniejszości zgodnie z Europejską konwencją praw człowieka i zasadami określonymi w Konwencji ramowej Rady Europy o ochronie mniejszości narodowych oraz zgodnie z najlepszymi praktykami w Państwach Członkowskich.

– Gwarantowanie ochrony prawnej mniejszości, w szczególności w zakresie korzystania z praw majątkowych zgodnie z protokołem nr 1 do Europejskiej konwencji praw człowieka.

– Zapewnienie skutecznego dostępu do transmisji radiowych i telewizyjnych w językach innych niż turecki. Usunięcie pozostałych przeszkód, w szczególności w odniesieniu do lokalnych i regionalnych nadawców prywatnych.

– Przyjęcie właściwych środków wspierania nauczania języków innych niż turecki.

Sytuacja na wschodzie i południowym wschodzie kraju

– Zniesienie systemu straży wiejskiej na południowym wschodzie. Oczyszczenie terenu z min.

– Opracowanie kompleksowego podejścia do zmniejszenia dysproporcji między regionami, a w szczególności poprawy sytuacji w południowo-wschodniej Turcji w celu zwiększenia możliwości gospodarczych, społecznych i kulturowych wszystkich obywateli tureckich, w tym również obywateli pochodzenia kurdyjskiego.

– Wprowadzanie środków ułatwiających powrót przesiedleńców wewnętrznych do pierwotnych miejsc zamieszkania zgodnie z zaleceniami specjalnego przedstawiciela Sekretarza Generalnego ONZ ds. przesiedleńców.

– Zapewnienie sprawiedliwej i niezwłocznej rekompensaty osobom, które poniosły straty w wyniku sytuacji w zakresie bezpieczeństwa na południowym wschodzie.

Sprawy regionalne i zobowiązania międzynarodowe

Cypr

– Zapewnienie dalszego wspierania wysiłków mających na celu znalezienie kompleksowego rozwiązania problemu cypryjskiego w ramach ONZ zgodnie z zasadami, na których opiera się Unia, jednocześnie przyczyniając się do powstania lepszej atmosfery dla całościowego rozwiązania.

– Pełne wdrożenie protokołu dostosowującego Układ z Ankary do przystąpienia 10 nowych Państw Członkowskich UE łącznie z Cyprem(1).

– Podjęcie konkretnych kroków w celu możliwie jak najszybszej normalizacji stosunków dwustronnych między Turcją i wszystkimi Państwami Członkowskimi UE, łącznie z Republiką Cypryjską(1).

Pokojowe rozstrzygnięcie sporów granicznych

– Kontynuowanie starań mających na celu rozwiązanie nierozstrzygniętych dotąd sporów granicznych zgodnie z zasadą pokojowego rozstrzygania sporów, jak przewidziano w Karcie ONZ, w tym również, jeśli to konieczne, z udziałem Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości.

– Wyraźne zaangażowanie na rzecz stosunków dobrosąsiedzkich; uwzględnienie wszelkich źródeł konfliktów z sąsiadami; powstrzymanie się od wszelkich działań, które mogłyby negatywnie wpłynąć na proces pokojowego rozstrzygania sporów granicznych.

Obowiązki w ramach Układu o stowarzyszeniu

– Zapewnienie realizacji zobowiązań podjętych w ramach Układu o stowarzyszeniu, również w dziedzinie unii celnej.

– Zniesienie ograniczeń w handlu mięsem wołowym, żywym bydłem i produktami pochodnymi.

Kryteria gospodarcze

– Dalsza realizacja obecnego programu reformy strukturalnej uzgodnionego z MFW i Bankiem Światowym, w szczególności zapewnienie kontroli wydatków publicznych.

– Zakończenie realizacji reformy sektora finansowego, w szczególności dostosowanie się do norm międzynarodowych w zakresie przepisów ostrożnościowych i dotyczących przejrzystości oraz kontroli przestrzegania tych przepisów.

– Stanie na straży niezależności organów regulacji rynku.

– Przyspieszenie prywatyzacji podmiotów państwowych, w szczególności banków państwowych, z uwzględnieniem aspektów społecznych.

– Dalsza liberalizacja rynku i reformy cenowe, w szczególności w odniesieniu do energii oraz rolnictwa, zwłaszcza tytoniu i cukru.

– Dalszy dialog gospodarczy z UE, w szczególności w ramach przedakcesyjnych procedur nadzoru fiskalnego, ze szczególnym zwróceniem uwagi na właściwe środki służące osiągnięciu stabilności i przewidywalności makroekonomicznej oraz na wdrożenie reform strukturalnych.

– Wdrożenie środków rozwiązania problemu nieformalnej gospodarki.

– Większy nacisk na szkolenie zawodowe, zwłaszcza młodzieży.

– Rozwiązanie problemu nierównowagi rynku pracy.

– Poprawa warunków dla rozwoju przedsiębiorczości, w szczególności funkcjonowania sądów handlowych. W tym celu należy poprawić funkcjonowanie sądownictwa handlowego, zwracając szczególną uwagę na niezależność wymiaru sprawiedliwości i właściwe wykorzystanie systemu ekspertyzy sądowej.

– Dalsza reforma sektora rolnego.

