(Dz.U.UE L z dnia 16 marca 2004 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 61 lit. c), w połączeniu z art. 300 ust. 2 akapit pierwszy oraz art. 300 ust. 3 akapit drugi,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Protokół do Międzynarodowej Konwencji w sprawie utworzenia międzynarodowego funduszu odszkodowań za szkody wynikające z zanieczyszczeń ropą naftową z 1992 r (zwany dalej "protokołem w sprawie dodatkowego funduszu") ma na celu zapewnienie odpowiedniego, natychmiastowego i skutecznego odszkodowania dla osób, które poniosły szkodę wskutek wycieku ropy naftowej z tankowców. Poprzez znacznie podniesienie wysokości odszkodowań dostępnych w obecnym systemie międzynarodowym, Protokół w sprawie dodatkowego funduszu odnosi się do jednego z poważniejszych braków w międzynarodowej regulacji prawnej w sprawie odpowiedzialności za zanieczyszczenia ropą naftową.
(2) art. 7 i 8 Protokołu w sprawie dodatkowego funduszu wpływają na prawo wspólnotowe dotyczące jurysdykcji i uznawania oraz wykonywania orzeczeń sądowych, jak ustanowiono w rozporządzeniu Rady (WE) nr 44/2001 z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych(2).
(3) Dlatego też Wspólnota ma wyłączną kompetencję w odniesieniu do art. 7 i 8 Protokołu w zakresie, w którym postanowienia tych artykułów dotyczą przepisów ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 44/2001. Państwa Członkowskie utrzymują swoją kompetencję w odniesieniu do kwestii objętych tym Protokołem, które nie dotyczą prawa wspólnotowego.
(4) Zgodnie z postanowieniami Protokołu w sprawie dodatkowego funduszu jego stronami mogą być wyłącznie suwerenne państwa; dlatego nie jest możliwe, aby Wspólnota ratyfikowała lub przystąpiła do Protokołu, nie będzie to też możliwe w najbliższej przyszłości.
(5) Z tego powodu Rada powinna, w drodze wyjątku, upoważnić Państwa Członkowskie do ratyfikowania lub przystąpienia do Protokołu w sprawie dodatkowego funduszu w interesie Wspólnoty, zgodnie z warunkami wymienionymi w niniejszej decyzji.
(6) Zjednoczone Królestwo i Irlandia są związane rozporządzeniem (WE) nr 44/2001 i dlatego uczestniczą w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji.
(7) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Danii załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i w związku z tym nie jest nią związana ani jej nie podlega.
(8) Wyłącznie Strony Umawiające się w sprawie podstawowych instrumentów mogą stać się Stronami Umawiającymi się Protokołu. Austria i Luksemburg nie są obecnie Stronami podstawowych instrumentów. Ponieważ podstawowe instrumenty zawierają przepisy odnoszące się do rozporządzenia (WE) nr 44/2001, Austria i Luksemburg powinny także zostać uprawnione do przystąpienia do tych instrumentów.
(9) Państwa Członkowskie, z wyjątkiem Austrii i Luksemburga, powinny podpisać lub ratyfikować Protokołu w sprawie dodatkowego funduszu, o ile to możliwe przed końcem czerwca 2004 r. Podpisanie i późniejszą ratyfikację Protokołu lub podpisanie bez zastrzeżeń odnośnie do ratyfikacji, przyjęcia lub zatwierdzenia pozostawia się do wyboru Państwom Członkowskim.
(10) Sytuacja Austrii i Luksemburga różni się tym, że nie mogą one zostać Umawiającymi się Stronami Protokołu dopóki nie przystąpią do podstawowych instrumentów. W związku z tym Austria i Luksemburg powinny przystąpić do podstawowych instrumentów oraz do Protokołu w miarę możliwości do 31 grudnia 2005 r.(3),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 2 marca 2004 r.
| W imieniu Rady | |
| M. CULLEN | |
| Przewodniczący |
______
(1) Zgoda z dnia 12 lutego 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. L 12 z 16.1.2001, str. 1.
(3) Por. deklaracja Komisji.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.78.22 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2004/246/WE upoważniająca Państwa Członkowskie do podpisania, ratyfikowania lub przystąpienia, w interesie Wspólnoty Europejskiej,do Protokołu z 2003 r. do Międzynarodowej Konwencji o utworzeniu iędzynarodowego funduszu odszkodowań za szkody wynikające z zanieczyszczeń ropą naftową z 1992 r., i upoważniająca Austrię i Luksemburg, w interesie Wspólnoty Europejskiej, do przystapienia do podstawowych instrumentów |
| Data aktu: | 02/03/2004 |
| Data ogłoszenia: | 16/03/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 10/03/2004 |