Rozporządzenie 533/2004 w sprawie ustanowienia europejskiego partnerstwa w ramach procesu stabilizacjnego i stowarzyszeniowego

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 533/2004
z dnia 22 marca 2004 r.
w sprawie ustanowienia partnerstwa w ramach procesu stabilizacjnego i stowarzyszeniowego 1

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 181a ust. 2 zdanie pierwsze,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Szczyt Rady Europejskiej w Feira w dniach 19-20 czerwca 2000 r. potwierdził, że jej celem pozostaje możliwie najpełniejsze włączenie państw zachodnich Bałkanów do politycznej i gospodarczej Europy oraz uznał, że wszystkie zainteresowane państwa są potencjalnymi kandydatami do członkowstwa w Unii Europejskiej.

(2) Deklaracja z Zagrzebia podjęta na szczycie dnia 24 listopada 2000 r. między szefami państw lub rządów Unii Europejskiej a państw objętych procesem stabilizacyjnym i stowarzyszeniowym, uznała, że perspektywa przystąpienia występuje w przypadku spełnienia kryteriów określonych na szczycie Rady Europejskiej w Kopenhadze w czerwcu 1993 r. oraz postępu w wykonywaniu Porozumień Stabilizacyjnych i Stowarzyszeniowych, w szczególności tych dotyczących współpracy regionalnej.

(3) Szczyt Rady Europejskiej w Salonikach w dniach 19-20 czerwca 2003 r. potwierdził jej determinację pełnego i efektywnego wspierania europejskich perspektyw państw zachodnich Bałkanów, podkreślając, że staną się one integralną częścią Unii Europejskiej, gdy spełnią ustanowione kryteria. Podpisano konkluzje Rady w dniu 16 czerwca 2003 r., zawierające załącznik zatytułowany "Agenda z Salonik dla zachodnich Bałkanów: w kierunku integracji europejskiej". "Agenda z Salonik" określa sposoby i środki intensyfikacji procesu stabilizacyjnego i stowarzyszeniowego, włączając ustanowienie europejskiego partnerstwa.

(4) Na mocy Deklaracji z Salonik szczytu UE-zachodnie Bałkany z dnia 21 czerwca 2003 r., "Agenda z Salonik" uważana jest za agendę Unii Europejskiej i państw zachodnich Bałkanów, którą zobowiązali się wykonać. Wzbogacony proces stabilizacyjny i stowarzyszeniowy pozostaje ogólną ramą europejskiego kursu państw zachodnich Bałkanów w kierunku ich przystąpienia.

(5) Europejskie partnerstwo dla państw zachodnich Bałkanów określi priorytety dla działań w celu wspierania starań zbliżenia się do Unii Europejskiej, służąc za listę kontrolną pozwalającą odnotować postęp. Zostanie one dostosowane do specjalnych krajowych potrzeb oraz do poszczególnych etapów przygotowań, jak również do specyfikacji procesu stabilizacyjnego i stowarzyszeniowego, włączając współpracę regionalną. Nieformalne konsultacje będą odbywać się z państwami oraz, jeżeli będzie to właściwe, z szerszą międzynarodową wspólnotą w celu przygotowania europejskiego partnerstwa.

(6) Europejskie partnerstwo, uaktualnione w razie konieczności, jest potrzebne dla udzielenia pomocy państwom zachodnich Bałkanów w przygotowywaniu się do członkowstwa w zwartych ramach oraz w rozwijaniu planów zgodnie z harmonogramem reform oraz szczegółowych środków zmierzających do spełnienia wymogów dalszej integracji z Unią Europejską.

(7) Właściwe byłoby dla pomocy wspólnotowej skupienie się na wyzwaniach określonych w ramach europejskiego partnerstwa, które dostarczy wytyczne dla pomocy finansowej, oraz które będzie przestrzegać określonych zasad, priorytetów i warunków.

