Rozporządzenie 915/2006 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2148/96 ustanawiające zasady oceny i monitorowania publicznych zapasów interwencyjnych produktów rolnych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 915/2006
z dnia 21 czerwca 2006 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2148/96 ustanawiające zasady oceny i monitorowania publicznych zapasów interwencyjnych produktów rolnych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3492/90 z dnia 27 listopada 1990 r. ustanawiające czynniki, które należy uwzględnić w rocznych sprawozdaniach finansowych w odniesieniu do finansowania środków interwencyjnych w postaci składowania w magazynach publicznych przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej(1), w szczególności jego art. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2148/96(2) ustanawia zasady procedury kontroli fizycznej produktów rolnych składowanych w magazynach państwowych.

(2) Składowanie cukru w magazynach państwowych rozpoczęło się w 2005 r. zgodnie z zasadami ustalonymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1260/2001 z dnia 19 czerwca 2001 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru(3) oraz w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1262/2001 z dnia 27 czerwca 2001 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/2001 w odniesieniu do zakupu i sprzedaży cukru przez agencje interwencyjne(4). Należy zatem ustalić nowe szczegółowe zasady w rozporządzeniu (WE) nr 2148/96 dotyczące procedury kontroli fizycznej magazynów w odniesieniu do cukru.

(3) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 2148/96.

(4) Ponieważ interwencja w sektorze cukru rozpoczęła się w roku gospodarczym 2004/2005 przed ustanowieniem szczegółowych zasad inwentaryzacji, sposób organizowania zapasów cukru przez niektóre państwa członkowskie powoduje, że niezwykle trudno jest przeprowadzać inwentaryzację zgodnie z normalnymi procedurami. Zatem do zapasów cukru należy ustanowić przepisy przejściowe, począwszy od roku gospodarczego 2004/2005 i 2005/2006.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu EFOGR,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 2148/96 wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 czerwca 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 337 z 4.12.1990, str. 3.

(2) Dz.U. L 288 z 9.11.1996, str. 6. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 808/1999 (Dz.U. L 102 z 17.4.1999, str. 70).

(3) Dz.U. L 178 z 30.6.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 39/2004 (Dz.U. L 6 z 10.1.2004, str. 16).

(4) Dz.U. L 178 z 30.6.2001, str. 48. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 218/2006 (Dz.U. L 38 z 9.2.2006, str. 19).

ZAŁĄCZNIK 

W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 2148/96 dodaje się następujące punkty:

"VII - CUKIER LUZEM(*)

A. Procedura kontroli fizycznej w odniesieniu do państwowych zapasów cukru, począwszy od roku gospodarczego 2006/2007:

1. Wybór silosów, pojemników lub komór elewatora, jakie mają być kontrolowane, reprezentujących co najmniej 5 % całkowitej ilości cukru luzem składowanej w magazynie państwowym.

Wybór oparty jest na ewidencji stanów magazynowych agencji interwencyjnej, przy czym podmiot składujący nie powinien być o tym wcześniej poinformowany.

2. Kontrola fizyczna:

- sprawdzenie obecności cukru luzem w wybranych silosach, pojemnikach lub komorach elewatora,

- uzgodnienie dokumentacji podmiotu składującego z dokumentacją agencji interwencyjnej,

- identyfikacja cukru luzem,

- monitorowanie warunków składowania oraz porównanie punktu składowania i tożsamości cukru luzem z ewidencją magazynu,

- ocena składowanych ilości za pomocą metody uprzednio zatwierdzonej przez agencję interwencyjną, której szczegółowy opis musi być złożony w siedzibie zarządu agencji.

3. Plan magazynu oraz pomiary dla każdego silosu lub komory elewatora muszą być dostępne w każdym punkcie składowania.

Cukier luzem musi być składowany w sposób umożliwiający zweryfikowanie jego objętości.

B. Procedura kontroli fizycznej w odniesieniu do państwowych zapasów cukru, począwszy od roku gospodarczego 2004/2005 i 2005/2006:

1. W przypadku gdy przeprowadzenie procedur inwentaryzacyjnych, opisanych w pkt A, jest niemożliwe, agencja interwencyjna opieczętowuje wszystkie punkty dostępu do magazynu lub punkty wyjścia z silosu/magazynu. Agencja inwentaryzacyjna co miesiąc kontroluje nienaruszenie pieczęci, aby zapewnić, że nie zostały one zerwane. Kontrole te powinny zostać szczegółowo opisane w sprawozdaniu. Dostęp do zapasów wymaga obecności inspektora agencji interwencyjnej.