– Zapewnienie poprawy ogólnego poziomu systemu edukacji i opieki zdrowotnej, ze zwróceniem szczególnej uwagi na młodsze pokolenie i regiony w niekorzystnym położeniu.

– Ułatwienie i propagowanie napływu zagranicznych inwestycji bezpośrednich.

Zdolność do przyjęcia zobowiązań wynikających z członkostwa

Swobodny przepływ towarów

– Zakończenie usuwania barier technicznych i administracyjnych w handlu. Zapewnienie skuteczności wewnętrznej kontroli rynku i swobodnego przepływu towarów.

– Zakończenie identyfikacji środków niezgodnych z art. 28-30 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską i usunięcie ich. W szczególności likwidacja wszystkich nielegalnych nieautomatycznych pozwoleń na przywóz oraz wdrożenie zasady wzajemnego uznawania w obszarach niezharmonizowanych.

– Usunięcie wszystkich ograniczeń w swobodnym obrocie towarami związanych z dyskryminacją przewoźników z Państw Członkowskich ze względu na ich przynależność państwową lub poprzedni port zawinięcia.

– Zapewnienie wdrożenia certyfikacji, oceny zgodności i oznaczeń CE zgodnie z dyrektywami nowego, globalnego podejścia; wzmocnienie istniejącego nadzoru nad rynkiem i struktur oceny zgodności przez wyposażenie, szkolenia i stworzenie odpowiedniej infrastruktury administracyjnej.

– Rozwinięcie skutecznej infrastruktury metrologii prawnej i ułatwienie szerszego stosowania metrologii naukowej i przemysłowej.

Prawo przedsiębiorczości i swoboda świadczenia usług

– Zdefiniowanie metodologii i mapy drogowej przeglądu krajowego prawodawstwa w celu wykrycia potencjalnych niezgodności z przepisami Traktatu WE związanych z prawem przedsiębiorczości i swobodą świadczenia usług.

– Zdefiniowanie i rozpoczęcie wdrożenia mapy drogowej zbliżenia prawodawstwa do dorobku wspólnotowego w dziedzinie wzajemnego uznawania kwalifikacji zawodowych, w tym również stworzenie niezbędnych możliwości administracyjnych.

– Zdefiniowanie mapy drogowej wdrożenia dorobku wspólnotowego w zakresie usług pocztowych.

Swobodny przepływ kapitału

– Usunięcie wszystkich ograniczeń dotyczących zagranicznych inwestycji bezpośrednich pochodzących z UE we wszystkich sektorach gospodarki.

Zamówienia publiczne

– Przyspieszenie zbliżenia prawodawstwa w dziedzinie zamówień publicznych do dorobku wspólnotowego, w szczególności w zakresie koncesji w sektorze usług użyteczności publicznej i procedur oceny.

– Zwiększenie możliwości Urzędu Zamówień Publicznych, tak aby możliwe było wdrożenie nowej ustawy o zamówieniach publicznych.

Prawo własności intelektualnej

– Lepsze egzekwowanie prawa własności intelektualnej przez wzmocnienie możliwości administracyjnych i koordynacji, z uwzględnieniem organów egzekwowania prawa i sądownictwa. Rozwiązanie problemu podrabiania znaków towarowych, szczególnie w odniesieniu do samochodowych części zamiennych i towarów luksusowych oraz piractwa, w szczególności w przypadku książek i innych nośników informacji.

– Uzgodnienie z UE rozwiązania, możliwego do przyjęcia przez wszystkie strony, w sprawie oczekujących wniosków o dopuszczenie leków generycznych w sektorze farmaceutycznym.

Konkurencja

– Dostosowanie się do dorobku wspólnotowego w dziedzinie pomocy państwa, w tym w szczególnie trudnych sektorach, takich jest sektor stali, ustanowienie krajowej instytucji monitorowania pomocy państwa i zapewnienie ścisłej kontroli pomocy państwa.

– Zapewnienie przejrzystości i ciągłej wymiany informacji w dziedzinach konkurencyjności i pomocy państwa.

– Zakończenie dostosowania prawa do prawodawstwa wtórnego w dziedzinie prawa antymonopolowego.

Usługi finansowe

– Przyjęcie niezbędnych środków wykonawczych w ramach nowego prawa bankowego. Zapewnienie spójnego postępu na drodze do realizacji mapy drogowej dla nowych ram wymagań kapitałowych wobec instytucji kredytowych i przedsiębiorstw inwestycyjnych.

– Wzmocnienie norm ostrożnościowych i nadzorczych w sektorze finansowym niebankowym, w tym racjonalizacja struktur nadzorczych tam, gdzie jest to niezbędne.

Społeczeństwo informacyjne i media

– Zapewnienie wdrożenia prawodawstwa w dziedzinie opłat i licencjonowania.

– Przyjęcie i wdrożenie dostosowanego prawodawstwa w dziedzinie komunikacji elektronicznej, zwłaszcza w zakresie opłat i licencjonowania, łączy dzierżawionych, dostępu i połączeń międzyoperatorskich, (wstępnego) wyboru operatora oraz przenoszenia numeru. Wzmocnienie możliwości i niezależności organów regulacyjnych odpowiedzialnych za telewizję i radio.

– Dalsze dostosowanie do dorobku wspólnotowego prawodawstwa w dziedzinie polityki audiowizualnej, w szczególności w odniesieniu do dyrektywy "Telewizja bez granic".

Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich

– Przyjęcie niezbędnych środków legislacyjnych i ustanowienie odpowiednich struktur administracyjnych do obsługi instrumentów UE związanych z rozwojem obszarów wiejskich.

Bezpieczeństwo żywności, polityka weterynaryjna i fitosanitarna

– Dalsze dostosowanie systemu identyfikacji i rejestracji bydła do wymagań UE i rozpoczęcie działań mających na celu identyfikację owiec i kóz oraz rejestrację ich przemieszczania.

– Przyjęcie strategii walki z głównymi chorobami zwierzęcymi.

– Przygotowanie programu modernizacji zakładów przetwórstwa żywności w celu spełnienia norm UE w zakresie higieny i zdrowia publicznego.

– Wdrożenie programów kontroli poziomów pozostałości i chorób odzwierzęcych.

Rybołówstwo

– Dostosowanie do dorobku wspólnotowego prawodawstwa w dziedzinie zarządzania, kontroli, marketingu i zmian strukturalnych w rybołówstwie. Wzmocnienie możliwości administracyjnych.

Transport

– Usunięcie wszystkich istniejących ograniczeń względem statków pod cypryjską banderą i obsługujących handel cypryjski oraz przepisów umów lotniczych, które dyskryminują przewoźników Państw Członkowskich z powodu ich przynależności państwowej.

– Dalsze dostosowanie do dorobku wspólnotowego w dziedzinie transportu dla wszystkich rodzajów transportu.

– Lepsze zarządzanie transportem morskim, w szczególności kontrola bander państwowych, i pilna poprawa bezpieczeństwa floty tureckiej, tak aby możliwe stało się jej usunięcie z czarnej listy bander w paryskim Protokole ustaleń.

– Przyjęcie programu dostosowania tureckiego taboru transportu drogowego do norm UE.

Energia

– Zapewnienie niezależności i skutecznego funkcjonowania organu regulacyjnego odpowiedzialnego za energię elektryczną, gaz ziemny i energię jądrową.

– Zapewnienie stworzenia konkurencyjnego wewnętrznego rynku energii zgodnie z dyrektywami dotyczącymi energii elektrycznej i gazu.

– Wspieranie tworzenia coraz bardziej zintegrowanego regionalnego rynku energii jako części szerzej rozumianego europejskiego rynku energii. Usunięcie ograniczeń w handlu transgranicznym i dostępie stron trzecich.

– Opracowanie strategii energetycznej mającej na celu ułatwienie wdrożenia ram prawnych zgodnie z dorobkiem wspólnotowym.

– Rozpoczęcie dostosowania do dorobku wspólnotowego w zakresie efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii oraz rozwinięcie możliwości administracyjnych w tych sektorach.

Podatki

– Dalsze dostosowanie podatków akcyzowych i podatku VAT, w szczególności w zakresie stosowanych stawek, zakresu transakcji zwolnionych i struktury podatkowej oraz wyeliminowania środków podatkowych, które mogą prowadzić do dyskryminacyjnego traktowania.

– Dalsze dostosowanie prawa do wspólnotowego dorobku prawnego w dziedzinie podatków bezpośrednich, w tym do przepisów w sprawie wymiany informacji miedzy Państwami Członkowskimi UE, w celu ułatwienia egzekucji środków służących walce z unikaniem zobowiązań podatkowych oraz uchylaniem się od płacenia podatków.

– Poszanowanie zasad kodeksu postępowania w dziedzinie opodatkowania przedsiębiorstw (ang. Code of Conduct for Business Taxation) oraz zapewnienie zgodności przyszłego prawodawstwa z zasadami tego kodeksu.

– Zwiększenie starań mających na celu modernizację i wzmocnienie administracji podatkowej w celu poprawy egzekwowania należności od podatników oraz poprawy systemu poboru podatków bezpośrednich, jak również przychodów z tytułu VAT i należności celnych i innych podatków pośrednich. Stworzenie skutecznych instrumentów walki z nadużyciami finansowymi.

– Rozpoczęcie przygotowań do opracowania niezbędnych systemów informatycznych umożliwiających wymianę danych elektronicznych z UE i jej Państwami Członkowskimi.

Statystyka

– Zakończenie procedur przyjęcia i egzekwowania nowego prawa statystycznego zgodnie z normami UE. Zapewnienie odpowiedniego szkolenia personelu oraz zwiększenie możliwości administracyjnych.

– Wzmocnienie strategii opracowywania statystyk, w szczególności w obszarach priorytetowych, takich jak: statystyki demograficzne i statystyki rynku pracy, statystyki regionalne, statystyki dotyczące przedsiębiorstw (łącznie z rejestrem przedsiębiorstw) oraz statystyki rolne.

– Przyjęcie oczekujących na przyjęcie klasyfikacji oraz wprowadzenie odpowiednich jednostek statystycznych do rejestru przedsiębiorstw.

– Poprawa metodologii rachunków narodowych zgodnie z ESA 95.

Polityka społeczna i zatrudnienie

– Opracowanie rocznego planu finansowania inwestycji na podstawie realistycznej oceny kosztów dostosowania prawa oraz dostępnych zasobów publicznych i prywatnych.

