Decyzja 2006/288/WE ustanawiająca Grupę Ekspertów ds. Europejskich Rynków Papierów Wartościowych w celu świadczenia doradztwa prawno-ekonomicznego w sprawie stosowania dyrektyw UE dotyczących papierów wartościowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 30 marca 2006 r.
ustanawiająca Grupę Ekspertów ds. Europejskich Rynków Papierów Wartościowych w celu świadczenia doradztwa prawno-ekonomicznego w sprawie stosowania dyrektyw UE dotyczących papierów wartościowych

(2006/288/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 kwietnia 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Podstawą funkcjonowania nowoczesnej gospodarki są w pełni zintegrowane i wydajne rynki finansowe. Pełne utworzenie jednolitego rynku w zakresie usług finansowych stanowi zatem zasadniczą część lizbońskiego procesu reform ekonomicznych i ma istotne znaczenie dla konkurencyjności UE na świecie.

(2) Biała księga w sprawie polityki w zakresie usług finansowych na lata 2005-2010 ("biała księga")(1) przedstawia priorytety Komisji Europejskiej w zakresie polityki usług finansowych do 2010 r. Jednym z celów polityki usług finansowych prowadzonej przez Komisję jest wdrażanie i egzekwowanie istniejącego prawodawstwa, jego ciągła ocena, a także bardziej rygorystyczna realizacja programu lepszych uregulowań prawnych.

(3) Biała księga określa różne praktyczne etapy konieczne dla lepszego zrozumienia, jak w praktyce wygląda stosowanie prawa Wspólnoty, a także rzeczywistego zapewniania poziomu spójności prawnej potrzebnego rynkom zgodnie z programem lepszych uregulowań prawnych realizowanym przez Komisję. Ponieważ pierwsza sektorowa kontrola spójności obejmie sektor papierów wartościowych, zdecydowano o powołaniu grupy osób zawodowo związanych z rynkami papierów wartościowych oraz ekspertów w celu wspierania Komisji w zakresie analizy głównych problemów tego sektora. Zadanie to obejmuje z konieczności badanie transpozycji i stosowania prawa wspólnotowego na poziomie krajowym w celu lepszego zrozumienia, jak w praktyce wygląda stosowanie prawa wspólnotowego, a także zapewnianie poziomu spójności prawnej, jaki jest potrzebny w kontekście transgranicznych usług inwestycyjnych oraz rynków papierów wartościowych.

(4) Oprócz porad specjalistów w sprawach związanych z oceną prawną dyrektyw UE dotyczących papierów wartościowych Komisja za istotne uważa otrzymywanie analiz sporządzonych przez grupę ekspertów dotyczących wpływu ekonomicznego dyrektyw UE, a także ich wdrażania w praktyce i stosowania w poszczególnych państwach członkowskich. W związku z powyższym grupa będzie również wspierać Komisję w przygotowaniu sprawozdań w sprawie stosowania różnych przepisów dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych, zmieniającej dyrektywy Rady 85/611/EWG i 93/6/EWG, i dyrektywę 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylającej dyrektywę Rady 93/22/EWG(2), dyrektywy 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniającej dyrektywę 2001/34/WE(3), dyrektywy 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie wykorzystywania poufnych informacji i manipulacji na rynku (nadużyć na rynku)(4) oraz dyrektywy 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym, i zmieniającej dyrektywę 2001/34/WE(5). Na wniosek Komisji grupa ekspertów będzie również świadczyć porady o charakterze technicznym dotyczące aktualnie ważnych kwestii w zakresie unijnych rynków papierów wartościowych, takich jak agencje ratingowe czy analitycy finansowi.

(5) W skład grupy ekspertów powinny wejść osoby posiadające specjalistyczną wiedzę prawną lub bezpośrednie doświadczenie handlowe w dziedzinach objętych mandatem. Należy przewidzieć możliwość udziału ekspertów lub obserwatorów z innych grup ekspertów lub stowarzyszeń konsumentów/inwestorów.

(6) Niniejsza decyzja stanowi realizację wyrażonego w białej księdze zobowiązania Komisji dotyczącego utworzenia grupy ekspertów, a także określa procedury wyboru członków tej grupy i metody jej działania.

(7) Biorąc pod uwagę fakt, że czas działalności grupy ekspertów powinien być ograniczony, grupa ekspertów rozpocznie działalność w 2006 r. i będzie ją prowadzić do końca 2009 r., chyba że Komisja postanowi przedłużyć jej mandat,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym Komisja ustanawia Grupę Ekspertów ds. Europejskich Rynków Papierów Wartościowych, zwaną dalej "grupą".