Państwa członkowskie gwarantują, że procedura dotycząca pieczęci daje gwarancję nienaruszalności produktów magazynowanych w ramach interwencji.

2. Przynajmniej raz w roku należy przeprowadzić kontrolę w celu sprawdzenia warunków składowania i właściwego przechowywania produktów.

C. Procedura w przypadku wykrycia nieprawidłowości:

W przypadku oceny objętości dopuszczalna jest pewna granica tolerancji.

Artykuł 6 stosuje się w przypadku gdy masa produktów składowanych, stwierdzona podczas kontroli fizycznej (pomiar objętościowy), różni się od wpisanej masy o 5 % lub więcej cukru luzem w przypadku składowania w silosach lub w magazynach płaskich.

W przypadku gdy cukier luzem składowany jest w silosie/magazynie, można rejestrować ilości zważone przy przyjmowaniu do magazynu, zamiast ilości wynikających z szacunków objętości, jeżeli ta ostatnia metoda nie zapewnia stopnia dokładności uważanego za odpowiedni, a różnica między tymi dwoma wartościami nie jest znaczna.

Agencja interwencyjna korzysta z opcji przewidzianej w ust. 3, w przypadku gdy jest to uzasadnione okolicznościami, na zasadzie jednostkowych przypadków i na własną odpowiedzialność. W sprawozdaniu wskazuje ona, iż skorzystała z tej opcji.

VIII - CUKIER PAKOWANY(*)

A. Procedura kontroli fizycznej w odniesieniu do państwowych zapasów cukru, począwszy od roku gospodarczego 2006/2007:

1. Wybór partii reprezentujących co najmniej 5 % ogólnej ilości składowanej w magazynie państwowym. Partie do kontroli wybiera się przed wizytacją w magazynie na podstawie ewidencji stanów magazynowych agencji, przy czym podmiot składujący nie powinien być o tym poinformowany.

2. Weryfikacja na miejscu obecności wybranych partii i ich składu:

- identyfikacja numerów kontrolnych partii i worków na podstawie kwitów zakupów lub dowodów przyjęcia do magazynu,

- uzgodnienie dokumentacji podmiotu składującego z dokumentacją agencji interwencyjnej,

- stan opakowania zbiorczego.

Biorąc pod uwagę cukier pakowany w workach 50 kg:

- ważenie palet (jednej na 20) i worków (jednego na paletę),

- optyczna kontrola zawartości jednego worka na dziesięć palet.

Biorąc pod uwagę cukier pakowany w »dużych workach«:

- ważenie jednego worka na 20,

- optyczna kontrola zawartości 1 na 20 dużych worków.

3. Opisanie w sprawozdaniu inwentaryzacyjnym partii poddanych kontroli fizycznej oraz stwierdzonych niezgodności/

braków.

B. Procedura kontroli fizycznej w odniesieniu do państwowych zapasów cukru, począwszy od roku gospodarczego 2004/2005 i 2005/2006:

1. W przypadku gdy przeprowadzenie procedur inwentaryzacyjnych, opisanych oficjalnie opieczętowuje w pkt A, jest niemożliwe, agencja interwencyjna wszystkie punkty dostępu do magazynu i wyjścia z magazynu. Agencja inwentaryzacyjna co miesiąc kontroluje nienaruszenie pieczęci, aby zapewnić, że nie zostały one zerwane. Kontrole te powinny zostać szczegółowo opisane w sprawozdaniu. Dostęp do zapasów wymaga obecności inspektora agencji interwencyjnej.

Państwa członkowskie gwarantują, że procedura dotycząca pieczęci daje gwarancję nienaruszalności produktów magazynowanych w ramach interwencji.

2. Przynajmniej raz w roku należy przeprowadzić kontrolę w celu sprawdzenia warunków składowania i właściwego przechowywania produktów.

______

(*) The inventory shall be carried out on stocks which are subject to a storage contract."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.169.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 915/2006 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2148/96 ustanawiające zasady oceny i monitorowania publicznych zapasów interwencyjnych produktów rolnych
Data aktu: 21/06/2006
Data ogłoszenia: 22/06/2006
Data wejścia w życie: 29/06/2006