– Stworzenie warunków skutecznego dialogu społecznego, między innymi przez zniesienie przepisów ograniczających działalność związków zawodowych oraz zapewnienie poszanowania praw związków zawodowych.

– Wspieranie działań partnerów społecznych w zakresie budowania ich zdolności instytucjonalnej, w szczególności w odniesieniu do ich przyszłej roli w opracowywaniu i wdrażaniu polityki społecznej i zatrudnienia, między innymi poprzez autonomiczny dialog społeczny.

– Dalsze starania mające na celu rozwiązanie problemu pracy dzieci.

– Zwiększenie możliwości wszystkich instytucji uczestniczących w transpozycji dorobku wspólnotowego w tej dziedzinie.

Polityka w zakresie przedsiębiorstw i przemysłu

– Przyjęcie narodowego programu restrukturyzacji hutnictwa mającego na celu zapewnienie rentowności sektora oraz poszanowanie zasad UE w dziedzinie pomocy państwa.

– Opracowanie i wdrożenie strategii wspierania inwestycji zagranicznych, w tym rozstrzygania sporów.

Polityka regionalna i koordynacja instrumentów strukturalnych

– Dalsze rozwijanie ram strategicznych spójności gospodarczej i społecznej w celu zmniejszenia dysproporcji między regionami.

– Stworzenie niezbędnych ram legislacyjnych i administracyjnych umożliwiających przyjęcie funduszy przedakcesyjnych UE.

Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo

– Dalszy rozwój i wzmacnianie wszystkich organów egzekucji prawa oraz dostosowanie ich statusu i funkcjonowania do norm europejskich, również przez rozwój współpracy między organami. Przyjęcie kodeksu etyki policyjnej. Ustanowienie niezależnego i skutecznego systemu wnoszenia skarg w celu zapewnienia większej rozliczalności działania policji i żandarmerii. Rozwój zastosowania nowoczesnych technik dochodzeniowych oraz strategii zapobiegania przestępczości. Podjęcie kroków mających na celu szkolenie oraz rozwój możliwości policji sądowej.

– Kontynuowanie działań mających na celu wdrożenie krajowego planu działania w dziedzinie migracji i azylu w celu zwalczania nielegalnej migracji oraz pilnego zawarcia porozumienia o readmisji z UE.

– Przyjęcie i rozpoczęcie wdrożenia krajowego planu działania w dziedzinie zarządzania granicami, w szczególności przez podjęcie działań mających na celu stworzenie zawodowej cywilnej straży granicznej oraz odminowywanie granic.

– Przyjęcie i wdrożenie krajowej strategii w dziedzinie przestępczości zorganizowanej. Nasilenie walki z przestępczością zorganizowaną, narkotykami, handlem ludźmi, nadużyciami finansowymi, korupcją i praniem pieniędzy.

– Opracowanie i rozpoczęcie wdrożenia krajowej strategii w dziedzinie narkotyków zgodnie ze strategią antynarkotykową UE i planem działania UE w tej dziedzinie.

– Przyjęcie prawa o ochronie danych osobowych zgodnie z dorobkiem wspólnotowym oraz ustanowienie niezależnego organu nadzorczego.

– Wyznaczenie służby odpowiedzialnej za ochronę euro przez fałszerstwem.

Nauka i badania naukowe

– Rozpoczęcie tworzenia i stosowania zintegrowanej strategii badań naukowych.

Edukacja i kultura

– Ułatwienie funkcjonowania krajowej agencji w celu konsolidacji uczestnictwa w programach Socrates, Leonardo da Vinci i Młodzież. Propagowanie udziału w programie Kultura 2000.

Ochrona środowiska

– Przyjęcie poprawionego programu transpozycji i wdrażania dorobku wspólnotowego. Opracowanie planu inwestycji finansowych.

– Dalsza transpozycja i wdrożenie dorobku wspólnotowego związanego z prawodawstwem ramowym, międzynarodowymi konwencjami w dziedzinie ochrony środowiska, prawodawstwem w dziedzinie ochrony przyrody, jakości wody, zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli oraz gospodarki odpadami. Wdrożenie i egzekwowanie zmienionej dyrektywy w sprawie oceny wpływu na środowisko.

– Działanie na rzecz włączania wymagań środowiskowych do innych polityk sektorowych.

– Opracowanie planu wzmocnienia możliwości administracyjnych oraz wdrożenia i egzekwowania prawodawstwa w dziedzinie ochrony środowiska.

– Rozwój współpracy w dziedzinie wód transgranicznych, zgodnie z ramową dyrektywą wodną oraz konwencjami międzynarodowymi, których stroną jest WE.

Ochrona konsumentów i zdrowia

– Dalsze dostosowywanie prawa do dorobku wspólnotowego.

– Dalszy rozwój struktur instytucjonalnych mających na celu skuteczne wdrożenie prawodawstwa, w szczególności w odniesieniu do nadzoru nad rynkiem.

– Dalszy rozwój systemów powiadamiania o niebezpiecznych produktach na szczeblu krajowym oraz wykorzystanie możliwości wymiany takich powiadomień na szczeblu międzynarodowym za pośrednictwem systemu TRAPEX lub innych właściwych systemów.

Unia celna

– Przyjęcie nowego kodeksu celnego w celu dalszego dostosowania reguł celnych do dorobku wspólnotowego z uwzględnieniem reguł pochodzenia preferencyjnego.