Artykuł  2

Zadanie

Grupa:

– doradza Komisji w zakresie prowadzonej przez nią analizy spójności ram prawnych UE oraz, w stosownych przypadkach, wdrażania przepisów do prawa krajowego, przeprowadzając sektorowe kontrole spójności dyrektyw UE dotyczących papierów wartościowych poprzez badanie odpowiednich przepisów - z perspektywy podmiotów, których dotyczą regulacje rynków papierów wartościowych, oraz użytkowników tych rynków - w celu identyfikacji przypadków niepewności prawnej w przepisach legislacyjnych, które niekorzystnie wpływają na działanie tych rynków;

– wspiera Komisję poradami, które zostaną wykorzystane w sprawozdaniach w sprawie stosowania różnych przepisów dyrektywy 2004/39/WE, dyrektywy 2003/71/WE, dyrektywy 2004/109/WE oraz dyrektywy 2003/6/WE. Doradztwo grupy będzie również obejmować analizę wpływu ekonomicznego tych dyrektyw;

– na wniosek Komisji świadczy porady o charakterze technicznym dotyczące aktualnie ważnych kwestii w zakresie unijnych rynków papierów wartościowych, takich jak agencje ratingowe czy analitycy finansowi; w odniesieniu do agencji ratingowych Komisja zamierza śledzić rozwój opinii uczestników rynku, a przede wszystkim tych dokonujących zakupu złożonych instrumentów finansowych, zwracając się do grupy o poradę w kwestiach specjalnych związanych z funkcjonowaniem agencji ratingowych; w kwestii analityków finansowych grupa może zostać poproszona o wyrażenie opinii na temat adekwatności istniejących wymogów prawnych.

Grupa regularnie składa Komisji sprawozdania podsumowujące jej analizy i porady. Porady grupy nie są dla Komisji wiążące i pozostają one bez uszczerbku dla porad dostarczonych Komisji przez inne grupy ekspertów w zakresie objętym mandatem przedmiotowej grupy. Grupa zapewnia stosowną koordynację działań z wyżej wspomnianymi innymi grupami ekspertów Komisji w celu uniknięcia powielania działań.

Artykuł  3

Skład i powoływanie

1.
W skład grupy wchodzi nie więcej niż 20 członków.
2.
Członków grupy powołuje Komisja na podstawie wniosków nadesłanych w odpowiedzi na zaproszenie do składania wstępnych ofert skierowane do wysoko wyspecjalizowanych ekspertów posiadających praktyczne doświadczenie, działających w środowiskach biznesowych, akademickich i społeczeństwa obywatelskiego, w tym przedstawiciele konsumentów lub inwestorów związani z usługami inwestycyjnymi oraz sektorem papierów wartościowych.
3.
Komisja ocenia kwalifikacje każdego eksperta, który odpowiedział na zaproszenie do składania wstępnych ofert, zgodnie z następującymi kryteriami:

– udokumentowana wiedza specjalistyczna oraz najświeższe doświadczenie praktyczne, w tym na poziomie europejskim lub międzynarodowym, w obszarach istotnych w kontekście usług inwestycyjnych oraz sektora papierów wartościowych i/lub w zakresie wpływu dyrektyw UE dotyczących papierów wartościowych na te obszary;

– zdolność każdego eksperta do kształtowania opinii podmiotów gospodarczych, środowiska akademickiego i społeczeństwa obywatelskiego w kwestiach objętych mandatem grupy;

– do odpowiedzi na zaproszenie należy załączyć dokumenty wykazujące, że dany ekspert spełnia wyżej wymienione warunki;

– poszczególni eksperci powinni także płynnie posługiwać się językiem powszechnie stosowanym w sferze finansów na poziomie, który pozwoli im brać udział w dyskusjach oraz sporządzać sprawozdania w tym języku.

4.
Dokonując wyboru ekspertów, Komisja uwzględnia także potrzebę specjalistycznej wiedzy obejmującej wszystkie istotne funkcje i produkty w sektorze papierów wartościowych.

Ponadto na podstawie otrzymanych zgłoszeń Komisja w najwyższym możliwym stopniu zapewnia szeroką reprezentację geograficzną w grupie, w której składzie znajdą się eksperci posiadający bezpośrednią wiedzę na temat szerokiego zakresu rynków UE, w tym rynków krajowych.

