Rozporządzenie 976/2006 przyjmujące nadzwyczajne środki wspierania rynku wieprzowiny w Niemczech

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 976/2006
z dnia 29 czerwca 2006 r.
przyjmujące nadzwyczajne środki wspierania rynku wieprzowiny w Niemczech

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2759/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wieprzowiny(1), w szczególności jego art. 20 ust. 1 oraz art. 22 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Z powodu pojawienia się ognisk klasycznego pomoru świń w niektórych regionach produkcji w Niemczech władze Niemiec ustanowiły obszary zapowietrzone i zagrożone zgodnie z art. 9, 10 i 11 dyrektywy Rady 2001/89/WE z dnia 23 października 2001 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania klasycznego pomoru świń(2). W związku z powyższym obrót prosiętami i ich transport do tuczarni jest na tych obszarach tymczasowo zakazany.

(2) Ograniczenia swobodnego przepływu towarów wynikające z zastosowania tych środków weterynaryjnych mogą poważnie zagrozić rynkowi wieprzowiny w Niemczech. W związku z tym należy w ściśle koniecznym okresie przyjąć wyjątkowe środki wsparcia rynku mające zastosowanie jedynie wobec prosiąt pochodzących z bezpośrednio dotkniętych obszarów.

(3) Aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby prosięta hodowane na przedmiotowych obszarach należy wyłączyć z normalnego obrotu i przystąpić do ich przetworzenia na produkty przeznaczone do celów innych niż spożycie przez ludzi zgodnie z art. 3 dyrektywy Rady 90/667/WE z dnia 27 listopada 1990 r. ustanawiającej przepisy weterynaryjne w zakresie usuwania i przetwarzania odpadów zwierzęcych, wprowadzania ich do obrotu oraz zapobiegania obecności czynników chorobotwórczych w paszach wytwarzanych ze zwierząt lub ryb i zmieniającej dyrektywę 90/425/EWG(3) lub usunąć przez spalenie.

(4) Właściwym organom Niemiec należy przyznać pomoc na dostawę prosiąt pochodzących z przedmiotowych obszarów.

(5) Należy przewidzieć, żeby właściwe organy Niemiec zastosowały wszelkie wymagane środki kontroli i nadzoru i odpowiednio poinformowały o tym Komisję.

(6) Ograniczenia w zakresie swobodnego przepływu prosiąt na przedmiotowych obszarach istnieją od kilku tygodni i sytuacja ta prowadzi do znacznego wzrostu wagi zwierząt i, w związku z tym, do sytuacji niedopuszczalnej dla dobrostanu zwierząt. Niniejsze rozporządzenie powinno być zatem stosowane od dnia 12 czerwca 2006 r.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wieprzowiny,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Począwszy od dnia 12 czerwca 2006 r. producenci wieprzowiny mogą korzystać, na swój wniosek, z pomocy przyznawanej przez właściwe organy Niemiec w trakcie dostarczania im:

a) prosiąt objętych kodem CN 0103 91 10 o średniej wadze na partię nie mniejszej niż 8 kg (dalej zwanych "prosiętami odstawionymi od maciory");

b) prosiąt objętych kodem CN 0103 91 10 o średniej wadze na partię nie mniejszej niż 25 kg.

2.
50 % wydatków związanych z pomocą, o której mowa w ust. 1, obejmujących całkowitą maksymalną liczbę 65 000 prosiąt, w tym maksymalnie 13 000 prosiąt odstawionych od maciory, jest finansowanych z budżetu Wspólnoty.
Artykuł  2

Jedynie zwierzęta hodowane na obszarach zagrożonych znajdujących się w regionach określonych w załączniku I mogą być dostarczane właściwym organom Niemiec, pod warunkiem że środki weterynaryjne ustanowione przez właściwe organy Niemiec mają zastosowanie na tych obszarach w dniu dostawy zwierząt.