– Dostosowanie prawa w dziedzinie wolnych obszarów celnych do dorobku wspólnotowego i egzekwowanie tego prawa, zwłaszcza reguł dotyczących kontroli celnych i kontroli fiskalnej.

– Dalsze wzmacnianie możliwości administracyjnych i operacyjnych administracji celnej oraz dostosowanie procedur wewnętrznych do norm UE.

– Rozpoczęcie przygotowań do opracowania niezbędnych systemów informatycznych umożliwiających wymianę danych elektronicznych z UE i jej Państwami Członkowskimi, począwszy od obszarów tranzytu i stawek celnych.

Stosunki zewnętrzne oraz polityka zagraniczna, bezpieczeństwa i obrony

– Zakończenie dostosowania prawa do wspólnej polityki handlowej WE, przez dostosowanie go do systemów preferencyjnych WE, w tym do systemu ogólnych preferencji WE.

– Dalsze działania mające na celu zawarcie pozostałych umów o wolnym handlu z krajami trzecimi.

– Stopniowe dostosowanie polityk wobec krajów trzecich oraz stanowisk w organizacjach międzynarodowych do polityk i stanowisk UE i jej Państw Członkowskich, w tym w odniesieniu do członkostwa wszystkich Państw Członkowskich UE w odpowiednich organizacjach oraz porozumieniach, takich jak Wassenaar.

Kontrola finansowa

– Zapewnienie terminowego wdrożenia prawa o zarządzaniu finansami publicznymi i kontroli finansów publicznych.

– Przyjęcie nowego prawodawstwa w celu zreformowania funkcji kontroli zewnętrznej zgodnie z regułami Międzynarodowej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli (INTOSAI) oraz zgodnie z prawem o zarządzaniu finansami publicznymi i kontroli finansów publicznych w celu zapewnienia niezależności trybunału obrachunkowego.

– Ustanowienie skutecznych procedur postępowania w przypadku nieprawidłowości i podejrzeń o nadużycia finansowe mających wpływ na pomoc przedakcesyjną, w tym skuteczne przekazywanie Komisji informacji o nieprawidłowościach.

– Lepsze wdrożenie systemu zarządzania wspólnotowymi funduszami przedakcesyjnymi oraz dostosowanie go do zmian w instrumentach przedakcesyjnych.

– Ustanowienie struktur administracyjnych niezbędnych do skutecznej i właściwej ochrony funduszy UE oraz do współpracy z Urzędem Komisji Europejskiej ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).

3.2. PRIORYTETY ŚREDNIOTERMINOWE

Kryteria gospodarcze

– Zakończenie wdrożenia programu prywatyzacji.

– Zakończenie reformy sektora rolnego.

– Zapewnienie stabilności systemu emerytalnego i zabezpieczeń społecznych.

– Dalsza poprawa ogólnego poziomu systemu edukacji i opieki zdrowotnej, ze zwróceniem szczególnej uwagi na młodsze pokolenie i regiony w niekorzystnym położeniu.

Zdolność do przyjęcia zobowiązań wynikających z członkostwa

Prawo przedsiębiorczości i swoboda świadczenia usług

– Usunięcie ograniczeń w prawie przedsiębiorczości i w dziedzinie swobody świadczenia usług transgranicznych.

– Rozpoczęcie dostosowania prawa do dorobku wspólnotowego w dziedzinie usług pocztowych. Rozpoczęcie liberalizacji usług pocztowych i ustanowienie krajowego urzędu regulacyjnego.

– Osiągnięcie znacznego dostosowania prawa do dorobku wspólnotowego w zakresie uznania kwalifikacji zawodowych.

Zamówienia publiczne

– Zapewnienie skutecznego wdrożenia zasad zamówień publicznych przez instytucje i podmioty zamawiające na wszystkich poziomach, łącznie z opracowaniem i zastosowaniem narzędzi operacyjnych, zapewnieniem szkoleń oraz wzmocnieniem możliwości administracyjnych instytucji i podmiotów zamawiających.

– Propagowanie realizacji procedur zamówień publicznych drogą elektroniczną.

– Przyjęcie kompleksowej strategii krajowej mającej na celu rozwój systemu zamówień publicznych w Turcji, w tym zastosowanie narzędzi elektronicznych na wszystkich etapach procedury zamówień.

Prawo własności intelektualnej

– Zakończenie dostosowania i zapewnienie egzekwowania praw własności intelektualnej przez wzmocnienie struktur i mechanizmów egzekwowania prawa, w tym organów egzekwowania prawa i sądownictwa.

Usługi finansowe

– Dokonanie znacznych postępów na drodze do realizacji nowych ram w zakresie wymagań kapitałowych, zgodnie ze szczegółową mapą drogową BRSA.

– Zasadniczy postęp w dostosowaniu prawodawstwa do dorobku wspólnotowego w sektorze finansowym niebankowym.

Prawo spółek

– Zakończenie dostosowania prawa do dorobku wspólnotowego.

– Przyjęcie ogólnych ram sprawozdawczości finansowej zgodnie z normami UE, z pełnym wykorzystaniem zwolnień przewidzianych w dorobku wspólnotowym.