5.
Obowiązują następujące przepisy:

– członkowie są powoływani osobiście, bez możliwości zastępstwa podczas obrad grupy; doradzając Komisji, muszą zachować pełną niezależność od wszelkich powiązań zawodowych lub innych wpływów zewnętrznych;

– członkowie są powoływani na odnawialną dwuletnią kadencję;

– od członków oczekuje się aktywnego udziału w spotkaniach grupy oraz w przynajmniej jednej z podgrup, o których mowa w art. 4 ust. 2;

– Komisja może zastąpić członków, którzy przestają być zdolni do efektywnego udziału w obradach grupy, którzy składają dymisję lub nie przestrzegają warunków określonych w niniejszym artykule lub art. 287 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, na pozostały czas ich mandatu;

– nazwiska członków wyznaczonych przez Komisję zostaną opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Rynku Wewnętrznego i Usług. Nazwiska członków są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(6).

Artykuł  4

Zasady działania

1.
Komisja organizuje spotkania grupy i przewodniczy im. Grupa spotyka się cztery razy do roku na sesji plenarnej oraz kilka razy na spotkaniach w podgrupach.
2.
Komisja może powołać jedną lub więcej podgrup w celu zbadania konkretnych kwestii i określenia ich zakresu; podgrupy są rozwiązywane zaraz po wypełnieniu powierzonych im zadań specjalnych.
3.
Komisja opracowuje program prac na każdy rok kalendarzowy. Program powinien określać tematy do przedyskutowania przez grupę lub jedną z podgrup, a także harmonogram dyskusji na temat projektu sprawozdań podczas sesji plenarnych grupy. Doradztwo i analiza grupy umożliwią Komisji dokonanie wymaganej oceny.
4.
Komisja może zwrócić się do ekspertów lub obserwatorów posiadających określone kompetencje w dziedzinie, którą zajmuje się grupa, o wzięcie udziału w obradach grupy lub podgrupy, jeżeli ich udział jest przydatny lub konieczny. Przepis ten można wykorzystać w celu zaproszenia ekspertów z innych grup ekspertów Komisji lub obserwatora (obserwatorów) ze stowarzyszeń reprezentujących konsumentów lub inwestorów.
5.
Ekspert lub obserwator nie może ujawniać informacji zdobytych w trakcie udziału w obradach grupy lub podgrupy, jeśli Komisja zakwalifikuje je jako poufne.
6.
Spotkania grupy i podgrup odbywają się zwykle w pomieszczeniach Komisji zgodnie z określonymi przez Komisję procedurami i harmonogramem. Komisja zapewnia obsługę sekretariatu.
7.
Grupa przyjmuje swój regulamin wewnętrzny na podstawie projektu przedstawionego przez Komisję.
8.
Komisja publikuje na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Rynku Wewnętrznego i Usług wnioski i sprawozdania grupy, a także streszczenia ze spotkań grupy lub podgrup, w języku, w którym dany dokument został sporządzony.
Artykuł  5

Koszty spotkań

1.
Komisja zwraca koszty podróży i pobytu ponoszone przez członków w związku z działalnością grupy zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji. Członkowie grupy nie są wynagradzani za pełnienie swoich funkcji.
2.
Koszty posiedzeń są refundowane w granicach środków przyznanych danemu departamentowi w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Obowiązuje do końca 2009 r., chyba że przed tym terminem Komisja zdecyduje przedłużyć mandat grupy lub dowolnej podgrupy, która zostanie ustanowiona w tym czasie.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 marca 2006 r.

W imieniu Komisji
Charlie McCREEVY
Członek Komisji

______

(1) Biała księga w sprawie polityki w zakresie usług finansowych na lata 2005-2010, COM(2005) 629 wersja ostateczna z dnia 1 grudnia 2005 r.

(2) Dz.U. L 145 z 30.4.2004, str. 1.

(3) Dz.U. L 345 z 31.12.2003, str. 64.

(4) Dz.U. L 96 z 12.4.2003, str. 16.

(5) Dz.U. L 390 z 31.12.2004, str. 38.

(6) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.106.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/288/WE ustanawiająca Grupę Ekspertów ds. Europejskich Rynków Papierów Wartościowych w celu świadczenia doradztwa prawno-ekonomicznego w sprawie stosowania dyrektyw UE dotyczących papierów wartościowych
Data aktu: 30/03/2006
Data ogłoszenia: 19/04/2006
Data wejścia w życie: 19/04/2006