Artykuł  3
1.
W dniu dostarczenia właściwym organom Niemiec zwierzęta są przewożone do rzeźni, ważone i poddawane ubojowi w taki sposób, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby. Transport i ubój powinien odbywać się zgodnie z warunkami przewidzianymi w załączniku II.
2.
Zwierzęta są transportowane do zakładu utylizacyjnego i przetwarzane na produkty objęte kodami CN 1501 00 11, 1506 00 00 lub 2301 10 00 zgodnie z art. 3 dyrektywy 90/667/EWG lub usunięte przez spalenie.
3.
Transport zwierząt do rzeźni, ubój i transport do zakładu utylizacyjnego odbywa się pod stałą kontrolą właściwych organów Niemiec.
Artykuł  4
1.
Pomoc określona w art. 1 ust. 1 w odniesieniu do "prosiąt odstawionych od maciory" o średniej wadze na partię nie mniejszej niż 8 kg, ale nieprzekraczającej 12 kg i prosiąt o średniej wadze na partię nie mniejszej niż 25 kg, ale nieprzekraczającej 32 kg, jest obliczana na podstawie ceny za kilogram wskazanej przez niemiecką agencję sporządzającą sprawozdania dotyczące cen (ZMP) w odniesieniu do tygodnia poprzedzającego dostawę prosiąt właściwym organom.
2.
Pomoc dla "prosiąt odstawionych od maciory" o średniej wadze na partię nie mniejszej niż 12 kg nie może przekroczyć pomocy ustalonej zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu w odniesieniu do "prosiąt odstawionych od maciory" o średniej wadze na partię wynoszącej 12 kg.
3.
Pomoc dla prosiąt o średniej wadze na partię nie mniejszej niż 32 kg nie może przekroczyć pomocy ustalonej zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu w odniesieniu do prosiąt o średniej wadze na partię wynoszącej 32 kg.
Artykuł  5

Właściwe organy Niemiec podejmują wszelkie środki konieczne do zapewnienia zgodności z niniejszym rozporządzeniem, a w szczególności z art. 2. Możliwie jak najwcześniej informują o tym Komisję.

Artykuł  6

Właściwe organy Niemiec w każdą środę przekazują Komisji dotyczącą poprzedniego tygodnia liczbę i całkowitą masę prosiąt odstawionych od maciory i pozostałych prosiąt dostarczonych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 12 czerwca 2006 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 czerwca 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1913/2005 (Dz.U. L 307 z 25.11.2005, str. 2).

(2) Dz.U. L 316 z 1.12.2001, str. 5. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem przystąpienia z 2003 r.

(3) Dz.U. L 363 z 27.12.1990, str. 51. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Regiony określone w art. 2

W landzie Północna Nadrenia-Westfalia obszary zagrożone (strefa 1) ustanowione zgodnie z dyrektywą Rady 2001/89/WE i określone w Załączniku do "Schweinepest-Schutzverordnung" z dnia 6 kwietnia 2006 r. opublikowanym w wersji elektronicznej "Bundesanzeiger" z dnia 6 kwietnia 2006 r. zmienionego piątym rozporządzeniem zmieniającym "Schweinepest-Schutzverordnung" z dnia 31 maja 2006 r., opublikowanym w wersji elektronicznej "Bundesanzeiger" z dnia 2 czerwca 2006 r.

ZAŁĄCZNIK  II

Warunki transportu i uboju określone w art. 3 ust. 1

1. W dniu dostarczenia właściwym organom Niemiec zwierzęta mają być zważone w rozbiciu na ładunki i poddane ubojowi w rzeźni.

2. Zwierzęta mają być poddane ubojowi bez wykonywania innych operacji związanych z ubojem. Ubite świnie mają być natychmiast przetransportowane z rzeźni do zakładu utylizacyjnego. Transport musi się odbywać w zapieczętowanych ciężarówkach, które są ważone zarówno w chwili opuszczenia rzeźni, jak i w chwili przybycia do zakładu utylizacyjnego.

3. Ubite świnie mają być spryskane produktem skażającym (błękit metylenowy) w celu zagwarantowania, że mięso nie będzie przeznaczone do spożycia przez ludzi.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024