– Zwiększenie wymagań dotyczących jawności. W szczególności przyjęcie w odniesieniu do spółek ogólnego wymogu składania zbadanych sprawozdań finansowych, zarówno skonsolidowanych, jak i jednostkowych, w celu ich upublicznienia.

– Wzmocnienie możliwości wszystkich właściwych organów w zakresie monitorowania i egzekwowania norm sprawozdawczości finansowej.

Konkurencyjność

– Konsolidacja egzekwowania przepisów antymonopolowych i dotyczących pomocy państwa, ze zwróceniem szczególnej uwagi na monopole i przedsiębiorstwa o specjalnych lub wyłącznych uprawnieniach.

– Prowadzenie restrukturyzacji sektora stali w ramach uzgodnionego kompleksowego programu sektorowego.

– Zwiększenie świadomości na temat zasad antymonopolowych i zasad pomocy państwa wśród wszystkich uczestników rynku i podmiotów udzielających pomocy.

Społeczeństwo informacyjne i media

– Zakończenie transpozycji dorobku wspólnotowego w dziedzinie telekomunikacji i przygotowanie pełnej liberalizacji rynków.

– Zakończenie dostosowania prawodawstwa audiowizualnego i wzmocnienie możliwości niezależnego organu regulacyjnego telewizji/radia.

Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich

– Dalsza praca w tworzeniu zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, w szczególności w odniesieniu do systemu identyfikacji działek.

Bezpieczeństwo żywności, sprawy weterynaryjne i fitosanitarne

– Dostosowanie prawa bezpieczeństwa żywności, weterynaryjnego i fitosanitarnego.

– Stworzenie niezbędnych możliwości administracyjnych do wdrożenia prawodawstwa weterynaryjnego, fitosanitarnego i w dziedzinie żywności.

– Stworzenie systemu identyfikacji i rejestracji zwierząt dla owiec i kóz zgodnie z wymogami UE.

– Unowocześnienie zakładów przetwórstwa rolno-spożywczego, tak aby mogły one przestrzegać norm bezpieczeństwa żywności i prawodawstwa UE. Modernizacja gospodarstw mlecznych.

– Wdrożenie systemów kontroli bezpieczeństwa żywności.

– Utworzenie systemu zbiórki zwłok zwierzęcych oraz przetwarzania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego.

– Wdrożenie planów walki z podstawowymi chorobami.

– Dostosowanie systemu rejestracji odmian roślin do wymogów UE.

– Dalsze dostosowywanie wymogów dotyczących pozostałości pestycydów do przepisów UE.

Rybołówstwo

– Zakończenie ustanawiania odpowiednich struktur administracyjnych i wyposażenia na poziomie centralnym i regionalnym, dzięki którym możliwa będzie realizacja wspólnej polityki rybołówstwa.

Polityka transportowa

– Zakończenie dostosowań legislacyjnych i administracyjnych dla wszystkich rodzajów transportu. W przypadku transportu drogowego należy w szczególności zwrócić uwagę na dostęp do rynku, bezpieczeństwo dróg, kontrolę dopuszczenia pojazdów do ruchu, kontrolę pojazdów w ruchu drogowym, jak również zasady społeczne, podatkowe i techniczne. Transport morski powinien obejmować kwestie bezpieczeństwa na morzu.

– Zapewnienie wdrożenia i egzekwowania prawodawstwa transportowego w dziedzinie transportu drogowego, morskiego i lotniczego (ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa lotniczego i zarządzania ruchem lotniczym). W tym celu należy poprawić możliwości wdrożeniowe i egzekucyjne odpowiednich instytucji w kwestiach wszystkich aspektów lotnictwa cywilnego, transportu drogowego i kolejowego.

– Zakończenie restrukturyzacji krajowego przedsiębiorstwa kolejowego i otwarcie rynku kolejowego zgodnie z wymaganiami dorobku wspólnotowego.

– Wdrożenie programu dostosowania technicznego tureckiego taboru transportu drogowego i floty morskiej do norm wspólnotowych.

Energia

– Zakończenie dostosowania prawa krajowego do dorobku wspólnotowego.

– Dalsze wzmocnienie struktur administracyjnych i regulacyjnych.

– Restrukturyzacja przedsiębiorstw energetycznych oraz otwarcie rynków energii zgodnie z dorobkiem wspólnotowym.

– Zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa jądrowego. Po stworzeniu potencjału produkcji energii jądrowej, przede wszystkim wzmocnienie możliwości, niezależności i zasobów organu regulacyjnego z odpowiednim wyprzedzeniem przed rozpoczęciem wydawania licencji. Zapewnienie przeprowadzenia ocen wpływu na środowisko zgodnie z dyrektywą EIA (w sprawie ocen wpływu na środowisko).

Podatki

– Znaczny postęp w pracach nad pełnym dostosowaniem prawa krajowego do dorobku wspólnotowego w dziedzinie prawa podatkowego, w odniesieniu do podatku VAT, podatków akcyzowych oraz opodatkowania bezpośredniego, w tym do kodeksu postępowania w dziedzinie opodatkowania przedsiębiorstw.

– Dalsze wzmacnianie i modernizowanie administracji podatkowej, w tym sektora informatycznego, w celu lepszego poboru przychodów podatkowych. Dalsze przygotowania do opracowania niezbędnych systemów informatycznych umożliwiających wymianę danych elektronicznych z UE i jej Państwami Członkowskimi.