(8) Pomoc wspólnotowa w ramach procesu stabilizacyjnego i stowarzyszeniowego dla państw zachodnich Bałkanów zostanie zapewniona przez odpowiednie instrumenty finansowe, w szczególności przez rozporządzenie Rady (WE) nr 2666/2000 z dnia 5 grudnia 2000 r. w sprawie pomocy dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Republiki Federalnej Jugosławii i byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii(2); odpowiednio, niniejsze rozporządzenie nie będzie miało następstw finansowych.

(9) Programowanie środków finansowych tworzących pomoc wspólnotową powinno opierać się na priorytetach europejskiego partnerstwa oraz być zatwierdzane zgodnie z procedurami określonymi w odpowiednich instrumentach finansowych.

(10) Rewizje priorytetów europejskiego partnerstwa mogą mieć istotny wpływ polityczny na stosunki z państwami zachodnich Bałkanów. Dlatego właściwe jest przyjęcie przez Radę zasad, priorytetów oraz warunków mających zastosowanie do każdego europejskiego partnerstwa.

(11) Kontrola tego europejskiego partnerstwa jest zapewniona w ramach mechanizmów ustanowionych na mocy procesu stabilizacyjnego i stowarzyszeniowego, w szczególności, rocznych sprawozdań procesu stabilizacyjnego i stowarzyszeniowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1 2

Ustanawia się europejskie partnerstwo obejmujące Albanię, Bośnię i Hercegowinę, Czarnogórę i Serbię wraz z Kosowem, jak określono w rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych nr 1244 z dnia 10 czerwca 1999 r. (zwanych dalej "partnerami"). Europejskie partnerstwo zapewnia ramy obejmujące priorytety wynikające z analizy odmiennej sytuacji partnerów, na których należy skoncentrować przygotowania do dalszej integracji z Unią Europejską w świetle kryteriów określonych przez Radę Europejską, oraz poczynione postępy w realizacji procesu stabilizacyjnego i stowarzyszeniowego, w tym w stosownych przypadkach układów o stabilizacji i stowarzyszeniu, a w szczególności w zakresie współpracy regionalnej.

Artykuł  1a 3

Ustanawia się partnerstwa dla członkostwa dla Chorwacji oraz Byłej Republiki Jugosłowiańskiej Macedonii, stanowiące element procesu stabilizacyjnego i stowarzyszeniowego. Partnerstwa dla członkostwa zapewniają ramy obejmujące priorytety wynikające z analizy sytuacji każdego kraju, na których należy skoncentrować przygotowania do przystąpienia w świetle kryteriów kopenhaskich określonych przez Radę Europejską oraz poczynione postępy w realizacji procesu stabilizacyjnego i stowarzyszeniowego, w tym układów o stabilizacji i stowarzyszeniu zawartych z tymi państwami(3), a w szczególności w zakresie współpracy regionalnej.

Artykuł  2 4

Rada ustali kwalifikowaną większością na wniosek Komisji, zasady, priorytety oraz warunki, które mają być zawarte w partnerstwie, jak również wszelkie dalsze dostosowania.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 marca 2004 r.

W imieniu Rady
B. COWEN
Przewodniczący

______

(1) Opinia z dnia 10 marca 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2415/2001 (Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 3).

(3) Układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii, z drugiej strony (Dz.U. L 84 z 20.3.2004, s. 13). Układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi z jednej strony a Republiką Chorwacji z drugiej strony (Dz.U. L 26 z 28.1.2005, s. 3).

1 Tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 269/2006 z dnia 14 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.47.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lutego 2006 r.
2 Art. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 269/2006 z dnia 14 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.47.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lutego 2006 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 229/2008 z dnia 10 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.73.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 marca 2008 r.

3 Art. 1a:

- dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 269/2006 z dnia 14 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.47.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lutego 2006 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 229/2008 z dnia 10 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.73.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 marca 2008 r.

4 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 269/2006 z dnia 14 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.47.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lutego 2006 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.86.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 533/2004 w sprawie ustanowienia europejskiego partnerstwa w ramach procesu stabilizacjnego i stowarzyszeniowego
Data aktu: 22/03/2004
Data ogłoszenia: 24/03/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/03/2004