Polityka gospodarcza i pieniężna

– Zakończenie dostosowania do dorobku wspólnotowego przepisów w zakresie zakazu uprzywilejowanego dostępu władz publicznych do instytucji finansowych oraz zakazu bezpośredniego finansowania sektora publicznego.

Statystyka

– Dostosowanie rejestru przedsiębiorstw do norm UE.

– Dalsze dostosowanie statystyk makroekonomicznych do dorobku wspólnotowego, w szczególności w dziedzinie szacunków PKB, zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych, wskaźników krótkoterminowych, równowagi płatności i statystyk rynku pracy.

– Wzmocnienie roli koordynacyjnej państwowego instytutu statystycznego w celu lepszego gromadzenia i przetwarzania danych pochodzących z różnych biur rządowych.

– Lepsze wykorzystanie źródeł administracyjnych do gromadzenia danych.

– Zakończenie harmonizacji statystyk finansowych zgodnie z wymogami ESA 95.

Polityka społeczna i zatrudnienie

– Zakończenie transpozycji wspólnotowego dorobku prawnego oraz umocnienie odpowiednich struktur administracyjnych i struktur egzekwowania prawa, w tym inspektoratów pracy.

– Zapewnienie wdrożenia i egzekwowania dorobku wspólnotowego w dziedzinie polityki społecznej i zatrudnienia.

– Przygotowanie krajowej strategii zatrudnienia w celu uczestnictwa w Europejskiej strategii zatrudnienia, w tym przygotowanie i wdrożenie wspólnego przeglądu polityki zatrudnienia oraz zwiększenie możliwości monitorowania rynku pracy i problemów społecznych.

– Przygotowanie krajowej strategii integracji społecznej, w tym gromadzenie danych, zgodnie z praktyką UE.

– Dalszy rozwój systemu opieki społecznej, w szczególności konsolidacja systemów zabezpieczeń społecznych i emerytalnego w celu osiągnięcia zrównoważenia finansowego i równoczesnego wzmocnienia sieci bezpieczeństwa socjalnego.

Polityka w zakresie przemysłu i przedsiębiorstw

– Dalsze uproszczenie warunków prowadzenia działalności przez małe i średnie przedsiębiorstwa oraz dostosowanie definicji MŚP do definicji używanej w UE.

Sieci transeuropejskie

– Wdrożenie priorytetowych projektów określonych w ramach Oceny Potrzeb Infrastruktury Transportowej oraz zgodnie z wytycznymi transportowymi TEN Wspólnoty Europejskiej.

– Wspieranie wdrożenia projektów w Turcji wymienionych w wytycznych energetycznych TEN Wspólnoty Europejskiej jako projekty leżące we wspólnym interesie.

Polityka regionalna i koordynacja instrumentów strukturalnych

– Dalsze wzmacnianie możliwości administracyjnych we wdrażaniu polityki regionalnej na szczeblu centralnym i regionalnym.

– Stworzenie wieloletnich procedur budżetowych określających kryteria przyznawania priorytetów inwestycjom publicznym w regionach.

Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo

– Dostosowanie statusu i funkcjonowania żandarmerii do norm europejskich.

– Dalsze dostosowanie prawodawstwa wizowego i praktyki w tej dziedzinie do dorobku wspólnotowego.

– Dalsze dostosowanie do dorobku wspólnotowego w dziedzinie azylu przez zniesienie ograniczeń geograficznych w odniesieniu do konwencji genewskiej; udoskonalenie systemu przesłuchań i rozpatrywania wniosków o azyl oraz rozwój wsparcia społecznego i środków integracji dla uchodźców.

– W dziedzinie polityki antynarkotykowej - dalsze wzmacnianie krajowego punktu kontaktowego.

– Dalszy rozwój możliwości służb celnych, w tym przez zawarcie umów o współpracy celnej oraz wprowadzenie mobilnych jednostek nadzoru.

– W dziedzinie ochrony danych zapewnienie wdrożenia dorobku wspólnotowego przez utworzenie niezależnego organu nadzorczego.

– Przyjęcie i wdrożenie dorobku wspólnotowego i najlepszych praktyk w dziedzinie migracji w celu przeciwdziałania nielegalnej migracji.

– Dalsze dostosowanie się do dorobku wspólnotowego i najlepszych praktyk zgodnie z krajowym planem zarządzania granicami w celu przygotowania się do pełnego wdrożenia dorobku Schengen.

– Przyjęcie i wdrożenie dorobku wspólnotowego w dziedzinie korupcji, walki z narkotykami, przestępczości zorganizowanej, prania brudnych pieniędzy, współpracy sądowej w sprawach karnych i cywilnych, ochrony euro oraz interesów finansowych Wspólnoty w ramach prawa karnego.

Edukacja i kultura

– Dostosowanie się do polityk UE w zakresie różnorodności kulturowej, w tym w kontekście konwencji Unesco w sprawie różnorodności kulturowej.

Ochrona środowiska

– Dalsze dostosowanie się do dorobku wspólnotowego i wzmocnienie możliwości instytucjonalnych, administracyjnych i monitorowania w celu poprawy ochrony środowiska, w tym gromadzenia danych.

– Uwzględnianie zasad zrównoważonego rozwoju przy określaniu i wdrażaniu polityk sektorowych.

– Zapewnienie pełnej transpozycji oraz stopniowego wdrożenia i egzekwowania dyrektywy w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisk,o wraz z wprowadzonymi do niej zmianami.

– Przyjęcie i wdrożenie narodowego planu gospodarki odpadami.

Unia celna

– Zakończenie dostosowania prawodawstwa celnego, w szczególności w dziedzinach zarządzania kontyngentami taryfowymi, wolnych obszarów celnych, towarów i technologii podwójnego zastosowania, prekursorów oraz towarów podrabianych i pirackich.

– Dalsze starania mające na celu zmodernizowanie kontroli i operacji celnych oraz zapewnienie wyposażenia wszystkich urzędów celnych w infrastrukturę informatyczną.

– Dalsze przygotowania do połączenia systemów informatycznych z systemami UE.

Kontrola finansowa

– Wzmocnienie obecnych możliwości zarządzania i kontroli we wszystkich instytucjach uczestniczących w zarządzaniu wspólnotowymi funduszami przedakcesyjnymi w ramach systemu DIS.

– Przygotowanie wszystkich instytucji uczestniczących w zarządzaniu wspólnotowymi funduszami przedakcesyjnymi do akredytacji w ramach rozszerzonego zdecentralizowanego systemu zarządzania (EDIS).

– Przygotowanie do wyznaczenia operacyjnie niezależnej służby odpowiedzialnej za walkę z nadużyciami finansowymi.

– Wzmocnienie możliwości struktur administracyjnych utworzonych w celu ochrony interesów wspólnotowych WE.

4. PROGRAMOWANIE

Pomoc finansowa na rzecz priorytetów określonych w Partnerstwie dla członkostwa zostanie udostępniona w drodze rocznych decyzji o finansowaniu przyjmowanych przez Komisję, zgodnie z procedurą opisaną w art. 8 rozporządzenia Rady (WE) nr 2500/2001 z dnia 17 grudnia 2001 r. dotyczącego przedakcesyjnej pomocy finansowej dla Turcji(2) (dla programu na 2006 r.) oraz w rozporządzeniu ustanawiającym instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA) po jego przyjęciu (dla programów na lata 2007-2013). W następstwie decyzji o finansowaniu podpisane zostanie z Turcją porozumienie o finansowaniu.

5. WARUNKOWOŚĆ

Pomoc wspólnotowa w finansowaniu projektów za pośrednictwem instrumentów przedakcesyjnych jest uwarunkowana przestrzeganiem przez Turcję zobowiązań podjętych w ramach umów WE-Turcja, w tym decyzji o unii celnej 1/95 i innych decyzji, dalszymi działaniami mającymi na celu spełnienie kryteriów kopenhaskich, a w szczególności postępem w spełnianiu konkretnych priorytetów określonych w niniejszym zmienionym Partnerstwie dla członkostwa. Nieprzestrzeganie tych warunków ogólnych może prowadzić do podjęcia przez Radę decyzji o zawieszeniu pomocy finansowej na podstawie art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2500/2001. Szczegółowe warunki są również uwzględnione w poszczególnych programach rocznych.

6. MONITOROWANIE

Wdrożenie Partnerstwa dla członkostwa będzie badane w odpowiedni sposób za pośrednictwem mechanizmów ustanowionych na mocy Układu o stowarzyszeniu, jak również przygotowywanych przez Komisję sprawozdań z postępów Turcji.

Dzięki podkomitetom Układu o stowarzyszeniu możliwy jest przegląd wdrażania Partnerstwa dla członkostwa, jak również postępu w dostosowaniu, wdrażaniu i egzekwowaniu prawa. Komitet Stowarzyszeniowy omawia ogólne zmiany, postęp i problemy w realizacji priorytetów Partnerstwa dla członkostwa, jak również szczegółowe problemy przekazane mu przez podkomitety.

Monitorowanie programu przedakcesyjnej pomocy finansowej będzie prowadzone wspólnie przez Turcję i Komisję Europejską za pośrednictwem Wspólnego Komitetu Monitorującego. W celu zapewnienia skuteczności monitorowania projekty finansowane w ramach każdego porozumienia finansowego muszą zawierać możliwe do sprawdzenia i wymierne wskaźniki osiągnięć. Monitorowanie oparte na tych wskaźnikach pomoże Komisji, Komitetowi Zarządzającemu Phare (i jego następcy w ramach IPA) oraz Turcji w późniejszym przekierunkowaniu programów w zależności od potrzeb oraz w stworzeniu nowych programów.

Komitet Zarządzający Phare zapewnia, aby działania finansowane w ramach programu przedakcesyjnego były zgodne ze sobą, jak również z Partnerstwem dla członkostwa, jak określono w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2500/2001.

Partnerstwo dla członkostwa będzie nadal zmieniane w zależności od potrzeb, zgodnie z art. 2 rozporządzenia (WE) nr 622/98 z dnia 16 marca 1998 r. w sprawie pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla członkostwa(3).

______

(1) Patrz również: deklaracja Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich z dnia 21 września 2005 r.

(2) Dz.U. L 342 z 27.12.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2112/2005 (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 23).

(3) Dz.U. L 85 z 20.3.1998, str. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024